Hoppa till innehåll

Husqvarna 1900


qvarnhill

Recommended Posts

Hittade en begagnad Husqvarna 1900 kaliber .308. En otroligt smidig och trevlig bössa i väl OK skick. Naturligtvis finns det massor av både för och emot men vilka är dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset brukar tala emot en del bössor. Kan ibland tro dom är gjord av guld. Men är den i bra skick o priset känns rätt så köp. OM, den är svensktillverkad. Italienarna ska ligga lägre i pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan fast en tidig 1900 i bra skick med monte carlostock och skjuter extremt bra. Jag köpte min genom ett dödsbo efter en vapentekniker här uppe. Jag har jagat med denna person på tidigt 90-tal innan han ställde bössan i skåpet. Den var väldigt välvårdad och jag gav inte mer än 1500 kr för den. :unsure: Den skjuter väldigt tätt med Lapua FMJ och Mega. :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en från -71 i 30.06 och är väl i stort sett nöjd. Nackdelar jag kan komma på är väl främst att trycket inte är det bästa, men långt ifrån nån katastrof, det går att ställa med en skruv utan att demontera stocken. Koven är väl lite gammalmodig med moderna mått mätt, men det är ju en smaksak. Slutstycksgången är ju kanon, dom flesta skjuter bättre än ägaren................., dom är som sagt smidiga och bra. Enligt vapentekniker jag pratat med är det bra materialkvalitet. Köp om priset är bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en i kaliber 30-06. Jag har inga dåliga erfarenheter av den, men så har jag aldrig haft nån annan att jämföra med heller. Min är svensktillverkad 1968, ärvd efter farfar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset brukar tala emot en del bössor. Kan ibland tro dom är gjord av guld. Men är den i bra skick o priset känns rätt så köp. OM, den är svensktillverkad. Italienarna ska ligga lägre i pris.

From vilket år flyttades produktionen till Italien?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för flera goda inputs nu återstår endast frågan, vad ska man betala för bössan? Eller kanske snarare, vad borde den kosta? Ska låna hem den och provpanga lite för att se hur man trivs med den på riktigt och vill ju kunna ge ett bud när jag lämnar den tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

From vilket år flyttades produktionen till Italien?

När dom började heta Zoli. Minns ej årgången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under 80-talet var det väl!

Vill ha det till att det var -78-79 nån gång, men då är jag ingen huskyexpert :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan fast en tidig 1900 i bra skick med monte carlostock och skjuter extremt bra. Jag köpte min genom ett dödsbo efter en vapentekniker här uppe. Jag har jagat med denna person på tidigt 90-tal innan han ställde bössan i skåpet. Den var väldigt välvårdad och jag gav inte mer än 1500 kr för den. :) Den skjuter väldigt tätt med Lapua FMJ och Mega. ;)

Du jag kan köpa den av dig för en 2 tusing då :lol: har en brotsch i 358 NM och kan tänka mig att bygga på en 1900:a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du jag kan köpa den av dig för en 2 tusing då :lol: har en brotsch i 358 NM och kan tänka mig att bygga på en 1900:a

NEVER!

:););):D-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snåljåp ;)

Jag har ju emigrerat från Huskvarna, Småland till Kalix så något måste jag har kvar från tiden som smålänning!

:D:P:P:P:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...