Hoppa till innehåll

wachtel injagning


tikam65

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Hej är en pojk som köpt sin första Wachtel nu undrar jag o ni skulle kunna ge mig några bra tips på injagnings tekniker?

Börja med att lägga spår och lydnad det är ingen bråska att släppa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej är en pojk som köpt sin första Wachtel nu undrar jag o ni skulle kunna ge mig några bra tips på injagnings tekniker?

Finns många åsikter hur man jagar in en Wachtel. Enligt vissa ska man inte släppa alls första året utan bara köra lydnad, apportering osv.

Men jag tror risken är stor att man får en hund med väldigt dåligt sök på det viset, jag släppte min tidigt för att göra den skogsvan och den fick ett riktigt bra sök. Kunde ligga ute tio minuter och mer.

Ett misstag gjorde jag och det var att jag inte jagade in den på hare i början för den var en riktigt vinddrivare. vilket gjorde att han var ingen lämplig rådjurshund. Så min nya hund som är en Wachtel/spaniel ska släppas mycket på hare till hösten.

Plus en massa lydnads och spårträning i vår och sommar.

Lycka till med hunden förresten vilken härstamning har den?

\Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej är en pojk som köpt sin första Wachtel nu undrar jag o ni skulle kunna ge mig några bra tips på injagnings tekniker?

Det jag tycker du ska börja med är att se hur mycket jakt det är i hunden. Är den osäker i skogen eller tar den för sig? Långa eller korta drev? Alla hundar är olika, därför måste vi anpassa injagningen efter hunden. En för självständig hund behöver mer lydnadsträning och en försiktig behöver mer "stöttning".

Ska du sedan jaga gris tycker jag att man ska börja tidigt. Inte pressa hunden men visa att husse tycker det är kul med gris. Se till att få mycket kontakt med gris. Spåra från foder platser. Lätta dösök. Även viss hägn träning kan vara bra.

Söket tränar du bäst på en stubbe med en god bok. Dock tycker jag hunden bör jagat någon gång så den vet vad den ska söka efter. Blir annars inte så mycket värt mest lek och pinn tuggande. Jag brukar sätta mig ca 200 meter ifrån en tätning jag tror håller vilt så den får en belönig när den avlägsnar sig från mig.

Gps pejl är suverän vid injagning. du vet när hunden slutat driva och är på väg tillbaka. Du kan då ge inkallnings signal och förstärka den mkt lättare då än när hunden är på väg ifrån dig. Det är också mycket lättare att stå kvar där ni sist möttes när du vet var hunden är och vad den gör.

Lycka till /Mattis. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En väldigt intressant tråd då jag förhoppningsviss ska hämta min första wachtel till sommaren :lol:

Jag hoppas att fler ska skriva många bra tips.

Det jag tycker du ska börja med är att se hur mycket jakt det är i hunden. Är den osäker i skogen eller tar den för sig? Långa eller korta drev? Alla hundar är olika, därför måste vi anpassa injagningen efter hunden. En för självständig hund behöver mer lydnadsträning och en försiktig behöver mer "stöttning".

Den teorin låter vettig, men om hunden är feg och behöver stöttning är det inte bättre att vänta med att släppa då så att hunden får mogna så den inte skräms av nåogonting i skogen, och blir ännu fegare?

Jag har även funderat på det här med stånd egenskaper hos en wachtel. Vet att dom flesta inte håller på så länge med stånd arbetet. Men min fråga är om man kan börja träna detta på grävling vid tidig ålder. Då menar jag på grävling som man fångar i fälla för att låta hunden skälla på, som man senare kan släppa ut för att hunden ska få skans att ställa grävlingen. Eller får man göra så?

Menar inte att man ska ha en grävling länge i fällan utan att man gör detta på någon eller några som man lyckas fånga i fälla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats_Bengt

Hur lyckas man att släppa hunden på hare om man har starka klövviltstammar och få snödagar en normalvinter? Då måste man väl nästan ha sån tur att man lyckas stöta upp en hare att släppa jycken på, eller tänker jag fel?

Är det nån som vet om man minskar risken att få en vinddrivande hund om man börjar köra spårträning tidigt eller är det bara båg (lär sig hunden att den ska ha nosen i backen)?

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara båg, du kan ju kontrollera miljön hyfsat vid spårträning och i det närmaste undvika att jycken vindar spåret eller vilt invid spåret.

Ang hararna så lämna jycken i bilen och ut och trampa upp någon fälthare. Så går det till på wachtelhundarnas prov även.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En väldigt intressant tråd då jag förhoppningsviss ska hämta min första wachtel till sommaren :D

Jag hoppas att fler ska skriva många bra tips.

Den teorin låter vettig, men om hunden är feg och behöver stöttning är det inte bättre att vänta med att släppa då så att hunden får mogna så den inte skräms av nåogonting i skogen, och blir ännu fegare?

Jag har även funderat på det här med stånd egenskaper hos en wachtel. Vet att dom flesta inte håller på så länge med stånd arbetet. Men min fråga är om man kan börja träna detta på grävling vid tidig ålder. Då menar jag på grävling som man fångar i fälla för att låta hunden skälla på, som man senare kan släppa ut för att hunden ska få skans att ställa grävlingen. Eller får man göra så?

Menar inte att man ska ha en grävling länge i fällan utan att man gör detta på någon eller några som man lyckas fånga i fälla.

Det är nog inte dumt att ha med valpen när du vittjar fällorna så att hunden får bekanta sig med grimbart

Att släppa ut en fångad grävling brukar bara resultera att den orutinerade hunden misslyckas, Det är inte lätt att lyckas få stopp på grävlingen som då oftast är rätt motiverad att komma hem. Det kräver en hund som är fysisk mot den och visst en del hundar har det i sig från första början men oftast inte

Bäst är nog att hitta en grävling som är en bit från grytet i skymningen och släppa på En av de behagligare jaktformerna på sommarkvällarna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Injagning av wachteln kan man nog skriv en del om och åsikterna går nog i sär en del.

Tidig jakt och mycket jakt! Är min melodi. Jag vill ha mycket jakt med ett frimodigt sök jag ger för den skull inte avkall på lydnaden men den får komma efterhand

Jobba med en bra förar kontakt apportering som en metod till sammarbete tycker jag funkar. Apportering och dirigering är en övning som ger många possitiva sidor som förarkontakt sammarbete lydnad samt mental motion.

Mina senaste 8 wachtlar har haft en slags trotsålder någonstans mellan 1-2års ålder då är det bara att lägga ned apporteringen och ta upp det när det är klar ett halvår senare eller så. Tvångsapporterar man wachteln då under den perioden så resulterar det i lika många gånger att du får en apporterings ren wachtel.

För mycket spårträning och kadaver disiplin på valpen innan den fått börjat jaga skapar i flera fall en trångsökt hund då wachten är ganska förarvek. Har den därimot något i näsan så kan det vara en annan visa för då tar jaktlusten över. Mina hundar växer upp med en stor portion frihet under ansvar dvs dom ska kunna gå lösa ute. Jag får för mig att det sätter lite prägel och ökar deras frimodighet. men det är bara en teori.

Men alla hundar är individer så förutsättningarna är olika med med olika hundar.

Bara min syn på saken Lycka till!

Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den teorin låter vettig, men om hunden är feg och behöver stöttning är det inte bättre att vänta med att släppa då så att hunden får mogna så den inte skräms av nåogonting i skogen, och blir ännu fegare?

Nej det är inte bättre att vänta. Det är lättare att prägla unghunden än den över året gammla hunden att det är den som ska leta vilt. Inte du som förare. Jag menar inte att man ska tok jaga med unga hundar utan släppa så hunden får söka självständigt någon gång i veckan. Visst kan de bli skrämda men en hund måste klara lite annars är det inte det rätta virket.

Mvh mattis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats_Bengt

Hur lyckas man att släppa hunden på hare om man har starka klövviltstammar och få snödagar en normalvinter? Då måste man väl nästan ha sån tur att man lyckas stöta upp en hare att släppa jycken på, eller tänker jag fel?

Är det nån som vet om man minskar risken att få en vinddrivande hund om man börjar köra spårträning tidigt eller är det bara båg (lär sig hunden att den ska ha nosen i backen)?

MVH

Alias

Jag tror som hipshot att det är mest båg att den blir spårsäker med injagning på hare. Men det kan vara bra att prägla på hare till unghunds provet. Uppsök klövervallar i skymning under augusti/september.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte dumt att ha med valpen när du vittjar fällorna så att hunden får bekanta sig med grimbart

Att släppa ut en fångad grävling brukar bara resultera att den orutinerade hunden misslyckas, Det är inte lätt att lyckas få stopp på grävlingen som då oftast är rätt motiverad att komma hem. Det kräver en hund som är fysisk mot den och visst en del hundar har det i sig från första början men oftast inte

Bäst är nog att hitta en grävling som är en bit från grytet i skymningen och släppa på En av de behagligare jaktformerna på sommarkvällarna B)

Jag har hört från en "kompis" att man ska flytta fällan med bil så hittar ej grimbart hem så lätt. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört från en "kompis" att man ska flytta fällan med bil så hittar ej grimbart hem så lätt. :lol:

Jag har oxå hört av han kompisen att fällan kan stå i ett hundhägn eller vara på en plats så att grävlingen kan backa upp mot någe annars flyr han. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg att Mats_Bengt snackade om sökrundor på 10 min.

Är det någon som kör Garmin Astro som kan säga mer i avstånd räknat hur stort sök era hundar har? Anser ni det vara bra eller dåligt?

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Injagning av wachteln kan man nog skriv en del om och åsikterna går nog i sär en del.

Tidig jakt och mycket jakt! Är min melodi. Jag vill ha mycket jakt med ett frimodigt sök jag ger för den skull inte avkall på lydnaden men den får komma efterhand

Jobba med en bra förar kontakt apportering som en metod till sammarbete tycker jag funkar. Apportering och dirigering är en övning som ger många possitiva sidor som förarkontakt sammarbete lydnad samt mental motion.

Mina senaste 8 wachtlar har haft en slags trotsålder någonstans mellan 1-2års ålder då är det bara att lägga ned apporteringen och ta upp det när det är klar ett halvår senare eller så. Tvångsapporterar man wachteln då under den perioden så resulterar det i lika många gånger att du får en apporterings ren wachtel.

För mycket spårträning och kadaver disiplin på valpen innan den fått börjat jaga skapar i flera fall en trångsökt hund då wachten är ganska förarvek. Har den därimot något i näsan så kan det vara en annan visa för då tar jaktlusten över. Mina hundar växer upp med en stor portion frihet under ansvar dvs dom ska kunna gå lösa ute. Jag får för mig att det sätter lite prägel och ökar deras frimodighet. men det är bara en teori.

Men alla hundar är individer så förutsättningarna är olika med med olika hundar.

Bara min syn på saken Lycka till!

Jens

Hålelr hetl med om ova. Har samma erfarenhet från mina hundar och delar dina åsitker fullt ut. Var en gång i tiden med en sk jakthunds dressör, som skulle lära dåvarande wahteltik att apportera.. Det skulle nypas och tvingas hit och dit. Aldrig hon tog en dummy efter det. Men några fåglar pillade hon väl in då det behövdes... :rolleyes:

Går och letar valp nu igen, då min tik som skulle parats visade sig ha tumörer i juvret. Men fn va svårt att hitta någon valp man vill ha!! Men nu hoppas jag väl mest att den tiken jag har ska klara sig.. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hålelr hetl med om ova. Har samma erfarenhet från mina hundar och delar dina åsitker fullt ut. Var en gång i tiden med en sk jakthunds dressör, som skulle lära dåvarande wahteltik att apportera.. Det skulle nypas och tvingas hit och dit. Aldrig hon tog en dummy efter det. Men några fåglar pillade hon väl in då det behövdes... :blush:

Går och letar valp nu igen, då min tik som skulle parats visade sig ha tumörer i juvret. Men fn va svårt att hitta någon valp man vill ha!! Men nu hoppas jag väl mest att den tiken jag har ska klara sig.. :/

Björnfotens Beta parad med Aston :) planerad nedkomst om 6 veckor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björnfotens Beta parad med Aston -_- planerad nedkomst om 6 veckor

Beror lite på vilken Aston det är frågan om.. ;)

Edit:

Jag listade ut vilken Aston det var.. <_<

Du har PM :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...