Hoppa till innehåll

Tysta strängar.


Turbo

Recommended Posts

De flesta Compoundskyttar (tävling) använder BCY 452 material eller liknande .. därför att det är starkt och fram för allt inte töjer sig vid temperaturväxlingar. Peepen får ju inte ändra sig heller. :D

Andra använder BCY 8125 ... för att den är tystare och mera skonsam för bågen.. då det är mera elastiskt. ?

Vad säger ni bågjägare om sträng/kabelval ? Är DynaFlight 97 ett alternativ om man vill ha en tyst båge ?

Jag har hört att recurv-jägare ibland kör med Dacron .. eftersom det ger ett betydligt tystare släpp.

:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta Compoundskyttar (tävling) använder BCY 452 material eller liknande .. därför att det är starkt och fram för allt inte töjer sig vid temperaturväxlingar. Peepen får ju inte ändra sig heller. ;)

Andra använder BCY 8125 ... för att den är tystare och mera skonsam för bågen.. då det är mera elastiskt. ?

Vad säger ni bågjägare om sträng/kabelval ? Är DynaFlight 97 ett alternativ om man vill ha en tyst båge ?

Jag har hört att recurv-jägare ibland kör med Dacron .. eftersom det ger ett betydligt tystare släpp.

:)

Jag kör med det som kommer med bågen! Hinner inte ha mina bågar så länge att jag behöver byta sträng/kabel. :)

Brukar köpa på mig orginalsträngar från tillverkaren.

Hörde för många år sen att rekurv/långbåge skyttar inte ska ha annat än Dacron. Fastflight och andra stummare material var tydligen inte bra för träbågar. Vet inte om detta stämmer! Likaså har jag någonstans läst att användandet av avtryckare inte heller passar rekurvbåge då den riskerar att gå sönder efter en tid. Detta p.g.a att en avtryckare skulle ha för rent avsläpp jämfört med fingersläpp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med det som kommer med bågen! Hinner inte ha mina bågar så länge att jag behöver byta sträng/kabel. :rolleyes:

Brukar köpa på mig orginalsträngar från tillverkaren.

Hörde för många år sen att rekurv/långbåge skyttar inte ska ha annat än Dacron. Fastflight och andra stummare material var tydligen inte bra för träbågar. Vet inte om detta stämmer! Likaså har jag någonstans läst att användandet av avtryckare inte heller passar rekurvbåge då den riskerar att gå sönder efter en tid. Detta p.g.a att en avtryckare skulle ha för rent avsläpp jämfört med fingersläpp.

Har också hört att äldre träbågar lång/recurve inte höll i nockarna med stumma material.

På moderna nock förstärkta glasfiberlaminerade bågar så går det bra med fastflight och andra stumma material.

Dessvärre så låter en del bågar med fastflight som ett "pistolskott" .

Med Fastflight får man lite högre hastighet ... Antar att det är samma anledning till att moderna Compoundbågar ska ha så stumma strängar. + att peepen håller sig på "mattan", och inte snurrar.

Tror att det var en Recurve-jägare här som ville ha så tyst båge som möjligt.

Jag har skjutit med en Darton-Storm dagligen i 1½ år och kablar och sträng ser fortfarande fina ut. Men så får de vax lite då och då. Cabelguarden verkar inte heller "äta på kablarna. Vax där oxså :huh:

( Darton-Storm är ju inte den vassaste av bågar (290fps) .. men en kär vän som jag kommer att behålla.)

Jag tänkte mej först på den svåra konsten att tillverka en Compound-sträng men har förstått att det behövs en del kunskap.

Lättare då med lite mer elastiskt material där korta kardeler ger med sig lite så att alla kardeler får jobba.

På BCY 452 ska ju alla kardeler vara exakt sträckta ... annars går de mest sträckta snart av.

Med tanke på att strängar sedan ska försträckas ordenligt .. så fordras det ju en mindre verkstad med bl.a.100kilos vikter.

Jag har råd att skicka efter fabrikstillverkade strängar. Däremot kan jag tänka mej göra en Dacronsträng till min Recurve.

Bara så man lär sig något.

:)

Sedan är ju denna site tänkt för jägare så jag ska inte tjöta teknik så ofta ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också hört att äldre träbågar lång/recurve inte höll i nockarna med stumma material.

På moderna nock förstärkta glasfiberlaminerade bågar så går det bra med fastflight och andra stumma material.

Dessvärre så låter en del bågar med fastflight som ett "pistolskott" .

Med Fastflight får man lite högre hastighet ... Antar att det är samma anledning till att moderna Compoundbågar ska ha så stumma strängar. + att peepen håller sig på "mattan", och inte snurrar.

Tror att det var en Recurve-jägare här som ville ha så tyst båge som möjligt.

Jag har skjutit med en Darton-Storm dagligen i 1½ år och kablar och sträng ser fortfarande fina ut. Men så får de vax lite då och då. Cabelguarden verkar inte heller "äta på kablarna. Vax där oxså :)

( Darton-Storm är ju inte den vassaste av bågar (290fps) .. men en kär vän som jag kommer att behålla.)

Jag tänkte mej först på den svåra konsten att tillverka en Compound-sträng men har förstått att det behövs en del kunskap.

Lättare då med lite mer elastiskt material där korta kardeler ger med sig lite så att alla kardeler får jobba.

På BCY 452 ska ju alla kardeler vara exakt sträckta ... annars går de mest sträckta snart av.

Med tanke på att strängar sedan ska försträckas ordenligt .. så fordras det ju en mindre verkstad med bl.a.100kilos vikter.

Jag har råd att skicka efter fabrikstillverkade strängar. Däremot kan jag tänka mej göra en Dacronsträng till min Recurve.

Bara så man lär sig något.

:rolleyes:

Sedan är ju denna site tänkt för jägare så jag ska inte tjöta teknik så ofta :huh:

Jag höll på med lite strängtillverkning när jag sköt armborst. Men nu orkar jag inte hålla på med att linda och greja med strängar. Det finns så fina kvalitetssträngar att köpa för en billig peng att det inte ens är värt mödan att hålla på själv!

Strängar som är försträckta och i det närmaste rotationsfria. Tror det är svårt att göra en bättre sträng själv. Men vid behov snor jag ihop en sträng själv. Orkar bara inte engagera mig i det. Vill skjuta mer och meka mindre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och JS bestämde oss för att städa tråden, då den vart kraftigt OT.

Finns behovet att diskutera fallhylla vs WB, så starta i så fall en ny tråd om detta.

/ Janne, moderator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...