Hoppa till innehåll

Byta vanes på kolfiberpilar


MatteH

Recommended Posts

Hej alla glada!

Köpte på mig ett 50-tal nya vanes igår då jag vill prova med en lite mindre dimension än de jag redan har.

Samt att den förre ägaren till min båge inte vart direkt snäll mot pilarna och vanesen ser ut som skit.

Så min tanke var att byta vanes på alla mina "gamla" pilar.

Satt och läste på nätet igår om hur man enklast rensar de gamla pilarna osv.

Slutade med att jag satt med en vass kniv och en gammal potatisskalare!

En pil gick bra men nästa pil så högg potatisskalaren och drog en synnerligen liten reva i pilen :huh:

Jaja tänkte jag det var ju inte så farligt, vad är det värsta som kan hända....

Sedan googlade jag på det.....

Fyttifan vilka läbbiga olyckor som hänt / händer med skadade kolfiberpilar om man har otur.

Jag plockade direkt bort den skadade pilen från de andra och den kommer aldrig få bli avlossad.

Men nu blir man ju lite osäker på hur mycket en kolfiberpil klarar av.

När jag sitter med potatisskalaren så skall det ju bara vara limresterna som ryker egentligen men jag kan tänka mig att man kanske kommer åt ytan på kolfibret en hel del med.

Hur farligt är detta?

Jag vill fan inte ha en pil som exploderar i ansiktet på mig eller som skjuts in i min arm eller hand.

Har ni andra några bättre ideer på hur man rensar bort gamla vanes?

Och det här med wraps? Hur fungerar det?

Tacksamma för all hjälp!

/Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada!

Köpte på mig ett 50-tal nya vanes igår då jag vill prova med en lite mindre dimension än de jag redan har.

Samt att den förre ägaren till min båge inte vart direkt snäll mot pilarna och vanesen ser ut som skit.

Så min tanke var att byta vanes på alla mina "gamla" pilar.

Satt och läste på nätet igår om hur man enklast rensar de gamla pilarna osv.

Slutade med att jag satt med en vass kniv och en gammal potatisskalare!

En pil gick bra men nästa pil så högg potatisskalaren och drog en synnerligen liten reva i pilen :wub:

Jaja tänkte jag det var ju inte så farligt, vad är det värsta som kan hända....

Sedan googlade jag på det.....

Fyttifan vilka läbbiga olyckor som hänt / händer med skadade kolfiberpilar om man har otur.

Jag plockade direkt bort den skadade pilen från de andra och den kommer aldrig få bli avlossad.

Men nu blir man ju lite osäker på hur mycket en kolfiberpil klarar av.

När jag sitter med potatisskalaren så skall det ju bara vara limresterna som ryker egentligen men jag kan tänka mig att man kanske kommer åt ytan på kolfibret en hel del med.

Hur farligt är detta?

Jag vill fan inte ha en pil som exploderar i ansiktet på mig eller som skjuts in i min arm eller hand.

Har ni andra några bättre ideer på hur man rensar bort gamla vanes?

Och det här med wraps? Hur fungerar det?

Tacksamma för all hjälp!

/Matte

Jag har alltid använt en vass kniv för jobbet. Med mycket lätt tryck och lämplig vinkel så putsar man av limrester. Undvik att göra åverkan på själva skaftet under arbetet. Med en vass kniv behöver man heller inte ta i så hårt för att få bort fenor.

Lösningen är att du är väldigt lätt på handen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt en vass kniv för jobbet. Med mycket lätt tryck och lämplig vinkel så putsar man av limrester. Undvik att göra åverkan på själva skaftet under arbetet. Med en vass kniv behöver man heller inte ta i så hårt för att få bort fenor.

Lösningen är att du är väldigt lätt på handen.

Precis, jag använder smala mattknivsblad då dessa flexa lite, men vara lätt på handen är nyckeln

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, jag använder smala mattknivsblad då dessa flexa lite, men vara lätt på handen är nyckeln

Ja ok.

Men lite "skaver" man ju på ytan av kolfibret. Är detta farligt?

Samt måste skaftet bli helt rent och slätt eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ok.

Men lite "skaver" man ju på ytan av kolfibret. Är detta farligt?

Samt måste skaftet bli helt rent och slätt eller?

Om man får märken som kan liknas vid sandpapperslip så är det inget att bry sig om. Jag har i åratal gjort detta och aldrig märkt något som skulle försämra skaftet. Ju renare du kan få pilskaftet desto bättre fäster fenan. Jag avslutar alltid med att torka av med T-röd. Som lim använder jag Bilttemas billiga gel snabblim för en tjuga tuben. Funkar lika bra eller bättre än dom dyra speciallim som säljs av bågskyttehandlare. Du ska dock inte tvätta fenorna med något lösningsmedel om inte tillverkaren säger något. När det gäller Blazer vanes så har jag märkt att gula och vita fenor fäster bättre än röda. Den röda fenan uppfattar jag som fetare i ytskiktet. Jag skjuter genom WB hylla och har inga problem med att fenorna skulle lossna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om man får märken som kan liknas vid sandpapperslip så är det inget att bry sig om. Jag har i åratal gjort detta och aldrig märkt något som skulle försämra skaftet. Ju renare du kan få pilskaftet desto bättre fäster fenan. Jag avslutar alltid med att torka av med T-röd. Som lim använder jag Bilttemas billiga gel snabblim för en tjuga tuben. Funkar lika bra eller bättre än dom dyra speciallim som säljs av bågskyttehandlare. Du ska dock inte tvätta fenorna med något lösningsmedel om inte tillverkaren säger något. När det gäller Blazer vanes så har jag märkt att gula och vita fenor fäster bättre än röda. Den röda fenan uppfattar jag som fetare i ytskiktet. Jag skjuter genom WB hylla och har inga problem med att fenorna skulle lossna.

Är det detta lim? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim1/

/Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...