Hoppa till innehåll

Problem med QAD Ultra Rest Hunter Edt


MatteH

Recommended Posts

Tjipptjopp.

Jag har lite problem och hoppas att någon av er kan hjälpa mig lite.

Jag köpte för ett tag sedan en QAD Ultra Rest Hunter Edition hylla.

Den installerades av Anders på Scandinavian och allt var väl tills jag började skjuta med den.

Jag har nu märkte efter typ 6-8 timmars skjutning med hyllan att mina fjädrar slår i basen på hyllan.

Mina stackars plastfjädrar har numer tydliga spår efter hyllan.

Den vänstra fjädern hade mest spår och det fick mig att inse att centershooten (heter det så?) var waaaaaaaay off.

Efter lite anpassning är det problemet löst.

Men pilarna slår fortfarande i själva basen på hyllan.

Vet inte hur jag skall förklara det bra....

| |

| |

\ /

| | <----

| | <---- Här nere är det som pilfjädrarna skrapar emot.

Killarna på klubben ville få det till att hyllan faller för snabbt för min båge men efter att ha läst igenom 80 reviews på Cabellas hemsida så tror jag inte det är problemet. Detta borde gå att finjustera bort men jag vette fan vart jag skall börja ens som den nybörjare jag är.

Det känns ju som att pillarna faller lodrätt neråt en cm vilket jag finner lite konstigt.

Jag skjuter en Bowtech TomKat på 50 pounds.

Någon som har någon erfarenhet av denna hyllan och trimming kring den?

Jag vet att det skall följa med en instruktionsvideo o lite grejjer men jag fick inte med det när jag köpte den på Scandinavian då den redan satt monterade på en annan båge egentligen.

Jag e oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

/Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjipptjopp.

Jag har lite problem och hoppas att någon av er kan hjälpa mig lite.

Jag köpte för ett tag sedan en QAD Ultra Rest Hunter Edition hylla.

Den installerades av Anders på Scandinavian och allt var väl tills jag började skjuta med den.

Jag har nu märkte efter typ 6-8 timmars skjutning med hyllan att mina fjädrar slår i basen på hyllan.

Mina stackars plastfjädrar har numer tydliga spår efter hyllan.

Den vänstra fjädern hade mest spår och det fick mig att inse att centershooten (heter det så?) var waaaaaaaay off.

Efter lite anpassning är det problemet löst.

Men pilarna slår fortfarande i själva basen på hyllan.

Vet inte hur jag skall förklara det bra....

| |

| |

\ /

| | <----

| | <---- Här nere är det som pilfjädrarna skrapar emot.

Killarna på klubben ville få det till att hyllan faller för snabbt för min båge men efter att ha läst igenom 80 reviews på Cabellas hemsida så tror jag inte det är problemet. Detta borde gå att finjustera bort men jag vette fan vart jag skall börja ens som den nybörjare jag är.

Det känns ju som att pillarna faller lodrätt neråt en cm vilket jag finner lite konstigt.

Jag skjuter en Bowtech TomKat på 50 pounds.

Någon som har någon erfarenhet av denna hyllan och trimming kring den?

Jag vet att det skall följa med en instruktionsvideo o lite grejjer men jag fick inte med det när jag köpte den på Scandinavian då den redan satt monterade på en annan båge egentligen.

Jag e oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

/Matte

Kontrollera följande:

Att nockläget står i 90 grader.

Att fallhyllan börjar gå ner precis när strängen börjar åka framåt.

Om nockläget är för lågt så kan du få islag i hyllan.

Om intrimningen av fallhyllan är felaktig så kanske den inte hinner riktigt ur vägen för pilen.

Att ge dig ett bättre svar kräver nog att jag ser inställningen av hyllan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kan föreslå en massa saker..

Men när man inte ser grejerna live är det nästan omöjligt att veta svaret!

Hyllan ska ju inte börja gå ner så fort man släppt pilen, den ska ju i alla fall guida pilen några tum innan den faller bort.

När du drar upp i fullt uppdrag, reser hyllan bara de sista centimetrarna eller är den helt uppe några tum innan fullt uppdrag?

En liten detalj är ju att du måste ha en av de tre fenorna på pilen uppåt när pilen sitter på strängen!

Men det har du säkert redan listat ut för länge sedan, så det är nog bara dumt att nämna. :D

Du kan även testa med nockläget några milimeter högt, inte helt 90 grader..

Några år gamla bågar gillar det konceptet bättre!

Absolut bäst är ju om du filmar med en höghastihetskamera, då får du veta vad som händer.

Men det är ju inte alla som har en sådan liggandes i lådan.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter med en hyfsat snabb utrustning och har trimmat in min fallhylla att börja falla redan när strängen rört sig ca3-4 centimeter framåt. Skjuter underbart bra med den intrimningen. Har du en något långsammare pilhastighet så kan strängen röra sig lite mer.

En bra grundinställning är att aldrig underskrida en 90 graders vinkel. Gör du det så kan pilen pressas neråt i flykten. Hellre lite över men aldrig under 90 grader.

Skjuter du med loop, enkel eller dubbelkäftad avtryckare? Detta påverkar nocklägets eventuella vandring.

Skjuter du en dubbelcam så ska du även kolla så att hjulen är synkroniserade enligt fabrikens anvisningar. Är dom inte det så kan nocklägets rörelse påverkas.

Allt detta påverkar intrimningen av din utrustning och det bästa är att du kontaktar en trimningskunnig person för hjälp.

Att via ett forum rekommendera något är nästintill omöjligt för ett lyckat resultat.

Jag skjuter själv med en snarlik hylla (Ripcord) och det var inga problem att få den att skjuta bra. Men som nybörjare förstår jag att man kan bli gråhårig om det strular. Det viktigaste är att du endast gör en justering i taget för att få hum om vad som hjälpte.

Gör du fler förändringar så vet du till slut inte vad som hjälpte.

Har du rätt styvhet på pilarna? Det kan vara en faktor som påverkar pilflykten. Felet behöver nödvändigtvis inte sitta i själva hyllans trimning av när den ska falla undan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan kommentarer, troligen är det så enkelt att nockläget har flyttat sig

ganska vanligt, även det att skruva lossar och man ska kolla ofta att de sitter fast

så hyllan kan ha flyttat på sig.

så tillvida du inte bytt pilar och har högre fenor/grövre skaft kanske ?

Började du skjuta annorlunda helt plötsligt ? dvs träffbilden flyttade på sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena grabbar,

Sorry har inte hunnit svara.

Har läst igenom alls tips o ideer och sedan fann jag faktiskt en Youtube video som illustrerade problemet perfekt.

http://www.youtube.com/watch?v=eZK7O_s1Rq8

Skall testa att höja upp d-loopen lite.

Dum fråga kanske men jag har inte tillgång till min båge just nu, går det att flytta D-loopen enkelt eller måste man ha något verktyg eller något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena grabbar,

Sorry har inte hunnit svara.

Har läst igenom alls tips o ideer och sedan fann jag faktiskt en Youtube video som illustrerade problemet perfekt.

http://www.youtube.com/watch?v=eZK7O_s1Rq8

Skall testa att höja upp d-loopen lite.

Dum fråga kanske men jag har inte tillgång till min båge just nu, går det att flytta D-loopen enkelt eller måste man ha något verktyg eller något?

Det går att "backa" knutarna så att de släpper, men lös inte upp knutarna helt, kan bli svårt

att knyta en ny loop då tråden är lite för kort.

Markera också med tex tandtråd underkant på lopen, ifall den slinter iväg, då kan du backa till orginal punkten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tjipptjopp.

Jag har lite problem och hoppas att någon av er kan hjälpa mig lite.

Jag köpte för ett tag sedan en QAD Ultra Rest Hunter Edition hylla.

Den installerades av Anders på Scandinavian och allt var väl tills jag började skjuta med den.

Jag har nu märkte efter typ 6-8 timmars skjutning med hyllan att mina fjädrar slår i basen på hyllan.

Mina stackars plastfjädrar har numer tydliga spår efter hyllan.

Den vänstra fjädern hade mest spår och det fick mig att inse att centershooten (heter det så?) var waaaaaaaay off.

Efter lite anpassning är det problemet löst.

Men pilarna slår fortfarande i själva basen på hyllan.

Vet inte hur jag skall förklara det bra....

| |

| |

\ /

| | <----

| | <---- Här nere är det som pilfjädrarna skrapar emot.

Killarna på klubben ville få det till att hyllan faller för snabbt för min båge men efter att ha läst igenom 80 reviews på Cabellas hemsida så tror jag inte det är problemet. Detta borde gå att finjustera bort men jag vette fan vart jag skall börja ens som den nybörjare jag är.

Det känns ju som att pillarna faller lodrätt neråt en cm vilket jag finner lite konstigt.

Jag skjuter en Bowtech TomKat på 50 pounds.

Någon som har någon erfarenhet av denna hyllan och trimming kring den?

Jag vet att det skall följa med en instruktionsvideo o lite grejjer men jag fick inte med det när jag köpte den på Scandinavian då den redan satt monterade på en annan båge egentligen.

Jag e oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

/Matte

hej

kan vara flera orsak

förlåg eller förhög nockläge

vad är det för spine på pilar?

går det att spänna lite till fjäder så att hyllan faller snabbare?

har du D-loop på strängen?

ibland kan den studsa uppåt efter skottet och få islag

en fall hylla måste vara näre när max halva pilen har passerat

min faller ner direkt efter att skotet gick

det är annars väldit känslig grej med fall hylla att få den att funka bra

om du får inte den att funka ring mig så fixar vi det

ring 0739624622

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Efter att ha funnit att jag fick med en extra "tunga" till min QAD Ultra rest som ger mer höjd på pilen just för de som har dessa problem så har jag nu fått till det ritkigt bra.

Höjt nockläget lite ytterligare och nu börjar jag närma mig perfektion! ;)

Ovanpå detta så fick jag hem mitt Range Rover sikte idag...

Herregud vilket underbart sikte.

Och såå lätt att skjuta in.

Måste bara rekommenderas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha funnit att jag fick med en extra "tunga" till min QAD Ultra rest som ger mer höjd på pilen just för de som har dessa problem så har jag nu fått till det ritkigt bra.

Höjt nockläget lite ytterligare och nu börjar jag närma mig perfektion! -_-

Ovanpå detta så fick jag hem mitt Range Rover sikte idag...

Herregud vilket underbart sikte.

Och såå lätt att skjuta in.

Måste bara rekommenderas.

Jag vet! Har haft ett Range Rover ett tag nu! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...