Hoppa till innehåll

Första laddstegen skjuten


jimbolo

Recommended Posts

Som sagt så var ja o kastade iväg första slotten på min absolut första laddstege.

Gjort som så att ja tog ut en stege på 5serier med 0,4gr steg med VV120.

Min-Max dvs 17,7-19,3 enl VVladdtabell med Lapua s382fmj kula 55gr VV120krut Hylsa Norma Tändhatt CCI400smr

Som ja nämnde kastade jag iväg skotten med sisådär stöd.

Bra stöd under framstock men under kare delen svajade de iof minimalt.

Men hur bör jag fortsätta för att hitta ultimat prec.

UIdag blåste det en del, -0C, o var mörkt snögloppigt väder (=jaktväder)

Bilderna ser hyggligt jämna ut men maxladdningen minst.

Skött 2 serier åt gången och om man kollar så vart serie 2 o 4 sämst. Värme???

Serien med 18,9g drabbades av ett klickskott :P o därför e ja lite sisådär över res.

Dock e de så stort så........?

Så hur ska man fortsätta?

post-399-1257457839_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat att ladda upp 5 till i maxladdningen o skjutit igen för att se om den blev lika vettig.

Ev justerat lite krut upp o ner från den

Lite FF kasnke.

Jag är lååångt ifrån ett proffs så ta mina råd med en liten nypa salt o vänta på någon mer :P

Jag personligen tycker det är skitsvårt att veta om det är jag eller laddningen som sprider, träffläget syns ju men spridningen.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår va du menar!

Har skjutit många tusen skott men känner mig fortf. som nybörjare.

De ja glömde tillägga är att det är en laddning för toppjakt ja exprimenterar.

Vill ju ha så skonsam köttförstöring som möjligt men maximal DÖD också.

De e ju bara ngn enstaka mm som skiljer min o max laddning.

För kulbanans skull kanske man skulle välja max men.....?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som sagt gå ett steg till upp och sen gå på ff, farten kommer inte att bli för hög för toppjakt med den kulan.

vinden verkar väldigt hög kanske bäst att inte skjuta laddningar i 5 m/s det är mycket starkare vind än vad man tror.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en nybörjare men vadå ett steg upp? 0,4g?

Ligger redan nu på VV:s rekomenderade MAX för detta krut (vv120) o kula.

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...22Remington.jpg

Ang friflykt kommer en som ja sett sedan tidigare sett nybörjarfråga igen.

Ligger nu på COL 53,9 enl laddtabell, som verka vettigt då ja har bomkontakt vid 55.

Hur succesivt ska man flytta de gränserna?

0,1mm åt gången? o vart ska man sluta?

Obs! Jag e extrem nybörjare när de gäller handladdning!

Bössan är inte plastbäddad ännu o ja kan knappast påstå att jag var extremt noga vid skyttet heller.

Men sköt lika vid alla serier o ville därför se vilken som gick tätast.

Så ngr serier med 19,3 skulle kunna prester åtm 10mm bättre res. tycker man ;)

Sen upplever jag att i 5skottserierna där jag måste handmata sista skottet eftersom de bara ryms 3skott i magasinet påverkar skottbilden.

Är de inte bättre att skjuta 6/2st 3serier, för att slippa ev tryck från mag på den i loppet, eller 8skott för att utläsa de faktiska resultatet/-en?

Då slipper man manuell omladdning som ev påverkar träffbild.

Leter efter 5mag (.222) men de e inte det lättaste att finna till en tikka m55 så om ngn har ett på hyllan så PMa gärna.

Sen skulle ju ett "fast" skjutstöd vara guld värt så ett sådant står på önskelistan.

Ja de var lite morgonfunderingar.

Nu kaffe, hunddressyr o blöjbyten (pappaledig)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I väntan på kloka svar har jag gjort iordning 25skott i maxladdning (19,3g) o med COL 54mm.

Altså en förändring med 0,15mm o nu en friflykt på 1mm i byssen.

Såg att ja hade 53,85mm i förra laddningen

Så nu väntar jag på mildare vind bara o bättre skjutstöd samt tavlor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser helt OK ut träffläget verkar hoppa upp lite på sista två laddningarna, jag skulle testa några serier till med 18,9 för att se om den håller ihop bättre och på samma ställe som 19,3. Gör den det är det bara att bulk ladda 19,1 och börja hårdträna skytte från samma stöd som används på toppjakten för där finns oftast den största nyckel att öka träffprocenten, det fina med handladdning är att man automatiskt skjuter mera när man testar laddningar :huh:

Har ingen koll vad för farter och vart max ligger med detta krut är 19,3max?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med de förutsättningar du anger ser det djävulskt bra ut... vill du verkligen krama ur det sista/mesta så tycker jag dock att du skall spara vidare tester till du har bra väder, ljus och stöd... annars ser det ju ut som om du redan har en jaktbar laddning, eller flera till och med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en nybörjare men vadå ett steg upp? 0,4g?

Ligger redan nu på VV:s rekomenderade MAX för detta krut (vv120) o kula.

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...22Remington.jpg

Ang friflykt kommer en som ja sett sedan tidigare sett nybörjarfråga igen.

Ligger nu på COL 53,9 enl laddtabell, som verka vettigt då ja har bomkontakt vid 55.

Hur succesivt ska man flytta de gränserna?

0,1mm åt gången? o vart ska man sluta?

Obs! Jag e extrem nybörjare när de gäller handladdning!

Bössan är inte plastbäddad ännu o ja kan knappast påstå att jag var extremt noga vid skyttet heller.

Men sköt lika vid alla serier o ville därför se vilken som gick tätast.

Så ngr serier med 19,3 skulle kunna prester åtm 10mm bättre res. tycker man :lol:

Sen upplever jag att i 5skottserierna där jag måste handmata sista skottet eftersom de bara ryms 3skott i magasinet påverkar skottbilden.

Är de inte bättre att skjuta 6/2st 3serier, för att slippa ev tryck från mag på den i loppet, eller 8skott för att utläsa de faktiska resultatet/-en?

Då slipper man manuell omladdning som ev påverkar träffbild.

Leter efter 5mag (.222) men de e inte det lättaste att finna till en tikka m55 så om ngn har ett på hyllan så PMa gärna.

Sen skulle ju ett "fast" skjutstöd vara guld värt så ett sådant står på önskelistan.

Ja de var lite morgonfunderingar.

Nu kaffe, hunddressyr o blöjbyten (pappaledig)

japp 0,4 gr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

Har nu laddat upp ett gäng 19g med 2 olika ff.

Ännu fler 19.3 med 2 olika ff

Verkar som att ja får kompletera med ngr 19,7?

Men då funderar jag genast på säkerheten.

Kollar man bara fart, uppskattad 911m/s, o mängd krut ligger den ju i de lägre regionerna så ärligt talat förstår jag inte att de satt max på 19,3.

Nån som kan förklara?

Innan dess håller ja mig till 19,3!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

Har nu laddat upp ett gäng 19g med 2 olika ff.

Ännu fler 19.3 med 2 olika ff

Verkar som att ja får kompletera med ngr 19,7?

Men då funderar jag genast på säkerheten.

Kollar man bara fart, uppskattad 911m/s, o mängd krut ligger den ju i de lägre regionerna så ärligt talat förstår jag inte att de satt max på 19,3.

Nån som kan förklara?

Innan dess håller ja mig till 19,3!

snabba krut för kalibern man laddar ger inte mycket fart utan högt tryck, dvs ska man ladda för fart tar man ofta det trögaste krutet. N-120 är snabbt.

N-120 tycker jag inte bygger speciellt med tryck något över max.

jag tycker som lars att den serien med två träfflägen kan vara vass men eftersom jag mer eller mindre hitta bästa ocw laddning i höga registret till 222 så ger jag rådet att pröva lite över max.

om det går bra där så är det bara att lägga sig i mitten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ja nämnde kastade jag iväg skotten med sisådär stöd.

Jag tycker det är slöseri med kulor och krut när man skjuter en laddstege utan perfekt stöd.

Egentligen vet du ju nu inte vilken av laddvikterna som skjuter bäst.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sittande med sandsäck fram o sandsäck bak är för mig inte optimalt stöd men för de flesta skulle de räcka till o bli över!

Tillräckligt för att se vilken laddning som skjuter tätast men knappast för att jaga mm.

Ingen skjutning, oavsett, är för mig slöseri med varkens kulor eller krut då man alltid lär sig ngt.

Ska skyttet elimineras o bara patronens egenskaper mätas måste de till ett bra fast stöd utan mänsklig påverkan?

Eller???

Ska köra upp nå snabbare laddningar nu sen blir de liggandes skytte så fort tid o väder ges.

Där har "Jag" bästa stöd e framförallt tätaste serierna.

Sen avlossar jag alltid mina skott mot toppfågel liggandes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara svårt att få till nån hyffsad precision med 55`or i .222

jag håller inte med dig men förstår vad du menar, det är svårt att få en laddning som är riktigt bra genom alla temperaturer.

det var därför jag gav rådet att testa en laddning med en aning mer krut om den går bra är jimbolo garderad mot lägre temperaturer.

på sommaren kan det hända att man behöver ta den lägre laddningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är främst en vinterladdning för toppjakt i lite avstånd över 100m jag letar så de låter bra!

Annars skulle jag satsat på nedre registret o ev lättare kula dessutom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är nybörjare o de är fel märke på krut för mig att ge tips om över huvud taget men önskar dig lycka till!

tips på bra stöd som jag alltid skjuter med är benstöd o handen under kolven. brukar va så jag ligger o jagar oxå o då vet man ju att stödet är desamma som under träning o de ska inte kunna bli fel.

men jag är ju nybörjare så låter dom smartare grabbarna ge tips i fortsättningen.

mvh//Marcus med ringa erfarenhet men med mkt tur o bra träffbilder :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag håller inte med dig men förstår vad du menar, det är svårt att få en laddning som är riktigt bra genom alla temperaturer.

det var därför jag gav rådet att testa en laddning med en aning mer krut om den går bra är jimbolo garderad mot lägre temperaturer.

på sommaren kan det hända att man behöver ta den lägre laddningen.

Jag tycker endå att han ska prova 50 grainare istället, det kryllar inte av .222/.223`or som satbiliserar 55`orna. Allra minst min

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker endå att han ska prova 50 grainare istället, det kryllar inte av .222/.223`or som satbiliserar 55`orna. Allra minst min

Jag lovar att testa ngr 50g kulor också.

Om inte för jakt så bara för att hitta en ultimat precisions patron för tavelskjutning.

Funderar redan på att byta till en 6mmBR :D

Men först ska de laddas o skjutas nå tusen skott med .222an.

Har ett giftigt precisionsrecept som en kompis kompis skickat mig.

Ska kika efter den men lapua 55g fmj blir denna vinters toppkula.

Vid blåsigare dagar tar jag gamla bettan, hqv1640 .30-06, som har ensenlig mängd orrar på sitt samvete.

Tycker dock inte om uppslaget i rekylen vid liggandes skytte med den kalibern :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker det ser bra ut på tavlan man får inte stirra sig blind på alla supertäta träffbilder folk lägger in.

min bästa bössa har en bästa femskottare på 100m på 3,4mm men medelträffbilden är mycket större än så förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att testa ngr 50g kulor också.

Om inte för jakt så bara för att hitta en ultimat precisions patron för tavelskjutning.

Jag har lyckats sammlapåmig en del så har du vägarna förbi sundsvall och vill ha några och prova så sägtill.

Det kanske inte är många som stabiliserar 55gr kulor men de som gör de är det väll bara att utnyttja. Min 222a skjuter bättre än mig med 63gr norma och det är ju inte så dum kula att använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så har man brännt upp lite mer krut.

Finns mkt att önska av skytten än verkar det som men jag har iaf klart för mig vilken laddning som hittills samskjuter bäst med "MIG" ^_^^_^ o de var 2grader varmt i lite disigt/dimmigt över träden.

Förhållanden gjorde att de ble rätt mkt värmeflimmer som irriterade skytten.

Så här blev resultatet iaf.

post-399-1257772937_thumb.jpg

post-399-1257772946_thumb.jpg

post-399-1257772954_thumb.jpg

Kulan verkar gilla både fart o mindre friflykt i min bössa.

Den tyngre laddningen han jag inte pula ihop innan dagens skytte så de finns mer att testa ännu :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats sammlapåmig en del så har du vägarna förbi sundsvall och vill ha några och prova så sägtill.

Det kanske inte är många som stabiliserar 55gr kulor men de som gör de är det väll bara att utnyttja. Min 222a skjuter bättre än mig med 63gr norma och det är ju inte så dum kula att använda.

Låter fint de! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så har man brännt upp lite mer krut.

Finns mkt att önska av skytten än verkar det som men jag har iaf klart för mig vilken laddning som hittills samskjuter bäst med "MIG" ;):D o de var 2grader varmt i lite disigt/dimmigt över träden.

Förhållanden gjorde att de ble rätt mkt värmeflimmer som irriterade skytten.

Så här blev resultatet iaf.

post-399-1257772937_thumb.jpg

post-399-1257772946_thumb.jpg

post-399-1257772954_thumb.jpg

Kulan verkar gilla både fart o mindre friflykt i min bössa.

Den tyngre laddningen han jag inte pula ihop innan dagens skytte så de finns mer att testa ännu B)

det verkar som du hittat en bra laddning ca 18mm i medel på tre serier är väldigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja frågan e bara om det går att finslipa ngt mer rent laddtekniskt med den kula o krut man har eller om man ska nöja sig o bara mängdträna framöver.

Jag skulle utan att tveka använda sista laddningen i jakt men skulle gärna tränga ihop serierna under 15mm.

Frågan e om ngt enstaka tiondels grain eller tiondels mm ff kan få ihop serierna.

Vad tror ni?

Nu ska byssen iaf rengöras ord. för de minns ja inte när ja gjorde sist .

Var nog i samband med köp.

Snakeboren har ju passerat loppet efetr varje skjutning men nå solvent har den inte fått smaka på "kanske" 200skott.

Minns som sagt inte.

Har hört att just .222 kan få höga prestationsförbättringar efter sådana tilltagande ibland ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...