Hoppa till innehåll

Wachtel i Norrboten?


hulken

Recommended Posts

har gått i hundtankar ett tag nu, förhoppningsvis blir det till att skaffa en valp till våren. har varit lite inriktad på finnspets tidigare, men har börjat snegla lite åt en mera allround hund..jag jagar på marker det finns lite rådjur, en hel del hare och räv och skogsfågel finns det också. skulle gärna vilja veta vad ni som har wachtel i norrbotten jagar med dem, hur ni jagar o så...tacksam för alla svar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att prata om Wachtel i synnerhet kan jag säga att det här med allroundhundar inte alltid är av godo. Jag har en Laika och en Laika/Jämte-korsning och det är både deras styrka och deras svaghet att vara just allround. Det är svårt att rikta jakten på något speciellt, som exempel kan jag nämna oktoberjakten på älg, på en och samma vecka hade vi både älg, grävling och skogsfågel på menyn. Visst jag skiter i om hunden skäller grävling eller fågel men de andra gubbarna är kanske inte så stormförtjusta.

Mitt råd är att tänka över vad du vill jaga och skaffa en hund därefter. Visst det går att skaffa en allround, men sannolikheten att den ska bli lika bra på att jaga alla de villebråd du vill är väldigt liten. Samtidigt finns det en viss charm i att kunna skjuta ett flertal arter för hunden, när den gör ett gott arbete.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

anledningen till att jag börjat spana på en allroundhund är ju att jag är intresserad av det mesta, jag har jagat ett par ggr med wachtel, var iofs i södra sverige, men spänning var det ju så det räckte :) jag är inte så brydd egentligen av vad jag har med mig hem från skogen, jag tycker att det är lite av tjusningen. det jag undrar är hur funkar wachtel med skogsfågel? att den driver räv, hare och rådjur är jag medveten om, och det är ju den stora fördelen tycker jag. jag vil gärna kunna "motionera" nåt rådjur då och då här uppe, samt att man vet att chansen att hunden hittar nån hare eller räv är tämligen god. men samtidigt är ju inte vilttätheten på samma nivå här uppe som i södra sverige, funkar det då bra med en kortdrivande hund eller slutar dem flesta jaktdagarna med lååååånga sökturer och eventuellt nåt kort drev?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har gått i hundtankar ett tag nu, förhoppningsvis blir det till att skaffa en valp till våren. har varit lite inriktad på finnspets tidigare, men har börjat snegla lite åt en mera allround hund..jag jagar på marker det finns lite rådjur, en hel del hare och räv och skogsfågel finns det också. skulle gärna vilja veta vad ni som har wachtel i norrbotten jagar med dem, hur ni jagar o så...tacksam för alla svar :)

Hej hulken!

Här har Du en länk med många sidor att läsa. ;)

Lycka till och ha det så bra!

:D :D :D :D :D

http://www.eniro.se/query?what=se&q=Wa..._lq=&as_rq=

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beretta har Wachtel och han har stor erfarenhet av rasen, som jag själv tycker är en helt fantastisk jakthund som det händer mycket kring ute i skogen samt att det är en helt underbar familjehund också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...