Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Radium

smälta ner trapskott till buckshots/slugs alt blanda med vax

Recommended Posts

HerrBerg

Lees koppliknande slug är av en mycket säker typ sl länge de görs i mjukt bly, det finns inga tjocka väggar som löper rakt genom hela tvärsnittsarean. Skall man göra bort sig är det bra att göra det med denna... Men återigen, man måste göra dem i rent bly och det är både för säkerheten och precisionen. Tanken är den att den skall få krutgaserna in i koppens hålighet och expandera koppen mot pipans innersida. Gjuter du med omsmält hagel kommer du att få en slug som är för stor och som är för hård, resultatet blir gissningsvis både farligt och dålig precision.

Guest yopnono
Lees koppliknande slug är av en mycket säker typ sl länge de görs i mjukt bly, det finns inga tjocka väggar som löper rakt genom hela tvärsnittsarean. Skall man göra bort sig är det bra att göra det med denna... Men återigen, man måste göra dem i rent bly och det är både för säkerheten och precisionen. Tanken är den att den skall få krutgaserna in i koppens hålighet och expandera koppen mot pipans innersida. Gjuter du med omsmält hagel kommer du att få en slug som är för stor och som är för hård, resultatet blir gissningsvis både farligt och dålig precision.

För stor hur då, det är ett block man häller blyet i, för hård ja kanske det ja.

Det är denna jag använder, som jag inte har haft nått problem med.... men... som jag skrev att LEE rek RENT bly.

Ja skrev bara att jag testat med hageltrapp bly som har fungerat bra. (men också testat att kopp+slug inte går mega trögt i **min** pipa)

Kontentan är LEE slugblock = säkert Ok inte nått är 100% men men :rolleyes:

Bara så varken du eller jag eller nån annan lurar i folk att det är säkert/osäkert.

HerrBerg
För stor hur då, det är ett block man häller blyet i, för hård ja kanske det ja.

Det är denna jag använder, som jag inte har haft nått problem med.... men... som jag skrev att LEE rek RENT bly.

Ja skrev bara att jag testat med hageltrapp bly som har fungerat bra. (men också testat att kopp+slug inte går mega trögt i **min** pipa)

Kontentan är LEE slugblock = säkert Ok inte nått är 100% men men :rolleyes:

Bara så varken du eller jag eller nån annan lurar i folk att det är säkert/osäkert.

Det FINNS riktiga laddata för Lees slugs. Min varma rekommendation är att man kör på dessa.

Guest yopnono

Ah glömde att du behåller förladdningen, du slänger i slugen i äggskålen/koppen/förladdningen.

Så det blir inte mycket gas som trycker direkt på slugen. Bara på förladdningen.

Guest yopnono
Det FINNS riktiga laddata för Lees slugs. Min varma rekommendation är att man kör på dessa.

Visst men om man har traps liggande så kanske man inte vill ladda om allt bara för..

Men sant som du säger, man kan få bättre optimala laddningar med tabeller etc,etc

Nils l
Ok men LEE säger själva att deras gjutblock är till att byta ut trap hagel mot slug i rent bly.

Men som jag skrev skall man ikke tro på allt man hör / läser. Men tror att jag litar lite på LEE.

Load slugs for less than standard trap loads. The Lee DRIVE KEY (patent rights reserved) slug is loaded in standard trap hull with standard wad and conventional folded crimp. Slug loads are produced with any standard shot shell reloading press.

Vad det står är att man kan ladda slugs billigare än standard trap laddningar. Sedan står det att slugen kan laddas i en vanlig traphylsa med standard förladdning och normal stjärnstukning. Det står absolut inget om att hälla ut haglet och att byta ut det mot en slug. Mycket möjligt att det är ofarligt att göra så men inte säkert. Jag har sett en halvautomat gå av på mitten som följd av en överladdning som slet av magasinsröret då en kompis tryckte in en 8mm kula extra i patronen tillsammans med den övriga laddningen. Var försiktiga! Hagelladdning är lite speciellt att hålla på med.