Hoppa till innehåll

Jakt med enhandsvapen


exabit

Recommended Posts

Och med det sagt, så spelar det med andra ord ingen roll, om ett ev framtida "Enhandsvapenjaktförbund" skulle arbeta seriöst för idén, för det kommer aldrig att bli godkänt i alla fall, iom att ni kommer att sitta som en av remissinstanserna.

Case closed...

SJF har inte heller jobbat för jakt med pilbåge. Vi har inom våra led många delade meningar men har i remissvaret uttryckt en neutral hållning. Vad vi skulle tycka i en framtid står skrivet i stjärnorna, men bara för att vi tycker en sak så innebär det inte att myndigheterna tycker som vi. I så fall skulle Sveriges Rikes Lag se lite annorlunda ut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    14

  • crowfear

    13

  • Radium

    7

  • Mikewin

    7

SJF har inte heller jobbat för jakt med pilbåge. Vi har inom våra led många delade meningar men har i remissvaret uttryckt en neutral hållning. Vad vi skulle tycka i en framtid står skrivet i stjärnorna, men bara för att vi tycker en sak så innebär det inte att myndigheterna tycker som vi. I så fall skulle Sveriges Rikes Lag se lite annorlunda ut...

Mja, så här sa ju förbundet i december förra året, och så värst neutralt var väl inte det...ser framför mig (om en femton-tjugo år sådär) att förbundet meddelar att "de revolvrar och andra enhandsvapen som blir aktuella för jakt är väldigt effektiva och dödar lika bra som konventionella vapen..." :)

Förbundet säger ja till bågjakt

27 december, 2009

Jägareförbundet säger i sitt remissvar till Naturvårdsverket ja till att det införs bågjakt i landet.

Bakom förbundets ställningstagande finns en omfattande försöksverksamhet i såväl landet som i Danmark.

– De pilbågar blir aktuella för jakt är väldigt effektiv och dödar lika bra som konventionella vapen, säger riksjaktvårdskonsulenten Hans von Essen.

Jägareförbundet anser att en bågjägaren ska ha både en vanlig jägarexamen och en bågjägarexamen.

– Efter några år tycker vi att man ska utvärdera jakten och se hur det har fungerat, säger Hans von Essen.

Många har befarat att skadskjutningar skulle öka med bågjakt, erfarenheterna visar att så inte är fallet.

Bågjägareförbundet sökte tillstånd för jakt med pilbåge 2007 och fram tills nu har frågan utretts. Naturvårdsverket väntas fatta beslut i frågan under våren.

Skapad 2009-12-27 Skribent: Magnus Rydholm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
post-2426-1267880164_thumb.jpg

Bladet kommer från en gammal smed som var verksam i Dalsland fram till slutet av 80talet, han var en bit över 80 när han slutade. Kommer inte ihåg vad han hette och jag har egentligen ingen riktig koll på kvalitén på bladen. Jag har tre-fyra stycken kvar. Detta har jag blästrat och polerat bara för att testa. Bladet är inte ens rakt men det är rätt charmigt.

hade nog hellre tagit en sådan här ist http://www.tcarms.com/firearms/g2ContenderPistols.php i lämplig klass 2 kaliber

444 marlin är nog Overkill för mej men smaken är som baken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut! Hade man bott i staterna eller annat vapenliberalt land hade jag inte tvekat...  -_-

Mja. Gevärskalibrar i revolvrar har sina sidor. Har amerikanska kompisar som skjutit BFR-revolvrar i olika liknande kalibrar - bl a 45-70 - och de vill helst inte göra om det. Skulle tro att en kompad T/C Encore el motsv är bättre än en BFR. Det är visserligen en enskottspang men dock.

Vill man ha en jaktrevolver för det riktigt tunga viltet, typ buffel eller grizzly, tror jag att en kompad S&W PC i .500S&W magnum är det bästa valet. Dessutom är den mycket snyggare än en BFR vilket inte är helt ointressant - vapen man gillar övar man mer med och när det gäller revolverjakt måste man öva, och öva mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är synnerligen tveksam till att skjuta 444 i enhandsvapen, så mycket gillar jag inte att jävlas med kroppen med tanke på hur pass mycket min 444 bygel sparkar, trots portad pipa.. :huh:

Och jag tror, utan att veta, att det jaktliga värdet är mindre med en sådan, där man antagligen har längre tid för att komma tillbaks i målet, om det nu behövs ett skott nr 2, än vad det gör med en kraftig kaliber gjord för pistol/revolver.

Så jag håller nog med Mikewin, trots att jag aldrig skjutit en 500 S&W. ;)

Och en TC är rätt i alla lägen. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara läst om 500S&W och enligt det så ska den inte vara snäll att skjuta med. Sen laddar man väl inte en 444:a till en revolver som man gör till en modern Marlinbygel. En bekant har en kortpipad 45-70 som jag gärna skulle prova. Ska se om jag hittar bilderna på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mynningen på en 45-70 :)

uwvpJ.jpg

Uppe till höger ligger den. Lite maffig är den med sin korta pipa.

vnoCS.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Motpolen till det är att amerikanerna själva påstår att de som har carry permit ofta kan "verka vara en mespropp" eftersom de tack vare ansvaret av att bära vapen drar sig undan alla små konflikter då de inte vill hamna i situationen att de använder vapnet som en direkt följd att de själva deltagit till att blossa uppsituation. Men detta är nog lite off topic så vi kanske ska lämna den diskussionen där hän =)

Jag säger: Tillåt jakt med enhandsvapen, efter inskaffande enligt konstens alla regler, och höj då kravet på förvaringssäkerheten istället om man är rädd att de ska hamna i orätta händer. =)

Det är nog därför det dör typ fler av skottskador än trafikolyckor! :P:):(:( För att just alla med tillstånd att bära vapen just springer åt andra hållet när det hettar till. :D:D:lol:

Sen tror jag det finns risk att det blir så här rätt ofta.

Men va fan varför inte tillåta detta när vi endaå är igång. Jag menar hade det inte varit för spjutet hade vi nordbor inte levt idag :lol::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapnet är det inget fel på, den där e ju en dålig skytt med dåligt omdömme, blir nog inte mer fel vid jagt med enhandsvapen än med gevär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog därför det dör typ fler av skottskador än trafikolyckor! :D<_<<_<:wub: För att just alla med tillstånd att bära vapen just springer åt andra hållet när det hettar till. :D:(:(

Sen tror jag det finns risk att det blir så här rätt ofta.

Usch!! Det var inte roligt att se..... Att någon ens lägger ut ett sådant djurplågeri!

Men i övrigt så kan jag se något tillfälle när ett enhandsvapen kan vara användbart.... Men frågan är om nyttan är större än riskerna för att det kan gå som på filmen..... Men det klart, det missbedöms och lossas chans skott även med gevär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog därför det dör typ fler av skottskador än trafikolyckor! :D<_<<_<:wub: För att just alla med tillstånd att bära vapen just springer åt andra hållet när det hettar till. :D:(:(

Sen tror jag det finns risk att det blir så här rätt ofta.

Men va fan varför inte tillåta detta när vi endaå är igång. Jag menar hade det inte varit för spjutet hade vi nordbor inte levt idag :D:D

varför skulle det dö fler av skottskador än trafikolyckor när de med vapen springer sin väg?

Teorier finns att t.ex columbine och caltech hade kunnat bli mindre förödande om de inte varit weapon free zone och någon med carry permit ingripit. Det kan man ju tro vad man vill om såklart. Bara att konstatera att det finns för- och nackdelar med allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog därför det dör typ fler av skottskador än trafikolyckor! :P:lol::P:D För att just alla med tillstånd att bära vapen just springer åt andra hållet när det hettar till. :DB);)

Sen tror jag det finns risk att det blir så här rätt ofta.

Men va fan varför inte tillåta detta när vi endaå är igång. Jag menar hade det inte varit för spjutet hade vi nordbor inte levt idag :PB)

Give-me-a-break!

Det var den här typen av inlägg som fick mig att tröttna på grannkanalens tråd om samma sak.

1) Det dör ca 44000 amerikaner om året i trafikolyckor med fordon inblandade. Antalet mord begångna med skjutvapen är mer än fyra gånger lägre (ca 10000/år). Dessa siffra är idag hälften av vad den var för tjugo-trettio år sedan trots att det numera finns fler vapen i privata händer i USA än vad det någonsin har gjort. Till detta kommer något fler självmord (drygt 10000) och ett antal tusen vådaskjutningar. Till saken hör också att det finns oerhörda regionala olikheter mellan de olika delstaterna. I t ex New Hampshire begicks det 2 (två) mord år 2008 med skjutvapen trots att delstaten har 1,2milj invånare (jmf Stockholms län) och extremt liberala vapenlagar - har man bara ett ID-kort, proof of residence och inget kriminellt förflutet kan man köpa i stort sett vilka vapen som helst.

2) En .45acp i normalladdning har ungefär hälften av den anslagsenergi vid mynningen (V0) som en bra jaktladdning i .44 magnum har. Det är klart att det går dåligt om man försöker skjuta vildsvin med denna relativt klena kaliber (.45acp alltså) och dessutom är en undermålig skytt. Att det är lagligt att jaga med denna kaliber i USA innebär inte att den amerikanske normaljägaren tycker att det är bra att göra detta. Det är lagligt i Sverige att jaga vildsvin med sluggpatroner i kaliber 20. Dessa patroner klarar i regel knappt klass 2-kravet. Hur många här jagar vildsvin med den kalibern på 80m? Eller 40m som är NV:s rekommenderade avstånd (dock är det knappast olagligt att skjuta på längre avstånd)? Och vem skjuter älg med dubbelstudsare (oavsett kaliber) med öppna riktmedel på 180m? Nej, tänkte väl det. Likväl är det lagligt i Sverige. Omdöme är en faktor som även amerikanska jägare - med ett antal undantag, vilket torde gälla även den svenska jägarkåren - använder sig av.

3) Om en effektiv illustration om hur revolverjakt kan gå till önskas kan jag rekommendera följande:

En elk (wapiti) är större än en kronhjort. Go figure. Och läs på lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...