Hoppa till innehåll

Vad har ni skjutit i år ?????


daniel-nilsson

Recommended Posts

  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • amakulu

    19

  • Linus

    5

  • Roggman66

    5

  • mickel

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Den hära jaktsäsongen som varit är jag riktigt nöjd med. Det har blivit:

1 älgkalv

2 grävlingar (1 i fälla, 1 på vak)

5 duvor

5 kråkor

6 minkar (alla i fälla)

ca:7 skator

8 rävar (4 i fälla, 4 på vakjakt)(en hade skabb).

Mvh jimboh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Den hära jaktsäsongen som varit är jag riktigt nöjd med. Det har blivit:

1 älgkalv

2 grävlingar (1 i fälla, 1 på vak)

5 duvor

5 kråkor

6 minkar (alla i fälla)

ca:7 skator

8 rävar (4 i fälla, 4 på vakjakt)(en hade skabb).

Mvh jimboh

Det där med roviltet skall du ha applåder förclap2.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med roviltet skall du ha applåder förclap2.gif

Tackar  :)

jo predatorjakten är min favoritjakt. Om jag blev tvungen att välja mellan att bara jaga älg och rådjur eller bara jaga räv så skulle jag utan tvekan väja rävjakten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2006 till dags dato--->

Suttit och räknat efter nu... och ska försöka skriva dagbok mer noga framöver även vad gäller fågel också. Men detta är vad jag har fått under denna säsong.

Två rådjur.

1 hare.

8st kråkor.

1 Kaja.

3 änder.

1 Fasan.

På de större fågeljakterna kutar jag med bössa mkt och skulle kunna skjuta rätt mkt men trivs inte med att skjuta under stress så jag avstår oftast när jag kutar med hund i dreven osv och gör bara avfångningskott om så behövs (de räknas inte). Då spar jag mig hellre till nåt trevligt kvällsträck där jag kan ha lugnt och skönt och då är det inte mängden som räknas utan kvalitén på skotten. De 3 änderna i år var sådan kvalitet liksom kråkorna som ju alltid bjuder på spännande utmaning och ska jagas under trevliga former. Men bäst var förstås mina första rådjur! Det första kom blixtsnabbt ut ur grantätorna där jag stod och jag fick in det perfekta skottet och därmed var min "oskuld" tagen även på hårvilt. En dag jag inte glömmer i första taget  ;)

Har fått skottchans på tre rå (varav två för min tax) till men avstod de av olika själ och kom på att det är nog banne mig mer spännande att ha ett vilt på kornet men avstå än att skjuta,... för jisses jäklar vad pulsen blir hög i de stunderna! När det är så där nääääära men kanske nån meter för långt bort och.... jo, nej... upp med pipan och säkra... och se rådjuret skutta vidare tills en annan dag. Underbart!

Jag har kutat som hundförare i alla år sen jag var liten men inte blivit skytt själv förrens hösten 2005 och jag måste säga att 2006 som blev mitt första år som skytt blev en himla bra år!  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2006 till dags dato--->

Suttit och räknat efter nu... och ska försöka skriva dagbok mer noga framöver även vad gäller fågel också. Men detta är vad jag har fått under denna säsong.

Två rådjur.

1 hare.

8st kråkor.

1 Kaja.

3 änder.

1 Fasan.

På de större fågeljakterna kutar jag med bössa mkt och skulle kunna skjuta rätt mkt men trivs inte med att skjuta under stress så jag avstår oftast när jag kutar med hund i dreven osv och gör bara avfångningskott om så behövs. Då spar jag mig hellre till nåt trevligt kvällsträck där jag kan ha lugnt och skönt och då är det inte mängden som räknas utan kvalitén på skotten. De 3 änderna i år var sådan kvalitet liksom kråkorna som ju alltid bjuder på spännande utmaning och ska jagas under trevliga former. Men bäst var förstås mina första rådjur! Det första kom blixtsnabbt ut ur grantätorna där jag stod och jag fick in det perfekta skottet och därmed var min "oskuld" tagen även på hårvilt. En dag jag inte glömmer i första taget  ;)

Har fått skottchans på tre rå (varav två för min tax) till men avstod de av olika själ och kom på att det är nog banne mig mer spännande att ha ett vilt på kornet men avstå än att skjuta,... för jisses jäklar vad pulsen blir hög i de stunderna! När det är så där nääääära men kanske nån meter för långt bort och.... jo, nej... upp med pipan och säkra... och se rådjuret skutta vidare tills en annan dag. Underbart!

Jag har kutat som hundförare i alla år sen jag var liten men inte blivit skytt själv förrens hösten 2005 och jag måste säga att 2006 som blev mitt första år som skytt blev en himla bra år!  ;D

Glömde,.. men jag har ju fått ner ettpar duvor också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jaktår i tyskland er från 01.April till 31. Mars och jag har skjutit:

1 Pintjur (syckelstyrer)

1 Tjur (Älg - min störste Trofè - ser på foto back) ;) ::)

1 Älgkalv (tjurkalv)

1 Snöhare (min första i sverige)

han hadde just fel kläder på seg och ingen snö under juldagen - men jag har skjutit efter jul!

i tyskland:

10 viltsvin

2 Rådjur (bock o. get)

051206141vu9.jpg

004md5.jpg

Pintjur med 127 kg Slaktvikt

Hälsningar Storgalt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vildsvin Vildsvin och åter Vildsvin och Vildsvin Vildsvin det har blivit en hel del vildsvin sedan har det blivit en hel del annat vilt och fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snö hare är det en ny sort eller menar du svensk hare 8)

jag har skjutit et dussin minkar för hundarna (tjt)

6 grävlingar

4rävar

1 rå

fågel ja har inte räknat dom men det blir en hög svartfågel,änder,gäss mm blömde gris oxå

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick samma fråga av Svenska jägareförbundet idag på posten.

Dom håller på med statistik på skjutet vilt i alla kategorier i våra län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...