Hoppa till innehåll

Avfyrad kula spinner på is!


Texas heart shot

Recommended Posts

Har fått tag i en kille (marcus) som har tillgång till bottenfrysta ankdammar. Det finns en möjlighet ändå :rolleyes:

Väntar på slutrapport och videoh, senast 05022011 klockan 00:00.slut. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    16

  • novacula

    15

  • Radium

    13

  • Texas heart shot

    5

Väntar på slutrapport och videoh, senast 05022011 klockan 00:00.slut. ;)

Motfråga: borde inte du kunna verifiera detta själv som har en massiv vapenarsenal och dessutom bor i ett av Europas kallaste länder? (med en massa sjöar dessutom) :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"When Chuck Norris shoots ice the earth spins on the bullet."

Men vaddå.. är det inte helt enkelt så att orsaken till att kulan spinnar runt sin egen axel är från räfflorna i pipan ja?

och sen att när man skjuter på is i rätt vinkel så

1. deformeras inte kulan mot isen, för isen är inte tillräckligt hård

2. kulan i princip "studsar" som en studsboll på isen men rotationen runt den egna axeln kvarstår

behöver det vara svårare än så?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"When Chuck Norris shoots ice the earth spins on the bullet."

Men vaddå.. är det inte helt enkelt så att orsaken till att kulan spinnar runt sin egen axel är från räfflorna i pipan ja?

och sen att när man skjuter på is i rätt vinkel så

1. deformeras inte kulan mot isen, för isen är inte tillräckligt hård

2. kulan i princip "studsar" som en studsboll på isen men rotationen runt den egna axeln kvarstår

behöver det vara svårare än så?

det är inte svårare än så.

ser det ut som en anka, går som en ankka låter som en anka så vägrar vissa enda acceptera att det är en ankka ifall inte mythbusters(som man överlag inte kan ta på allvar) har bevisat att det är en ankka. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är inte svårare än så.

ser det ut som en anka, går som en ankka låter som en anka så vägrar vissa enda acceptera att det är en ankka ifall inte mythbusters(som man överlag inte kan ta på allvar) har bevisat att det är en ankka. :P

Vill bara förtydliga för våra vänner här på forumet som inte är så bevandrade i det finska språket... Att Anka och Ankka är samma sak bara att det ena är svenska och det andra är finska..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga för våra vänner här på forumet som inte är så bevandrade i det finska språket... Att Anka och Ankka är samma sak bara att det ena är svenska och det andra är finska..

tack broder att du utmärkte detta, jag har varit borta förlänge från detta forum!håller ju på att bli helfinsk :F :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga för våra vänner här på forumet som inte är så bevandrade i det finska språket... Att Anka och Ankka är samma sak bara att det ena är svenska och det andra är finska..

Ingen fara, vi är vana att Radium slänger ur sig dubbel bokstäver här å där. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är inte svårare än så.

ser det ut som en anka, går som en ankka låter som en anka så vägrar vissa enda acceptera att det är en ankka ifall inte mythbusters(som man överlag inte kan ta på allvar) har bevisat att det är en ankka. :P

Jag litar bara på folk med yviga mustacher.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag begriper faktiskt inte varför det skulle vara så fruktansvärt osannolikt att detta skulle vara sant.

Så fruktansvärt hårt är ju faktiskt inte is att en kula måste deformeras nämnvärt, att rotationskraft finns kvar i kulan även när den rikoscherat.

Det är det ju också en väldig skillnad på is och is. Det är ju knappast säkert att lyckas genom att gå ut på första bästa hockeyplan och prova bara för att de här grabbarna fick till det. Rätt många faktorer som spelar in, isens hårdhet och andra egenskaper hos isen, kaliber, kula mm, men när det är rätt förhållanden så varför inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den enda erfarenhet jag har i ämnet är från när en kompis avlossade sin 5,6x52R nästan rakt ner i isen från en brygga.

Vi hade väl ca 2m ner till isen som var ca 5-10cm tjock. Kulan gick igenom och gav en häftig vattenpelare upp ur hålet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat upp 600 bulor till 9:an, finns inte en chans i världen att detta skulle stämma men har någon vägarna förbi Umeå så får ni skjuta er less

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat upp 600 bulor till 9:an, finns inte en chans i världen att detta skulle stämma men har någon vägarna förbi Umeå så får ni skjuta er less

Andreas

Så du menar att när jag ska till Ume i feb så kan jag få skjuta 600 bulor med din "9a"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ammokostnaden är ju det absolut minsta problemet. Att ni ens orkar ta upp det... :P

Jag har nu rådfrågat en ballistik-expert i skytteföreningen och avvaktar svar angående rikoschett/studs-risk. Får jag grönt ljus från honom så ska jag testa och filma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ammokostnaden är ju det absolut minsta problemet. Att ni ens orkar ta upp det... :P

Jag har nu rådfrågat en ballistik-expert i skytteföreningen och avvaktar svar angående rikoschett/studs-risk. Får jag grönt ljus från honom så ska jag testa och filma.

Jag kan iofs gissa vad hans svar blir.. :) det var ngn som pratade om darwin i någon annan tråd för någon dag sen... :)

Vad gör honom expert föresten (av ren nyfikenhet), intressant jobb?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gör honom expert föresten (av ren nyfikenhet), intressant jobb?

Utan att gå in på detaljer så - ja, han kan sin sak från sitt jobb. Inget snack om det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en FMJ håller för skott i is är nog i det närmaste stansdard i pistolkalibrar. Sällan dom är mer skadad än lite repor om man gräver fram dom ur vallen. För att sno en Mythbustersterm så säger jag "plausible" om spinnande kulor :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

borde inte vara omöjligt..

kom ihåg sen att mythbusters misslyckas ibland. som t.ex när dom skulle skjuta pil i pil.

sk. robin hood.. enligt dom omöjligt men det händer dagligen världen över ;) fråga JS.

så tillräckligt många skott i olika sorters is så tror jag man kan få se en snurrig kula.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

borde inte vara omöjligt..

kom ihåg sen att mythbusters misslyckas ibland. som t.ex när dom skulle skjuta pil i pil.

sk. robin hood.. enligt dom omöjligt men det händer dagligen världen över ;) fråga JS.

så tillräckligt många skott i olika sorters is så tror jag man kan få se en snurrig kula.

mvh

De gjorde iofs om den myten, och kyckades. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kommer ihåg att mythbusters skulle testa om det var möjligt att träffa ett mynt med revolver innan myntet träffade marken om man släppte det fån handen och rvolvern satt i hölstret. så har jag för mig att det var.

men eftersom ingen av dom två i teamet som provade klarade det så va den myten busted.. viss det är nog inte lätt men visst fasen borde det vara möjligt

//lucky luuke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kommer ihåg att mythbusters skulle testa om det var möjligt att träffa ett mynt med revolver innan myntet träffade marken om man släppte det fån handen och rvolvern satt i hölstret. så har jag för mig att det var.

men eftersom ingen av dom två i teamet som provade klarade det så va den myten busted.. viss det är nog inte lätt men visst fasen borde det vara möjligt

//lucky luuke

De hade ju in en CAS-skytt som grejade det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan iofs gissa vad hans svar blir.. :) det var ngn som pratade om darwin i någon annan tråd för någon dag sen... :)

Vad gör honom expert föresten (av ren nyfikenhet), intressant jobb?

Mailade honom igår kväll, och fortfarande inget svar. Jag fruktar det värsta :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mailade honom igår kväll, och fortfarande inget svar. Jag fruktar det värsta :blush:

Du ska se klubben sitter i styreldemöte nu.. "Jag SA ju att vi inte skulle skrivit på för nån glock, fan aldrig någon som lyssnar på mig!" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...