Hoppa till innehåll

Fiskeresa


Xillo

Recommended Posts

Min syster funderar på att åka utomlands på fiske semester med sin son. När hon frågade mej om tips så såg jag nog mest ut som en fågelholk :)

Kanske finns någon här som kan ge tips vart hon å grabben kan åka å semestra med trevligt fiske som inte kostar skjortan, ska nog helst vara ett litet varmare ställe :D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad vill hon fiska ? och hur långt har hon tänkt sej att åka

min drömfiskeresa är till spanien och öringsfiske i bergen där kanske inte så enorma men naturen väger upp det med råge

fast får lära mej att slänga flugan längre än 10 meter först :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja de e nog inget speciellt fiske, kanske inte det mest avancerade då syrran inte flugfiskar å sonen är 9 och har en säsong som flugfiskare bakom sej,,,

Vart kan man hitta på nätet om spanien fisket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl först och främst på vilken värme hon och sonen vill ha. Den värme man får när man fångar sin första flugfångade lax och sedan får chansen att tillaga och äta den på plats så är ju Norge ett bra tips...  :):D

Själv vill jag till skottland och Island och flugfiska efter STOR öring... Dessutom till Nya Zeeland och havsflugfiska lite mer tropiska fiskar..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen men har ni någon länk lr hemsida så vore det jätte bra,, visst vore nya zeeland kul å åka å fiska i men min syster som är ensamstående morsa så räck nog inte plånboken dit,, om det inte är nån singel fiskare här som bjuder så klart <_< men då ska brorsan oxå med :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det finns oändligt med spännande fiskeresor till främmande länder. Det brukar dock vara ganska långt, dyrt och kräva lite mer förkunskap än man fått efter en säsong.

Slovenien nämndes, det lär vara en riktig pärla. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet därifrån. En annan tanke som slog mig var Nilaborre i Egypten. Det borde gå att rodda själv via charter, men det kräver nog en hel del efterforskning av din syster.

Försökte läsa mig till om det var fiske eller uttalat flugfiskesemester som efterfrågades? När jag var 9 hade jag inte överdrivna krav på fisket, fanns det bara fisk, spö och tid så var jag nöjd. Det öppnar upp för lite enklare varianter.

Charter till Cap Verde, bottenmete av haj och alla möjliga konstiga fiskar direkt från badstranden.

Kanarieöarna och hela medelhavet, fiska multe, bläckfisk mm. från pirar och hamnar. Beroende på budget kan man kanske lyxa med en dag på charterbåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns oändligt med spännande fiskeresor till främmande länder. Det brukar dock vara ganska långt, dyrt och kräva lite mer förkunskap än man fått efter en säsong.

Slovenien nämndes, det lär vara en riktig pärla. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet därifrån. En annan tanke som slog mig var Nilaborre i Egypten. Det borde gå att rodda själv via charter, men det kräver nog en hel del efterforskning av din syster.

Försökte läsa mig till om det var fiske eller uttalat flugfiskesemester som efterfrågades? När jag var 9 hade jag inte överdrivna krav på fisket, fanns det bara fisk, spö och tid så var jag nöjd. Det öppnar upp för lite enklare varianter.

Charter till Cap Verde, bottenmete av haj och alla möjliga konstiga fiskar direkt från badstranden.

Kanarieöarna och hela medelhavet, fiska multe, bläckfisk mm. från pirar och hamnar. Beroende på budget kan man kanske lyxa med en dag på charterbåt.

Kanarieöarna kan jag rekommendera men bara om man specificerar vad man vill fånga.

Rocka är för tungt för en 9 åring men Bonitotrolling var riktigt kul, starka små rackare det där :huh:

Jag fick en stingrocka på 80 kilo på för lätt utrustning och det förstörde nästan hela turen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg denna tråden lite väl sent, men jag vill ändå slå ett slag för att fiska i sydvästra England.

Billigt att flyga dit med ryan air (flyg till heathrow, byt flyg till newquay, bil/buss till Tavistock - tänk på vänstertrafiken! B) )

Suveränt havsöringsfiske.

Sen finns det många bra insjöar och lugnare vikar också.

Otroligt vackert landskap.

Värmen kommer in tidigt på våren, redan i februari-mars är det badbart i havet.

Många förknippar ju england med regn och rusk, men där nere på sydkusten är det rena rivieran, sandstränder, palmer och soligt :lol: !

Jag minns inte vad företaget hette som vi hyrde guider från, men prova annars med

http://www.tavistocktroutfishery.co.uk/

rörig hemsida :huh: , men du kan ju ringa och kolla vad det skulle kosta för er! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att det var utomlands och värme det frågades efter men

jag måste slå ett slag för hemmaplan ( Sverige ). Finns otroligt många

arter som är roliga att fiska här . Berggylta, makrill, näbbgäddor, gädda ja

listan kan bli lika lång som vårat land.

Jag har ofta funderat på att åka utomlands och både jaga och fiska men har

insett att sverige har så mycket att, varför åka iväg ? Ja värmen då kanske :)

Ville bara poängtera vad vi har närmast - helt fantastist !!!!

Mvh Bjuffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att det var utomlands och värme det frågades efter men

jag måste slå ett slag för hemmaplan ( Sverige ). Finns otroligt många

arter som är roliga att fiska här . Berggylta, makrill, näbbgäddor, gädda ja

listan kan bli lika lång som vårat land.

Jag har ofta funderat på att åka utomlands och både jaga och fiska men har

insett att sverige har så mycket att, varför åka iväg ? Ja värmen då kanske :rolleyes:

Ville bara poängtera vad vi har närmast - helt fantastist !!!!

Mvh Bjuffe

+1

Varför åka över ån efter vatten? Välkomna till Norrland! Perfekt att fiska harr, röding, öring, gädda, sik och abborre. Ta bilen och åk runt. Rekommenderar ängesån och kaitumälven. Vill man ha fjällmiljö så åk mot Nikkaluokta eller Ritsem.

Jag garanterar att det inte blir sista gången om det är fiske man är ute efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min syster funderar på att åka utomlands på fiske semester med sin son. När hon frågade mej om tips så såg jag nog mest ut som en fågelholk :lol:

Kanske finns någon här som kan ge tips vart hon å grabben kan åka å semestra med trevligt fiske som inte kostar skjortan, ska nog helst vara ett litet varmare ställe :D

Mvh

Det behövs lite mer underlag för att kunna svara på en sån fråga. Visst kan jag ge tips på hajfiske utanför sydafrika men jag tror inte det är relevant. Dels för att grabben knappast klarar av ett sånt fiske och dels för att det kräver en rejäl börs och hade din syster en stor börs hamnade nog inte frågan här.

Man ska ju ha klart för sig att en fiskeresa påminner en hel del om en jaktresa och kostnaderna är likartade och att då svara på en fråga med så lite grundfakta blir väldigt svårt och svävande.

Ge därför lite mer ramar för hur resan ska se ut med t ex tid på året för resan, budget, önskad fiskart och fiskesätt mm.

Ett tipps är att kolla in jaktresearangörernas hemsidor för många av dessa kan även fixa fiskeresor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man missförstått saken om mamma vill ha värme och grabben fiske?

Nej det var så jag tolkade det med. Jag tycker att det här är en spännande tråd så jag hänger mig kvar. Det här tyckte jag själv lät kul, Bonito från kusten på Fuerteventura.

http://www.sunnyfuerteventura.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=2701

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prøva irland og byen galway etter laks og sjøøring, fisket starter i sluten av mars

tempen er ca 20 grader da.

det fins også palmer dær, å trivelige og gjestfrie folk i galway.

noen har sikert hørt navnet Peter O`Reilly

det er en irsk fluefisker som har skrevet flere bøker .

om irsk fluefiske/fluemønstre, ps.har en singnert bok stående i hylla (Flies of Irland)

;):D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte behöver vi åka så långt.... Vi hittade en älv i Norge i somras under vår vistelse vid vår traditionella älv. Kristallklart vatten, inga fiskare och öringar i 2-kilosklassen som vi såg stå mitt ute i den lilla älven. Helt fantastiskt att det bara finns kvar sådana vatten där man kan kasta ut en torrfluga på fisk som vi ser står ute i älven. Det handlade om indianfiske för den fisken var otroligt skygg, men vi lyckades ändå lura ett gäng, fast de var bara på strax över kilot, upp till 1,5.

Otrolig känsla att se fisken på botten gå upp och ta insekter!! :)

Undrar var jag skall till sommaren? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min syster funderar på att åka utomlands på fiske semester med sin son. När hon frågade mej om tips så såg jag nog mest ut som en fågelholk B)

Kanske finns någon här som kan ge tips vart hon å grabben kan åka å semestra med trevligt fiske som inte kostar skjortan, ska nog helst vara ett litet varmare ställe B)

Mvh

När vi var och jagade i Zimbabwe så fiskade vi i Zambezifloden. Det var nog det bästa fiske jag har varit med om då har jag fiskat mycket man kastade i betet som var en köttbit eller fisk bit. Sen fick man låta det flyta med strömmen jag lovar man kände när tigerfisken högg eller malar vi fick bara små malar kunde fiskas från båt eller land. Men man fick kolla så det ej kom någon krokodil från botten och ville ha en viting till lunch när man fiskade från land allvarligt Jag tror att tigerfisken finns i dom flesta floder i Afrika den är jävligt stridig och gör höga hopp.Kan rekomendera afrika fiske B):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det blir flyg till Kiruna i juli sen helikopter ut i vildmarken en vecka gött som faan :P

Mvh.

Flex Du åker åt fel håll! Det är ju mest harr i kirunafjällen. Ta gällivare eller jokkmokksfjällen istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...