Hoppa till innehåll

Borderterriers till jakt


ironheadmike

Recommended Posts

Min äldre hane Ozzy blir far för tredje gången inom kort. Enligt ultraljudet är det sex valpar på gång. Tre av fem i första kullen har sprängt räv innnan ett års ålder.

Om ni är intresserade av borderterrier för jakt så hör av er!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har ozzyvalparna kommit. Det blev tre tikar och två hannar. En är bokad (vet ej kön) till Norge. Är du sugen så är det bara att höra av sig. De är leveransklara i slutet på april.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är det två valpar kvar, en hane och en tik. En skall dock stanna hos uppfödaren så den sista köparen får fortfarande välja kön. De tre som är sålda kommer alla att gå till jägarhem : ) En av dem kommer att flytta till Norge!

Hör av er om ni är sugna!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Träffade en av valparna (5½ månad) i provgrytet för någon vecka sedan (jag vet liiite tidigt) men jävlar vad det var mycke att åka med. Han tänkte hoppa över 120 cm galler för att komma in då jag visade skinnet! Sedan sprang han i grytet som om han inte gjort annat.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Vad jag förstår är det 3:e kullen efter din hane

*nyfiken*

Hur gamla är dom äldsta nu?

Hur många av avkommorna är sålda till jägare?

Hur många av dom har jagat praktiskt?

Lite intressant om man kan "se" vad som nedärvs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Vad jag förstår är det 3:e kullen efter din hane

*nyfiken*

Hur gamla är dom äldsta nu?

Hur många av avkommorna är sålda till jägare?

Hur många av dom har jagat praktiskt?

Lite intressant om man kan "se" vad som nedärvs

Ja tre kullar;

Första kullen, födda februari 2009

fyra av fem till grytjägare, tre använda i jakt, skjutet tre rävar före ett års ålder för alla av dem. Nu i höst har det ramlat några rävar till. Den fjärde är i Finland och är inte använd i grytjakt ännu, kommer denna säsong. Dock gått ett B-prov i Finland och drivit älg.

Andra kullen, födda maj 2009

Tre av fem till jägare, inte så mycket info om dessa förutom den ena som är i samma hem som en från första kullen. Den har skällt räv. Såg den träffa grävling vid fyra månaders ålder (i bur) och skällde ut den efter noter! Den som stannade kvar hos uppfödaren kommer nog att få jaga gryt. Den tredje kommer väl mest att användas ovanjord.

Tredje kullen, födda mars 2010

Fyra av fem till jägarhem. Den som stannade kvar hos uppfödaren var den jag såg för två helger sedan. En for till Norge och de köpte en stövare samtidigt. Den kommer att få jaga i gryt. I vart fall en vet jag endast kommer användas ovanjord (en kollega som köpte den och ersatte sin gamla vachtel). Den kommer att användas på gris och hjort/rådjur.

Jag har aktivt hjälpt uppfödarna att hitta köpare och jägare har varit prioriterade. Å jag må säga att elva av femton till jägarhem är hyfsat bra facit!

Söker fler intressanta tikar men vi får väl se hur det går, jag bor ju i fel landsända : )

på sidan http://hem.bredband.net/ozzy_backstrom/ under ozzybarn försöker jag göra egna sidor för varje valp. Nu har det hänt en hel del under sommaren/hösten men jag har inte hunnit uppdatera sidorna... Det får bli efter älgjakten : )

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 valpar av 15 till jägare är absolut bra!

Vad skulle du säga din hane nedärver?

Var inne o kikade på din sida, den var inte så väl uppdaterad :P

Såg på din länksida att vi har en del gemensamma bekanta

Hoppas du börjar uppdatera framöver - Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 valpar av 15 till jägare är absolut bra!

Vad skulle du säga din hane nedärver?

Var inne o kikade på din sida, den var inte så väl uppdaterad :P

Såg på din länksida att vi har en del gemensamma bekanta

Hoppas du börjar uppdatera framöver - Skitjakt på er!

Som sagt, jag är mycket nöjd med andelen jägare!

Vad han nedärver... tyvärr bröstmåttet tror jag (kanske främst i andra kullen), han är ju inte den minsta hanen (snäppet under 9 kg). Å andra sidan har det sällan hindrat honom själv i jakten. Jaktligt är det väl svårt att säga. Han är ju själv ganska hård nuförtiden, i fjol höll han fem av sex vi tog för han (iofs 4 mårdhundar). Men tidigare har ju det mesta kommit ut (släpper helst inte på grävling). De i första kullen verkar vara rena sprängare (än så länge!).

Näe, som sagt, uppdateringarna har inte varit så många nu under sommar och höst, ligger en del mail och SMS från valpköpare om framgångar både i prov och vanlig jakt : )

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Var inne o kikade på din sida, den var inte så väl uppdaterad :lol:

hmm, har uppdaterat idag och såg att jag hade en massa felaktiga årtal på första sidan *skratt* så blir det då man är lat och kopierar text. De allra flesta är ju gjorda under 2010 och inte 2009!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så var det dags igen. Ozzy parad för fjärde gången. Kull nr ett fortsätter framfötterna och ett antal rävar/grävlingar/rådjur har fått sätta livet till i den kullen. Förra helgen jagade jag även med en ur tredje kullen som då gjorde sitt första drev ovanjord. Även en annan ur kull nr tre driver rådjur som tusan.

Den aktuella tiken Stenhiets snäckan används bara i jakt ovanjord, skjutet rå, älg och gris för henne. Moder och kullsyskon används i grytjakt.

Om ni är intresserad av border till jakt så hör av er.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så var det dags igen. Ozzy parad för fjärde gången. Kull nr ett fortsätter framfötterna och ett antal rävar/grävlingar/rådjur har fått sätta livet till i den kullen. Förra helgen jagade jag även med en ur tredje kullen som då gjorde sitt första drev ovanjord. Även en annan ur kull nr tre driver rådjur som tusan.

Den aktuella tiken Stenhiets snäckan används bara i jakt ovanjord, skjutet rå, älg och gris för henne. Moder och kullsyskon används i grytjakt.

Om ni är intresserad av border till jakt så hör av er.

/Micke

Jasså Snäckan ska bli mamma till några nya borders nu. Då får vi hoppas att det blir en lyckad parning med många jaktsugna valpar.

/Fredde och Stenhiets Rappe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså Snäckan ska bli mamma till några nya borders nu. Då får vi hoppas att det blir en lyckad parning med många jaktsugna valpar.

/Fredde och Stenhiets Rappe

Exakt! Du får väl berätta för farsan : )

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har de nya valparna kommit (Stenhiets Snäckan/Hunting Borders Madmartigan), tre tikar och två hannar födda 2011-01-24. Den som är intresserad av Borderterrier till jakt kan höra av sig till mig, helst via telefon 070-7265331.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här går det undan, två tingade och en tredje på gång! Söker du border till jakt så skynda på!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hejja hejja, Grattis och vad kul!

Tack, den ena går dessutom till en alldeles nybakad jägare som vill börja jaga i gryt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Då verkar det bli parning för min hanne Ozzy igen om det bara funkar med löpet.
Hane: S62359/2005 FINJ(g)CH SJ(gs)(gf)CH Hunting Borders 
Tik: SE26657/2012 J Lappstintans Chips Bjärva

Hanen numera pensionerad från jakt men driver med skall, stort sök (500-600 m) och enorm jaktlust och skärpa. Har lämnat efter sig fina jakthundar. 
Tiken är liten och har nu testats på rådjur med skall vid synkontakt. Har gått både B och A-prov i Finland på räv (borde således ha championat därifrån men hittar det inte i rullorna). 

Valpar säljes endast till jägare. Har inte bestämt mig ännu men jag skall kanske ha en tik själv (dock lite dåligt i tid för mig...)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...