Hoppa till innehåll

Åteljakt på björn..


Dunderklumpen

Recommended Posts

Är det verkligen nödvändigt att återinföra åteljakt på björn? :D

Personligen är jag inte särskilt kräsmagen men jag ser inte fram emot de så kallade björnåtlarna som fanns innan förbudet :lol: Då skogarna fylldes av slaktavfall, djurkadaver och fiskrens som låg och ruttnade på eftersommaren.

Förutom stanken som ställde hela jaktkåren i dålig dager så var nästan omöjligt att träna hundarna utan att de "festade" på något som antingen fastnade på utsidan eller kom ut någon av de två vägarna med samma stank. :D

Jag missunnar ingen björnjakt men men är detta nödvändigt och önskvärt :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Det är ju ganska många av de björnarna som är skjutna i höst som är skjutna vid åtel med en åtelkamera i närheten eller att hundarna tagit upp vid åteln och sen blivit skjutna. Jag törs sticka ut hakan och påstå att så är fallet. Skulle jag ha den möjligheten så skulle jag åxå göra på det viset. Få se nu vad björnjägarna säger om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen nödvändigt att återinföra åteljakt på björn? :D

Personligen är jag inte särskilt kräsmagen men jag ser inte fram emot de så kallade björnåtlarna som fanns innan förbudet :lol: Då skogarna fylldes av slaktavfall, djurkadaver och fiskrens som låg och ruttnade på eftersommaren.

Förutom stanken som ställde hela jaktkåren i dålig dager så var nästan omöjligt att träna hundarna utan att de "festade" på något som antingen fastnade på utsidan eller kom ut någon av de två vägarna med samma stank. :D

Jag missunnar ingen björnjakt men men är detta nödvändigt och önskvärt :lol:

Vad är skillnaden på en rävåtel kontra björnåtel ??

Det är väl samma sak, Lägger man bara åtlen på rätt plats så finns det väl inga problem !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på en rävåtel kontra björnåtel ??

Det är väl samma sak, Lägger man bara åtlen på rätt plats så finns det väl inga problem !?

Jakt tiden skiljer lite <_< ! Vilket medför att olägenheten blir mer påtaglig när det gäller björnåtlarna. Dessutom har de rävåtlar jag stött på inte haft den omfattning och belägenhet som avarterna på björnåtlar. :huh: Hundratals kilo med fiskrens och kadaver m.m. Jag har kanske haft otur med björnåtlar men.............

Upptäckte att råden till hör Jägarförbundet :( Ber därför om ursäkt för mitt intrång av misstag :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt tiden skiljer lite <_< ! Vilket medför att olägenheten blir mer påtaglig när det gäller björnåtlarna. Dessutom har de rävåtlar jag stött på inte haft den omfattning och belägenhet som avarterna på björnåtlar. :blush: Hundratals kilo med fiskrens och kadaver m.m. Jag har kanske haft otur med björnåtlar men.............

Jaha okej.....jag åtlar iofs nästan året runt, Klart att är det dom mängdera vi pratar om så förstår jag kanske problemet hehe !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Det är ju ganska många av de björnarna som är skjutna i höst som är skjutna vid åtel med en åtelkamera i närheten eller att hundarna tagit upp vid åteln och sen blivit skjutna. Jag törs sticka ut hakan och påstå att så är fallet. Skulle jag ha den möjligheten så skulle jag åxå göra på det viset. Få se nu vad björnjägarna säger om detta.

Björnen jag sköt i höst blev kontrollerad i magen och där fanns det bara blåbär. Sen bar det iväg på skottplatsen med spår hund och huden tog spåret från skottplatsen till där björnen dog. Nu vet jag inte vad som skulle ha hänt om det hade varit hår,slaktrester eller fisk i magen på björnen men mistankarna skulle vara betydligt större i alla fall. Skit snack förekommer tyvärr alltid men det brukar jag samman fatta med avundsjuka, det lider dom mest av själva av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag är definitivt inte avundsjuk, om man ska kunna få någon effektivitet med björnjakten så är åtel ett måste särskilt här uppe i norr där det inte är så tätt mellan björnarna. Att gå på chans och hoppas att hunden får upp är ju inte särskilt effektivt. Och om föregående talare anser att det är "skitsnack" det jag skriver att det faktiskt björnåtlas friskt runt om i Sverige får stå för honom. Jag skulle som sagt åxå åtla om jag har möjlighet men jag har så långt till mina marker så jag orkar och har inte tid hålla på med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt tiden skiljer lite :lol: ! Vilket medför att olägenheten blir mer påtaglig när det gäller björnåtlarna. Dessutom har de rävåtlar jag stött på inte haft den omfattning och belägenhet som avarterna på björnåtlar. :D Hundratals kilo med fiskrens och kadaver m.m. Jag har kanske haft otur med björnåtlar men.............

Upptäckte att råden till hör Jägarförbundet :D Ber därför om ursäkt för mitt intrång av misstag :D

samma start tid med hund på både räv och björn...21augusti......

stora frågan är eftersöks ekipage..Vi i Gällivare haft tungt med få fram dugliga hundar till det,samt stort område att vara verksam i,

Otrolig uppgång av björn här i skogarna och tror försök är väldigt bra början och sätta hårt på ha många möjligheter till utbilda eftersöks ekipage..Älghundar finns det gott om inte björn dugliga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag är definitivt inte avundsjuk, om man ska kunna få någon effektivitet med björnjakten så är åtel ett måste särskilt här uppe i norr där det inte är så tätt mellan björnarna. Att gå på chans och hoppas att hunden får upp är ju inte särskilt effektivt. Och om föregående talare anser att det är "skitsnack" det jag skriver att det faktiskt björnåtlas friskt runt om i Sverige får stå för honom. Jag skulle som sagt åxå åtla om jag har möjlighet men jag har så långt till mina marker så jag orkar och har inte tid hålla på med det.

Nu var det inte riktat mot dej men jag kan förstå att du trodde det när jag citerade dej, och jag ber om ursäkt.

Jag han knappt anmäla att jag skjutit en björn så gick snacket att det var en åtel björn här i kring. Det är ju så där kul när man för en gång fick allt att stämma. Rätt tid, rätt mark, rätt björn, rätt hund med sej, rätt läge, kvar björnar på licensen oss å vidare. Jag såg 6st björnar i fjol, hade fem i kikaren och det stämde bara en enda gång. En gubbe som troligen är både döv och dum var på samma berg som jag sköt björnen på, och han har varken hört hunden eller skottet. Konstigt värre :lol: För några år sen när äntligen unghunden skälde älg så stannar samma gubbjä..ln sin bil 150m från ståndet, kliver ut och lyssnar och hör inte skillnaden på ett ståndskall från en jämthund och sin stövare. Han tar fram någon slags trumpet och blåser som ett tok. Att älgen hoppar ur pälsen efter bara 10min skall fattar nog de flesta. Var kraftigt sugen att bunta i hop gubben men han är både för gammal och för dum för det. Men prata skit kan han och sen finns det en mindre jaktligt begåvat skara som inte är sen att sprida budskapet, men det får man ta.

Jag är lite delad med åtel jakt på björn. Det finns både för och nackdelar. Alla björnar går inte på åtel. Hona med unge/ungar går mycket sällan på åtel MED ungar. Hon går aldrig på åtel med ungar när det finns en hane som är något så när i storlek i närheten. Sen finns det individer som inte går på åtel oavsett storlek. Sen så tror jag att flera tappar sugen att träna sina hundar på björn om det skulle bli åtel jakt. Och bra björn hundar behöver vi även då. Jag tror att man måste träna sina hundar aktivt på björn för att få ett hyfsat resultat, att släppa hunden i samband med älgjakt med skogen full av folk minskar oddsen kraftigt, tror jag. Sen kommer det att bli en massa åtlar på fel ställen och av fel personer som bara blir ett massa strul kring. Halv seriösa filurer som är nog dåliga att skjuta en älg kommer att slänga i väg skott som inte borde avlossats. Den risken finns redan i dag men är betydligt mindre när dom måste ha en jäv.a tur, för dom är sällan några jägare. Att det skjuts någon åtel björn redan i dag före kommer säkert men dom som pysslar med sånt är ofta inga duv ungar och måste både tänka till före och efter. Dom har förmodligen hundar i beredskap och säkra kompisar som kan sin sak om något går snett. Annars blir det ett herrans liv. Jag tror att det dröjer ett tag innan det blir lagligt, så länge vi lyckas hyfsat med att skjuta fullt på licenserna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

samma start tid med hund på både räv och björn...21augusti......

Jakttabellen ja! ^_^ Men i praktiken är det ganska få som jagar räv på åtel under augusti, september och oktober. Visserligen har jag inte midnattssol men jag tror inte vakjakten är så stor på räv under den tiden hos er heller, även om vissa säkert börjar fylla på åtlarna efter älgjakten men då är det redan för sent men för björnåtlar. Sedan har storleken på mark betydelse för vilka olägenheter som uppkommer med åtlarna.

Jag vill personligen inte få tillbaka de avarter av björnåtlar som var vanliga tidigare i W-län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om åteljakt skulle vara tillåtet så är det ju inte ett måste att åtla med kadaver då björnen även gillar annan föda!

Åtlar med slaktavfall/köttprodukter skulle ju kunna vara förbjudna vid björnjakten. Men tillåtet med vegetabilisk åtel! t.ex. havre, funkar fint ^_^

Då slipper vi olägenheten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om åteljakt skulle vara tillåtet så är det ju inte ett måste att åtla med kadaver då björnen även gillar annan föda!

Åtlar med slaktavfall/köttprodukter skulle ju kunna vara förbjudna vid björnjakten. Men tillåtet med vegetabilisk åtel! t.ex. havre, funkar fint :o

Då slipper vi olägenheten!

Delar helt din åsikt :o Kan inte låta bli att citera en stor tänkare som Nalle Puh "Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre"

:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...