Hoppa till innehåll

En ny dator.


JaktTotte

Recommended Posts

Hej skulle behöva lite med hjälp med att sätta ihop en dator för max 7000kr elr. 700 euro. Hursomhelst så ska den klara av lite nyare spel såsom battlefield bad company och cod mf2. Min gamla har börjat sega ner nu och även efter formation. Så orkar inte hålla på och byta massa skit. Tror jag vinner på att köpa en ny. Maichel här på forumet värkar vara en värsting på datorer så han kommer säkert med bra tips.

Men om det är komplett eller måste bygga själv spelar ingen roll. Men helst komplett då det är jobbigt att skruva ihop+ att man kanske råkar hosta in i chassit precis som man har plockat ihop allt och bara locket på. Eller så kommer den extremt mordiske hunden aka Zack aka cocker spaniel aka mormor och morfars hund och äter upp den :rolleyes: Skulle ju vara lagom fint.

Rann iväg lite men iaf så sen bra speldator för max 7000kr eller 700 euro. MEN KOM IHÅG ATT DET MÅSTE GÅ OCH SKICKA TILL ÅLAND!

//MrBlomqvist

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att kolla in komplett.se och sedan under "Dator i delar". Finns med både AMD och Pentium processorer. Tror AMd rekommenderas mer överlag till spelande.

Klart mest för pengarna om man nu inte vet exakt vilka komponenter man ska köpa. Det finns guider om hur man monterar ihop allt. Själv klarar jag inte av sånt pill även med sjungande valar på stereon och ett par öl -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

gammal speldatorkonstruktör här, tidigare proffessionell. ;) (bytt jobb numera..)

Enkel grundregel för speldatorer, ha tillräckligt med prestanda på processorn utan att lägga ner alla pengarna på den delen. Skit i vad säljaren säger. En av anledningarna till att AMD fortfarande är populära i spelburkar. grafikkorten är "nästan" alenagörande i en speldator..

Prioriteringslista:

grafikkort,

grafikkort,

eeh.. grafikkort.

tillräckligt med minne (4 gb rekomenderas idag, 32 bitars operativsystem hanterar som mest bara 3gb, men skaffa 2x2 gb iallafall. en teknisk grej..)

processor..

lagringsutrymme.

för 7k, inte inräknat operativsystem antar jag, finns det ingen anledning att ta i med det allra värsta i grafikkortsväg, kortet kommer att vara så pass mycket snabbare än datorn i övrigt så du eldar för kråkorna.

skulle säga en cirka 2500-3000 kr för grafiken. resten på datorn. med 19" skärm räcker det riktigt långt. ska du ha full HD kan du behöva knalla upp mer i pris. Beror på hur "seriöst" du spelar, riktiga nördgamers är BRA kunder. :D

my two pence.

tapio

kör fortfarande spel på min "gamla " 8800 gt, amd 6000 4gb.. men jag lirar ju WOW mest så. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tapio tack så mycket för svaret. Ska se vad jag hittar. Håller på och väljer mellan en Acer , hp och en FUJITSU

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tapio tack så mycket för svaret. Ska se vad jag hittar. Håller på och väljer mellan en Acer , hp och en FUJITSU

Då är du lite fel ute...

Bygg själv så kan du spendera pengar på det som det skall spenderas på och du kan hoppa över allt som du inte vill ha.

Montering och logo/namn får du betala en hel del extra för...

Skall du ha en vettig speldator från t ex HP så räcker inte 7000 speciellt långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med wizard..

Komponentbyggen från någon erkänd, helst lokal, handlare är oftast bättre. Ibland kan man få priskap från acer och HP mfl, men då handlar det om riktiga renodlade kampanjer. (verkliga kampanjer från distributörerna eller ibland tillverkaren själv och inte springbreak rea alá elgiganten/siba/"quickiemart")..

Speldator, stationär=lokal firma som bygger och har gott renomé/service. bäst smäll för pengarna, bättre service.

Ska man ändå ha märkesdator skulle jag i de flesta fall satsa på HP, dock inte här i örebro, pga hyffsad service.

Rör för f-n inte riktiga noname lågprismärken!! hatar rent ut sagt dem, skämtar inte.. hatar. skräp. fy, vill aldrig röra dem mer.. arggh. Man fick tårar i ögonen när någon kom in med en sådan och ville ha den fixad.. "sälj skiten och köp en ny.."

edit: packard bell, bra mål för att skjuta in bössan.. :)

edit 2: många edits nu, att bygga helt själv rekomenderar jag enbart till de som vet vad de gör, de allra flesta reklamationer angående komponenter har med eget bygge att göra.. en fråga man bör ställa sig är : "vet jag vad ESD-skydd är?? hur gör jag?" finns en anledning till att USA har mycket högre andel reklamationer än tex sverige: modernt med heltäckningsmattor. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...