Jump to content

Serverkonfigurering

Recommended Posts

Kan någon på forumet ge mig info om hur man konfig en server ? En HP ML150

Ser diskarna i hanteringen men vid installation av OP så finns det helt plötsligt inga diskar.

Vad gör man ?

//Jägare utan gränser :D

Kan någon på forumet ge mig info om hur man konfig en server ? En HP ML150

Ser diskarna i hanteringen men vid installation av OP så finns det helt plötsligt inga diskar.

Vad gör man ?

//Jägare utan gränser ;)

Vilket OS?

Vilket OS?

[/ quote]

Linux eller MS spelar ingen roll. Jag hittar inte hårddiskarna i maskinen vid installationen.

Ser dem utan problem vid raid justeringar och kan formatera dem etc, men vid installationen får jag svaret från maskinen att den inte hittar dem.

MYSKO !!! Jag har SATA på 160 Gb styck X2 i raid 0 eller raid 1. ingen skillnad. :angry:

Är de formatterade och I så fall jag Vilket FS?

[/ quote]

Har haft Web server och även MS2003 server.

Har formatterat dem efter inställningarna i RAID. Vet ej om man måste ha raid men jag hittar inget sätt att komma runt dem på.

Har bytt kortet för diskhantering, då jag trodde det var fel på detta, men det hjälpte inget så jag stoppade in det gamla igen.

Det är plats för 6 diskar i burken varav 2 platser är besatta med varsin 160 Maxtor sata.

Antar att de skall sitta i nummerordning i kabinettet ?

Använder jag en SUSE enterprise server OS så kommer jag inte så långt som till installationen utan den laddar det första bara som lägger sig i burken, och när det skall in på diskarna så säger den bara att den inte hittar några diskar.

De gråa håren börjar komma nu... :o

novacula

Vet inte om det har med saken att göra.. men om du försöker installera Windows Server 2008 i någon av smakerna så kräver den SCSI/SAS-diskar. SATA-diskar kommer ej synas i installationen.

Är det vid installation av OS de försvinner eller i BIOS när du ska konfigirera RAID-nivå?

Vet inte om det här med saken Att göra .. men om du Försöker Installera Windows Server 2008 i Någon av smakerna så requires den SCSI / SAS-Diskar. SATA-Diskar kommer ej synas i installationen.

Är det vid installation av OS de försvinner eller i BIOS Når du ska konfigirera RAID-nivå?

[/ quote]

De försvinner vid installationen av OS. Kan ställa in RAID 0 eller 1, inga problem.

Maskinen börjar ladda in filer, men när den kommer till punkten att lägga in det på hårddiskarna så finns de helt plötsligt inte.

Köpte servern på auktion och ingen support är att vänta från det hållet.

En HP ML 150 3.0 XEON, med 2st 160 Gb MAXTOR diskar SATA. (149,5Gb formatterade) 2 Gb -ram.

Köpte till en DVD-brännare också för det fanns ingen i burken. Den syns inte heller men fungerar så vitt jag kan se.

Orsaken till den kompletteringen var att Linux som jag har fanns bara på DVD hos mig.

CD´n och DVD´n är IDE.

Wizard

Testa att boota med en (x)ubuntu cd och kör från cd'n.

När X har startat så kan du kolla om du ser några hårddiskar i systemet. (/dev/sda1 t ex...)

Dock tycker jag det verkar vara lite märkligt att du inte ser hårddiskarna om cd'n fungerar :D

Ett alternativ till kan vara att slå av RAID och bara köra med en disk och testa hur det fungerar...

...sen finns ju sista alternativet också att moderkortet är trasigt...

Testa att boota med en (x)ubuntu cd och kör från cd'n.

När X har startat så kan du kolla om du ser några hårddiskar i systemet. (/dev/sda1 t ex...)

Dock tycker jag det verkar vara lite märkligt att du inte ser hårddiskarna om cd'n fungerar :D

Ett alternativ till kan vara att slå av RAID och bara köra med en disk och testa hur det fungerar...

...sen finns ju sista alternativet också att moderkortet är trasigt...

Nu ligger diskarna i RAID 0

Maskinen talar om för mig att diskarna är OK

Vid installation av OS ser inte maskinen några diskar, efter att den laddat in startfilerna.

UBUNTU, SUSE ENTERPRISE SERVER, SUSE 10:1, RED HAT 9.0, Mandriva...INGET FUNGERAR

MED MS OS Säger direkt till att inga diskar finns.

Wizard

Inser just nu att du förmodligen inte har drivisar för din Marvell SATA controller

Så här kan man fixa det till Fedora http://www.keffective.com/mvsata/

Kolla in de properitära drivruntinerna mvsata och bygg dessa för det systemet du vill ha.

Jag kör SCSI i mina HP DL385 häckar så jag kan inte reproducera ditt fel...

SATA som boot kan jävlas ordentligt, bara så du vet :rolleyes:

Inser just nu att du förmodligen inte har drivisar för din Marvell SATA controller

Så här kan man fixa det till Fedora http://www.keffective.com/mvsata/

Kolla in de properitära drivruntinerna mvsata och bygg dessa för det systemet du vill ha.

Jag kör SCSI i mina HP DL385 häckar så jag kan inte reproducera ditt fel...

SATA som boot kan jävlas ordentligt, bara så du vet :D

Hej igen

Vet ej riktigt vad jag gjort så här långt men nu tycks det fungera med LINUX och Mandriva 2009 spring.

Tog bort en disk och formatterade den första, hade redan tagit bort cd/ide rent fysiskt, och lagt i Mandriva skivani DVD´n.

När formatteringen var klar så startade maskinen med Mandriva i luckan och nu tycks den installera som tänkt.

MYCKET MÄRKLIGT PÅ MIN ÄRA

STORT TACK SÅ LÄNGE, hoppas det håller hela vägen nu.

// Jägare utan gränser

• 2 months later...
Hej igen

Vet ej riktigt vad jag gjort så här långt men nu tycks det fungera med LINUX och Mandriva 2009 spring.

Tog bort en disk och formatterade den första, hade redan tagit bort cd/ide rent fysiskt, och lagt i Mandriva skivani DVD´n.

När formatteringen var klar så startade maskinen med Mandriva i luckan och nu tycks den installera som tänkt.

MYCKET MÄRKLIGT PÅ MIN ÄRA

STORT TACK SÅ LÄNGE, hoppas det håller hela vägen nu.

// Jägare utan gränser

Vet ej om det är aktuellt längre men tipsar iaf. Om du vill ha Windows OS, kan vara problem med drivrutinerna för sata, testa läsa in dem när du kör från skivan :wub: beror på lite hur du gör beroende på vilken version av Windows du använder :)

Hör av dig om det inte helt löst sig än!

Wizard
Vet ej om det är aktuellt längre men tipsar iaf. Om du vill ha Windows OS, kan vara problem med drivrutinerna för sata, testa läsa in dem när du kör från skivan :wub: beror på lite hur du gör beroende på vilken version av Windows du använder :)

Hör av dig om det inte helt löst sig än!

Nu pratade ju vi om en server och då vill man verkligen inte ha in Windoze... :)