Hoppa till innehåll

Drever eller Tax som hund till Rådjur?


liho04

Recommended Posts

Hej

Ni som har erfarenhet av Tax eller Drever kan väl skriva ner ett par rader om era erfarenheter: den är isf tänkt att jaga med i Götaland, små såter och marker på 40-400 ha

Tax:

4 fördelar tack

4 nackdelar tack

Strävhårig eller korthårig för-nackdelar?

Och sen vill jag veta samma med Drever och generella skillnader mellan dom om ni har någon konkret info och erfarenhet?

Drever:

4 fördelar

4 nackdelar

Finns olika linjer inom Drever uppfödning?

/Linus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är det lite blandat beroende på hur man se på saken

taxen driver långsamt så det buktar på ett litet område och drevdjuret kommer sakta men tack vare det så är drevdjuret mycket mer uppmärksam

ren nackdel är att det inte få bli många dm snö innan magen skrapas upp <_<

ingen ren plus/minus men det är lite svårt då preferencer för sånt skiljer folk åt

för mej är drevern en sockens hund som driver gärna ett dygn eller mer gärna på grannmarken

går snabbare än taxen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tax!

Argumentet att det inte går att jaga med en tax när det blir för mycket snö tycker inte jag ska sättas på taxens minuskonto. Rådjuren behöver nog få vara i fred när det blir så mycket snö :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tax!

Argumentet att det inte går att jaga med en tax när det blir för mycket snö tycker inte jag ska sättas på taxens minuskonto. Rådjuren behöver nog få vara i fred när det blir så mycket snö :angry:

med en del taxar går väl den gränsen vid rimfrost... ;):angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag har nästan ingen erfarenhet av drever men jag har en strävhårig tax. Det enda som jag upplever är taxens nackdel är benlängden men drevern har också korta ben. Kan inte uttala mig så mycket om drevern men del lilla erfarenhet jag har av rasen säger mig att taxen är en trevligare hund (duckar bakom tangentbordet). Inte för att kasta paj och någon får gärna bevisa motsatsen.

Det är väl lite som diskussionen om jämthund/gråhund eller olika stövare. Det finns fanatiker i båda läger som hävdar att "deras" ras är bäst. Jag tror att du blir nöjd med vad du än väjler. Är det en kortbent drivande hund du ska ha så duger nog båda raserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan .

Nu skall jag försöka stollpa upp mina mer eller mindre subjektiva tankar & tycken om tax kontra drever.

Har själv haft taxar men även jagat mycket med drever.

Angående markareal brukar man säga att en tax kräver 100 tunnland (50 hektar) & en drever det dubbla (1-0 till taxen).

Angående terräng så spelar det inte så stor roll om det är kuperat eller risiga hyggen för någon av dem inte ens för taxen.

Snö brukar inte heller vara något större problem har det blivit så högt att det är problem så är det även problem för rådjuren.

Men taxen har besvärligt i markvegetation som lingonris, blåbärsris .

Taxen har överhuvudtaget besvärligare med terränghinder som diken, sjöar & myrar den har besvärligare att ta sig ur vissa situationer.

Drevern är helt enkelt bättre anpassad till Svenskt klimat & skogsterräng. (1-1) .

Det normala är att drevern driver snabbare & längre, det finns fler jaktidioter bland drevrarna än bland taxarna.

Visserligen är det gamla ordspråket "Köp en drever & lär känna din socken" inte längre helt sann men drevern är en utpräglad jakthund (2-1 till taxen).

Taxen är om möjligt besvärligare än drevern att dressera, det är besvärligare att blåsa av en tax, den är ännu envisare.

"Kommer kallad men ej strax till slav är ingen tax född". (2-2).

Taxen är en endagars hund dvs den klarar inte två hela jaktdagar i rad,

jagar du både lördag & söndag så måste han/hon få vila mellan såtarna, i praktiken endast jaga halvdag. (3-2 till drevern)

Taxen har en lungnare drevfart & lösare i skallet så det buktar mycket tätare för en tax . (3-3)

Bor du i stad eller lägenhet så är taxen mer hanterbar pga det mindre formatet,

det går alltid att ha en tax med sig de älskar att ligga i väskor (4-3 till taxen).

De flesta taxar som jag har haft gick ibland i gryt en nackdel om det är en rådjurs hund (4-4).

Taxar har ofta "Grythunds temperament" (5-4 till drevern).

Taxar har oftast en utpräglad personlighet (Ibland är det inte någon trevlig personlighet) & mycket sociala (5-5).

För att sammanfatta bor du / jagar du lite längre norrut i Sverige & jagar mestaledes i större skogssåtar & inte boende i en storstad köp en drever.

Bor eller jagar söder om Dalälven rent av boende i lägenhet köp en tax.

Angående hårlag på taxar så är det väl så att åtminstone tidigare så var strävhåren lite mindre frusna & tåligare än korthåren .

Är inte rätt man att svara på den frågan har själv bara haft strävhår.

//Lasse D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara tala för min tax, hon jagar fler dagar en 1, får hon jagar hon nog hela veckan, inte är hon lös i skallet men skalltät och med ett skall som dånar över bergen dessutom är hon spårnoga. Jag jagar en del ensam och jag anser nog att det är lättare om man jagar ensam att få skjuta för en tax, min erfarenhet av drevrar är att dom har mer jakt går längre driver snabbare, inget ont om detta har startat ett gäng drevrar för en kompis på jaktprov och inget snack om dåliga dagar där inte, jakt från att man släppt till at man kopplat!

Jag har en korthårstax och hon är tokglad och busig och en fröjd att ha å göra med. En kompis har en strävhårig och den har ett helt annat humör B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara tala för min tax, hon jagar fler dagar en 1, får hon jagar hon nog hela veckan, inte är hon lös i skallet men skalltät och med ett skall som dånar över bergen dessutom är hon spårnoga. Jag jagar en del ensam och jag anser nog att det är lättare om man jagar ensam att få skjuta för en tax, min erfarenhet av drevrar är att dom har mer jakt går längre driver snabbare, inget ont om detta har startat ett gäng drevrar för en kompis på jaktprov och inget snack om dåliga dagar där inte, jakt från att man släppt till at man kopplat!

Jag har en korthårstax och hon är tokglad och busig och en fröjd att ha å göra med. En kompis har en strävhårig och den har ett helt annat humör B)

Göran jag skrev inte lös i skallet som en anmärkning, att en rådjurs hund har väckskall är inget fel snarare tvärtrom.

Håller nog också med dig om att jagar man ensam så fungerar det nog lite bättre med en tax än en drever.

//Lasse D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utöver det som sagts:

Min tax är tokig i harar, och hon får upp dem bättre än stövare men hon driver dem dåligt.

Går som på räls i 5min för att bli knackigare å knackigare för att till slut ges upp med ett par ylande.

Och stå som jägare och lysna på det är riktigt störande. Men de dagar haren följer stigar kan det va kul.

Jag är en allround jägare som gärna skjuter en hare för hunden eller hjort,räv eller rådjur.

Har fått förr mig att en drever håller mer press på haren så det blir lättare att följa drevet.

Så jag vet inte själv om det blir en tax, drever eller tysk till nästa hund.

En drever ligger högt på listan med tanke på alla tyskharar som jag har på mina marker !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv tre taxar

Föredelar med tax en tätskallad tax behöver inte så stor mark. går alldeles utmärkt att jaga själv med står man kvar i området får man oftast en skottchans. Lagom stor hund tar inte så mycket plats inne eller i bilen. Är i regel en frisk ras är billig imaten och försäkring. En bra innehund när man inte jagar ligger gärna i soffan. Går bra till eftersök. Sträv eller korthår smaksak finns mera sträv att välja på, sträven fäller inte så mycket lättare att dammsuga upp långt hår än kort. Det där med att taxen är envis och svårdresserad är inte sant börjar man i tid så är det inga problem. Dom tre som jag har har olika grad av lydnadsmeriter

Nackdelar

Taxen kan ha det tufft där det är mycket risgt har ju korta ben

Sträven samlar på sig mycket snö under magen och på benen man får hålla det kort under jaktsäsongen

Den erfarenheten jag har av drever är inte mycket dom jag har jagat är vida i sitt sätt att jaga håller i länge har haft ett gällt skall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Göran jag skrev inte lös i skallet som en anmärkning, att en rådjurs hund har väckskall är inget fel snarare tvärtrom.

Håller nog också med dig om att jagar man ensam så fungerar det nog lite bättre med en tax än en drever.

//Lasse D.

Tog det inte som en anmärkning, ville bara säga att det finns taxar som inte är lösa i skallet. Min tax väcker mycket sällan på gamla slag, 30min gamla och hon är knäpptyst även om hon tar sig an spåret drar inte skallet igång förns hon är på ca 5min gamla slag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tog det inte som en anmärkning, ville bara säga att det finns taxar som inte är lösa i skallet. Min tax väcker mycket sällan på gamla slag, 30min gamla och hon är knäpptyst även om hon tar sig an spåret drar inte skallet igång förns hon är på ca 5min gamla slag.

Jag tar nog ha en tax som är lite för lös än en som är hård. Men den måste nyansera bra. Men den perfekta jakthunden är ju inte född än som tur är :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...