Hoppa till innehåll

en fråga ang. dragvikt fps


ground n pound

Recommended Posts

Hej jag undrar om nån kan svara på följande. Om man har 2 bågar 50-60# och har den på exakt (max)60# och en 60-70#båge skruvad på min 60, med exakt samma hylla pilar mm. skiljer det i fps mm? =/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att bågarna är av samma märken. Bara att den ena har 50-60# och den andra 60-70#.

Jag kan inte svara på din fråga.

Däremot vet jag att en båge skjuter mera exakt när den är skruvad till sitt nära max pound. Alltså att 50-60 grupperar bäst när den står på 58-60#. Samma med 60-70# båge då 67-70#.

En vild gissning så tror jag att du får ut mera fps på en 50-60 som står på max60# ... än en 60-70 som står på 60#.

Tanken då är att lemmarna på max skruvad båge är mer spända just då pilen lämnar strängen.... än vad som gäller för en nerskruvad båge.

( men jag har haft fel förut) B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns märken där bågarna är gjorda för att prestera som allra bäst med lemmarna dragna i bott.

Så rent teoretiskt sett (beroende på märke) bör det bli lite skillnad på en som är har lemmarna i bott på 60 pound och en som är nedställd till 60 pound.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag undrar om nån kan svara på följande. Om man har 2 bågar 50-60# och har den på exakt (max)60# och en 60-70#båge skruvad på min 60, med exakt samma hylla pilar mm. skiljer det i fps mm? =/

Jag har gjort detta test för en herrans massa år sedan med en Browning Mantis. Jag hade 2 exakt likadana bågar hemma.

Den ena gick till 70 pound och den andra till 60.

Jag skruvade ner 70 pounds bågen till 60 så att båda bågarna hade samma draglängd och dragvikt.

60 pounds bågen som var ställd på max gav högre utgångshastighet än 70 poundaren som var nerställd till 60.

Detta hade förmodligen att göra med vikten på lemmarna. En 70 pounds båge har något kraftigare lemmar och då blir dom ju lite tyngre än 60 pounds bågens lemmar. Denna extra vikt gjorde att 60 bågen presterade högre hastighet än 70 bågen, trots att båda var ställda på 60.

En båge jobbar bättre i det övre skiktet av inställningen.

Ska man skjuta med max 55 pound så väljer man inte en båge som är justerbar mellan 55-70. Då är en 45-60 mer lämplig.

Skillnaden i fot per sekund var inte så stor. Runt 10-12 fot/sek om jag inte minns helt fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detta test för en herrans massa år sedan med en Browning Mantis. Jag hade 2 exakt likadana bågar hemma.

Den ena gick till 70 pound och den andra till 60.

Jag skruvade ner 70 pounds bågen till 60 så att båda bågarna hade samma draglängd och dragvikt.

60 pounds bågen som var ställd på max gav högre utgångshastighet än 70 poundaren som var nerställd till 60.

Detta hade förmodligen att göra med vikten på lemmarna. En 70 pounds båge har något kraftigare lemmar och då blir dom ju lite tyngre än 60 pounds bågens lemmar. Denna extra vikt gjorde att 60 bågen presterade högre hastighet än 70 bågen, trots att båda var ställda på 60.

En båge jobbar bättre i det övre skiktet av inställningen.

Ska man skjuta med max 55 pound så väljer man inte en båge som är justerbar mellan 55-70. Då är en 45-60 mer lämplig.

Skillnaden i fot per sekund var inte så stor. Runt 10-12 fot/sek om jag inte minns helt fel.

du får högre stränghöjd med närskruvad båge=sämre hastighet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aha, då tack för svaren=)har funderat på om det verkligen är nödvändigt med en 70# båge såvida det inte är real big games,´eller?Utan erfarenhet så tänker jag att det borde väl räcka gott o väl att jaga med 60# i de flesta fall. så kommer nästa fråga=) Blir det då nån skillnad i att dra bågen,tyngdmässigt på något sätt, mellan en 60#båge på max o 70#på min? menar givetvis att det är 2 likadana bågar, vill ju gärna ha det så lätt o smidigt som möjligt. mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aha, då tack för svaren=)har funderat på om det verkligen är nödvändigt med en 70# båge såvida det inte är real big games,´eller?Utan erfarenhet så tänker jag att det borde väl räcka gott o väl att jaga med 60# i de flesta fall. så kommer nästa fråga=) Blir det då nån skillnad i att dra bågen,tyngdmässigt på något sätt, mellan en 60#båge på max o 70#på min? menar givetvis att det är 2 likadana bågar, vill ju gärna ha det så lätt o smidigt som möjligt. mvh

60 pound räcker för att fälla älg. Så du behöver egentligen inte mer kraft än så.

Jag har sett älg fällas med 55 pound rekurvbåge. Larry D. JOnes tog ett sånt skott på en jaktfilm och den älgen stöp i backen ganska snabbt.

Svartbjörn har jag sett jagas med 45 pounds compound av tjejer i 25 års åldern.

Så nog räcker 60 pound långt.

Det är inte någon större skillnad att dra dom båda bågarna. Om båda står på 60 så är det ju den styrkan som ska spännas.

Däremot kan man tycka att det är skillnad mellan olika bågar, trots att de står på samma styrka. Det har att göra med hur dragkurvan ser ut. De bågar jag har hemma nu är ett bra exempel. Martin Firecaten och Ryteran är ställda på samma pound. Ändå känns Firecaten lite strävare att dra på slutet. Men det är camdesignen som står för den känslan. Pounden är ju densamma på båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:rolleyes: nopp de fäcker gott! man ska inte använda mer våld än döden kräver!!

finns bara en fördel med snabbare båge! du får en flackare pilbana! vilket gör att det blir inte någon större skillnad mot var pilen träffar på dom olika avtånden upp till ca 25m...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...