Hoppa till innehåll

Svartkrut helt överlägset i hagelvapen under -20 C


snowman

Recommended Posts

Detta har inte lagstiftare och andra mindre vetande tagit nog hänsyn till.

Denna vinter borde de dock nyktra till .En aning i alla fall!!

Jag har tryckt av en hel del svartkrut i min Browning men jag har lite problem med mynningsflamman som gör det mycket svårare för ett andra skott.

Men tillbaka till ämnet, hur stora är skillnaderna mellan modernt krut och svartkrut i olika temperaturer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svartkrut är förbjudet att använda till jakt. Varför vete f-n. Det blir till att ladda själv och bråka med myndigheterna om att få köpa och förvara svartkrut. Svartkrut får inte förvaras i bostaden och det gör saker ännu svårare. Du måste ha en speciell väska som är antistatisk och en lokal som ska uppfylla en massa krav. Göra svartkrut själv är också olagligt om än inte så svårt med tillgång till salpeter av rätt kvalitet och typ. Däremot jäkligt farligt då svartkrut inte tål statisk elektricitet och antänds lika lätt som bensinångor. Tacka Nobel i aftonbönen för att han uppfann det rökfria krutet som förändrade jaktvapnen helt med möjligheter att driva finkalibriga projektiler till hög fart. Använder man patroner av bra kvalite och inte för tunga laddningar så ska inte problemet vara så stort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Svartkrut får inte förvaras i bostaden

Va?? är det sant.

Hur gör man då när man har en svartkrutspicka, köper i affären och åker direkt till skjutbanan för att konsumera??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lite kul, på gården jag jobbar så var det invigning av en restaurerad ruin idag.

där va det en kille som brände några skott med nåt kanonliknande i kaliber 50(mm) minst -_- svartkrut o sen i med limpa. måsarna gillade det haha. han berättade att han måste göra slut på krutet varje gång han hämtat, alltså samma regler som gäller när någon med spränglicens inte har förvaring för dynamit utan hämtar hem så mycket man behöver o sen måste man göra slut på det, samma dag tror jag.

förvaring räcker inte med ett vapenskåps krav och det ska va x antal meter ifrån boningshus.

stod o prata om de här för en dryg timme sen <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...