Hoppa till innehåll

jaktspets


dragan

Recommended Posts

vilken är din favorit

mekanisk eller fast

jag har skjutit en del vilt med båda

mekanisk -till småvilt(aldrig mer en blunt på fasan)

fast(i början Mazzy men nuG5 Striker)-rådjur osv

vågar man lita på mekaniska efter såna tester(det är kanske lite förhård testad)

det har kommit en del negativa komentarer om mekaniska spetsar(typ öppnar inte osv ) fast på andra sidan verkar de efektivare en fasta

vad har ni för erfarenhet?

Qc-srIw3na0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt tidigare (i början) med fasta ( Thunderheads), mest för att det inte fanns mekaniska då.

men har övergått till mekaniska av flera skäl som jag nämn här tidigare.

1. Kräver mindre arbete med inskjutning, de beter sig som mina tavelspetsar gör

2. Säkerhet, betydligt mindre chans att man skär sig, eller kapar en sträng osv

Att de inte skulle öppna sig har jag inte märk, de två som jag använt ( Innerlock och Spitfire ) har

en mekanik som fungerar bra, där emot så testade jag de nya Rage spetsarna med ett inte så roligt

resultat, inte på något djur men hade dem med mig i både torn och på smygjakt och fann att mekaniken

är allt för flammsig, dvs de öppnar sig för minsta lilla och är som ett mechano för att få i hop igen, detta är

oacceptabelt vid jakt och för mig värdelöst.

När det gäller tester som denna, så fäster jag väldigt lite tilltro till dem, att skjuta på oljefat är en irrelevant

test. Stålet (rostigt eller inte) samt den böjda formen av det samma gör inte en verklighet som att te.x träffa

ett bogblad, stål beter helt enkelt annorlunda. Ska man se på en test borde det vara i ballestikgele eller i en djurkropp.

Det som man vet/tror kan vara ett problem med mekaniska spetsar, är vid sidoskott i en ganska brant vinkel, nu har jag

inte skjutit något djur under dessa förhållanden så jag kan inte säga om det funkar eller inte, men att testa mot en etafoam

skiva borde visa om det funkar eller inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt tidigare (i början) med fasta ( Thunderheads), mest för att det inte fanns mekaniska då.

men har övergått till mekaniska av flera skäl som jag nämn här tidigare.

1. Kräver mindre arbete med inskjutning, de beter sig som mina tavelspetsar gör

2. Säkerhet, betydligt mindre chans att man skär sig, eller kapar en sträng osv

Att de inte skulle öppna sig har jag inte märk, de två som jag använt ( Innerlock och Spitfire ) har

en mekanik som fungerar bra, där emot så testade jag de nya Rage spetsarna med ett inte så roligt

resultat, inte på något djur men hade dem med mig i både torn och på smygjakt och fann att mekaniken

är allt för flammsig, dvs de öppnar sig för minsta lilla och är som ett mechano för att få i hop igen, detta är

oacceptabelt vid jakt och för mig värdelöst.

När det gäller tester som denna, så fäster jag väldigt lite tilltro till dem, att skjuta på oljefat är en irrelevant

test. Stålet (rostigt eller inte) samt den böjda formen av det samma gör inte en verklighet som att te.x träffa

ett bogblad, stål beter helt enkelt annorlunda. Ska man se på en test borde det vara i ballestikgele eller i en djurkropp.

Det som man vet/tror kan vara ett problem med mekaniska spetsar, är vid sidoskott i en ganska brant vinkel, nu har jag

inte skjutit något djur under dessa förhållanden så jag kan inte säga om det funkar eller inte, men att testa mot en etafoam

skiva borde visa om det funkar eller inte.

just på Rage tänkte jag

så bra och så dålig kritik samtidigt är lite ovanligt för jaktspets

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

just på Rage tänkte jag

så bra och så dålig kritik samtidigt är lite ovanligt för jaktspets

Ragen funkar, om alla förhållanden är perfekta då gör den säkert sitt jobb

men det känns lite som attt de överarbetat tekniken lite, att komma på något just för sakens skull,

slutade med att produkten inte är trygg vid jakt.

Men visst kan man te.x sätta en gimmisnodd runt den, men då anser jag att de ska leveras med

dessa, och inget jag som kund ska behöva göra/komma på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag nog Ragen är en spets man kan lita på bara man sitter i torn eller så.. Det är ju smygjakt som man får passa sig lite för. Då är det ju ganska överhängande risk för att den "ploppar ur".

Dom djur jag skjutit har jag skjutit med en 4bladig fast spets. Inget djur har sprungit över 20 meter trots halvtaskiga träffar.

Men kollar man på Rages resultat vid träff är dom ganska oslagbara i hålstorlek. Både 2 och 3 bladiga spetsarna är rent av grymma!

Mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag nog Ragen är en spets man kan lita på bara man sitter i torn eller så.. Det är ju smygjakt som man får passa sig lite för. Då är det ju ganska överhängande risk för att den "ploppar ur".

Dom djur jag skjutit har jag skjutit med en 4bladig fast spets. Inget djur har sprungit över 20 meter trots halvtaskiga träffar.

Men kollar man på Rages resultat vid träff är dom ganska oslagbara i hålstorlek. Både 2 och 3 bladiga spetsarna är rent av grymma!

Mvh C-A

ja visst

imponerande stor öppning

men frågan är om det verkligen gör så stor nytta

jag menar det är ju viktigare med bra träff

så tänker jag

vet inte själv

kommer troligen att jaga med G5 striker just för att slipa allt sånt små problem såm följer med mekaniska

sen vet jag inte men alla blad sitter fastskruvade med en liten skruv

det är just det som jag inte gillar på mekaniska

på en av mina ramlade skruven och bladet ut ur koger i sommras mit i jakten

pilen satt i koger men bladet troligen ramlade av för att jag fick sjuta flera skott på morgånen att värma upp mig(vibration i koger)

det upptäckte jag på kvällen

troligen var skruven inte bra dragen från fabriken för att jag satte på spetsen direkt före jakten utan att kontrolera

det ska man faktist kolla före jakten

de här nya fasta skjuter nästan som fält spetsar och för mig är de given val

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag nog Ragen är en spets man kan lita på bara man sitter i torn eller så.. Det är ju smygjakt som man får passa sig lite för. Då är det ju ganska överhängande risk för att den "ploppar ur".

Dom djur jag skjutit har jag skjutit med en 4bladig fast spets. Inget djur har sprungit över 20 meter trots halvtaskiga träffar.

Men kollar man på Rages resultat vid träff är dom ganska oslagbara i hålstorlek. Både 2 och 3 bladiga spetsarna är rent av grymma!

Mvh C-A

Jag upplever 4 bladig muzzy som bra mycket vekare än den 3 bladiga som varit min favorit länge. Jag antar att man gjort bladen något tunnare på den 4 bladiga för att kunna hålla samma vikt på spetsen.

Den 3 bladiga har jag skickat rätt igenom bogblad på djur utan att den tagit skada.

Är det inte bättre att lära sig att trimma bågen och träffa än att förlita sig på breda spetsar? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag nog Ragen är en spets man kan lita på bara man sitter i torn eller så.. Det är ju smygjakt som man får passa sig lite för. Då är det ju ganska överhängande risk för att den "ploppar ur".

Dom djur jag skjutit har jag skjutit med en 4bladig fast spets. Inget djur har sprungit över 20 meter trots halvtaskiga träffar.

Men kollar man på Rages resultat vid träff är dom ganska oslagbara i hålstorlek. Både 2 och 3 bladiga spetsarna är rent av grymma!

Mvh C-A

Jag hade dem med i tornen med, men även om de bara ligger "pil på" hängandes i i en båghållare så öppnade de sig

bara för att jag lite snabbt tog ner bågen. De öppnade sig även bara av att ta dem ur kogret.

Man ska inte behöva fundera på så små detaljer under jakt, det finns så mycket annat att fokusera på anser jag.

Det finns andra spetsar som spitfire Maxx som skär i princip lika stora hål, utan att man ska ha en ingenjörsexamen för

att använda dem. Så min slutsatts är att denna spets duger till att titta på, men inte för jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag upplever 4 bladig muzzy som bra mycket vekare än den 3 bladiga som varit min favorit länge. Jag antar att man gjort bladen något tunnare på den 4 bladiga för att kunna hålla samma vikt på spetsen.

Den 3 bladiga har jag skickat rätt igenom bogblad på djur utan att den tagit skada.

Är det inte bättre att lära sig att trimma bågen och träffa än att förlita sig på breda spetsar? :D

hej js

fyrbladiga har jag aldrig provat

är de svarare att trimma?

bredare spetsar kanske har lite fördel vid halvtaskiga skott

jag hade en sån träff på en liten bock i Danmark

pilen träffade en kvist och tag i mage på bocken

det var spitfire spets på

en enda blad öpnade och jag såg hur tarmar trycktes ut

inde en enda dråpe blod komm ut(sen vissade sig att alla tarmar var hela-det var bara skinet som var öppet-spetsen gick inte alls genom skinet)

det var den värsta tarm tia-själva bladet tag i skinnet och öppnade magen på bocken

bocken låg bara 15m ifrån mig men sen reste sig upp när andra rodjur komm och stack i väg

vi väntade en bra stund och hunden hittade den ca 80m inne i skogen

jag fattade inte varför den dog

Dansken hade teori om det att kroppstemperator sjunker p.g.a den öppna magen och försvars mekanismen börjar producera enormt feber för att värma upp kroppen men samt.slår den ut hjärnan

Kan det stämma-vet ej

Samma år fick jag skjuta en hare på en jakt i Bosnien och där hände precis samma sak

Fast dena gången satt träffen i ryggen

Bladet har öppnat sig och kapat ryggen

Jag såg när pilen slog volt i luften

sen när jag tag den och kollade noga visade sig att två andra blad var hela och sat kvar i spetsen

såret såg ut precis som att jag tag kniven och drog den över ryggen på haren

det var just de två träffar som gjorde att jag slutade med spifire

tidigare har jag haft hur bra som helst träffar med de(flera rådjur och harar)

undrar hur det skulle sluta i de två fall om jag hade skjutit Mazzy istället

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja skjuter med 4-bladiga muzzy. och är verkligen jätte nöjd med dom! de JS och jag märkte var att dom var väldigt svåra att få och samskjuta med min båge, men väl inskjutna så sitter dom precis där dom ska!

flera av vilten ja sköt i SA när vi var där skots med dom! och inget av djuren tog speciellt många steg efter träffen!

har provat flera mekaniska spettsar och har väll lite delade åsikter om dom! men som grund princip så tycker jag att allt som kan ändra sej eller skapa en förändring efter man släppt pilen ska man vara lite försiktig med!

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som du hade lite speciella träffar/otur, det är klart att om en mekanisk spets träffar te.x en gren

så förändras förutsättningarna, man ska te.x aldrig skjuta mekaniska spetsar genom kammonät i blinds

även om nätet är gjort för det. Här ska man naturligtvis använda fasta blad.

Alla djur som jag skjutit med mekaniska har alla haft perfekta mercedes märken dvs fullt öppnade

både på ingångssidan och utgångssidan, men pilen på backen har flera gånger haft flera blad infällda

detta beror på att det tar tvärstopp i marken och momentenergin får bladen att stänga.

Sen är det noga att man ser till att mekaniken fungerar, särkillt om man bytt blad osv, de kan vara lite

tröga det gör inget, men alla 3 blad ska vara LIKA tröga annars blir det fel.

Men igen visst är allt en smaksak förstås, och inget säger att jag kanske börjar med fasta blad igen någon

dag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som du hade lite speciella träffar/otur, det är klart att om en mekanisk spets träffar te.x en gren

så förändras förutsättningarna, man ska te.x aldrig skjuta mekaniska spetsar genom kammonät i blinds

även om nätet är gjort för det. Här ska man naturligtvis använda fasta blad.

Alla djur som jag skjutit med mekaniska har alla haft perfekta mercedes märken dvs fullt öppnade

både på ingångssidan och utgångssidan, men pilen på backen har flera gånger haft flera blad infällda

detta beror på att det tar tvärstopp i marken och momentenergin får bladen att stänga.

Sen är det noga att man ser till att mekaniken fungerar, särkillt om man bytt blad osv, de kan vara lite

tröga det gör inget, men alla 3 blad ska vara LIKA tröga annars blir det fel.

Men igen visst är allt en smaksak förstås, och inget säger att jag kanske börjar med fasta blad igen någon

dag <_<

jag menade att i just de två fall hade jag skjutit förhögt och förlågt annars hade spitfire varit den mest efektiva jag har använt

ingen rådjur har gått max 50m efter träffen

det att bladet satt kvar i spetsen vet jag kan beror på tvärstopp men de var klinisk rena precis som nya

darför tror jag att den tredje bladet tag i kroppen,öppnade sig och öppnade sårkanal utan att själva spetsen gick i kroppen

hur stor marginalen är att sånt händer t.o.m två gånger?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

_H588s0smeA

Ja skjuter med 4-bladiga muzzy. och är verkligen jätte nöjd med dom! de JS och jag märkte var att dom var väldigt svåra att få och samskjuta med min båge, men väl inskjutna så sitter dom precis där dom ska!

flera av vilten ja sköt i SA när vi var där skots med dom! och inget av djuren tog speciellt många steg efter träffen!

har provat flera mekaniska spettsar och har väll lite delade åsikter om dom! men som grund princip så tycker jag att allt som kan ändra sej eller skapa en förändring efter man släppt pilen ska man vara lite försiktig med!


Mvh Mamre



mazzy var alltid jobbit för mig att skjuta in med förstyva pilar
prova ett steg mjukare pil
förstyv är inte den bästa alltid
mazzy ska trimmas in med hyllan och nock förendringar samtidigt(funkade för mig i alla fall)
ibland blir det riktigt galet då lämnar jag båge ifrån mig 2-3 dagar och sen börjar om
darför är jag glad i de här Striker
de är lika kraftiga som mazzy med 100 gånger lättare att skjuta in-trimmning gjorde jag faktist inte alls
de träffar samma som fält direkt (2-3 cm skilnad)och det duger
nu ska jag ta fram och testa de Magnun Striker
träffar de ungeför bra som vanligt striker då är det verkligen toppen
de spetsar kommer jag att bli nöjd länge
jag gör en chans till till mekaniska och ska prova de nya Tekan
enligt många är den toppen
kompisen i Ungern har jagat Kronhjort och vildsvin med Tekan sen de komm på marknaden och är hur nöjd som helst med de

här ser du en film med Tekan
vilken träff(mitt i hjärta måste det vara)

_H588s0smeA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

_H588s0smeA

mazzy var alltid jobbit för mig att skjuta in med förstyva pilar

prova ett steg mjukare pil

förstyv är inte den bästa alltid

mazzy ska trimmas in med hyllan och nock förendringar samtidigt(funkade för mig i alla fall)

ibland blir det riktigt galet då lämnar jag båge ifrån mig 2-3 dagar och sen börjar om

darför är jag glad i de här Striker

de är lika kraftiga som mazzy med 100 gånger lättare att skjuta in-trimmning gjorde jag faktist inte alls

de träffar samma som fält direkt (2-3 cm skilnad)och det duger

nu ska jag ta fram och testa de Magnun Striker

träffar de ungeför bra som vanligt striker då är det verkligen toppen

de spetsar kommer jag att bli nöjd länge

jag gör en chans till till mekaniska och ska prova de nya Tekan

enligt många är den toppen

kompisen i Ungern har jagat Kronhjort och vildsvin med Tekan sen de komm på marknaden och är hur nöjd som helst med de

här ser du en film med Tekan

vilken träff(mitt i hjärta måste det vara)

_H588s0smeA

Du ska få hjälpa mej vid något tillfälle å trimma in mina Muzzy!

vilket snyggt skott! <_<

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej js

fyrbladiga har jag aldrig provat

är de svarare att trimma?

Jag har inte märkt någon skillnad i att trimma om det är 3 eller 4 bladiga. Möjligen kan den 4 bladiga kräva lite mer styrfenor är den 3 bladiga. Dom korta blazer fenorna som jag skjuter med idag kan behöva kompletteras med den längre blazerfenan (3 tum) för att styra upp optimalt. Alternativet för bra uppstyrning är ju annars kalkonfjädring. Låter lite mer i flykten, men styr upp mycket bättre.

Jag har en uppsjö med muzzy 3 bladiga hemma. Ska snart göra en beställning från staterna och ska beställa några andra spetsar för att prova. Någon mekanisk eventuellt. Inte Rage för dom gillar jag inte alls. Påminner mest om ett mekano.

Grim reaper har jag hemma. Möjligen produkter från G5. Vi får väl se vad som finns i paketet när den dyker upp. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ragespetsarna är lite omgjorda för i år.

Skåra som O-ringen ligger i, har gjorts lite djupare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ragespetsarna är lite omgjorda för i år.

Skåra som O-ringen ligger i, har gjorts lite djupare.

Ahh där ser man, jo blir förvånad om ingen annan påpekat detta till dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...