Hoppa till innehåll

jävligt intressant


sprängarn

Recommended Posts

har nu skjutit 10 st rävar typ,men alla ha varit hanrävar,e de en tillfällighet ?,fler som har denna statistik?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

greven är kanske gay! Haha

haha ja bara vänta på de,första finnen som e homo,alltid något hahaha,du e förjävlig du

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bekant dethär....15 av de senaste 18 rävar vi skjutit undan våra 2 (tik och hane) stövare detta år har varit hanar.Är det bara så att det finns mera hanar i markerna eller vad beror detta på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja ja vette fan,konstigt e de ialla fall,jag har aldrig skjutit en tik för hunn min,bara hanar,o i regel när han kommer fram så pissar han så de står härliga till(revir) ja menar de kan ju inte bara vara en tillfällighet,nån jävla tik borde ju springa förbi pipan tycker man,men icke .........han e nog gay som grytjägarn säger haha

o tack för att du flytta..........inte riktigt hemma på detta ännu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte vetenskapligt bevisat men jag har hört de som hävdar att hanrävar hellre håller sig ovan jord.Så pratar ni om skjutna rävar för stövare så kan det nog vara så att det stämmer...Själv för jag ingen statistik så jag har ingen koll.Däremot skjuter jag inte rävtikar på min hemmamark :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du den tanken har slagit mig ,men vette fan,jasså kettukiller, tikarna går hellre i gryt,mumma,tur ja va upp i dina trakter o hämta en fox då,så snart så visar de sig,har kört en hel hög i gryt i år,men foxen e på tok för ung för den utmaningen ännu,

ska föra nogrann statistik på detta,väldigt intressant må ja säga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tikar 4 hanar, 4 på drev 4 i gryt..sorry jag sabbar era teorier,men endast 2 rävar som inte var ungrävar :D

vissa säger sina hundar inte går hårt på tikar,men han-rävar går snabbt åt,jag hoppas aldrig mina hundar gör skillnad på könen B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

De flesta rävar vi skjutit i år har varit hanrävar.....fram till senaste två veckornadå tre av fyra varit tikar men skulle tro vi har 70% hanrävar i år....(17) sen har vi en liten teori att hanrävar är mer lättsprängda än tikar....ofta tycker jag att små rävar är mer svårsprängda än stora....

Finns lite att fundera på och fortsätta kolla så kanske det blir statistik av det till slut efter några jakter till....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den jag sköt sist var en hane i alla fall. Den förra var nog åxå en hane men är inte säker.

Ska bli kul att se hur denna "utredning" artar sig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uten tilgang til mine notater så kan jeg vel si at det er ganske jevnt mellom skutte hanner / tiker. Men er med om at hannrever ofte er lettere å sprenge enn tiker.

Men i reveverden er det jo slik at av årets kull er det hannvalpene som vandrer ut til nye marker mens ofte tikvalpene holder seg i hjemmeteritoriet iallefall første sesongen. Derfor er det vel ingen tilfeldighet at det ofte er unge hannrever som skytes først på høsten om du har et område du har skutt endel rev i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade flytet för knappt 3 år sedan att skjuta 6 rävar själv under ca 15 timmar, de alla var tikar B) Blev väl ett antal rävkullar mindre där iaf, även om långt ifrån alla rävtikar har ungar var år.

Tyvärr får jag säga att jag ej fört statistik över könet på alla de andra rävarna man fällt sista åren, dock är det ju inte bara för hund jag fällt mina, till skillnad från de flesta andra som skrivit i tråden misstänker jag :ph34r:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju intressant! Kan inte nån snitsare knåpa ihop en Exelfil eller liknande så kan ju vi som vill börja föra lite bok och statistik.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slängde ihop ett formulär. Lägger upp det ikväll då jag inte kan göra det på jobbet.

Man fyller ENDAST i de GRÖNA fälten. Resten räknar tabellen ut själv (om den nu funkar som den ska vill säga). :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är min lilla kalkyl klar..

Jag hade spårat ur totalt insåg jag när jag öppnade kalkylen hemma och knappt fattade vad jag själv hittat på! :lol:

Så jag förenklade den lite och skrev en liten beskrivning.

Alltså man skriver BARA in hur många rävar man har skjutit av olika kön och ålder och sen räknar kalkylbladet ut resten.

Den övre vänstra rutan visar totala antalet tikar resp hanar och hur många procent av varje kön man skjutit.

Övre högra rutan beskriver hur många procent unga resp gamla hanar och tikar man skjutit i förhållande till det totala antalet hanar och tikar. Alltså om man skjutit 1 ung tik och 1 gammal tik så borde det bli 50% i varje ruta. Om man skjutit 3 unghanar och en gammal så blir det alltså 75% resp 25%.

Högra nedre rutan beskriver likt övre högra rutan hur många procent unga resp gamla hanar och tikar man skjutit, fast nu i förhållande till det totala antalet skjutna rävar.

Har ni några frågor går det bra att ställa dom så ska jag försöka svara så gott jag kan..

När säsongen är över kan alla skicka info om skjutna rävar till mig så sätter jag ihop en sammanställning över totalen säsongen -09/-10... Det hade varit kul att se..

Tyvärr kan jag inte ladda upp en exelfil pga rättighetsgrejs men de som vill ha den kan väl meddela så mailar jag den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gjärna maila den till mig. Har du även statistiken på gryt vs drev? Det vore ju som tidigare sagt i tråden kul att se om det är mest hanar man skjuter på drev och tikar i gryt etc etc.

//R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

efter tio hanar i rad o viss misstanke om en gay finne,så föll förra veckan 5 tikar för min hund på 6 dagar ^_^ mejla mig gärna denna exel fil(peredh@hotmail.com)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

efter tio hanar i rad o viss misstanke om en gay finne,så föll förra veckan 5 tikar för min hund på 6 dagar :P mejla mig gärna denna exel fil(peredh@hotmail.com)

De tre rävar jag har skjutit har alla varit tikar, men de har även varit stänkrävar under rådjursjakt så går ju inte riktigt in under din statistik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan maila men har inte gjort nåt med gryt/drev. Då får man göra 2 separata kalkylblad själv om man vill ha det. Ids inte börja gorma nå mer :P

Även Fc har filen då jag mailat den åt han.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...