Hoppa till innehåll

.323" kulor med bra effekt.


Joacim

Recommended Posts

Håller på att förhandla mig till en mark på en lite större grisgård hemomkring.

Dom är inte nöjda med hur jägarna som är där nu sköter skyddsjakten på grisarna i grödorna.

Det är trots allt så att om man är grisbonde och står för allt foder till 300+ grisar själv så säger det sig själv att det inte går ihop ifall vildsvinen kommer in i havre/vetefälten och ödelägger 10 - 30ha grödor/sässong.

I vilket fall som helst så lutar det åt att jag och min mamma eventuellt ska få ta över all jakt på marken och försöka få ordning på saker och ting.

Har så smått börjat att fundera på kulval på grisar i grödorna. Personligen skulle jag ju vilja ha bra effekt i svinen ute i midjehög säd, inte för att jag är rädd för grisarna utan mer för att jag vill kunna skjuta så många griar som möjligt i ett bräde. Alltså vill jag helst ha grisarna jag skjuter på på plats. Detta är omöjligt om man inte träffar CNS men det blir ju hur som helst oftast bättre dessto mer effektiv kula man har.

Mina tankar har gått kring 180grs BST och 170grs Hornady RN.

Personligen vet jag att 170grs RN är en styggelse i vilt på under 100meter. Mycket sprängt kött osv. Men jag tar hellre det och få grisarna att vackert lägga sig lite snabbare.

Tänker jag rätt eller helt galet?

Någon som provat BST i 8x57JS?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en potentiellt dum fråga, men går grisarna nånstans om man skjuter dem med bogskott? Borde inte det lugna ner dem lite grann?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver fler skyttar på plats,

jag erbjuder mig och mina tjänster ett par helger under aktuell tid,

finns det ingen AB kula i .323? Det hade jag gillar att skjuta med.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en potentiellt dum fråga, men går grisarna nånstans om man skjuter dem med bogskott? Borde inte det lugna ner dem lite grann?

Sjävlklart så gör det de. Dom blir lugnare än "normalt" tillstånd. Men med en hyffsat hård kula typ TSX, Oryx, Accubond osv så har jag uppfattningen av att grisarna är såpass hårdskjutna "oftast" att dom kan ta sig ett stycke.

TROR därför mig också kuna motvärka lite av detta genom en lite blötare kula med mer effekt.

Har skjutit en enda gris som la sig på platsen vilket var med en 6,5x55 och Lapua mega.

De andra två har jag skjutit med 6,5x55 och oryx och 280rem med Rhino.

Grisen med oryxkulan strax bakom bogarna gick 200meter!

Även min megakula satt i bakkant på bogen, alltså inte mitt i.

Vet inte om mitt resonemang haltar.

Har som ni förstår inte sådär jättemånga grisar på mitt samvete men de jag har skjutit har visat tendenser till att vilja springa ett bra stycke efter träff av hårdare kulor kontra lite mjukare.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver fler skyttar på plats,

jag erbjuder mig och mina tjänster ett par helger under aktuell tid,

finns det ingen AB kula i .323? Det hade jag gillar att skjuta med.

/Christian

Givetvis kommer det behövas fler skyttar under mjölkmognaden (heter det så).. Det verkar dock för tillfället som att dom inte vill ha in för mycket gästjagande folk. Men det kommer dom bli varse om när vi inte kommer att kunna hålla tillbaka grisarna på två personer. För det fattar ju vem som helst att man inte på 50ha åker kan hålla tillbaka alla grisarna på två man :)

Jodå det finns Accubond i .323" Kanske är den man ska ta ändå?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha bra effekt så ordinerar jag 340 Wby och Hornady RN 250 i 870 m/s :)

Helst vill inte jag ha mer styk än grisarna :)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helst vill inte jag ha mer styk än grisarna :)

Nä, jag vet :)

Jag har svårt att se att en Accubond skulle ställa till med mer oreda än en rundnos, men jag kan ha fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jocke,

nu är jag bara en enkel kille från landet,

men skott i gräs/säd/fält kommer i mina ögon att ligga högt i målet,

jag vill nog ha en kula som har lite hållbarhet.

Ett tips på blötkula som du efterfråga de är Speer Hotcore,

de är/har varit rejält mjuka.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jocke,

nu är jag bara en enkel kille från landet,

men skott i gräs/säd/fält kommer i mina ögon att ligga högt i målet,

jag vill nog ha en kula som har lite hållbarhet.

Ett tips på blötkula som du efterfråga de är Speer Hotcore,

de är/har varit rejält mjuka.

/Christian

*mums* :)

Bytte till mig 50st Hot-core av marcus för ett tag sedan.

Men du har rätt. Det kan bli trubbel när det tar högt i grisen med blötare kulor.

Dessa eviga val. Man får väll helt enkelt testa med 220grs GK eller 180grs Accubond och se om man behöver eftersträva mjukare kulor och blötare uppföranden.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personlig favorit utan så väldans mycket erfarenhet av andra kulor så Hornady SST.

Vet inte om den finns i.323...

Den gör det den ska med skaplig restvikt och stor oreda.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personlig favorit utan så väldans mycket erfarenhet av andra kulor så Hornady SST.

Vet inte om den finns i.323...

Den gör det den ska med skaplig restvikt och stor oreda.

/Lasse

Den finns tyvärr inte i .323" annars har jag förstått att det är en bra kandidat vid eftersträvan av hög effekt i viltet. Kommer aldrig glömma ett par bilder som en viss SST anhängare på forumet skickade till mig. Knall och fall och ett par riktigt stora hål i viltet.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den finns tyvärr inte i .323" annars har jag förstått att det är en bra kandidat vid eftersträvan av hög effekt i viltet. Kommer aldrig glömma ett par bilder som en viss SST anhängare på forumet skickade till mig. Knall och fall och ett par riktigt stora hål i viltet.

MVH/Jocke

Vad synd. Då finns bara en sak kvar att göra, byta kaliber till en som det finns SST kulor till :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har skjutit mycket vilt med vulcan och det har gått bra utan att spränga för mycket

om du nu ska skjuta dom högt så tror jag att nämda kula gör jobbet bra, korta håll och skottet i skalle eller i rygg raden men det går säkert med ac men har för lite erfarenhet med denna håller på att testa den ,inne på 2 såsongen

mvh, samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Den finns tyvärr inte i .323" annars har jag förstått att det är en bra kandidat vid eftersträvan av hög effekt i viltet. Kommer aldrig glömma ett par bilder som en viss SST anhängare på forumet skickade till mig. Knall och fall och ett par riktigt stora hål i viltet.

MVH/Jocke

Hornady släpper nu SST i .323

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma Vulkan 196 gr, Nosler Ballistic Tip 180 gr, Speer Prohunter 175 gr, Hornady SP 195 gr eller Hornady SST (när den går att få tag på). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...