Hoppa till innehåll

Husqvarna 22lr


Adde1977

Recommended Posts

Hej! alla här på jägarforumet. Jag undrar om någon har testat husqvarnas 22lr. Har bara husqvarna i garderoben så något annat vill jag nog inte ha <_< Skulle bli glad om dom skjuter och funkar bra,då priset inte är så högt på dom bössorna. Tacksam för svar MVH Adde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NÄHÄ!!!!!!!! Så det finns inte en käft som har en husqvarna 22lr i hyllan !!!!!!!!!!!! Och som vet om dom funkar bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla husqvarna fungerar väl klanderfritt ;) så det gör den nog också, är den dessutom billig så är ju saken biff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NÄHÄ!!!!!!!! Så det finns inte en käft som har en husqvarna 22lr i hyllan !!!!!!!!!!!! Och som vet om dom funkar bra

för ett utförligt svar behövs nog mer än husqvarna. Modell krävs nog. De har nog tillverkat en del modeller?

att tänka på med är om den har kikarsikte? eller om den bara har öppna och vill ha det? det kan vara dyrt att borra och så för att kunna sätta dit ett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

frågan är såklart vad man skall ha sin 22:a till. Visst funkar Huskvarnas 22:or men som så ofta annars får man vad man betalar för, de Huskvarnor som jag har sett har samtliga varit ganska "enkla".

För enklare målskjutning funkar de säkert alldeles utmärkt men det är ingen tvekan om att det finns andra bössor som i mina ögon är både bättre och mer prisvärda MEN då står det så klart inte Huskvarna på lådan.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi sköt mycket Huskvarna 22LR inför jägarexamen. Den funkade helt ok, jag fick träffbilder på ungefär en 5-krona på 80 meter. Men då hänger det ju rätt mycket på val av ammo...

Modell har jag ingen aning om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den funkade helt ok, jag fick träffbilder på ungefär en 5-krona på 80 meter. Men då hänger det ju rätt mycket på val av ammo...

Och på det avståndet så hänger det en hel del på skytten också, så ingen falsk blygsamhet här nu.. :P

Väl skjutet må jag säga, jag sköt ju själv Henriks "80m-tasstavla" med den CZ Varmint jag hade, och det är riktigt svårt att vara konsekvent med skyttet på det avståndet och den kalibern, ja för mig i alla fall.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och på det avståndet så hänger det en hel del på skytten också, så ingen falsk blygsamhet här nu.. ^_^

Det var väl tävlingsådran som gjorde sig påmind..... I kombination med bra stöd, vindskydd och goda instruktioner.

Samt givetvis en smula överdrift, skulle nog skrivit snusdosa för att vara lite ärligare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var väl tävlingsådran som gjorde sig påmind..... I kombination med bra stöd, vindskydd och goda instruktioner.

Samt givetvis en smula överdrift, skulle nog skrivit snusdosa för att vara lite ärligare...

de va då ingen dålig överdrift ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NÄHÄ!!!!!!!! Så det finns inte en käft som har en husqvarna 22lr i hyllan !!!!!!!!!!!! Och som vet om dom funkar bra

nope, har ingen i skåpet - av princip släpper jag inte in sånt svensktillverkat skit i skåpet. Nej jag ägen ingen Volvo heller.

Men de vanligen förekommande är enkelskottare - och då har du en kul tid framför dig om du vill ha den på jaktlicens.....

Man har gjort två modeller med magasin - mig veterligen, dessa ser man inte så ofta. Men liksom sina enklare föregångare skjuter de bra som regel - men jag har lite svårt att se vad en HVA skulle göra bättre än en Anschütz? Som dessutom finns i drivor begagnade - med vettiga stockar. För vem HVA stockade sina vapen för är en gåta som ingen lyckats förklara....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att stockmakaren på Husqv var inspirerad av de så kallade kentucky rifles som var nr 1 under en tid i USA.

husqvarna22lrenkel.jpg

PD-Kentucky-x3.jpg

Slående likhet?

Helt allvarligt vill man ha en vettigt fungerande 22 LR för jakt/övningskytte finns det så många andra alternativt att titta på att det svaret inte ryms i ett inlägg.

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en som dessutom kan vara till salu eftersom jag aldrig har tid att använda den. Den är borrad för kikarsikte men saknar klackar. Skicka PM om du är intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Skakar liv i en gammal tråd.

Jag har en princip som säger att dyrast är inte alltid bäst:excl:

Jag har precis skickat in licensansökan på en Hva 622 som jag tänkte ha för att träna prickskytte med i första hand. Billig och enkel.

Jag köpte en Hva 1640 30-06. Som jag tänkte ha som jaktgevär. Till det en beg kikare Tasco 3-9/40 med belyst kors. Summa summarum 800kr för studsare med kikare och montage. Efter inskjutning satt serien inom 6cm på 80m. Norma Jaktmatch

622an hamnar på 500 kr, servade och med monterade weaverklackar.

Känns onödigt att lägga ut tusentals kronor för samma resultat. Grundtanken är väl ändå att viltet ska ligga ner efter första skottet och då hänger det väl mer på den som trycker av än vad som står stansat på pipan:unsure::rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där belysta Tascon är väl vad som kan och bör ifrågasättas men den insikten lär komma till dig, 

60 mm på 80 meter är godtagbart, så nej man måste inte ösa ut medel men det finns en gräns mot dumsnålhet som man oftast först ser efter att den passerats. C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...