Jump to content

Skäller inte

Recommended Posts

Hej

Jag har en blandras hane på ca 1år och 5 månader som jag började jaga in förra hösten. Jag har ännu inte fått något drev med skall med honom. Jag är rätt säker på att han drar iväg med djur framför sig då det ser så ut på GPSén.

Så sent som i dag drog han iväg till strax över 900m från mig (annars brukar han söka inom 200m ungefär).

Några väckskall har jag fått någon gång men det är sällan. Hemma skäller han så någon fysiskt fel är det inte.

Jag har under hösten försökt vara ute varje helg med honom, ibland flera dagar i rad. Spår har jag lagt under sommaren och några nu på hösten. Förra vintern bandade jag en del med honom och körde mkt lydnad och en del spår. Enligt mig är han ganska duktig på att spåra och han jobbar bra ser jag när det finns spår som jag själv kan se och sätta honom på, han ringar och tar om om det blir krångligt osv.

Han är en blandning av 50% Tjt (Pappan renrasig tysk), 25% Tollare, 25% Dansksvensk gårdshund (Mamman 50/50 av varje). Enligt uppfödaren jagar samtliga valpar från kullen samt föregående kull bra.

Jag har funderat på att släppa honom med en kompis Tax som driver det mesta och med skall, men den skäller främst när spåret börjar bli riktigt hett. Vad tror ni om det, kan det få igång skallet på honom?

Hej!

Jag har haft en tollare som gav oftast bara några enstaka skall. Det är typiskt för tollare. Att köpa blandras med 3 raser i sig är en chansning. Men hunden är ung så det kanske blir bättre om du jagar mycket, prova även med taxen. Det blev lite bättre med min tollare om hon hade en hund med sig, men det kan nog även bli trärtom. Jag har nu en tjt och en wachtel. Nästa hund du köper ta en renrasig så vet du mer va du får. Jaga mycket så hoppas vi att det löser sig.

Lycka till

Mvh Morgan