Hoppa till innehåll

Ny brukskniv


MarkusR

Recommended Posts

Det här är svårt tycker jag :)

post-2426-1265189141_thumb.jpg

Jo.. Det är detta jag bävar över.  ^_^B):P

Att göra en snygg och funktionell kniv är ingen match, utan det är slidan som är värst och svårast att göra.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • MarkusR

    38

  • kimmolilja

    12

  • Wizard

    9

  • RW

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det här är svårt tycker jag :)

post-2426-1265189141_thumb.jpg

Men du har ju alla tools så det skall väl inte vara något problem? :P

Nej, detta blir en senare fundering för mig... Kniven skall göras färdig först.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-1265195663_thumb.jpg

Nu ska den bara torka så är det narvsvärta nästa :)

SWEET!!!

Lite step-by-step instruktioner kanske?

Blötte du läderbiten innan eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men du har ju alla tools så det skall väl inte vara något problem? :P

Njaa, jag har inget bra falsben, ingen rakbladshyvel, bara raka sylar, inget kantjärn eller vad det heter.

Men jag är en jäkel på brytbladskniv :)

Blöter man inte så är lädret så hårt att det går att bryta av ^_^

Man kan blöta med Tröd för att få kortare torktid, men då blir det lite brottom när man ska sy, helt vanligt vatten använder jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du e rätt skicklig du! ska säga att jag köpt ett blad jag med efter att ha sett dig göra din. har även köpt ett japanskt blad för pappas 60-års gåva. ska kolla på din tråd mer noga när det blir dags.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vackert!

Bara ut och skjuta ngt så att du får testa den nu då <_<?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalle, tack! hoppas du kommer igång med din kniv.

DMG, jo jag planerar att få ta hand om en liten gris i mars :blink: Annars blir det nog stövarjakt nästa helg, då får man ju öppna korvpaket i alla fall <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkel så grann :lol:

Blev ju inte mindre sugen på att försöka göra lite knivar själv!! ^_^

Var hos morfar häromdagen och han hade en drös med knivar som han gjort så då blev jag inspirrerad så nu sitter jag och väntar på kataloger med lite grejer så jag kan beställa lite saker så jag kan börja fnula lite :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad du ska göra i Mars...... :lol:

Skit snygg kniv Markus, nu vet jag att jag aldrig ska ge mig på att göra en för min kommer aldrig att vara i närheten av din.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt hantverk.

Började själv att göra knivar i höstas innan dessa trådar döck upp på forumet så intresset är stort att följa ert arbete.

Inte utan att man uppskattar värdet och pris på en hantverksmässigt gjord kniv bättre efter att man själv har försökt sig på att göra en egen eller hur?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan bara säga bra jobbat. En annorlunda men ändå en vacker kniv. Gillar när skaftena är lite annorlunda.

Bra jobbat.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Kimmo, roligt att höra det från dig som är en så driven knivmakare ;)

Jag har haft lite ågren för slidan idag, när den torkat färdigt var den så stram att det var nästan omöjligt att få ut kniven :(

Nu har jag fuktat den övre delen igen, lindat några varv gladpack runt skaftet och fettat den med fiskarsmorning, det verkar som att det blir bättre denna gången.

Nu så här efter att glädjeruset när man var klar har lagt sig så kommer eftertankarna :)

Formen på skaftet fungerar bra för mig, jag tycker det är snyggt och skönt att hålla i MEN, den lite bulliga formen har gett problemet med slidan.

När det gäller slidan så är den av, med mina mått mätt, godkänd hantverkskvalitet. sömmen på baksidan följer eggens form på ett fint sätt, upphängningen blev rätt ok och den sitter (till slut) bra på kniven.

Men den ser fortfarande bara ut som en rutten banan ;) Hur gör man en SNYGG knivslida? :huh:

Jaja, jag har väl inte gjort mer än 10 - 15 knivar de senaaste 25 åren så det saknas en del rutin :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus.

Om du vill inte vill ha bullarna på slidan kan du tejpa dit kartong på båda sidor om bladet så att det fyller ut slidan mer när det torkar. Blir lite slätare och över gången från skaft till blad lite planare.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten, har du nån bit mer sådan plexi du änvände skulle jag gärna ta en bit om du har till övers. Blev riktigt sugen att testa. Tänkte att jag skulle göra file work i tången så att det skulle synas genom skaftet.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten, har du nån bit mer sådan plexi du änvände skulle jag gärna ta en bit om du har till övers. Blev riktigt sugen att testa. Tänkte att jag skulle göra file work i tången så att det skulle synas genom skaftet.

mvh Kimmo Lilja

Det ska vi fixa B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena Markus !

Riktigt fint hantverk! Sysslar själv med knivmakeri, får lägga upp lite bilder här snart oxå.. Blev jävligt nyfiken på hur du har använt dej av plexi? Var det en färdig skiva du har gjort hål till tången eller har du smält det själv på något vis?

Mvh Marcus :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...