Hoppa till innehåll

Träffbilder


Mr Fiberclass

Recommended Posts

Är ju något som diskuteras flitigt här på forumet och olika metoder för hur man skall jämföra dem mm kastas fram och tillbaka. "En bild säger dock mer än 1000 ord" och varför inte lägga ut lite bilder på trevliga/roliga/konstiga träffbilder här nu när nästan var man har en digitalkamera? Har du en fråga om varför din böss skjuter si eller så så lägg in en bild vetja! Eller om du vill trakassera ngn stackare som inte har en bössa som skjuter så bra eller...

Här är resultatet av mitt senaste besök på skjutbanan då jag bla tog med min frus Sako Hunter AV 7mmRM. Avståndet var 80m och träffbilden nedan med Nosler BT 140gr får sägas tillhöra den "trevliga" sorten (8mm center till center). Jag sköt endast 3 skott med den laddningen samt 3+3 skott med två andra laddningar, vilka gav träffbilder på 21 resp 35mm. Syftet var endast att se om bössan sköt någotsånär ok och det gjorde den.

post-140-1132756004_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, någon som har en idé om vad gummitavlorna som HV använder sig av har för mått på 10'an och innertia? Gissar att det är samma som på vanliga papperstavlor men kan inte måtten i skallen..

resultat.jpg

Såhär blev min senaste träffbild när vi i föreningen sköt med psg90 på 200m tyvärr smet en till 9'ans ring :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det - det var ju nästa grej. Roliga/olika intressanta måltavlor får man ju se på köpet! Får se hur länge det dröjer till någon skickar upp en bild på en tiokrona beskjuten med 3 skott... Undrar hur Varberger gjorde förut med sina enkronorsträffbilder - någon som vet?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det - det var ju nästa grej. Roliga/olika intressanta måltavlor får man ju se på köpet! Får se hur länge det dröjer till någon skickar upp en bild på en tiokrona beskjuten med 3 skott... Undrar hur Varberger gjorde förut med sina enkronorsträffbilder - någon som vet?

Varberger som höll till i Varberg sköt i sin tunnel på ett avstånd av 100 meter (tror jag) mot en vit pappskiva siktandes mot ett riktmärke. När treskottsserien var färdig stämplades enkronan över serien och kravet var att alla tre skotten skulle vara inom stämpeln/kronan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström
Hm, någon som har en idé om vad gummitavlorna som HV använder sig av har för mått på 10'an och innertia? Gissar att det är samma som på vanliga papperstavlor men kan inte måtten i skallen..

En 200/300-meters tavla brukar kallas för den internationella 300-meters tavlan och har en diametter på 100mm för tian och 50mm för tioettan.

Snyggt skjutet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

För att ge de precisonsintresserade litet referensram till Varbergerns "precisionsmynt", så meter en enkrona 28mm i diameter. De flesta bra jaktbössor klarar faktiskt den precisionen.

Vad gäller att skjuta smått, har jag själv roat mig och skjuta grupper på frimärken på 100-meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 200/300-meters tavla brukar kallas för den internationella 300-meters tavlan och har en diametter på 100mm för tian och 50mm för tioettan.

Snyggt skjutet!

Inte riktigt hål i hål mao men poängen är ju inte till att klaga på iaf.. Fått 50/50p med Ak4b liggandes på 200m också samt med Sauer 200 STR men 100mm är ju ganska stor yta ändå räknat med bänkskyttemått mätt gissar jag?

Lite sugen på det där med bänkskytte men tror inte intresset är nå vidare här uppe i ripans stad :(

Ska mest troligt prova en CG 80 idag som jag är spekulant på så får se om vi får ihop några intressanta serier..

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha -  det roliga med Varbergers sätt att se på träffbilden var ju att ju grövre kaliber desto mindre träffbild garanterade de! Att få plats med 3 st .458:or på en enkrona är det inte alla som gör! Fast jag hade (en sån där man borde haft kvar!!!) en Ruger #1 i .45-70 förut som sköt ett stort hål med olika Speer-kulor, så den klarade testet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonti-  du kanske skulle prova metallsilhuett - plåtmål (Hardox-som det inte går hål på...) som faller vid träff? Då är målen ca 5cm i diameter på 100m, stående.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dagens resultat i snöstormen. Sako L46 .22 Hornet tillverkad 1952. Originalfästen och en Zeiss ZA 4x32. Oladdad väger hela ekipaget 2992 gram. 3 skott skjutna med Sako fabriksammo helmantel (har säkert legat sedan 1970-talet) på 80m. Dessförinnan 2 skott för att hitta tavlan och skruva in rätt. Mysigt.

post-140-1137598700_thumb.jpg

post-29-1137598700_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

Detta är hittils den bästa träffbilden jag fått till med "ny bössan"...hemladdat såklart ;)...

Mätte 12,6mm cc, avståndet är 100m, kulan är Sierra Matchking 70gr...å vapnet Ruger Varmint .243win.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en träffbild från i sommras när jag sköt in nya bössan. första skottet drog iväg ca 2 cm snett neråt.

Men jag ska frilägga pipan nu när toppfågeljakten är slut, förhoppningsvis så slipper jag sättskotten då.

Bössan är för övrigt en Weatherby Vanguard 30-06, Stainless med syntetstock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde, dom satt fint!

Jag lyckades skjuta några liknande träffbilder med min Sako .243W på Reloading centers 100 meters bana under jord.

Patronerna var laddade med 70 grains Nosler BT till ca 1040 m/s.

Tyvärr så kaxade jag upp mig och skulle skjuta lika tätt inför mina klubbkamrater på hemmabanan.

Behöver jag skriva att träffbilderna inte blev riktigt lika täta?  :-[

Men upprepade serier på ca 15- 20mm var inga problem, så om någon bättre bänkskytt än mig håller i skaftet så....

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Den vanligaste missuppfattningen  bland "träffbildstestare" är, att om man byter ut skytten bakom bössan, så blir träffbilderna bättre. Tyvärr är det sällan så. Istället handlar det om att bössan inte presterar bättre, helt enkelt. Att ibland få en tät "treklöver" som det kallas för, är bara slumpen och kan erhållas med vilket vapen som helst och på vilket avstånd som helst. Skotten "blåser" in helt enkelt.

Precision är alltid det som bössan presterar återkommande, inte den bästa gruppen. Den bästa gruppen förutsätter altid litet tur. Tar vi t.ex en titt på resultatlistorna från bänkskyttetävlingar, är det aldrig eller ytterst sällan den som skjutit dagens minsta grupp som vinner. Däremot vinner alltid han eller hon, skytten som gjort minst fel och har de jämnaste serierna. Därför är precision alltid ett genomsnitt av det man åstadkommit.

Hur mycket måste man träna för att ha korrekt bänkteknik ? Att skjuta från bänk är ingen konst. Det tar väldigt litet tid att lära sig att behärska. På den punkten är garanterad inte en bänkskytt bättre än en vanlig skytt från bänk som testat mycket träffbilder. Här pratar jag om klass 1 bössor och framförallt jaktvapen. Detta går väldigt enkelt och testa genom att skjuta inomhus. Båda skjuter oftast lika bra. Däremot sitter skillnaden i vapnet, laddtekniken och läsning av väder och vind samt taktik. Att kunna sitt eget vapen och dess beteende är ett viktigt begrepp för precision.

15-20 mm för jaktbössor, återkommande, är mycket bra. Är bössan tolerant mot flera typer av kulor och krut dessutom, är det ännu bättre. Ett sådant vapen ska man vårda ömt. De växer inte på träden. Sedan finns det alltid ett eller annat vapen som skjuter tätare, men det hör också till. Slumpen gör att det finns vapen till alla kategorier, även de som aldrig borde lämnat fabriken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här är senaste resultatet av ett besök på skjutbanan. Sako M98 .375 H&H tillverkad på 1950-talet, Zeiss 1,5-4,5x18 i Warne stålringar och baser. Ammon från min gamla Fiberclass .375 passade så jag tog de Speer 285gr jag hade låg liggandes. Ett skott för att hitta tavlan och 2 för att justera träffläget. Sedan sköt jag tre skott med följande resultat. Det skall bli spännande att få fixa till bössan med plastbäddning och handladdning så man får se vad den egentligen klarar av...

post-140-1140196221_thumb.jpg

post-29-1140196221_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Testade 3 laddningar. 5-skottaren mäter 22 mm och är sierra 100grains spitzer. 3-skottaren är lapua scenar och mäter 9mm. 2-skottarn är en laddning som inte verkade fungera så jag avbröt efter 2 men dom mäter 27mm. Kaliber är 243win.

Vad tror ni om sierran till bäver? Kanske borde köra med någon lättare varmint istället?

Kan man tro att jag är nöjd med nybössan?  ;)

post-76-1144942023_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade 3 laddningar. 5-skottaren mäter 22 mm och är sierra 100grains spitzer. 3-skottaren är lapua scenar och mäter 9mm. 2-skottarn är en laddning som inte verkade fungera så jag avbröt efter 2 men dom mäter 26mm. Kaliber är 243win

Kan man tro att jag är nöjd med nybössan?  ;)

Mycket fina träffbilder!

5-skottaren ser nästan lite arangerad ut  ::)

Men bra skjutet av både bössa och skytt!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Fiber..

Din grupp med 375:an var imponerande!!! Dessa grovsingar brukar väl aldrig skjuta tätt, bara rekylen brukar väl strula till det.. Förbannat läckert!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...