Jump to content

Mungiga, näsflöjt och kazoo

Dunderklumpen

Recommended Posts

Dunderklumpen

Är det någon av er som spelar ett av dessa instrument?

Själv beställde jag en näsflöjt för ett par år sedan som jag spelat på sporadiskt. Tycker det är riktigt roligt att spela, då man alltid gör någon annan glad.  :lol:

Sedan det här med mungiga har jag alltid varit fascinerad av... Kazoo har jag spelat när jag var mindre, för vem har inte det?

Lite filmer om dessa instrument:

XA27y6v7V7M

DLbcY7tTJ2k&feature=related

dNu0b7BfkD0&feature=related

6ex-4OckxlI&feature=fvw

62MPO9rHep0&feature=related

iC65ufGUvKM

vygsU314TaA&feature=related

i4TjGMdQvFI

cuTRNNAuK8k

MnMXzCGNPSo&feature=related

kcGHarKr_LM

Alla dessa går att köpa hos t.ex. http://www.ostmansmusik.se och jag har beställt därifrån idag.. Till veckan får ni förhoppningsvis recension av dessa i tråden.  :lol:;)

Mvh Dunder

Mungiga är ett farsinerade instrument som jag själv inte lyckats så bra med när jag testat. därimot polarn är en riktig hejare på mungiga:D Jävligt härligt om du kombinerar med trance lr hardcore i bakgrunden:D

mvh

Dunderklumpen
Mungiga är ett farsinerade instrument som jag själv inte lyckats så bra med när jag testat. därimot polarn är en riktig hejare på mungiga:D Jävligt härligt om du kombinerar med trance lr hardcore i bakgrunden:D

Nog är det ett förbannat läckert instrument alltid!  :lol::lol:;)

Bara för det lägger jag in mer videor på mungigor..  B)

yx0nnZZVnd8

aRSt803o04I&feature=related

PTV0nxNL-n4&feature=related

Odu2oXO7FAQ&feature=related

KhYC9DdafZw&feature=related

LVodJrsYTmM&feature=related

MFz8G5iH7tk&feature=related

sDrp2TQasNU&feature=related

gJ7KkS1q4Zs&feature=related

Eh7FRr85AQs&feature=related

P1RBAKbCFRM

Vad händer när man efter tonartshöjningen kommer igång ordentligt och trycker på lite extra med näsflöjten?

Dunderklumpen
Vad händer när man efter tonartshöjningen kommer igång ordentligt och trycker på lite extra med näsflöjten?

För mig brukar det tjuta extra mycket i öronen och jag kan också få några arga blickar riktade mot mig.. Men eftersom man inte riktigt kan kontrollera resonansen och trycka på extra samtidigt är det inte ett riktigt stot problem.  :o

Jag förresten också fått mungigorna hem igår.. Jag har testat dem lite och har märkt att det inte var lika roligt som jag trodde att det skulle vara. Man får heller inte bita ihop utan bara hålla gigan mellan tänderna.

Tror det får bli lite mer övning innan jag visar mina talanger för någon fler än den där snygga korthåriga killen i spegeln.  :D

Har allihop hemma... (har musiklärare till morsa)

Näsflöjten är rolig och enkel o spela på... kul o lira gitarr + "sjunga" med näsflöjten....

Kazoo... inte lika lustig men också rätt nice o ha med gitarren ibland... dock ligger den i någon låda någonstans(försvunen) tyvärr...

Mungiga.. svårast o bemästra... men därför också det ballaste...

• 5 months later...
shamani

Jäklar i min lilla låda! B) Man kanske skulle plocka fram mungigan och se om man fortfarande får ljud i den? :rolleyes: Jag vet också vart den är för jag tittade på den härom dagen.

Hur går det, Dunder? Blir det musiker av dig när du är klar? :D

Min dotter och en kompis skaffade en sån där näsflöjt... den första kvarten tjöt jag av skratt! :o Sen hatade jag idioten som uppfann skiten. ;)

Dunderklumpen
Jäklar i min lilla låda! :D Man kanske skulle plocka fram mungigan och se om man fortfarande får ljud i den? :) Jag vet också vart den är för jag tittade på den härom dagen.

Hur går det, Dunder? Blir det musiker av dig när du är klar? :o

Min dotter och en kompis skaffade en sån där näsflöjt... den första kvarten tjöt jag av skratt! :huh: Sen hatade jag idioten som uppfann skiten. :P

Gört! Jodå, spelar som en hel orkester...  ;);)

shamani

Haha! Jodå, jag plockade allt fram mungigan och takterna satt i än. Lät nog kanske t o m bättre än förr. det är ju inte så mycket melodi det blir i en mungiga utan mer "komp"/"takt". Kändes dock inte helt bra i tänderna....

Hel orkester? Mungigan kan bara användas i munnen... näsflöjten kan bara användas i näsan... kazoo... nåja, den behöver ett "utblåsningshål" av något slag... Så för att låta som en "orkester" (jag kommer att spåra ur nu... :o ) så betyder det att du spela TVÅ instrument samtidigt. Ett av dessa intrument kan INTE sitta i ansiktet.... :huh: För i ansiktet sitter antingen en mungiga eller en näsflöjt... och....eh...hrm... får då kanske gissa att du har en kazoo uppstoppad någonstanns där man förr använde en febertermometer? :huh: Med lite ärtsoppa så kan det verkligen bli en konsert. ;):lol:

(Jag tror jag dör av skratt!! :lol: Jag ser liksom det hela framför mig! Moahaha! Vilken j-a syn!)

F'låt... :blush:

:lol::lol::lol:

Ska vi starta ett band? Jaktsnack Ear Candy?

Jag ställer upp med min fiddle-dee-doo... ;)

post-413-1281593438_thumb.png

shamani
Ska vi starta ett band? Jaktsnack Ear Candy?

Jag ställer upp med min fiddle-dee-doo... :D

post-413-1281593438_thumb.png

haha! Låter som en kul grej! :huh: Förklara lite hur ditt instrument funkar! Har inte sett en sån förut... ^_^ Ser skum ut...

haha! Låter som en kul grej! :huh: Förklara lite hur ditt instrument funkar! Har inte sett en sån förut... ^_^ Ser skum ut...

Funkar å funkar.... den låter men ganska illa. :D

Kanske beror på att jag inte riktigt vet hur den används... :D

shamani
Funkar å funkar.... den låter men ganska illa. :(

Kanske beror på att jag inte riktigt vet hur den används... :huh:

Det låter ju...hrm...spännande! :D^_^ Eller? :(

:D Kan ju bli en intressant orkester... B)

Det låter ju...hrm...spännande! <_<-_- Eller? :huh:

:lol: Kan ju bli en intressant orkester... B)

Intressant är rätta ordet! :lol:

shamani
Intressant är rätta ordet! ;)

Hoppas du är bättre på den fina basen du har köpt än på...ja...vad det nu var... :);)

Jodå, jag spelar bas en hel massa bättre än vad jag kan hantera en fiddle-dee-doo.... :blink:

shamani
Jodå, jag spelar bas en hel massa bättre än vad jag kan hantera en fiddle-dee-doo.... :)

Det känns ju betryggande... Fast inte lika spännande och kul. :blink::D:(

• 5 months later...

mungiga är kul! Har en kompis som kan lira "final countdown" på mungiga!

är lite avis faktiskt! :)

Det finns en kille som kallas börs-anders som är en hejare på ocarinor och lergökar...det vore kanske något att utöka musik arsenalen med!

ww.borsljudet.com