Hoppa till innehåll

Tjt eller wachtel?


norrjägaren

Recommended Posts

Idag blev jag glad att jag inte köpte en wachtel! Snöar ganska mycket här och vi skulle bara gå och spåra av markerna lite. Polaren såg då ett ganska färskt rävspår så vi började följa det, vet om att det finns ett litet gryt i närheten och spåret gick rakt till det och in. Började tycka att det var lite synd att assar är så ung (snart 8mån) att man inte kan släppa han i grytet än, men han har ju visat tidigare att han är tidig i utvecklingen så va fan. Pejlen åkte av och iväg for han. Nosade lite kring grytet sen bar det av ner dröjde inte länge innan det blev livat i underjorden. Efter ca 10 min ser jag en räv som kommer smygandes på 40m bakom ett träd, (tur att man var två ute) pekar och viftar så polaren uppmärksammar räven och "pang" så var den död. Assar jobbar på i grytet ca 10-15 till, kommer upp 2 gånger och tar kontakt. Men tyvärr ville inte räven komma upp.

Men sen fick han tugga på räven som sköts så det hela känndes väldigt lyckat.

Sen avslutade han med ett 25 minuters rådjurs drev ^_^

/Mats

det låter som det är gott gry i den lille killen där!

är du inte rädd att han kanske åker på däng rejält när du släpper ner han i så tidig ålder? jag menar jaktlusten är oftast på max från start på de där små vildarna :rolleyes: men så kanske de inte kan backa upp det fysiskt om de träffar på en riktigt tjurig räv eller grävling. bara en tanke (omtanke) då assar verkligen verkar vara en guldklimp!

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • norrjägaren

    46

  • Jack Daniels

    19

  • FLKR

    8

  • Holländarn

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

det låter som det är gott gry i den lille killen där!

är du inte rädd att han kanske åker på däng rejält när du släpper ner han i så tidig ålder? jag menar jaktlusten är oftast på max från start på de där små vildarna <_< men så kanske de inte kan backa upp det fysiskt om de träffar på en riktigt tjurig räv eller grävling. bara en tanke (omtanke) då assar verkligen verkar vara en guldklimp!

/Kalle

Hade från början tänkt prova gryt kanske i februari men nu när tillfället dök upp kunde jag inte hålla mig. Men det är ju klart lite nervös var man ju, första gången jag är med om "grytjakt". Men hört att det kan vara bra att börja hyfsat tidigt (kanske inte så här tidigt) när hunden inte är lika skarp/ tuff som när han blivit äldre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade från början tänkt prova gryt kanske i februari men nu när tillfället dök upp kunde jag inte hålla mig. Men det är ju klart lite nervös var man ju, första gången jag är med om "grytjakt". Men hört att det kan vara bra att börja hyfsat tidigt (kanske inte så här tidigt) när hunden inte är lika skarp/ tuff som när han blivit äldre.

nu är ju jag ingen mästare men det behöver man kanske inte vara heller. om han nu är skarp redan och går på i gryt som bara fasiken. en räv kan ju bita en unghund rätt rejält om den surar till eller om det helt enkelt inte blir som tänkt, då vill det till att hunden kan backa upp sin jaktlust med pondus. de hundar jag har jagat med har alltid någon blessyr efter grytjakten mot grävling, han är ju inte så gammal så jag tänker på att han inte har så mycket erfarenhet om du inte varit i konstgryten och kört lite för då är han ju lite mer van. min hund bröt grytträningsledaren efter 3-4 minuter för han vart trött i huvet då första gången och fick totalt tunnelseende och mord i blicken ;) det var vid 8 månaders ålder och han gjorde kanon ifrån sig.

du kan ju dessutom nu luta dig lugnt tillbaka och låta han växa till sig med den underbara tanken att han har jaktlusten i sig och att du inte kommer behöva göra ett endaste dugg för det kommer alltid fungera.

kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är ju jag ingen mästare men det behöver man kanske inte vara heller. om han nu är skarp redan och går på i gryt som bara fasiken. en räv kan ju bita en unghund rätt rejält om den surar till eller om det helt enkelt inte blir som tänkt, då vill det till att hunden kan backa upp sin jaktlust med pondus. de hundar jag har jagat med har alltid någon blessyr efter grytjakten mot grävling, han är ju inte så gammal så jag tänker på att han inte har så mycket erfarenhet om du inte varit i konstgryten och kört lite för då är han ju lite mer van. min hund bröt grytträningsledaren efter 3-4 minuter för han vart trött i huvet då första gången och fick totalt tunnelseende och mord i blicken :) det var vid 8 månaders ålder och han gjorde kanon ifrån sig.

du kan ju dessutom nu luta dig lugnt tillbaka och låta han växa till sig med den underbara tanken att han har jaktlusten i sig och att du inte kommer behöva göra ett endaste dugg för det kommer alltid fungera.

kalle

Ja nog blir det att ta det lugnt och vänta in konstgrytstäningen och förhoppningsvis kunna meritera han till våren.

Som sagt kan ju vara dumt att stressa på för mycket, men det är ju svårt att hålla sig B) måste ju vara nyfiken och se om han har nå jakt i blodet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nog blir det att ta det lugnt och vänta in konstgrytstäningen och förhoppningsvis kunna meritera han till våren.

Som sagt kan ju vara dumt att stressa på för mycket, men det är ju svårt att hålla sig :D måste ju vara nyfiken och se om han har nå jakt i blodet :)

jag gjorde likadant fast i konstgryt så jag ska vara den siste att säga något alls. till mig sa de att hunden kunde hetta över om man var för tidigt ute och bli för mycket jaktdåre om man var på det för mkt i början. jag valde att ta det lugnt nu och han är nästan året nu. idag gick jag förbi ett ventilationsrör 250mm ute i garaget. det räckte att fråga "var e grävlingen" så for han in i röret och började skälla i den förslutna änden 2,5m in i röret. det finns där och det är så jävla gött!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Såja nu är lille man färdig meriterad i konstgrytet, 2 godkända gasprov samt godkänt tjtk anlagsprov (gryt,vatten,skott). Nu närmast ska det tränas lite mer spår för eventuellt anlagsprov viltspår, till hösten är det bokat drevprov 6/11 i Aneby. Någon annan som ska starta där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja nu är lille man färdig meriterad i konstgrytet, 2 godkända gasprov samt godkänt tjtk anlagsprov (gryt,vatten,skott). Nu närmast ska det tränas lite mer spår för eventuellt anlagsprov viltspår, till hösten är det bokat drevprov 6/11 i Aneby. Någon annan som ska starta där?

Hallå!

Kul att det går bra! Vattentokiga hundar!! :)

Jag funderar lite på Aneby, tänkte anlagsprov först till hösten så ser vi. Min är ung än...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Kul att det går bra! Vattentokiga hundar!! :)

Jag funderar lite på Aneby, tänkte anlagsprov först till hösten så ser vi. Min är ung än...

Vattentokiga är bara förnamnet!

Tänkte du gå anlagsprov till hösten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är också inne på att åka till Aneby för att starta min tysk där. Vi kanske ses då, vem vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattentokiga är bara förnamnet!

Tänkte du gå anlagsprov till hösten?

Anlagsprov blir det nog och ska se hur jycken lyder i skogen, då kanske det blir drevprov längre fram.

Hon är iofs bara 6 månader men med all tid och träning hon får i lydnad (speciellt min fru som blivit frälst med träningsbiten, lydnad till max, sökrutor, spår osv). Känner mig nästan lite utanför :excl:

Skämt åsido, kör en hel del träning men förundras över hennes resultat, det blev lite grillade ryggfileer kvar av gris som hon river och ger som uppmuntran, godis. Har inte sett en hund som har så bra kontakt med matte och husse förutom agility hundar och en pointer som jag minns väl...

Dessutom har detta fått bort en del olater.

Nog om det. Hade varit skoj att ses så bara dra ett PM om någon av er ska dit eller något annat tillfälle i de södra trakterna.

PS: romantiker som jag är brukade jag hoppa i sjön för att plocka näckros, nu släpper man bara i tyskan :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många hundar brukar det vara som startar på ett prov?

När jag gick anlagsprov med tyskan så var vi 15-20 stycken som gjorde gryt/vatten/skott. Detta var på den årliga grytjaktshelgen, i tyskparadiset Tvinnesheda.

Drevdelen (skog) gjorde jag ihop med 4 eller om det var 5 andra hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag gick anlagsprov med tyskan så var vi 15-20 stycken som gjorde gryt/vatten/skott. Detta var på den årliga grytjaktshelgen, i tyskparadiset Tvinnesheda.

Drevdelen (skog) gjorde jag ihop med 4 eller om det var 5 andra hundar.

ok och man går med på allas eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok och man går med på allas eller?

Nej, de övriga hundägarna ställs på pass som "observatörer", förmodligen lite beroende på var du går provet med eller utan bössa ;) ...

Det är bara du och dommarn(arna) som går med hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste ju bara fylla på med sommarens äventyr för Terra Venator CH Agate "Aika"

2 x GAS

2 x TJTK grytanlagsprov med max. poäng

1 x utställning :wub: jaja jag skäms lite :wub: Excellent, Cert, Cacib och BIM

1 x GAF

Nästa aktivitet på listan är ytterligare ett GAF-prov samt ev. grytjaktprov i Tvinnesheda den 26/27 augusti (grythelgen) :D

FLKR

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste ju bara fylla på med sommarens äventyr för Terra Venator CH Agate "Aika"

2 x GAS

2 x TJTK grytanlagsprov med max. poäng

1 x utställning :wub: jaja jag skäms lite :wub: Excellent, Cert, Cacib och BIM

1 x GAF

Nästa aktivitet på listan är ytterligare ett GAF-prov samt ev. grytjaktprov i Tvinnesheda den 26/27 augusti (grythelgen) :D

FLKR

Jäkla vad du ligger i :ph34r: Stort grattis till framgångarna :D

Här står det ganska stilla på provfronten :unsure: skogsdrevdel i november, ska försöka få till grytjaktprov i höst. Går det bra på det så blir det rabiesvaccin och grytprov i Finland till våren

samt försöka sig på nån utställning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkla vad du ligger i :ph34r: Stort grattis till framgångarna :D

Här står det ganska stilla på provfronten :unsure: skogsdrevdel i november, ska försöka få till grytjaktprov i höst. Går det bra på det så blir det rabiesvaccin och grytprov i Finland till våren

samt försöka sig på nån utställning.

...Nja det mesta är ju bara prov (= inte på riktigt)...du har ju redan skjutit för Assar :rolleyes: den enda "riktiga" nyttan Aika har gjort såhär långt är ett 80 m dödsök på ett vildsvin (i maj)....det blir även fältprov i september samt skogsprov i november.

Ang. rabiesvaccination...tänk på att du måste börja ett halvår före du ska åka till Finland...

Spruta #1, sen vänta 1 månad, spruta#2, sen vänta 120 dagar, blodprov, sen vänta 1 vecka på svar.

Mao. efter 5 månader vet du om Assar har tillräckligt antikroppar, då kan du anmäla till jaktprov i Finland

/FLKR

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaa enligt en vet jag pratat med skulle de sluta med blodproven för att kolla rabiesvaccinet efter nyår! Nån som hört nått om detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Japp så var det klart...Aika fick ett godkänd grytjaktprov igår :D.

Det var grytjakthelg i Kalmar så jag fick släppa Aika i gryt för första gången...där upptäckte hon att där inte fans galler mellan henne och Grimbart...vilket resulterade i att hon blev lite röd om nosan :wacko: Tyvärr fick hon inte fast Grimbart...fast det fick inte heller 3 andra hundar, till slut lyckades grävlingen lura oss alla och likt en räv smyga ut ur en "bakdör" :blush:

Dagen efter fick jag tyvärr åka hem, men uppfödaren fick låna Aika över dagen och denna gången var hon mer med på noterna, hon fick fast Grimbart (som fick lämna jordelivet), därmed var ett godkänt grytjaktprov ett faktum :) ...synd bara att man inte själv var med :mellow:

FLKR

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp så var det klart...Aika fick ett godkänd grytjaktprov igår :D.

Det var grytjakthelg i Kalmar så jag fick släppa Aika i gryt för första gången...där upptäckte hon att där inte fans galler mellan henne och Grimbart...vilket resulterade i att hon blev lite röd om nosan :wacko: Tyvärr fick hon inte fast Grimbart...fast det fick inte heller 3 andra hundar, till slut lyckades grävlingen lura oss alla och likt en räv smyga ut ur en "bakdör" :blush:

Dagen efter fick jag tyvärr åka hem, men uppfödaren fick låna Aika över dagen och denna gången var hon mer med på noterna, hon fick fast Grimbart (som fick lämna jordelivet), därmed var ett godkänt grytjaktprov ett faktum :) ...synd bara att man inte själv var med :mellow:

FLKR

Härligt! Grattis! :D Men blev hon s(gf)chamipon nu då eller? Ni är jäkla duktiga där i söder på starta prov <_< Får enorm prestationsångest :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt...vilken uppfödare kommer hon ifrån! jag är själv mycket sugen på en TjT!!

Kommer från www.terravenator.com.

Tyckte jag såg en tjt annons här på jaktsnack, samma hane som våra. Kanske kan vara av intresse om du är ute efter en nu på några veckor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja först måste jag skicka in resultaten till SKK och betala lite pengar till dom :wacko:

Sen kan hon titulera sig SE J(GF)CH :rolleyes:

Mvh

FLKR

Jaja men då blir det ett extra Grattis till Terravenators första champion :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...