Hoppa till innehåll

Recurvbåge till ungdom, Råd och tips önskas


Nils l

Recommended Posts

Min systerson håller på och skjuter med såna där strumpstickor som man satt fenor på. <_< Själv har jag skjutit lite med compound men han vägrar att befatta sig med dom. Grabben är 12 år och fyller snart tretton och han tränar en gång i veckan som det nu är men han har en båge från hobbex och jag är allergisk mot saker som inte riktigt håller måttet. Det kan döda den mest inbitne och ta glädjen av vilken hobby som helst. Jag ber därför om hjälp av er som är mera kunniga än vad jag är. En recurvbåge att växa med som inte kostar skjortan men ändå håller måttet för att träna och eventuellt tävla med som ungdom, vad satsar man på? Pilar sikte och övrig utrustning vad behövs? Jag tänker inte köpa det dyraste då jag inte vet om intresset håller i sig. Han är som jag var när jag var ung hatade att tävla och hatade att förlora. Så nu tränar han bara men inom något år kan det förändras. Grabben är som en metrev och jag vet inte hur dragvikt och draglängd ska vara för att passa men jag gissar någonstans mallan 15-25 pound. Det är snart jul och grabben har två morbröder att förlita sig på så jag tänkte dela med brorsan på en utrustning åt honom. Ge mig några bra råd på en utrustning. Alternativet har varit ett hyfsat tävlings luftgevär men han är dessutom vänsterhänt och det gör saker lite svårare. Någon som har begagnat? Observera att bågen måste vara för vänsterskytt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min systerson håller på och skjuter med såna där strumpstickor som man satt fenor på. <_< Själv har jag skjutit lite med compound men han vägrar att befatta sig med dom. Grabben är 12 år och fyller snart tretton och han tränar en gång i veckan som det nu är men han har en båge från hobbex och jag är allergisk mot saker som inte riktigt håller måttet. Det kan döda den mest inbitne och ta glädjen av vilken hobby som helst. Jag ber därför om hjälp av er som är mera kunniga än vad jag är. En recurvbåge att växa med som inte kostar skjortan men ändå håller måttet för att träna och eventuellt tävla med som ungdom, vad satsar man på? Pilar sikte och övrig utrustning vad behövs? Jag tänker inte köpa det dyraste då jag inte vet om intresset håller i sig. Han är som jag var när jag var ung hatade att tävla och hatade att förlora. Så nu tränar han bara men inom något år kan det förändras. Grabben är som en metrev och jag vet inte hur dragvikt och draglängd ska vara för att passa men jag gissar någonstans mallan 15-25 pound. Det är snart jul och grabben har två morbröder att förlita sig på så jag tänkte dela med brorsan på en utrustning åt honom. Ge mig några bra råd på en utrustning. Alternativet har varit ett hyfsat tävlings luftgevär men han är dessutom vänsterhänt och det gör saker lite svårare. Någon som har begagnat? Observera att bågen måste vara för vänsterskytt..

Ta en titt på samick bågarna. Prisvärda bågar som används av många klubbar. Det där med sikte är inte så noga i början. Han ska lära sig skjuta med prylarna först. Satsa även på kvalitets pilar. Det är ju det viktigaste egentligen. Pilen ska ju flyga bra och den struntar i vilken båge den blivti skjuten från. Ett enkelt justerbart sikte duger utmärkt. Ett fingerskydd av skinnmodell och eventuellt en långstabb för tavelskytte. Ta kontakt med någon av de listade handlarna under köp o sälj tråden. De kan mycket väl ha nåt begagnat i vänster utförande. En ny samick är dock inte speciellt dyr i inköp. 1000-2000 kr för en båge.

Sikte och det andra går på kanske en 500. Pilarna runt 1000 kr för ett dussin av bra kvalitet. Begagnat bör du kunna få rubbet för runt 2500-3000kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag har tittat runt lite men att hitta en vänsterbåge verkar inte särskilt lätt eller är jag bara dum? Det måste väl ha betydelse på vilken sida pilhyllan sitter? I något fall så står det angivet högerbåge endast men i de flesta fall så står ingenting. Finns de bågarna i både vänster och höger? Jag tycker inte att 1500 - 2000 för en båge är så mycket att bråka om. Han har ju skydd men behöver en bättre tabb för att skydda fingrarna som tydligen tar stryk. Koger och pilar av något hyfsat märke behövs också. Vad rekommenderas för inomhus och fält? Han bor ju i Umeå så det gör saken lite enklare om pappa kan gå och hämta bågen där och kanske få hjälp. Då behöver jag bara skicka pengar och slipper julhandla enklare kan det inte bli. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst har det betydelse på vilken sida hyllan är!

Håller han bågen i vänster hand är han högerskytt och tvärt om.

För det mesta så finns bågarna i båda modellerna men enklast är ju att fråga berörd handlare.

Bor du i Umeå så är det ju Bågjaktskatalogen.se du har absolut närmast! :lol:

Han kan hjälpa dig med allt du behöver!

Lycka till!

Tack för svaren. Jag har tittat runt lite men att hitta en vänsterbåge verkar inte särskilt lätt eller är jag bara dum? Det måste väl ha betydelse på vilken sida pilhyllan sitter? I något fall så står det angivet högerbåge endast men i de flesta fall så står ingenting. Finns de bågarna i både vänster och höger? Jag tycker inte att 1500 - 2000 för en båge är så mycket att bråka om. Han har ju skydd men behöver en bättre tabb för att skydda fingrarna som tydligen tar stryk. Koger och pilar av något hyfsat märke behövs också. Vad rekommenderas för inomhus och fält? Han bor ju i Umeå så det gör saken lite enklare om pappa kan gå och hämta bågen där och kanske få hjälp. Då behöver jag bara skicka pengar och slipper julhandla enklare kan det inte bli. ^_^
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag har tittat runt lite men att hitta en vänsterbåge verkar inte särskilt lätt eller är jag bara dum? Det måste väl ha betydelse på vilken sida pilhyllan sitter? I något fall så står det angivet högerbåge endast men i de flesta fall så står ingenting. Finns de bågarna i både vänster och höger? Jag tycker inte att 1500 - 2000 för en båge är så mycket att bråka om. Han har ju skydd men behöver en bättre tabb för att skydda fingrarna som tydligen tar stryk. Koger och pilar av något hyfsat märke behövs också. Vad rekommenderas för inomhus och fält? Han bor ju i Umeå så det gör saken lite enklare om pappa kan gå och hämta bågen där och kanske få hjälp. Då behöver jag bara skicka pengar och slipper julhandla enklare kan det inte bli. :lol:

Då är det ju inga problem. Han tar helt enkelt kontakt med handlaren i Umeåtrakten och där får han all hjälp och intrimning av prylarna. Jag känner handlaren personligen och kan rekommendera honom. Vänsterbågar är många gånger beställningsvara men finns i de flesta utföranden att få. Han kan eventuellt ha nåt på lager.

Bättre att handla där än att förlita sig på sakkunskapen som mindre nogräknade firmor erbjuder. Eller ska jag kanske säga avsaknaden av sakkunskap?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja har en AtoZ Samick till min killar! den är på 12# och går att byta lemmar på så den blir lite starkare än så! köpte deras hoss Anders på Scandinavianbowhunting. 995:- kostar den ! riktigt prisvärd båge!

http://www.scandinavianbowhunting.com/ här får du länken! gå in under bågar! sedan recurv, och det är första bågen!

Mvh Mamre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ser ut som att man kommer undan den här julen utan att bli helt skinnad. Bara att hitta något nyttigt åt den yngre av syrrans grabbar så är saken klar och jag behöver inte ens gå in på en affär i år. Han är dock inga problem med. Får han bara fiskegrejor så är han nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...