Hoppa till innehåll

Elimon Salon Pomo


JägarNNNNNN

Recommended Posts

Men givetvis under kontrollerade former och INTE för att man vill tjäna pengar och inte 30-40 kullar utan kanske 5 kullar till eller nåt sånt..

Problemet är ju att det inte går att kontrollera egentligen, eftersom det inom rasen inte finns några spärrar för hur många kullar en hane får ha efter sig. Jag tror heller inte att det kommer att bli så i framtiden (tyvärr måste jag säga).

Om det funnits en spärr, så hade ju kanske vissa väldigt bra nedärvare kunnat få dispens för ytterligare några kullar efter genomförd avelsutvärdering på tidigare kullar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jämthund

    31

  • Jämta

    25

  • Kråkan

    19

  • prillan

    13

Ja, det är ju vad hundarnas ägare säger, så varför skulle jag inte skriva det?

Menar du seriöst att hon per automatik blir en bättre avelshund om hon själv har jaktprovsmerit än vad hon är idag? och att hennes avkommor blir bättre hundar om deras mor är meriterad?

Det är ju samma tik och samma avkommor oavsett hon har en titel eller inte.

Hanen min har dessutom bättre än en 3:a på jaktprov, det har bara inte kommit upp på hunddata än och är han frisk så har han inga problem med förföljandet heller :rolleyes:

Jag tror det retar dig att jag inte (till skillnad för dig) anser att det enda viktiga är vad jaktproven ger för pris och inte hur hundarna fungerar i praktisk jakt.

Och du vet likväl som jag att detta ämne har vi två diskuterat till leda under långt tid nu, så vad tror du ska hända? Att jag mirakulöst ska börja hålla med dig i din fantasi om hur mina hundar är att jaga med, ju mer du ältar?

Ärligt talat begriper jag inte hur du ids lägga ner energin på att racka ner på mina hundar år efter år?

Jag kastar ju inte skit på dig och din avel, så varför ska du kasta skit på mig och min avel, så fort du får en chans? Är väl inte undra på att man ledsnar på dig och dina påhopp när man som jag bemött dem lite nu och då de senaste åren..

Nej hon blir inte en bättre nedärvare av det men lättare för folk att se vad för typ av hund. Men är ju så fungerar dom på jaktprov så nog funkar dom på jakt oxå eller?. Jo visst har vi det, men varför meriterar du inte tiken när du meriterar hanen? Är ju inte bara jag som ifråga sätter dig :rolleyes: när du avlar på omeriterat. Nå du skriver ju att jag fantiserar (vet ej om vad) så är väl oxå ett påhopp eller?. Är inte bara dig jag säger åt alla, som håller på med avel med omeriterade hundar. Visst blir ju oxå less när man frågar en sak men du skriver nåt helt annat som svar har ju varit så hela tiden. Rackar inte ner på dom frågar ju bara vad du tycker är bra jakt, när du skriver att alla avkommorna skäller mycket bra. Kastar inte skit skriver ju bara vad jag läser på jaktproven, nog fattar jag när du skrev om att röntga om en hund med HD fel sen att den får friska leder efter 2 veckor vars du ville komma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika att en omeriterad hund kan ha högre grad meriterade valpar än en meriterad och tvärt om, tror det hänger mer ihop med valpköparen än med ämnet! Man ska ha i akt att man som valpuppfödare endast kan producera ett ämne, resan är lång och jag själv har sett mer en en valp med potential bli skit pga att den hamnar hos fel köpare.

Jag har haft förmånen att jaga med Pomo och jag kan ju säga att den hunden kan jaga, och har härlig mentalitet. Rent avelsteknisk kan jag inte säga en smack då jag ej jagat med hans avkommor eller ens träffat någon av dom.

Men jag kan nog tro att endel av valparna blivit som dom blivit dels på grund av att i och med björnjakts vågen hamnade nog en del valpar hos folk som har både liten erfarenhet av spetsar och dels är machojägare. Dessutom ligger väl tiken bakom lika mycket som hanhunden.

En jämförelse kan ju göras med en otroligt trygg ras som tex rotweilern, många av dom blir oxå elak efter att ha hamnat hos någon som har dom att hävda sig med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämthund: Du tolkar in betydligt mycket mer i min text än vad jag skriver.

Pomo är röntgad med C/C vid första röntgen och därefter omröntgad med A/A.

Till skillnad från dig har jag ingen dold agenda och hade inte en tanke på dig öht när jag skrev första inlägget i tråden. Inte heller har jag för vana att i parti och minut hoppa på dig och dra upp saker och ting om och om igen, eller hur?

Det finns minst en till uppfödare här inne som röntgat om sin hund och fått den gk för avel på plåt 2 och sedemera också avlat på hunden. Denna uppfödare känner jag dessutom irl. H*n vet mkt väl vad jag anser om omröntgen och vidare avel på det, men inte tusan tar h*n det personligt om jag skriver min åsikt i ämnet eller om vi pratar om just omröntgen irl, så varför tror du att varje gång jag berör ämnet att det är en pik just till dig??

Tro mig; jag har viktigare saker i huvudet än att fundera ut sätt att pika dig (eller någon annan) på ett internetforum.

Jösses!

*Skakar på huvudet*

I fråga om Pomo, så tror jag säker att han själv är en formidabel jakthund, men om han är en bra avelshund? Nja... det är jag inte alls övertygad om. Som jag skrev i första inlägget: överanvänd och överskattad är min åsikt.

Om det är så lär framtiden utvisa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämthund: Du tolkar in betydligt mycket mer i min text än vad jag skriver.

Pomo är röntgad med C/C vid första röntgen och därefter omröntgad med A/A.

Till skillnad från dig har jag ingen dold agenda och hade inte en tanke på dig öht när jag skrev första inlägget i tråden. Inte heller har jag för vana att i parti och minut hoppa på dig och dra upp saker och ting om och om igen, eller hur?

Det finns minst en till uppfödare här inne som röntgat om sin hund och fått den gk för avel på plåt 2 och sedemera också avlat på hunden. Denna uppfödare känner jag dessutom irl. H*n vet mkt väl vad jag anser om omröntgen och vidare avel på det, men inte tusan tar h*n det personligt om jag skriver min åsikt i ämnet eller om vi pratar om just omröntgen irl, så varför tror du att varje gång jag berör ämnet att det är en pik just till dig??

Tro mig; jag har viktigare saker i huvudet än att fundera ut sätt att pika dig (eller någon annan) på ett internetforum.

Jösses!

*Skakar på huvudet*

I fråga om Pomo, så tror jag säker att han själv är en formidabel jakthund, men om han är en bra avelshund? Nja... det är jag inte alls övertygad om. Som jag skrev i första inlägget: överanvänd och överskattad är min åsikt.

Om det är så lär framtiden utvisa.

Så då är Pomo en dålig hund när den är omröntgad med friska höfter ja vad ska man säga..............

Vem drar upp samma hela tiden? Hoppar på dig förstår inte vars du vill komma, är ju när du skriver om dina hundar som jag inte riktigt hänger med, är ju dom jag ifrågasätter inte dig du är säkert ok. (fast är ju värre att skälla på hunden än sambon iofs) :huh: . Jo nog har jag oxå viktigare saker än att leka med dig, men får ju aldrig nå svar av dig. Det får ju ingen annan heller i denna tråd ser jag :lol: . Inte har jag heller nån agenda behövs inte, men du verkar ta det personligt när jag frågar dig. Så sluta skriv (skakar på huvudet) skriv svar på frågorna istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika att en omeriterad hund kan ha högre grad meriterade valpar än en meriterad och tvärt om, tror det hänger mer ihop med valpköparen än med ämnet! Man ska ha i akt att man som valpuppfödare endast kan producera ett ämne, resan är lång och jag själv har sett mer en en valp med potential bli skit pga att den hamnar hos fel köpare.

Jag har haft förmånen att jaga med Pomo och jag kan ju säga att den hunden kan jaga, och har härlig mentalitet. Rent avelsteknisk kan jag inte säga en smack då jag ej jagat med hans avkommor eller ens träffat någon av dom.

Men jag kan nog tro att endel av valparna blivit som dom blivit dels på grund av att i och med björnjakts vågen hamnade nog en del valpar hos folk som har både liten erfarenhet av spetsar och dels är machojägare. Dessutom ligger väl tiken bakom lika mycket som hanhunden.

En jämförelse kan ju göras med en otroligt trygg ras som tex rotweilern, många av dom blir oxå elak efter att ha hamnat hos någon som har dom att hävda sig med.

Jo visst men hur ska dina valpköpare veta att din omeriterade tik/hund är bra?. Men är ju som jag skrivit tidigare att jämthunden är för populär allt går sälja. Är nog så att tiken nedärver mer än 50%. Visst är det så ägaren har ju en stor del hur den blir senare i livet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en enskild parning efter omeriterade hundar ger vissa meriterade avkommor är inget underligt. Precis som att världens sämsta pokerspelare kan vinna en hand över världens bästa. Sådant händer. Och det bygger på att personer TIDIGARE respekterat de gemensamma avelsmålet, startat på prov och meriterat. Att regelmässigt avla på omeriterade hundar är väldigt själviskt, och ett hån mot en ras och mot alla uppfödare. Det enda som på sikt håller uppe nivån på en ras är OBJEKTIVA mätmetoder, som är lika för alla. Tvärt om – att bygga en uppfödning enbart på vad definitionsmässigt supersubjektiva valpköpare säger är en väg mot avgrunden, och inte heller så smart. Detta är bara mina synpunkter i debatten, ingen kritik mot personer, hundar och uppfödare som jag inte känner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en enskild parning efter omeriterade hundar ger vissa meriterade avkommor är inget underligt. Precis som att världens sämsta pokerspelare kan vinna en hand över världens bästa. Sådant händer. Och det bygger på att personer TIDIGARE respekterat de gemensamma avelsmålet, startat på prov och meriterat. Att regelmässigt avla på omeriterade hundar är väldigt själviskt, och ett hån mot en ras och mot alla uppfödare. Det enda som på sikt håller uppe nivån på en ras är OBJEKTIVA mätmetoder, som är lika för alla. Tvärt om – att bygga en uppfödning enbart på vad definitionsmässigt supersubjektiva valpköpare säger är en väg mot avgrunden, och inte heller så smart. Detta är bara mina synpunkter i debatten, ingen kritik mot personer, hundar och uppfödare som jag inte känner.

Riktigt bra skrivet Torkel!

Skönt att du jobbar för rätt rasklubb!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en enskild parning efter omeriterade hundar ger vissa meriterade avkommor är inget underligt. Precis som att världens sämsta pokerspelare kan vinna en hand över världens bästa. Sådant händer. Och det bygger på att personer TIDIGARE respekterat de gemensamma avelsmålet, startat på prov och meriterat. Att regelmässigt avla på omeriterade hundar är väldigt själviskt, och ett hån mot en ras och mot alla uppfödare. Det enda som på sikt håller uppe nivån på en ras är OBJEKTIVA mätmetoder, som är lika för alla. Tvärt om – att bygga en uppfödning enbart på vad definitionsmässigt supersubjektiva valpköpare säger är en väg mot avgrunden, och inte heller så smart. Detta är bara mina synpunkter i debatten, ingen kritik mot personer, hundar och uppfödare som jag inte känner.

Håller helt med.

Bra skrivet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en enskild parning efter omeriterade hundar ger vissa meriterade avkommor är inget underligt. Precis som att världens sämsta pokerspelare kan vinna en hand över världens bästa. Sådant händer. Och det bygger på att personer TIDIGARE respekterat de gemensamma avelsmålet, startat på prov och meriterat. Att regelmässigt avla på omeriterade hundar är väldigt själviskt, och ett hån mot en ras och mot alla uppfödare. Det enda som på sikt håller uppe nivån på en ras är OBJEKTIVA mätmetoder, som är lika för alla. Tvärt om – att bygga en uppfödning enbart på vad definitionsmässigt supersubjektiva valpköpare säger är en väg mot avgrunden, och inte heller så smart. Detta är bara mina synpunkter i debatten, ingen kritik mot personer, hundar och uppfödare som jag inte känner.

Fan vad fint skrivet håller med till 100%

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del, så är jag mkt nöjd med att alla hennes avkommor jagar aktivt på ett bra sätt enligt sina ägare och jag har heller ingen anledning att tro att dessa ljuger om hundarna och hittar på deras jaktliga framgångar.

Huruvida fler kommer ut på prov kan jag inte sia om, men jag tror nog att så är fallet och jag är rätt säker på att om så sker, så kommer de också att gå till pris.

Jag personligen föder som sagt var upp hundar med målet att valpköparna ska få bra jakthundar etc. Meriterar de dessutom sina hundar är det ju bra ur den aspekten att vem som helst kan kika på ett resultat och se att hunden jagar och att ägaren inte bara hittar på...

Anledningen att jag tog tiken min som exempel är ju för att vissa menar på att hon är totalt värdelös som både jakthund och som avelshund enbart baserat på det faktum att hon själv inte har någon provmerit. Ändå har hon producerat högre % jaktmeriterad avkomma per årskull än rikssnittet och sammantaget ligger avkommorna just på rikssnittet och då ställer jag mig frågande till hur man kan döma ut henne på det vis som här görs av en del?

Det är väl ingen som dömmer ut mer än du, frågan är bara varför du väljer att inte meritera dom tik, det borde vara bra både ur den aspekten att du kommer få tillgång till bättre meriterade hanna, och att du kan ta bättre betalt och troligen få seriösare valpköpare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tur alla inte är lika,tycker man inte kan ta ifrån hunden i fråga att den troligen är väldigt bra jakthund enligt både jaktprovs domare samt ägare,det är nog så att man som ägare till hund aldrig kommer bli nöjd,medans andra blir nöjda med hunden inte jagar för länge osv,lite osäkert att kunna sålla vad som är bra eller värdlöst om man inte går ett prov,för snacka kan dom flesta som håller på med hundar.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest spetshund
Fantasier är ju fakta bara läsa.

Men varför meriterar du inte henne då? om hon är så otroligt bra? Är 15 avkommor som är klara för att starta på jaktprov, hittar att 3 st är meriterade (20% exakt) 2 av dom har ett 3 pris som bäst (andra vet jag ej). Din har 4 starter och en 3 som bäst läser man provberättelserna så verkar då inte viljan att förfölja allt för hög, ena provet 1 poäng andra provet en 2 poängare. Ena iofs en 9 men det kallar då inte jag jaktlust tyvärr. Jag skulle då inte vara nöjd med ett sådant resultat om 15 valpar och 3 meriterade med 3 pris som bäst.

Tillägg: Är ju så kollar du långt bak i alla stam tavlor så är det omeriterat, men idag finns det ingen anledning att para med omeriterat. Du är ganska rolig när vi disskuterar så slutar du alltid. Man får ju inte nåt svar av dig bla om HD varför det är så stora hopp. Sen slutar du att disskutera nästan omg.

Nädå inte ringer jag till dina valpköpare och frågar, skicka dom på prov i stället :lol:

tråden halkade visst ur så blandar mig i lite i "eran" lilla diskussion, ägaren är säkert jätte nöjd med sin hund men en sak är säker att JAG hade inte nöjt mig med de förföljandet. är hunden frisk ska den ha fullt på förföljandet och inget annat.. hon kan givetvis haft otur men utan förföljande hade jag inte skjutit en enda älg för hundarna i våra vargmarker.. och då kan man ju säga att glädjen är borta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Setat en timma och gått igen avkommor som är 2 år och äldre, det är väl endå dom man får räkna som jaktbara, att Pomo tillsammans med en tik, lämnat valpar med dåliga höfter känner jag som svårt att klandra honom för då tiken lämnat dåliga höfter redan i tidigare kullar! Om man nu tar och tittar vilka kennlar som använt Pomo 2009 råder det nog inget tvekan om att ett bra antal av valparna födda 2006-2007 jagar.

Jag tycker att det är pinsamt hur man som kennelägare och moderator på detta forum kan gå ut och direkt såga en hund på detta viset, och med det indirekt såga dom kennlar som använt honom i avel!

Jaktprovsresultaten för din egen hanhund, va ju knappast något du ska skryta för mycket med, och eftersom just jaktprov är det enda sätt vi har i det här landet att fastställa just kvalitet på våra älghundar tycker jag det är märkligt att någon som dragit fram valpar efter en hund som på tre jaktprov inte sammanlagt nått dom poäng som den hund du sågar dragit ihop på ett.

Jag säger inte att det är bra för rasen att en hanhund lämna så många valpar, speciellt inte om folk avlar som du, på just omeriterade hundar. men om 20% blir högt meriterade efter Pomo och 20% av dom hamnar i aveln kommer resultaten se lite anorlunda ut mot dina beräkningar.

Man måste ju endå säga att det är just sådana hundar som Pomo vi behöver i aveln, hundar från andra länder med friskt blod, för det är ju fusket och linjeaveln, den smala basen och okunskap som gjort att vi hamnat där vi är idag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1 på den.

Är ju så att han släppt Pomo på alla tikar som frågat omeriterade etc. Vissa tikar har inte varit på utst heller (eller kanske en) så därifrån kan ju oxå den dåliga mentaliteten kommit ifrån, kan ha parat nervösa tikar eller med andra defekter. Så vi ska inte bara såga Pomo, men är ju tack vare Uro,Jeppe + nån annan vi har 20% meriterat ialf. Och nu ska jag para med en Finn hane, så det är ju mkt bra och få in lite annat blod hit till Sverige. Så håller med dig att det är bra att sprida aveln lite, men en hund som lämnar mycket bra tycker då jag att 20 kullar inte är farligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej ny användare här men jag känner igen flera från andra forum ;) börjar bli såååå less på dessa diskussioner...

varför jag valde Pomo....

1. En jäkl...duktig och trevlig hund och i mitt fall behövdes en mindre hane eft min tik är för stor..

2. Eft som min tik har finska linjer på farssidan så ville jag fortsätta på den linjen, en medveten linjeavel light med hundar med otroligt mkt jaktlust i.

3. Då det blir mer björn och vildssvinstammar så vill jag medvetet avla på hundar med rovdjurskärpa för att kunna svara upp till valpköparnas krav det är bara inse fakta att jämthunden på sikt INTE kommer vara en renodlad älghund utan det kommer gå tillbaka till ursprunget då det mesta kunde jagas med en jämte.

Visst, jag är orolig för ev HD fel men beslutade mig för att chansa o likaså mina valpköpare som är OTROLIGT nöjda med valparna.

I kullen på 8 valpar har 7 st vid 6-8 mån gjort allt från klockrena eftersök i tuff terräng, skjutet för, spårat. skällt grävling samt haft ståndskall på både älg o björn. Den sista valpen kommer nog innan årsskiftet oxå presterat.

Alla valpar är mentalt mkt bra, superskall och supertrevliga. ( fast hur kunde det gå till egentligen :huh: med sån far och en omeriterad tik

Jag ångrar inte ett dugg den parningen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vid 6-8 månader så säger det inte så mkt, visst är ju bra att dom visar intresse. Är ju nästa år dom ska visa på prov. HD är ju ett litet lotteri. Men är ju så med en omeriterad tik så minskar ju basen otroligt mycket, är inte många som släpper till sin låt oss säga DCH hane. Är ju bara såna som har lite "panik" för att få en avkomma efter den eller tjäna PENGAR. Jag har en SJCH,FINJCH hane, har fått 4 st förfrågningar att para men har sagt nej alla gånger, 1 meriterad och dom 3 andra omeriterade skulle aldrig para om jag inte själv skulle tänka mig att ta en valp från den kombinationen. Men alla tänker ju inte så tyvärr. Läs vad Torkel N skrev i ett tidigare inlägg ett inlägg som är mkt bra. Man får ju hoppas du har fel angående att jämten går tillbaks till att jaga det mesta, tycker det är bra som det är nu , älg och björn en del gris. Be såna köpa en Lajka istället det är en allround hund. Får ju hoppas det håller i sig med superskallet och det andra, för alla har vi ju lite olika syn på vad en bra jakthund är för nåt, är den JCH så då är det en bra jakthund ialf. En fråga till dig då varför har du inte meriterat din tik?

Ps vet vem du är välkommen hit by the way ;) . Här är vi lika snälla som på det andra forumet :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

. En fråga till dig då varför har du inte meriterat din tik?

Ps vet vem du är välkommen hit by the way :D . Här är vi lika snälla som på det andra forumet B):angry:

Nu är tiken meriterad men var inte det vid parningen och som jag sagt förut så finns det flera olika aspekter att ta hänsyn till när man avlar. Har man sysslat med djuravel sen barnsben så tänker man nog liiite annorlunda än de som kanske bara tagit nån valpkull och bara går på tävlingsresultat

vad det gäller vad jämten bör jaga så menar jag naturligtvis älg, björn, gris o lo o grävling, fågel finns det många andra raser till...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok nå har oxå hållit på med djuravel (farsan haft bondgård) och tyvärr gråhundar B) sen barns ben. Tävlings resultaten är ju idag det enda vi kan gå på som sagt. En till fråga som jag inte ställt åt Jämta eller dig VARFÖR avlar ni på JCH hanar?. Finns ju säkert en uppsjö av bra omeriterade hanar. Jag tror att det är enda sättet att bli av med valparna kan ju ha fel iofs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tävlings resultaten är ju idag det enda vi kan gå på som sagt.

säger vem???

En till fråga som jag inte ställt åt Jämta eller dig VARFÖR avlar ni på JCH hanar?. Finns ju säkert en uppsjö av bra omeriterade hanar.

min nuvarande kull har ingen JCH hane utan hanen är vald pga att han är en jäkl... bra jakthund med ett underbart psyke och som dessutom nedärvt detta. Den hanen har gamla svenska linjer som jag vill bevara på den ena tiken

Nästa kull är en FJCH hane som du vet, han är vald av flera orsaker... vill ha en mindre kompakt hane till min andra tik och med finska linjer som jag vet är mkt bra, Ackerstierna skulle aldrig köpa in en dålig jakthund och jag hade parat även om den inte är champion...

varför inte acceptera att vi både tycker o gör olika, det är det som ÄR charmen med uppfödning av olika djur. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller jaktprovs/tävlings resultaten som jag skrivit tidigare hur ska jag veta att din tik är bra annars?. Tror ju knappast en tik ägare står och säger när valparna ska säljas att den är värdelös :wub:

Där är ju skillnaden vad du/ni tycker är en bra jakthund, är det som jag ville ha svar på tack.

Sen ska man inte prata skit om andra, men nog har han köpt in dåliga hundar vet av en (finns säkert fler) ialf som inte ens skäller älg. Men iofs har den bra psyke.

Jo visst är ju kul att inte alla parar med samma hane, är inte det som stör mig. Är ju när man trycker fram valpar efter omeriterade tikar, Eller såna som skäller då och då. Det är DET som inte för framåt jakthunds rasen tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört en riktigt bra jämte....alldeles för många som springer vägar och skäller halvdant. Jag är absolut inte partisk även om det finns gråhundar i familjen. Jag har däremot hört folk som sägs ha bra jämtar men dom har då aldrig lev. under mina år.

Jag vet inte om den rasen kanske passar mer norröver ??

Men visst kollar man på resultaten vid sm så säger det nåt helt annat.

Nu pratar jag enbart älg INTE vildsvin

Man verka få passa sig var man säger här för det verkar lite hett =)

Men va fan nu är det ute i etern iaf !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört en riktigt bra jämte....alldeles för många som springer vägar och skäller halvdant. Jag är absolut inte partisk även om det finns gråhundar i familjen. Jag har däremot hört folk som sägs ha bra jämtar men dom har då aldrig lev. under mina år.

Jag vet inte om den rasen kanske passar mer norröver ??

Men visst kollar man på resultaten vid sm så säger det nåt helt annat.

Nu pratar jag enbart älg INTE vildsvin

Man verka få passa sig var man säger här för det verkar lite hett =)

Men va fan nu är det ute i etern iaf !!

+1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört en riktigt bra jämte....alldeles för många som springer vägar och skäller halvdant. Jag är absolut inte partisk även om det finns gråhundar i familjen. Jag har däremot hört folk som sägs ha bra jämtar men dom har då aldrig lev. under mina år.

Jag vet inte om den rasen kanske passar mer norröver ??

Men visst kollar man på resultaten vid sm så säger det nåt helt annat.

Nu pratar jag enbart älg INTE vildsvin

Man verka få passa sig var man säger här för det verkar lite hett =)

Men va fan nu är det ute i etern iaf !!

Är då synd om dig, du har med andra ord inte hört en riktig älghund skälla. Är ju så med gråhundar att passarna älskar dom, får ju alltid skjuta medan du som hundförare inte får det :lol: . Dom kallas här upp myr knu..are även älg vallare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...