Hoppa till innehåll

Om du inte vill ha en peepsight


J S

Recommended Posts

Förstår inte riktigt. Någon form av kikarsikte? :)

Nja, man kan säga att peepen är fram flyttad till stocken i stället, principen

är dock den samma, dvs 2 riktmedel som ska vara i linje med varandra.

Om den funkar är den bra, tror nog man bör använda ett munmärke endå

för även fast man har 2 riktmedel i linje betyder det inte att man ankrat rätt i alla fall.

Så tolkade jag vad jag såg i alla fall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Vill du ha ett alternativ till peepsight så kan detta vara lösningen.

http://www.hindsightco.com/

Jag har testat Lasses variant "Kingsway Achery" i bågjaktskatalogen. Mitt problem är att strängen skymmer sikten för siktet. Det blir suddigt och jag klarar inte av att fokusera. Kompisen som har glasögon och synfel klarar det utmärkt. ;) Kan nog vara en träningssak för han skjuter bättre med det här än med pinnar och peep.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant pryl!

Hur mycket ljus stjäl den i förhållande till t.ex venompipen då? Någon som har koll?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara lite meckig att pyssla med då man uppenbarligen ändrar läget på sin ankring en aning för att kunna flytta markörerna på strängen till rätt position. Jag tittade lite på killen när han drog bågen och ändrade avståndet genom att röra sin ankring upp eller ner.

Har lite svårt för den här diskussionen om att en peep stjäl mer ljus än en annan och att det bästa är att försöka skjuta utan peep.

Jag har testat runt 15 olika peep sorter och kan sammanfatta det hela med att har du bara tillräckligt stort hål i din peep så funkar alla.

Minst 6 mm hål är att föredra om du ska kunna tillgodogöra dig det sista skjutljuset innan beckmörker!

För närvarande har jag 4 olika peep sorter hemma. Venompeep med slang, shurz-a-peep som delar kardelerna i 3 eller 4, G5 peep med 7,5 mm hål och sen en äldre peep med slang. Samtliga dessa har jag provat under jakt och de funkar.

Jag har fällt rådjur i skymning och en del afrikanskt vilt som rena siluettskyttet mot ljus sand i beckmörker. Sjöfågel och hare i gryning/skymning också. Inga problem alltså.

Det mesta talar för peepsightens fördel när det gäller att öka precisionen i skyttet.

Utan peep tappar man lite precision (Mest en träningssak dock). Vissa skjuter med munmärke och gör det alldeles utmärkt.

Jag är helfrälst i peep och vet att den ökar min precision. För en nybörjare tar den bort en felorsak till dålig precision. Som nybörjare har man inte alltid koll på hur strängen ska linjeras mot stocken på bågen utan den viftar omkring lite här och där. Det orsakar förflyttningar i både höjd och sidled av skjutna pilar.

Den största fördelen med peep är att den tvingar dig till en korrekt ankring vid snäva skott upp eller ner. Eller då du står i en konstig position när du drar din båge mot vilt.

Det är sällan man får den där perfekta ställningen under jakt.

Kliv upp i ett treestand och dra på en figur som står nedanför dig och 3-4 meter bort från ditt stand. Då märker man hur mycket man egentligen fuskar med sitt uppdrag och ankring. Utan peep tillåts du ligga helt fel utan att du egentligen märker något.

Med hålet i peepen blir det inte möjligt att fuska med linjering.

Din ålder och syn spelar också roll i ditt val eller inte val av peep. Efter fyllda 40 år så börjar det krävas mer ljus än vad du behövde som 25 åring för att du ska se ordentligt. En 25 åring med peep ser förmodligen ett rådjur tydligt genom en peepsight, som kanske en 50 åring inte ens ser utan.

Det ni ska göra är att prova! Jag säger som jag alltid sagt: Den bästa utrustningen är den du träffar med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick min Venom Peep idag. Det blir betydligt ljusare än med traditionell peep. Lite större hål också dock. Satte på ett 3 pinnars jaktsikte och skapade lite skymningsbelysning hemma.

En sak är säker. Peepsight gör i alla fall mej till en säkrare bågskytt och "slangen" måste man bara ha. :mad:

( Ett tag sköt jag med 2 nocklägen som peep. Funkade också men blev inte samma exakthet.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Lasses variant "Kingsway Achery" i bågjaktskatalogen. Mitt problem är att strängen skymmer sikten för siktet. Det blir suddigt och jag klarar inte av att fokusera. Kompisen som har glasögon och synfel klarar det utmärkt. ;) Kan nog vara en träningssak för han skjuter bättre med det här än med pinnar och peep.

Om den skymms av strängen är det samma symptom man får när man skjuter med rödpunktsikte

man får justera den med lite "off set" vilket sen kräver endel pyssel med pilhylla samt kanske

ny ankringspunkt, däremot om man skjuter med båda ögonen öppna är strängen oftas "osynlig"

då man ska fokusera bortom siktet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...