Jump to content

Lite tjat om peep på annat forum.

Recommended Posts

Alltså ... Jag är inte expert .. men visst sjutton ändrar peepen läge om man skruvar på lem-bultarna ? Alla strängar är ju vridna och om man ändrar # så vrider sig peepen ?

Om man inte hade strängen vriden alls så skulle väl peepen står rätt i alla lägen? Min ringa erfarrenhet. :(

Varför? Ju mer strängen är vriden desto mera fjädrar den . En vriden sträng blir något elastisk. Eller hur? :(

När du då ökar #styrkan så snurrar peepen lite motsols.

Ge mej på nosen nu .. Gubbar :P

Alltså ... Jag är inte expert .. men visst sjutton ändrar peepen läge om man skruvar på lem-bultarna ? Alla strängar är ju vridna och om man ändrar # så vrider sig peepen ?

Om man inte hade strängen vriden alls så skulle väl peepen står rätt i alla lägen? Min ringa erfarrenhet. :(

Varför? Ju mer strängen är vriden desto mera fjädrar den . En vriden sträng blir något elastisk. Eller hur? :(

När du då ökar #styrkan så snurrar peepen lite motsols.

Ge mej på nosen nu .. Gubbar :P

Om man inte tvinnar strängen alls så står alla kardeler öppna och slår emot varandra när man skjuter. Då slits strängen onormalt snabbt. En sträng ska tvinnas 5-15 varv. Peepen rör sig mycket riktigt på strängen då du vrider lembultarna upp och ner. Detta har att göra med att du ändrar stränghöjden genom att lemmarna rör sig. Om du t.ex ställer nockläget i 90 grader och har lembultarna dragna i bott och sedan vrider upp lembultarna 3 varv, då sjunker nockläget ner några millimeter. Detta variera från båge till båge beroende på hur lemmarna är konstruerade och i vilken vinkel de sitter i förhållande till handtagssektionen.

Om du inte har strängen tvinnad/vriden alls så kan detta få din peep att röra sig. När man tvinnar strängen så "låser" man den samtidigt. Den största nackdelen att skjuta med otvinnad sträng är slitaget.

En sträng rör sig ju ganska mycket efter ett avfyrande.

En tvinnad sträng är inte mer elastisk än en otvinnad. Materialet i strängen är mer eller mindre elastiskt beroende på materialval. Hur peepen snurrar beror också på vilket håll du tvinnat din sträng åt och återigen vilket material du har i strängen. Vissa strängar är försträckta och garanterar nästan noll vridning av peepen. Bland annat Zebra twist strängar är en av dem.

Okey ... kanske jag inte har grepp om det riktigt. Utgångsläget för minar tankar är att jag fått höra att i tävlingssammanhang så använder man inte slang till peepen. Men många har också problem med en peep som plötsligt står på trekvart.

Så en försträckt sträng vrider sig mindre. Men varmt/kallt väder Regn , ändring av # m.m. ändrar peepläget lite.

Så min fundering är om tävlingsskyttar kollar sin peep noga dagen innan tävlingen .. En tävlingsskytt sa till mej att hans peep ändrade sig ibland.

Med slang så har man bättre koll på peepen. :(

Okey ... kanske jag inte har grepp om det riktigt. Utgångsläget för minar tankar är att jag fått höra att i tävlingssammanhang så använder man inte slang till peepen. Men många har också problem med en peep som plötsligt står på trekvart.

Så en försträckt sträng vrider sig mindre. Men varmt/kallt väder Regn , ändring av # m.m. ändrar peepläget lite.

Så min fundering är om tävlingsskyttar kollar sin peep noga dagen innan tävlingen .. En tävlingsskytt sa till mej att hans peep ändrade sig ibland.

Med slang så har man bättre koll på peepen. ;)

En peep med slang hamnar aldrig snett om inte slangen går av. Det är det som är hela finessen med slang. Man vill ju inte stå där och ha sitt livs trofédjur på bra håll för att sen sumpa chansen med en peep som plötsligt sitter snett. Skjuter man endast tavla eller andra tävlingar så har man möjlighet att släppa ner och justera. Men de flesta högkvalitativa strängar som idag sitter på de bättre märkesbågarna har försträckta strängar och kablar redan från fabrik. De sträcks ofta med flera hundra kilo och rör sig ytterst lite de första 50-100 skotten. Sen händer i stort sett ingenting förrän de är så slitna att kardelerna börjar brista. Men då ska du ju iaf byta ut dem. Tävlingsskyttar och bågjägare håller noga koll på sin utrustning just för att garantera ett bra skott när läge uppstår. Peepen kan självklart ändra sig och glida en aning på strängen om något kommit åt den under transport. Det bästa är att se till så den är ordentligt knuten på strängen och att man har möjlighet att mäta avståndet från nockläge till peepen och se så att inget hänt med det.

Samtidigt ska man kanske inte tro att peepen är det enda saliggörande när det gäller att skjuta med precision. Våra olympiska tavelskyttar skjuter ju rekurvbåge utan peep och träffar utmärkt. Många skjuter även compound utan peep.

En slangpeep är något tyngre och drar ner hastigheten på bågen med mellan 2-15 fot/sek beroende på övrig utrustning.

Att många tävlingsskyttar inte vill använda slangpeep är nog mest ett resultat av att man fått för sig att det inte är bra.

Jag skjuter alldeles utmärkt med slangpeep och märker ingen förbättring av precisionen om jag byter till en vanlig peep. Däremot har storleken på hål inverkan på precisionen. Bågjägare använder mycket stora hål i sina peepar. Litet hål funkar inte under jakt.

He He ..... Jag började med slang för första bågen hade orolig sträng. Sedan efter mycket skjutning så har strängen lugnat sig. Fick vrida lite på innersträngen också. ( encamsbåge). På dubbelcammarna har jag lugna strängar men slangen har liksom hängt med ändå.

Att ta bort slangen känns ung. som att cykla utan styre! :lol:

Angående hål. Jag såg det på senaste bågen ... Riktigt stort hål. Satte ett pinnsikte på och konstigt nog tycker jag att stort hål funkar bra .... ialla fall på kortare håll. Även när jag släcker ner belysningen. :lol:

He He ..... Jag började med slang för första bågen hade orolig sträng. Sedan efter mycket skjutning så har strängen lugnat sig. Fick vrida lite på innersträngen också. ( encamsbåge). På dubbelcammarna har jag lugna strängar men slangen har liksom hängt med ändå.

Att ta bort slangen känns ung. som att cykla utan styre! :lol:

Angående hål. Jag såg det på senaste bågen ... Riktigt stort hål. Satte ett pinnsikte på och konstigt nog tycker jag att stort hål funkar bra .... ialla fall på kortare håll. Även när jag släcker ner belysningen. :lol:

Vet en kille som hade en liten peep som alltid kom snett på strängen. Han utvecklade till sist en vana att alltid stryka till strängen med kinden och rätta till peepen. Såg ganska komiskt ut när han alltid hade strängvax på ena kinden efter en skyttekväll.

Vet en kille som hade en liten peep som alltid kom snett på strängen. Han utvecklade till sist en vana att alltid stryka till strängen med kinden och rätta till peepen. Såg ganska komiskt ut när han alltid hade strängvax på ena kinden efter en skyttekväll.

Jupp, min peep hamnar lite lite snett den med, dock funkar det bra att skjuta, men kommer

att fixa detta till våren. Som du säger JS, många av oss jägare är inte millimeter hungriga

utan ser mer till saker som funkar under våra något speciella förhållanden.