Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Dunderklumpen

Jaktsidans flugbindare

Recommended Posts

Nils l

Ser ut så! 

1474031116332-497894332.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Nils l

Står designed by K.F odames Eng.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Har ett nyare men det var tänkt för tubflugor. Tyvärr så är tubnålen för hårt härdad och går av om städet tippar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

OK, jag har tänkt uppgradera men det finns ju så förbaskat många modeller att man blir inte klok på vilken man ska ha som är både prisvärd och faktiskt underlättar bindandet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Vilket städ du väljer beror mycket på vad du binder. Men det kan vara praktiskt att kunna rotera chucken enkelt om du behöver se vad du gör på motsatt sida e!ler om du ska binda realistiska mönster. Det viktigaste är att kroken sitter fast som den ska. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Jo det är jag med på men sedan tycker jag infästningen mot bordet ofta är en källa till irritation, har du provat något städ med tung fot?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

Har skaffat en separat platta och bytt pinne till enkortare, helt underbart är min personliga uppfattning. Dock är det över 15 år sen jag band något.. :ph34r::(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l
På 9/16/2016 at 22:37 Silver sa:

Jo det är jag med på men sedan tycker jag infästningen mot bordet ofta är en källa till irritation, har du provat något städ med tung fot?

Jo och jag kanske är för "old school" men den följer bara med när jag binder på plats.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

De där såg riktigt giftiga ut för laxen i ängesån. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Håkan.P
På 2016-06-26 at 15:24 Nils l sa:

Tio nymfer av glittrig modell som varit effektiva under nattens fiske. Bundit upp ett litet lager. Min tandborste som jag kapat borstet på till bara några mm har fått tjänstgöra  även här och ger dessa flugor liv i vattnet.

IMG_20160626_151811.jpg

Har inte varit ute här på väldigt länge. Dom här ser riktigt giftiga ut.  Vad är det för har du för dubbing?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l
4 hours ago Håkan.P sa:

Har inte varit ute här på väldigt länge. Dom här ser riktigt giftiga ut.  Vad är det för har du för dubbing?

Bakkropp är hareline spektra dub och thorax är något som liknar icedub. Utborstad med avklippt  tandborste.  Eget mönster som har levererat mycket vildröding i strömmande vatten.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nordin

Binder det mesta, allt från små torrflugor, nymfer till laxflugor. Det senaste jag snöat in på är stora ledade streamers:P

IMG_20170722_094852.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Dags att lyfta lite i den här tråden. Håller på att renovera i mitt sovrum och därmed blev min flugbindarbänk tillfälligt hemlös. Jag tänkte köra lite fluga på abborre i sommar och fick en liten ide om att göra flytande poppers till abborrfisket. Efter en lite för kort efterforskning på nätet hittade jag ett filament till 3d skrivaren med kork inblandat i pla plast. Tyvärr så låg densiteten över 1 g/cm3/så en homogena kroppar gick inte att göra. Lösningen blev ett tunt skal med minimalt infill i modellen. Jo båda varianterna flyter och blir säkert kastbara med en vanlig klass 5/6. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.