Hoppa till innehåll

Omforma 30-06 till 7x64


Ausch

Recommended Posts

Nu sitter man här o funderar på hur man ska göra.

Letar hylsor till 7x64an men hittar bara på några få ställen och de är svindyra, över 17:- st :D om man köper 100 st

Jag har ingen lust att slänga ut de pengarna om jag kan komma billigare undan, så är det någon här inne som har omformat hylsor så. Jag vet att frågan har varit uppe innan men jag tror mig inte fått svaren jag behöver.

Nu har jag gjort mig av med alla 30-06 or jag har hemma, men det är inte så svårt att komma över nya igen.

Jag provade en gång att omforma men de hylsorna gick inte att kamra, det blev ett dubbelt bröst på nått vis.

Förhoppningsvis behöver jag inte fireforma hylsorna innan jag skjuter med dom men om jag skulle behöva det för att nå jakt precision och att jag kan göra det på älgbanan så är det helt ok.

Har just nu allvarliga funderingar på att byta kaliber på den annars.7-08 kanske skulle kunna vara något men då kliver jag ner en hel del i prestanda......

Bjuder gärna på fika om någon kommer förbi och lär ut lite omformningsteknik :D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det säkert ngt speciellt med just 30-06 ----> 7x64 men jag har tryckt om massor med 30-06 till .270 samt ännu fler .308 till .243. Funkar skitbra, möjligen att man kan få svarva lite om de blir för långa men jag har för mej att även det är ovanligt. Då jag har problem att kamra så får jag köra hylsorna två gånger så att säga i kalibreringsverktyget och se till att verkligen helkalibrera och gärna lite till, då funkar det bra!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det säkert ngt speciellt med just 30-06 ----> 7x64 men jag har tryckt om massor med 30-06 till .270 samt ännu fler .308 till .243. Funkar skitbra, möjligen att man kan få svarva lite om de blir för långa men jag har för mej att även det är ovanligt. Då jag har problem att kamra så får jag köra hylsorna två gånger så att säga i kalibreringsverktyget och se till att verkligen helkalibrera och gärna lite till, då funkar det bra!

Mvh!

Jag provade men inte faan gick det men nu ska jag ge mig på det igen.

Ska bara jaga tag i lite hylsor och köra i gång.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade men inte faan gick det men nu ska jag ge mig på det igen.

Ska bara jaga tag i lite hylsor och köra i gång.

/Lasse

Jag kan fixa 30-06 hylsor har ett gäng hemma.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade men inte faan gick det men nu ska jag ge mig på det igen.

Ska bara jaga tag i lite hylsor och köra i gång.

/Lasse

går det inte om du överkalibrerar och fireformar med mjöl laddningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan fixa 30-06 hylsor har ett gäng hemma.

Lasse

:lol: Har du kvar namn o nummer?

går det inte om du överkalibrerar och fireformar med mjöl laddningar.

Ok Nu tar vi det lilla lugna... Överkalibrerar?

Anledningen till att jag misslyckades var att jag fick ett veck på hylshalsen, vet inte varför menjag tänkte jag skulle ta reda på det denna gången.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu sitter man här o funderar på hur man ska göra.

Letar hylsor till 7x64an men hittar bara på några få ställen och de är svindyra, över 17:- st :rolleyes: om man köper 100 st

Jag har ingen lust att slänga ut de pengarna om jag kan komma billigare undan, så är det någon här inne som har omformat hylsor så. Jag vet att frågan har varit uppe innan men jag tror mig inte fått svaren jag behöver.

Nu har jag gjort mig av med alla 30-06 or jag har hemma, men det är inte så svårt att komma över nya igen.

Jag provade en gång att omforma men de hylsorna gick inte att kamra, det blev ett dubbelt bröst på nått vis.

Förhoppningsvis behöver jag inte fireforma hylsorna innan jag skjuter med dom men om jag skulle behöva det för att nå jakt precision och att jag kan göra det på älgbanan så är det helt ok.

Har just nu allvarliga funderingar på att byta kaliber på den annars.7-08 kanske skulle kunna vara något men då kliver jag ner en hel del i prestanda......

Bjuder gärna på fika om någon kommer förbi och lär ut lite omformningsteknik :rolleyes:

/Lasse

Vad är du vilig att betala för laddade norma 7x64

Möjligt att kompisen har kvar 3 eller 4 askar som han köpte till en bössköp som inte blev av

Dom patronerna är från sama omgång som dom 20st tomhylor jag har

No. 17019

11gram ps silverblixt

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är du vilig att betala för laddade norma 7x64

Möjligt att kompisen har kvar 3 eller 4 askar som han köpte till en bössköp som inte blev av

Dom patronerna är från sama omgång som dom 20st tomhylor jag har

No. 17019

11gram ps silverblixt

Mvh Anders Hj

Ingen aning, lättare att du kollar med honom vad han vill ha för dom.

Har ingen koll på vad det är för kula men jag ska kolla runt lite.

Lite synd att panga bort bra kulor i sandvallen.

Edit: verkar vara en mjuk kula värdig räven :rolleyes:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

B) Har du kvar namn o nummer?

Ok Nu tar vi det lilla lugna... Överkalibrerar?

Anledningen till att jag misslyckades var att jag fick ett veck på hylshalsen, vet inte varför menjag tänkte jag skulle ta reda på det denna gången.

/Lasse

jag har samma problem som dig när jag omformar 30-06 hylsor och löser det så, kalibrerar tills det kamrar och blåser ut dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem som dig när jag omformar 30-06 hylsor och löser det så, kalibrerar tills det kamrar och blåser ut dom.

Låter farligt, men det kanske inte är det.

Jag väntar hem ett antal hylsor nu och jag ska köra ett test till.

Smörjer man mycket eller bara lite mera?

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, lättare att du kollar med honom vad han vill ha för dom.

Har ingen koll på vad det är för kula men jag ska kolla runt lite.

Lite synd att panga bort bra kulor i sandvallen.

Edit: verkar vara en mjuk kula värdig räven :lol:

/Lasse

Han är den typen som man måste erbjuda ett pris om det ska bli något B)

Jag provade två kulor i blöta tiningar och jag har för mig att det var spliterbomber

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han är den typen som man måste erbjuda ett pris om det ska bli något B)

Jag provade två kulor i blöta tiningar och jag har för mig att det var spliterbomber

Mvh Anders Hj

OK, Bjud han en 500 för alla så får vi se.

RÄV ammo :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter farligt, men det kanske inte är det.

Jag väntar hem ett antal hylsor nu och jag ska köra ett test till.

Smörjer man mycket eller bara lite mera?

/Lasse

[/quot

det är absolut inte farligt du kalibrerar bara precis så du kan kamra sen kan du använda pistolkrut eller N-110 som trögast.

packar med maizena och skjuter.

du smörjer som vanligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en kille i brottby som FF:ade 280 win AI hylsor,

han hade couscuos som barlast, luktade inte godis när han smällde av dem.

/Christian som FF:ar med kula istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en kille i brottby som FF:ade 280 win AI hylsor,

han hade couscuos som barlast, luktade inte godis när han smällde av dem.

/Christian som FF:ar med kula istället.

en moderat laddad lätt kula är optimalt men så dyrt och mjölet kan man skjuta hemma körde 300 st hylsor i ett svep med avkylningspauser bredvid garaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK Jag antar att man inte har mycket krut i när man gör detta.

Såg i någon tråd att någon drog lite lim på toppen.

/Lasse

lim tror jag inte jag vill ha i pipan håll bössan uppåt bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man får ladda så mycket så mycket som krävs för att hylsan ska bli fin, minns inte vad jag körde 12-15 gr N-110 tror jag funkar fint.

Ok Lite try and error, det brukar jag vara bra på ;)

Tack för hjälpen

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem hylsorna (Tack L-:lol: och körde två st i pressen i går även om jag mådde som ett spann skit.

De gick inte att kamra, men jag kom nog på var felet kan tänkas ligga.

Jag har ju justerat in mitt kalibreringsverktyg så att jag bara halskalibrerar och när man omformar hylsorna så är det nog en bra idé att köra hela hylsan så hela hylsan blir i rätt form o storlek <_<

När jag känner mig piggare ska jag mäta av hur verktyget är ställt idag o sedan justera om det o prova igen.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem hylsorna (Tack L-:P och körde två st i pressen i går även om jag mådde som ett spann skit.

De gick inte att kamra, men jag kom nog på var felet kan tänkas ligga.

Jag har ju justerat in mitt kalibreringsverktyg så att jag bara halskalibrerar och när man omformar hylsorna så är det nog en bra idé att köra hela hylsan så hela hylsan blir i rätt form o storlek :D

När jag känner mig piggare ska jag mäta av hur verktyget är ställt idag o sedan justera om det o prova igen.

/Lasse

Kan nog fixa fler att träna på. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt o funderade och om jag får till det med omformingen så borde det vara smidigt att ha de hylsorna till jakt och framför allt Älgbanan och kuljaktstigar. Men behöver helt enkelt inte leta efter hylsorna.

Visst är det lite jobb med att forma dom men kostnaden är inte stor.

På kuljaktstigarna är det inget roligt att be kamraterna kolla efter vart hylsorna tog vägen hela tiden.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag omformar 30-06 till 6,5-06 utan att krångla smaskar bara upp dem i helkalibrerings verktyget med den normala inställningen som trycker tillbaka bröstet några hundringar och laddar och skjuter dem som alla andra hylsor utan problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag omformar 30-06 till 6,5-06 utan att krångla smaskar bara upp dem i helkalibrerings verktyget med den normala inställningen som trycker tillbaka bröstet några hundringar och laddar och skjuter dem som alla andra hylsor utan problem.

har du börjat svarva halsarna än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...