Hoppa till innehåll

Med eller utan bågkoger?


J S

Recommended Posts

Jag har i flera år skjutit med och utan bågkoger.

Men det lutar allt mer åt till att det blir utan bågkoger framöver. Jag gillar inte den extra tyngd som ett bågkoger fullt med pilar ger och sen fungerar den som ett vindfång. Under blåsiga förhållanden blir det problem att hålla bågen stilla.

Bågkoger är annars ett mycket bekvämt sätt att ha hela utrustningen i ett och samma "paket".

Återigen har jag fyndat lite i butiker i USA via nätet och beställt en Sportsman Outdoor SlingShot.

Där kombinerar man ryggsäck och bågkoger i en praktisk axelväska som man inte behöver ta av sig för att komma åt innehållet. Man vrider helt enkelt fram den på magen och rotar fram det man behöver.

post-1478-1269771580_thumb.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år skjutit med och utan bågkoger.

Men det lutar allt mer åt till att det blir utan bågkoger framöver. Jag gillar inte den extra tyngd som ett bågkoger fullt med pilar ger och sen fungerar den som ett vindfång. Under blåsiga förhållanden blir det problem att hålla bågen stilla.

Bågkoger är annars ett mycket bekvämt sätt att ha hela utrustningen i ett och samma "paket".

Återigen har jag fyndat lite i butiker i USA via nätet och beställt en Sportsman Outdoor SlingShot.

Där kombinerar man ryggsäck och bågkoger i en praktisk axelväska som man inte behöver ta av sig för att komma åt innehållet. Man vrider helt enkelt fram den på magen och rotar fram det man behöver.

har sneglat på en sådan ja med ett tag nu! verkar perfekt för en dax tripp!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i väldigt många år skjutit med ett CatQuiver, ett mycket smart system där ryggsäck och koger är förenat till "ett"!

Både fenor och spetsar är skyddade..

Men jag har återgått till bågkoger!

Dels för att man får en stabilare båge + att man ha alla pinaler samlat på ett ställe.

Så speciellt mycket extravikt är det ju inte:

Mitt koger + 5 (jakt)pilar väger ca 412 gram..

Tränar man inte med kogret på bågen så kommer man uppleva att det blir mera vikt när man sätter dit det.

Men jag gick runt i Montanas berg i 2.5 vecka utan att det var några problem!

Visst, första veckan så hade jag lite träningsvärk men det gick över.

Själv tror jag att ha pilarna hängandes vid sidan om ryggsäcken, kommer skapa en del irritation då de fastnar i buskar som man passerar.

Man har nog med att se till att bågen kommer igenom utan att ta med sig växtdelar.. :lol:

Citat från "bågjaktsgurun" Bill Winke:

-"Ska man göra ansmygningar på vilt under flera timmar så kan en lättare båge vara att föredra. Men jag har aldrig varit med om att en båge blivit för tung! Eller har vi blivit så lata att vi inte kan bära på något extra kilo i 1 km till tornet/gömslet/treestandet?"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag har återgått till bågkoger!

Dels för att man får en stabilare båge + att man ha alla pinaler samlat på ett ställe.

Inomhus i vindstilla kan det ju stabilisera. Har du provat utomhus i lite blåst?

Grabbarna som nu sist var iväg till New Foundland var tvugna att plocka av bågkogret då det var som ett vindfångande storsegel som omöjliggjorde allt vad siktande hette. Under Cariboujakt kan skjutavståndet bli lite längre än när du jagar rådjur från torn.

Har man sen en öppen terräng och vind så är höft/ryggkoger ett lämpligt sätt att transportera sina pilar.

Alla bör göra ett test med och utan bågkoger i lite blåsigt väder och ni inser vad stabilitet under de förhållandena är.

Sen tjänar man lite precision på att ha en naken båge. Detta under förutsättning att man skjuter nog bra för att märka av den skillnaden!

Men jag håller med om att det är otroligt praktiskt att ha allt samlat i en enhet när man kursar fram i terrrängen.

Bågkoger är bekvämt. Utrusta din båge efter var och vad du tänker jaga. Som tur är kan vi ju alla välja hur vi vill ha!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog har jag testat i alla möjliga väderlekar:

Allt från 30 grader varmt till blåst och regn. Men även snöoväder..

Jakten i Montana bjöd på allt och det mesta! B)

Sedan tjänar man faktiskt precision på att ha en tyngre båge!

Fråga en tävlingsskytt, oavsett om det gäller båge eller bössa (även om man inte behöver lasta på lika mycket som de gör)..

En lite tyngre båge är betydlige lugnare och mer stabil att sikta/skjuta med.

Nu är ju Caribou jakten rätt extrem jakt: Väldigt stora och öppna ytor..

Svårt att säga hur många här som kommer åka på en sådan jakt.

Bågen är lite svårhanterad om det blåser mycket, oavsett om man har koger eller inte.

Så man bör ju träna ofta och mycket i alla möjliga situationer!

Men som sagt, testa er fram och utrusta bågen efter eget tycke och smak!

Inomhus i vindstilla kan det ju stabilisera. Har du provat utomhus i lite blåst?

Grabbarna som nu sist var iväg till New Foundland var tvugna att plocka av bågkogret då det var som ett vindfångande storsegel som omöjliggjorde allt vad siktande hette. Under Cariboujakt kan skjutavståndet bli lite längre än när du jagar rådjur från torn.

Har man sen en öppen terräng och vind så är höft/ryggkoger ett lämpligt sätt att transportera sina pilar.

Alla bör göra ett test med och utan bågkoger i lite blåsigt väder och ni inser vad stabilitet under de förhållandena är.

Sen tjänar man lite precision på att ha en naken båge. Detta under förutsättning att man skjuter nog bra för att märka av den skillnaden!

Men jag håller med om att det är otroligt praktiskt att ha allt samlat i en enhet när man kursar fram i terrrängen.

Bågkoger är bekvämt. Utrusta din båge efter var och vad du tänker jaga. Som tur är kan vi ju alla välja hur vi vill ha!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan tjänar man faktiskt precision på att ha en tyngre båge!

Fråga en tävlingsskytt, oavsett om det gäller båge eller bössa (även om man inte behöver lasta på lika mycket som de gör)..

En lite tyngre båge är betydlige lugnare och mer stabil att sikta/skjuta med.

Tänkte närmast på att med den extra vikten på sidan så vill många bågmodeller tilta en aning och det är ju inte direkt precisionshöjande. Att öka på bågvikten har sina positiva sidor ifråga om att bågen blir tystare osv.

Men just att den tiltar åt sidan av kogrets och pilarnas vikt är inget positivt. Det finns visserligen hjälp åt detta med en adapter som flyttar stabben åt sidan och på så sätt hittar man en balans till det påmonterade bågkogret.

Jag gillar att en båge är lätt. Jämför en compound och en långbåge. Jag skulle gärna vilja ha en långbåge att bära på och en compound att skjuta med. :D

Tyngden är positiv i sig. Men om tyngden tar sig form som ett "segel" så är det inte bra för precisionen i blåsigt väder.

Har man en tung, smal stabbe så köper jag argumentet. Men bågkogret och pilarna tar vind.

Du må tro att jag testat detta fram och tillbaka genom åren. Har väl egentligen inte blivit riktigt klok på vad jag vill ha i slutändan. Jag får väl fortsätta testa.

Denna tråd är väl mer en uppmaning till alla att testa att skjuta utan bågkoger och bilda sig en egen uppfattning om vad som funkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett koger som i mitt tycke är riktigt bra på att fördela vikten, risken för slagsida är väldigt liten!

Man kan flytta kogret in mot bågen så man får det tight mot stocken + att man kan tilta det framåt/bakåt och justera så pilarnas nockar och spetsar hamnar innanför bågens längd.

Om man nu inte har längre draglängd än vad bågen är axel-axel... :)

Tänkte närmast på att med den extra vikten på sidan så vill många bågmodeller tilta en aning och det är ju inte direkt precisionshöjande.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har oftas bara 3 kanske 4 pilar i mitt, blir glesare och mindre vindfång så

och sällan man behöver fler tror jag, och i tornen kan jag alltid ta bort pilarna

och ha dem på sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år skjutit med och utan bågkoger.

Men det lutar allt mer åt till att det blir utan bågkoger framöver. Jag gillar inte den extra tyngd som ett bågkoger fullt med pilar ger och sen fungerar den som ett vindfång. Under blåsiga förhållanden blir det problem att hålla bågen stilla.

Bågkoger är annars ett mycket bekvämt sätt att ha hela utrustningen i ett och samma "paket".

Återigen har jag fyndat lite i butiker i USA via nätet och beställt en Sportsman Outdoor SlingShot.

Där kombinerar man ryggsäck och bågkoger i en praktisk axelväska som man inte behöver ta av sig för att komma åt innehållet. Man vrider helt enkelt fram den på magen och rotar fram det man behöver.

Jag tycker att kogret är i vägen. Dessutom grupperar jag alltid olika i sidled när jag har kogret på. Bågen blir snett balanserad och vrider sig i skottögonblicket. Jag har pilarna på ryggen men skulle vilja ha en pil på bågen. Det käns lite bökigt att fort få fram första pilen där bakifrån. Men, ett litet koger, bara en liten skål för spetsen och en liten hållare för skaftet tight mot bågen. Bara en pil. När den ligger på strängen så sitter endast ett par gram kvar på bågen som inte sticker ut, som inte tar vind eller balanserar fel.

Kan man köpa koger/hållare för en pil ? Finns det eller måste man göra själv ? Någon som vet ?

Sedan, när första pilen är i luften kan man ju alltid börja leta efter nästa där bak....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett litet koger som heter Kwikee Kwiver.

Tror de har haft koger för 1 pil men minsta de verkar ha nu är för 3..

http://www.kwikeekwiver.com

Kogret jag själv använder är detta: TightSpot

Funkar ypperligt då det monteras "bakom" siktet och inte på utsidan.

Jag tycker att kogret är i vägen. Dessutom grupperar jag alltid olika i sidled när jag har kogret på. Bågen blir snett balanserad och vrider sig i skottögonblicket. Jag har pilarna på ryggen men skulle vilja ha en pil på bågen. Det käns lite bökigt att fort få fram första pilen där bakifrån. Men, ett litet koger, bara en liten skål för spetsen och en liten hållare för skaftet tight mot bågen. Bara en pil. När den ligger på strängen så sitter endast ett par gram kvar på bågen som inte sticker ut, som inte tar vind eller balanserar fel.

Kan man köpa koger/hållare för en pil ? Finns det eller måste man göra själv ? Någon som vet ?

Sedan, när första pilen är i luften kan man ju alltid börja leta efter nästa där bak....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan, när första pilen är i luften kan man ju alltid börja leta efter nästa där bak....

Personligen tycker jag att 1 pil räcker, kanske en andra för avfångst skott om så behövs (har aldrig behövt det dock)

beror på vad och hur man jagar förstås, fågel,kanin mm då kan man behöva många pilar, men vid Hjort,Rådjursjakt

skjuter i alla fall jag bara ett djur åt gången, dvs letar upp det jag skjutit innan jag skjuter på något annat..

Andra pil kan vara bra om man missar, och OM djuret inte stack iväg kanske, men jag har noterat att vid bom är det

sällan de står kvar, kanske vid hård vind då men inte annars

men men, mest beror som sagt på vad/hur man jagar antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att kogret är i vägen. Dessutom grupperar jag alltid olika i sidled när jag har kogret på. Bågen blir snett balanserad och vrider sig i skottögonblicket. Jag har pilarna på ryggen men skulle vilja ha en pil på bågen. Det käns lite bökigt att fort få fram första pilen där bakifrån. Men, ett litet koger, bara en liten skål för spetsen och en liten hållare för skaftet tight mot bågen. Bara en pil. När den ligger på strängen så sitter endast ett par gram kvar på bågen som inte sticker ut, som inte tar vind eller balanserar fel.

Kan man köpa koger/hållare för en pil ? Finns det eller måste man göra själv ? Någon som vet ?

Sedan, när första pilen är i luften kan man ju alltid börja leta efter nästa där bak....

Det är väl ungefär det jag upptäckt vid ett flertal tillfällen med olika bågar. Just förflyttningar i sidled allt efter hur många pilar du har i kogret. Har även provat att skjuta precision med och utan bågkoger på avstånd upp till 70 meter.

Det jag lärt mig är att oavsett båge så får du bättre grupperingar utan ett bågkoger fullt med pilar.

Grupperingarna kan mycket väl duga även med bågkogret på. Men du presterar ännu bättre utan koger på bågen.

I allafall gör jag det!

Har du ett rygg eller höftkoger så påverkar det aldrig bågen. Sen beror det ju på hur du tänker jaga.

Vet du att det blir 500 meter :wacko: ålning med bågen framför dig så är förmodligen ett bågkoger det rätta. Ska du smygjaga i hyfsat öppen terräng så lär inte ett höftkoger störa dig.

Likaså om du mestadels sitter i ett treestand så kan du ha kogret hängande brevid dig på en krok eller gren,

Bågjägarelegenden Chuck Adams säger följande:

Many archers achieve superior broadhead flight by toting arrows in a hip quiver, back quiver, or another non-bow design. Simply assuming a bow-attached quiver is best might cost you a whitetail buck.

Så det gäller att prova sig fram. Den uppsättningen som ger dig bäst precision är den du ska använda. Man ska aldrig byta bort precision mot hastighet eller bekvämlighet.

Ska man smyga sig mot ett villebråd och vet att det är mycket vegetation du ska igenom. Då får man väl släppa ryggsäck och koger bakom sig och fortsätta smygningen med endast pilen på strängen.

För hur ofta får du möjlighet/behöver skjuta mer än en pil mot ditt byte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

- Vet du att det blir 500 meter :wacko: ålning med bågen framför dig så är förmodligen ett bågkoger det rätta. Ska du

- För hur ofta får du möjlighet/behöver skjuta mer än en pil mot ditt byte?

I ditt fall menar du väl rulla fram ?

1 på 100 kanske ?

B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I ditt fall menar du väl rulla fram ?

1 på 100 kanske ?

;)

Nu ska du bara vara tyst! Annars sprejar jag dina kläder med channel 5 nästa gång vi jagar! <_<

Sen kan du sitta där och lukta tjej och bli utan rådjur!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska du bara vara tyst! Annars sprejar jag dina kläder med channel 5 nästa gång vi jagar! <_<

Sen kan du sitta där och lukta tjej och bli utan rådjur!

Som du då ? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag kör ju som bekant med långbåge, en pil i båghanden som jag greppar tillsammans med bågen, med ett litet läderskydd på för spetsen, så att man inte skär sig eller bågen .

Koger bär jag också, dels eftersom man kan skjuta doublé, men också för avfångningsskott, eller om man skulle få några kaniner/harar od som bycatch. Jag har testat sidokoger med, men gillar ryggkoger bättre, nyckeln är att de måste ligga tight mot ryggen och pilarna måste hamna bakom huvudet, max 1 dm över nackkotan. då är det inte i vägen vid klättring, ålning, och allt annat jäkulskap man kan råka ut för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att Magnus (pilspetstillverkaren) skall ha en liten manick för att fästa en, bara en pil på bågen. En klämma och en liten kopp för spetsen, iof för tvåbladiga spetsar men ett fungerande system. Har någon sett den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att Magnus (pilspetstillverkaren) skall ha en liten manick för att fästa en, bara en pil på bågen. En klämma och en liten kopp för spetsen, iof för tvåbladiga spetsar men ett fungerande system. Har någon sett den ?

Jepps! har en sådan själv. den änvädas offtast av oss som skjuter tradbågar! dom fungerar riktigt bra! små och smidig lösning! dock får man bara med sej en pil! så ett ryggkoger är nog ändå att föredra vid jakt!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var finner man en sådan ? Jag har pilarna på ryggen men vill ha en pil på bågen. Mindre bök och mindre rörelser inför första skottet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var finner man en sådan ? Jag har pilarna på ryggen men vill ha en pil på bågen. Mindre bök och mindre rörelser inför första skottet.

Tyvärr minns jag inte de!

kolla på USA marknaden! där finns allt.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr minns jag inte de!

kolla på USA marknaden! där finns allt.

Mvh

...har gjort det men där är det oxå populärt med massor av pilar !! Får nog tillverka själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
...har gjort det men där är det oxå populärt med massor av pilar !! Får nog tillverka själv.

Det är mycket enkelt att tillverka sådana här grejer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enkelt att tillverka sådana här grejer.

Säkert, men jag ska ha en i kolfiber under 25 g. Ska kolla med Campagnolo...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...