Hoppa till innehåll

.458 Win Mag


MarkusR

Recommended Posts

AHH..... Stötbotten, ja. Självklart är det så, det blir lite hankigt att få en 30-06- och en 458hylsa att lira med samma stötbotten.

När det gäller matningen så är det väl kanske att be om problem om man krånglar till det för mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni är riktigt sjuka :)

För att vi gillar grovsingar el. vad menar du??? :whistling::rolleyes::lol::thumbsup::wink:

Se du vad fina dom är jämte 308:an som man kan jämföra med en flugskit. :thumbsup:

post-144-0-22096600-1354193459_thumb.jpg

Fr. v. 416 rem mag (10,57*72 BR) woodis 400 gr och A-frame 300 gr 8 mm rem mag (8*72 BR) o 220 gr A-frame och sist lilleman 308 win (7,62*51) med 150 gr Lapua Mega. :thumbsup::yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Väcker denna tråden till liv då det ser ut som att det är en 458 WinMag på väg in i skåpet.

 

Provsköt idag och det var en smekning :whistling:

 

Iofs ganska lätta laddningar men några snabba smällar  med bara ett linne på överkroppen var verkligen inget problem.

 

Bössan är en 1640, tidig modell med stålunderbeslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att köpa då! ;)

 

Sen brotchar du upp den till .458 Lott och kan välja mellan pang eller PANG på banan  :woot:

 

Skämt åsido, sen min fundering på att köpa en .458 så fastnade jag mer för .416 Rigby efter diverse efterforskningar, men de är ju inte direkt lätta att hitta och när man väl gör det så får man betala en slant också...

Är det bra pris så slå till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också fastnat för en 416. Taylor är himla smutt tycker jag, som gillar skarpa bröst. Men det får räcka med två vildkatter i skåpet.

Priset är ganska modest för att vara en 458, men det är ju "bara" en 1640, inte direkt Golnar double square bridge 98.

När det gäller Lott så känns det ganska ointressant. Jag kan motivera kalibern med diametern och skottverkan i tunga långsamma kulor. Men att göra den till Lott för att öka farten på de tunga långsamma kulorna blir en tankevurpa.

Jag har botaniserat lite i kulutbudet. Sierra prohunt 300gr flatnose kostar bara knappa 6 kr. Vilket innebär färdig ammo 8-9kr, jag borde kunna ta mig råd till 100 övningssmällar/år vilket troligtvis är mer än vad de flesta 458or får uppleva. Den kulan går det utan tvekan att jaga allt Svenskt vilt med också. Jag kommer dock troligtvis att kosta på mig TSX450gr eller så, till jaktammo. Det kommer att kosta ca 15kr/smäll. Jämfört m köpeammo för 75kr per bula.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

416 Taylor är på väg här med(på väg menas att jag kollar kulor,hylsor ,prestanda) men den är nog given.

brotch är faktiskt beställd!

en 410 grains wodis i 690m/s är helskön

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av anledningarna till att jag "fastnade" för just .416 Rigby är att den har nästan identisk kulbana med 9.3x62, och då med riktigt tunga kulor.

Jag som vill ta steget fullt ut med blyfri ammunition gillar de extra joule jag kan få med .416 Rigby vilket gör att jag inte behöver ha så snabb kula = liten eller ingen köttförstörelse!

 

Vet inte hur utbudet med solida kopparkulor till .458 ser ut men det skulle nog bli en giftig kombination om man är ute efter nock-down med minimal köttförstörelse ;)

 

Skall du slå till? Pratar vi stora pengar?

Om du inte gör det så kaaaaaanske jag kan låta mig övertalas till en .458 WinMag...  :blush:

Har ganska mycket plats över i garderoben för tillfället...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kopparkulor till .458 finns i otaliga varianter och vikter, stora möjligheter att hitta en som passar. Jag tror på konceptet.

 

Du behöver inte oroa dig, jag slår till. Nej det är inga stora pengar, det har jag inte att spendera på egna leksaker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wizard, vilka tillverkare på bössa kan du tänka dig gällande 416 rigby?

De flesta så länge det är sunda system (M98) de är byggda på och inte något no-name budget junk.

Har tittat på en Brno 550 men den var inte till salu och även en Rigby men den var då utanför ett prisläge jag var komfortabel med.

 

Jag skulle troligen stocka om den tämligen omgående om den inte hade safaristock t ex och den skulle få ordentliga öppna rikmedel om den inte redan hade bra sådana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta så länge det är sunda system (M98) de är byggda på och inte något no-name budget junk.

Har tittat på en Brno 550 men den var inte till salu och även en Rigby men den var då utanför ett prisläge jag var komfortabel med.

Jag skulle troligen stocka om den tämligen omgående om den inte hade safaristock t ex och den skulle få ordentliga öppna rikmedel om den inte redan hade bra sådana.

Vilka pengar pratar vi om? Vet en som kanske har en cz 550 till salu och de rör sig ca om 6-8kkr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka pengar pratar vi om? Vet en som kanske har en cz 550 till salu och de rör sig ca om 6-8kkr

Allt beror på skick och efterfrågan. Är det en .416 Rigby så låter inte priset helt fel, men det beror givetvis på skicket och om den är i originalutförande eller om den är moddad.

Är du spekulant?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beror på skick och efterfrågan. Är det en .416 Rigby så låter inte priset helt fel, men det beror givetvis på skicket och om den är i originalutförande eller om den är moddad.

Är du spekulant?

Vad jag vet köptes den till björnjakt men kom inte ut i skogen. Den borde vara original och vårdad. Den ägs av en kompis pappa som är gammal stridspilot och väldigt noga med allt som smäller.

Jag är inte spekulant då jag satsar på mängdträning o jakt med en 6,5a och 8x57 som jag nyss beställt men tänkte för din del. Dock finns bössan i Dalarna men det borde kanske kunna gå att lösa. Ska forska vidare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet köptes den till björnjakt men kom inte ut i skogen. Den borde vara original och vårdad. Den ägs av en kompis pappa som är gammal stridspilot och väldigt noga med allt som smäller.

Jag är inte spekulant då jag satsar på mängdträning o jakt med en 6,5a och 8x57 som jag nyss beställt men tänkte för din del. Dock finns bössan i Dalarna men det borde kanske kunna gå att lösa. Ska forska vidare

 

Gör det! Är priset rätt är jag absolut spekulant och jag lovar att den kommer ut i skogen när jag har blivit bättre i ryggen!  :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kände på en ny Dakota i 416 Rigby på Torsbo häromveckan. Lätt den absolut trevligaste Afrikabössa jag nånsin känt på! Prislappen avskräckte lite men fy f-n så rätt den kändes när jag la an :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om jag fattat rätt, går det skjuta 458winmag i en 458 lott bössa men inte tvärtom? varför?

.458 Lott är i grund och botten en .458 WinMag men med längre hylsa. (1/4" längre eller vad det nu var...)

Kontruktionen är dock gjord så att det går att skjuta en WinMag i en pipa brotchad för Lott.

 

Så du har fattat rätt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.458 Lott är i grund och botten en .458 WinMag men med längre hylsa. (1/4" längre eller vad det nu var...)

Kontruktionen är dock gjord så att det går att skjuta en WinMag i en pipa brotchad för Lott.

 

Så du har fattat rätt!

Tack!

 

Sen är det er jag skyller på om det blev en bössa till i 458lott ;) har ju funderat förr och kommit halvvägs, då var det nära på en 458wm såg att det krävs en uppdatering från R93 till R8 för min del.

 

Eller ska man gå på 50BMG direkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Sen är det er jag skyller på om det blev en bössa till i 458lott ;) har ju funderat förr och kommit halvvägs, då var det nära på en 458wm såg att det krävs en uppdatering från R93 till R8 för min del.

 

Eller ska man gå på 50BMG direkt

 

Det går nog att skjuta hål i papper med en .458 Lott också!  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ruskar ånyo liv i tråden. Som antyddes i höstas har det blivit en 458 Winchester Magnum i skåpet. Det finns en hel del om detta i dagboken men jag tänkte komplettera här.

Det är en ombyggd Husqvarna 1640 från 1950någonting, en av de första årgångarna med stålunderbeslag. Den ligger nu bäddad i en lätt modifierad tumhålsstock från Boyds. Pipan är kapad från 61 till 55cm och försedd med en POFF-TECH dämpare. Kikaren är en Leupold Vari-X II 1-4X20. Montaget är bytt från Weaver i aluminium till Stålklackar och Leupold stålringar.

Bössan väger in på 4,6kg oladdad, varav dämparen väger drygt 7Hg.

Den tunga dämparen gör att den balanserar i vänsterhanden, mao ganska framtung, men lätt att svinga med på älgbanan. Den stora vikten längst ut på pipan gör också att rekylen är helt klart hanterbar, även i bänk. Detta gör att inskjutningen går utan problem. Fulladdat med 500Gr kulor var utan dämparen riktigt otäcka att skjuta i bänk.

Jag har inte skjutit mer än sextiotalet kulor hittills men har nu fyllt på hylsförrådet så det kan bli en del rundor på älgbanan.

Inskjuten och klar med 500Gr Hornady rundnos inför älgjakten :thumbsup:

my8yqa9y.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Dämpare är en styggelse på en 458wm, men den blir ju lättare att bemästra förcdom som inte tål rekylen annars? Själv har jag inga problem att skjuta fullbumpa 500grainare i bänk utan dämpare. Min bössa väger 4,5kg med sikte o fästen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tvillingen sa:

Dämpare är en styggelse på en 458wm, men den blir ju lättare att bemästra förcdom som inte tål rekylen annars? Själv har jag inga problem att skjuta fullbumpa 500grainare i bänk utan dämpare. Min bössa väger 4,5kg med sikte o fästen

Snacka om trådlyft ?

Det var erfarenheter jag gjorde mig, den var trevligare utan dämpare faktiskt, men jag var inte man nog att tycka den var trevlig i bänk oavsett, du har tydligen mer hår på bröstet. Jag har inga problem att se förtjänsten med mindre rekyl även om det gick fint att skjuta guldserier med 458an på älgen.

Bössan finns sedan länge hos ny husse. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig sälja min, haft den 15år . O nej, inget hår på bröstet att tala om, men jag är stor o stark, väger ca 75kg?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...