Hoppa till innehåll

Vilket märke/modell?


RG

Recommended Posts

Är i startgroparna med handladdning. Kommer att vara i behov av utrustning som är 100% både beträffande exakthet och hållbarhet. Kommer att ladda för kaliber 308 win, 9,3 74 och 375 HoH. Finns det märken att rekommendera och i så fall var hittar man dessa till bästa pris? Något särskilt att tänka på viod köp av utrustningen..?

J-ligt tacksam för alla Era tips!!

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är i startgroparna med handladdning. Kommer att vara i behov av utrustning som är 100% både beträffande exakthet och hållbarhet. Kommer att ladda för kaliber 308 win, 9,3 74 och 375 HoH. Finns det märken att rekommendera och i så fall var hittar man dessa till bästa pris? Något särskilt att tänka på viod köp av utrustningen..?

J-ligt tacksam för alla Era tips!!

RG

http://www.smartreloader.com/reloading-kit...=2&sort=20a

Bra pryl till bra pris......

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är i startgroparna med handladdning. Kommer att vara i behov av utrustning som är 100% både beträffande exakthet och hållbarhet. Kommer att ladda för kaliber 308 win, 9,3 74 och 375 HoH. Finns det märken att rekommendera och i så fall var hittar man dessa till bästa pris? Något särskilt att tänka på viod köp av utrustningen..?

J-ligt tacksam för alla Era tips!!

RG

Allt beror på dina förutsättningar. Är det bänkskytte med 10 000 skott/år så är det Forster eller möjligen Dillon som gäller. Är det till jakt och max 100 skott/år så räcker LEE. Skillnaden i precision vid jaktliga situationer är försummbar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beror på dina förutsättningar. Är det bänkskytte med 10 000 skott/år så är det Forster eller möjligen Dillon som gäller. Är det till jakt och max 100 skott/år så räcker LEE. Skillnaden i precision vid jaktliga situationer är försummbar.

Bara du inte köper alupressen. Den flexar för mycket i mitt tycke o smak. Å vågen e ingen höjdare heller :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara du inte köper alupressen. Den flexar för mycket i mitt tycke o smak. Å vågen e ingen höjdare heller :lol:

Alupressen funkar men är inget för svår/tungkalibrerade kalibrar. Jag har en som kulisättare och en Redding BB till kalibrering. LEEs nya i gjutjärn är betydligt bättre än ALU varianten. Vågen (balans) är till för folk med mycket tid och tålamod, själv har jag en digital som är mycket snabbare. Jag har de flesta olika märkena i verktyg men gillar Hornaday bäst. Jag laddar 1000 - 1500 jaktskott/år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nya gjutjärnpressen och den är hur stabil som helst. Det var det ja menade när jag sa så, ska man ladda 9,3x74 och 375 H&H så skulle inte jag velat ha alupressen. Sätta kulor duger den säkert till.

Min Lee våg visade fel, den visade för lite :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nya gjutjärnpressen och den är hur stabil som helst. Det var det ja menade när jag sa så, ska man ladda 9,3x74 och 375 H&H så skulle inte jag velat ha alupressen. Sätta kulor duger den säkert till.

Min Lee våg visade fel, den visade för lite :huh:

Du vet att man kan kalibrera lee-vågen va? =) Själv använder jag krutdoserare och väger var 5:e till var 10:e plugg när det ska gå undan, och det inte ska laddas för bästa precision på tavlan =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har hört mycket gott om Reddings Big Boss, hur är denna? Även på min fråga har detta svar inkommit. Smartreloader verkar vara ett bra inköpsställe, är jag rätt ute?? För denna press klarar väl samtliga kalibrar(308., 375 och 9,3 74)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har hört mycket gott om Reddings Big Boss, hur är denna? Även på min fråga har detta svar inkommit. Smartreloader verkar vara ett bra inköpsställe, är jag rätt ute?? För denna press klarar väl samtliga kalibrar(308., 375 och 9,3 74)

Jag kalibrerade 150 st Norma 9,3X74R igår och de är väldigt lättkalibrerade så då kvittar det vilken press som används. Jag misstänker att hylsor med tvära hylsbröst är betydligt mer krävande/tunga att kalibrera. Sen betyder fettet ganska mycket. Reddings fett har fått bra kritik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har hört mycket gott om Reddings Big Boss, hur är denna? Även på min fråga har detta svar inkommit. Smartreloader verkar vara ett bra inköpsställe, är jag rätt ute?? För denna press klarar väl samtliga kalibrar(308., 375 och 9,3 74)

Jag har en Big Boss, du är välkommen att prova den när du vill :D

Jag har inga problem med den än så länge, har iof onte kalibrerat något som går tungt. (allt är relativt)

Tror inte du får några problem med de kalibrarna.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har hört mycket gott om Reddings Big Boss, hur är denna? Även på min fråga har detta svar inkommit. Smartreloader verkar vara ett bra inköpsställe, är jag rätt ute?? För denna press klarar väl samtliga kalibrar(308., 375 och 9,3 74)

om du vill så titta på reddings multistagepress t7, en underbar gåva till min laddning, inte dyr heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske begär för mycket nu...

när man tittar på www.smartreloader.com ser jag 2 val - antingen köpa Reddings "Big Boss kit" eller köpa "Big boss" plus de övriga delarna separat. Vad hade Ni gjort? Duger kitet från Reddings och i så fall vad måste jag uppgradera med?

MVH/ RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...