Jump to content

Vanes och pilar

Recommended Posts

Kan någon förklara det här med vanes för mig?

Har nu 4" raka vanes på mina pilar o det är dags att fena om.

Har inte den blekaste vad jag ska välja och varför. Vad är fördelen med en större fena resp en mindre?

Lite info. Mina pilar är 28" carbon metal. Spine 400. Bågen är en bear lights out ställd på runt 60# Med en Muzzy X-Celerator fallhylla.

Tänkte även köpa lite nya pilar, vilket är att föredra till tavla resp 3D och jakt? Alu, kolfiber, alu/kolfiber (som jag har nu)

Jag tycker du borde gå på en helt vanlig kolfiberpil!

Den är antingen hel eller trasig, finns inga mellanlägen.

Aluminium vet vi ju att det funkar men den är svår att hålla rak ett längre tag.

Blandningen kolfiber/Aluminium är tveksam när det gäller jakt och även tävling!

Detta på grund av just aluminiumen i skaftet. Du har ingen aning om pilen fått sig en smäll så att aluminiumen fått sig en törn. Kolfibern kan verka hel på utsidan.. Till och med tävlingsskyttar böjar använda rena kolfiber tack vare detta. Har aluminiumen fått sig en törn så kommer spinen att bli felaktig. Du kommer aldrig få pilen att gå som de andra!

Priset på dessa pilar är inte heller motiverat!

Jag tycker du borde gå på en helt vanlig kolfiberpil!

Den är antingen hel eller trasig, finns inga mellanlägen.

Aluminium vet vi ju att det funkar men den är svår att hålla rak ett längre tag.

Blandningen kolfiber/Aluminium är tveksam när det gäller jakt och även tävling!

Detta på grund av just aluminiumen i skaftet. Du har ingen aning om pilen fått sig en smäll så att aluminiumen fått sig en törn. Kolfibern kan verka hel på utsidan.. Till och med tävlingsskyttar böjar använda rena kolfiber tack vare detta. Har aluminiumen fått sig en törn så kommer spinen att bli felaktig. Du kommer aldrig få pilen att gå som de andra!

Priset på dessa pilar är inte heller motiverat!

Okej har inte upplevt några problem med dom jag har än, men dom är dock nästan bara använda inne än.

Märker väl hur det blir nu när jag kommer ut <_<

Så länge man bara skjuter 1 pil/spot så är det ju ingen risk att de slår ihop!

Men tävlingsskyttar som skjuter fält och 3D har mer problem med detta eftersom man är ett gäng som skjuter mot samma punkt hela tiden. Men det är ju klart, har du en sponsor som betalar dina pilar så är det ju bara att köra på! -_-

Själv så ser jag inga fördelar av att betala 2-3 gånger mer/pil bara för att få både alu/kolfiber i samma pil..

Okej har inte upplevt några problem med dom jag har än, men dom är dock nästan bara använda inne än.

Märker väl hur det blir nu när jag kommer ut <_<

Så länge man bara skjuter 1 pil/spot så är det ju ingen risk att de slår ihop!

Men tävlingsskyttar som skjuter fält och 3D har mer problem med detta eftersom man är ett gäng som skjuter mot samma punkt hela tiden. Men det är ju klart, har du en sponsor som betalar dina pilar så är det ju bara att köra på! <_<

Själv så ser jag inga fördelar av att betala 2-3 gånger mer/pil bara för att få både alu/kolfiber i samma pil..

He he nej någon sponsor har jag inte -_- va dom pilarna Racoon hade hemma när jag köpte min båge så då fick det bli dom,

funderar på om jag ska köpa Carbon Impact - Stealth XLT nästa gång. http://www.bagjaktskatalogen.se/index1.asp?r=133

Jag kör själv Carbon Impact och tycker de funkar otroligt bra!

Tyvärr så hittar man ju inte av allt man siktar på, så jag har haft pilar flipprat runt som en flipperkula bland stock och sten..

Vet inte om jag haft tur men det är inte många skaft jag skjutit sönder på det viset..!

He he nej någon sponsor har jag inte <_< va dom pilarna Racoon hade hemma när jag köpte min båge så då fick det bli dom,

funderar på om jag ska köpa Carbon Impact - Stealth XLT nästa gång. http://www.bagjaktskatalogen.se/index1.asp?r=133