Hoppa till innehåll

Kunnig knivmakare


miss_winchester

Recommended Posts

Har vart och tittat på det här bladet och detr verkar fint och vasst men jag kan inget om boktsäverna som står under.

Ska väl tillägga att jag int e ute efter nåt värsting blad då det här blit tredje kniven jag görVisit My Website

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

12C27 HRC57 83x21x3,25

12c27 = stålsorten, minns jag rätt är det ett rostfritt (eg rosttrögt stål) med mycket krom, sägs hålla skärpan längre än vanliga kolstål. Hur det är med den saken i praktiken vet jag inte. Stålet är väl utvecklat av sandviken.

HRC57 = hur hårt härdat bladet är. 57 är väl inte speciellt hårt härdat, vilket gör att du får ett blad som är relativt lättt att skärpa upp när det börjar bli slött. Å andra sidan blir det slött lite snabbare än blad med högre HRC-värden. I gengäld är det inte lika sprött.... En del avvägning i vad man väljer, det beror vad man tänker ha det till....

83x21x3,25 = knivbladets mått (exklusive tånge). Ett "medelstort" blad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 7 months later...
Har vart och tittat på det här bladet och detr verkar fint och vasst men jag kan inget om boktsäverna som står under.

Ska väl tillägga att jag int e ute efter nåt värsting blad då det här blit tredje kniven jag görVisit My Website

12c27 är ett rostfritt stål från Sandvik, ett bra stål. 57 HRC är medelhårt jag kan gör blad enda ner till 56 HRC och upp till 62 HRC. Men vanligast är 60 HRC. Det innehåller ca 0,6% kol och 12,6% crom. Ett bra allround stål.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har vart och tittat på det här bladet och detr verkar fint och vasst men jag kan inget om boktsäverna som står under.

Ska väl tillägga att jag int e ute efter nåt värsting blad då det här blit tredje kniven jag görVisit My Website

Jag kan inte ett smack om stålet men det behövs inte med tanke på alla duktiga knivmakare här är , men däremot så vill man ju se den färdiga kniven på bild :P

/Ha de gött

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej bättre sent än aldrig

Kniven vart väl klar sådär runt februari ifjol och ja e helt nöjd med bladet det håller skärpan otroligt länge, har flått två älgar utan att slipa och utan att tappa skärpan vilket inte gick med min förra :lol:

Så nu kommer lite bilder den blev väl inte lika snygg som kimmoliljas men han spelar i en annan liga :D

Jag hade tänkt gravera i tången under plexiglaset men stålet var för hårt så det syntes inte

post-3525-1290969222_thumb.jpg

post-3525-1290969236_thumb.jpg

post-3525-1290969246_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej bättre sent än aldrig

Kniven vart väl klar sådär runt februari ifjol och ja e helt nöjd med bladet det håller skärpan otroligt länge, har flått två älgar utan att slipa och utan att tappa skärpan vilket inte gick med min förra ;)

Så nu kommer lite bilder den blev väl inte lika snygg som kimmoliljas men han spelar i en annan liga :D

Jag hade tänkt gravera i tången under plexiglaset men stålet var för hårt så det syntes inte

Jag tycker att den ser helt OK ut, speciellt om det var din tredje kniv! Egen kniv gjord efter den egna handen är alltid roligast!

Att jämföra sig med Kimmo är inte lätt, han har ju knivmakeriet som någon slags bisyssla och borde väl därmed klassas som proffs. Men man kommer rätt långt som glad amatör också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den ser helt OK ut, speciellt om det var din tredje kniv! Egen kniv gjord efter den egna handen är alltid roligast!

Att jämföra sig med Kimmo är inte lätt, han har ju knivmakeriet som någon slags bisyssla och borde väl därmed klassas som proffs. Men man kommer rätt långt som glad amatör också..

Det kommer bli fler har skaffat material nu till flera stycken men man ska ju ha tid till det oxå.

Jag skulle nog ha valt ett mjukare läder till sliran det känns nästan som tjockt papper.

Sen lärde ja mig en bra grej att kolla noga åt vilket håll man ska sätta träbitarna INNAN man borrar hål.

Vet inte om det syns men en träbit är vänd åt fel håll men man lär till nästa gång ^_^

Kimmo hinner väl snickra ihop en kniv på en kväll mens vi glada amatörer håller på i två veckor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra gjort och har sin kännsla med av estetik betyder. Ser ut som en vacker användare även o0m slidan skulle kanske satsas lite mer på. Tyckert om allted o bra jobbat.

mvh Kimmo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du några sidosömms skydd i slidan??

Tack det är alltid kul med positiv kritik

Om du menar ett mellanlägg mellan kanterna så nej det kom jag på att jag skulle ha efter den var sydd

Slidan vart int så snygg som ja hoppats på man kanske skulle ha sytt med en tunnare tråd och haft ett annat läder, det är ganska tunt och stenhårt.

Har du nå tips på bra läder man kan använda??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj aj ha lite koll på slidan om den går upp i sömmen så du inte tappar den. Shaftläder är det man använder till vikslidor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ett smack om stålet men det behövs inte med tanke på alla duktiga knivmakare här är , men däremot så vill man ju se den färdiga kniven på bild ;)

/Ha de gött

Eas

Det är bla därför som Jag har pluggat stål o dyl för att kunna ge goda råd om diverse stål.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj aj ha lite koll på slidan om den går upp i sömmen så du inte tappar den. Shaftläder är det man använder till vikslidor.

Ha du nå tips nån bra sida som har bra kvalité på shaftläder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen vad skulle jag göra utan jaktsnack :)

Är inte så kunnig på läder men jag tror att det var vegetabil garvat läder som jag använde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha du nå tips nån bra sida som har bra kvalité på shaftläder?

Jag brukar köpa på Tjäderläder o Nordellknives. Dom brukar ha bra kvalite tycker jag. Fast trä o läder är bäst om man kan kolla på först tycker jag.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

Jag tror att det kanske är rårands läder du använt om det är så hårt som du beskriver. Vegetabil garvad läder blir inte så hårt. Själv tycker jag vegetabil garvad läder blir lagom hårt till sidosömms slidor. Brukar använda ca 2,5 mm tjockt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...