Hoppa till innehåll

Lite problem...


Gabriel

Recommended Posts

Har lite problem med att få samma träffläge på jaktspetsarna som jag har på tavelspetsarna, har bågen intrimmat som den ska så vitt jag vet & har provat att göra walkbacks med tavelspetsar & allt funkar som det ska, men så fort jag skjuter jaktspetsarna så trättar pilarna 15-20 cm ner till höger på 20 m.

Har följt guider för intuning av jaktspetsar där dom säger att man ska justera pilhyllan & då funkar det bra men då träffar ju inte tavelspetsarn där dom ska :wub:

Vad göra ?

Höjden på hyllan är åxå som den ska har 90* sträng/pil.

Har en qt4000 hylla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktpilarna träffar över tavelpilarna: Sänk pilhyllan/flytta upp nockläget

Jaktpilarna träffar under tavelpilarna: Höj pilhyllan/flytta ned nockläget

Jaktpilarna träffar höger om tavelpilarna: Flytta pilhyllan mot vänster

Jaktpilarna träffar vänster om tavelpilarna: Flytta pilhyllan mot höger

:mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redan provat det, då flyttar sig träffläget för tavelspetsarna åxå :mellow:

Vill ju att dom ska sammskjuta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite problem med att få samma träffläge på jaktspetsarna som jag har på tavelspetsarna, har bågen intrimmat som den ska så vitt jag vet & har provat att göra walkbacks med tavelspetsar & allt funkar som det ska, men så fort jag skjuter jaktspetsarna så trättar pilarna 15-20 cm ner till höger på 20 m.

Har följt guider för intuning av jaktspetsar där dom säger att man ska justera pilhyllan & då funkar det bra men då träffar ju inte tavelspetsarn där dom ska :D

Vad göra ?

Höjden på hyllan är åxå som den ska har 90* sträng/pil.

Har en qt4000 hylla

Har du samma vikt på spetsarna? så inte dina tavelspetsar är typ 70 grains och jaktspetsarna 120 grains?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redan provat det, då flyttar sig träffläget för tavelspetsarna åxå :lol:

Vill ju att dom ska sammskjuta...

1. Har du samma vikt på jaktspetsar och fältspetsar? ( Ibland måste man ha olika spetsvikt på fältspets/jaktspets för att de ska skjuta lika)

2. Räcker fenorna till för att styra upp spetsen?

3. Har du rätt timing (om du har en 2 cams båge)?

4. Är din skytteform och handisättning bra?

5. Har du rätt spine på pilen. Med fältspets får man nästan alltid bra grupperingar. Det är med jaktspets som bristerna syns.

6. Köp en Rytera Alien X så sitter de olika spetsarna lika. (Se bilden) :D

post-1478-1272149256_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. det skiljer 5 grain på spetsarna enligt krutvågen

2. Fenornas tillräcklighet vet jag inget om men enligt anders på SB så ska dom räcka.

3. ?

4. Det tror jag, gör precis som Robin Hood.

5.vapor pro 300ska räcka har jag fått höra men då bågen e ganska snabb så ska jag prova lite styvare pilar på träffen så får vi se om det går bättre, tror kanske att problemet ligger här...

6. om det våre så enkelt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. det skiljer 5 grain på spetsarna enligt krutvågen

2. Fenornas tillräcklighet vet jag inget om men enligt anders på SB så ska dom räcka.

3. ?

4. Det tror jag, gör precis som Robin Hood.

5.vapor pro 300ska räcka har jag fått höra men då bågen e ganska snabb så ska jag prova lite styvare pilar på träffen så får vi se om det går bättre, tror kanske att problemet ligger här...

6. om det våre så enkelt :D

1. Inget bekymmer med 5 grains skillnad. Väg hela pilen och skjut med 2 exakt lika tunga. Ibland kan lim och fenorna lägga till ytterliggare grain till vikten. Det bästa är ju om man får alla pilar att väga lika mycket.

2. Jag skjuter med 2 tums blazer vanes med hög profil. Styr upp pilarna mycket bra. Spöar en gammal 5 tummare med lägre profil.

3. Om du har en 2 camsbåge så är timingen mellan hjulen viktigt. Jag och en kompis bytte i veckan båda camhjulen på hans Bowtech Allegiance. Han var tvungen att göra det för att ta ner draglängden en aning. Denna bowtech var årsmodell 2006.

Då trimmade vi in timingen mellan hjulen genom att tvinna på kablarna tills märkena stod exakt lika. Det räckte med 3 varv på ena kabeln. Skulle du ha dålig timing mellan hjulen så skjuter inte bågen nå vidare. Jag kan kolla det på träffen också.

4. Brister i handisättning och skjutform kommer fram tydligare när du monterar på en jaktspets med fasta blad.

5. Jag skjuter Trophy Ridge 300 skaft (ganska styva). Vi kan testa att skjuta gruppering med jaktspets/fältspets på träffen. Tar med mig 100 grains muzzy med fasta blad. Min Martin Firecat sköt fina grupperingar med Trophy ridge 350. Men när jag monterade på jaktspets så var det bara att titta på gruppering och pilflykt för att inse att den var för vek. När jag tog 300 skaftet så var problemet ur världen.

6. Det finns folk som tillverkar Rytera dagligen. Bara att åka till Ryteraaffären och köpa dig en! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D Gör som vi sa i går på tele Gabriel! släpa up dej hit på klubbträffen! så ska vi slå våra huvuden samman och lösa ditt problem!

De är inte alltid det går att få jakt och fälltspets att samskjuta exakt! Jag och JS lyckades inte med min pilbåge! vi fick ner spridningen men vi kom aldrig till ett resultat som vi blev nöjda med!

utan jag skjuter alltid om bågen när jag ska skjuta med jaktspets! de är så lätt fixat så ja känner inte att det är något problem!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den snabbaste vägen är mekaniska spetsar typ Spitfire Maxx eller liknande

Med dagens högpresterande bågar är det inga problem att köra med mekaniska spetsar. Man använder mekaniskaspetsar till att fälla både älg och björn. Så vill man göra trimningsproceduren enkel så tar man mekaniska. Tack och lov så går utvecklingen framåt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med dagens högpresterande bågar är det inga problem att köra med mekaniska spetsar. Man använder mekaniskaspetsar till att fälla både älg och björn. Så vill man göra trimningsproceduren enkel så tar man mekaniska. Tack och lov så går utvecklingen framåt!

jupp, om man nu inte gillar att mickla o pickla i timmar förstås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jupp, om man nu inte gillar att mickla o pickla i timmar förstås

Jag har hållt på med bågjakt och bågskytte så j-kla länge att nuförtiden vill jag bara att grejerna funkar.

Träffar jag det jag siktar på så är jag nöjd. Att behöva skruva med bågar eller bilar ger mig inte så mycket nöje längre. Jag gör det om jag är tvungen att göra det för funktionen. Annars vill jag att det bara ska funka.

Vissa tycker om att testa och mickla med olika uppsättningar. Inget fel i det. Men har jag funnit nåt som funkar så vill jag ogärna skruva på det. Med åren kommer rutinen och man märker ganska snart om det är nåt fel på en uppsättning.

Så mycket som jag skjutit denna vinter var det länge sen jag gjorde. Tack och lov har vi haft tillgång till en 35 meters inomhus lokal med fikarum och bastu, så lite bortskämd har man varit. Gratis dessutom!

Vi körde ju kursen i Nora där jag gick igenom utrustningen för flera skyttar. De flesta var nybörjare och det gemensamma var att INGEN hade en rätt inställd båge. Tänkte att det kan vara läge att köra en till trimningskurs framåt sommaren.

När det gäller trimning av jaktspetsar så är grundkravet att skytten måste ha en hyfsad skjutform till att börja med. Har man inte det så går det inte att få till en intrimning om felet i grunden återfinns bakom strängen!

Alla fel man gör som skytt blir än mer större när du monterar på en jaktspets. Den förlåter inte dina misstag som en fältspets gör!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder mekaniska spetsar nu & då funkar det bra...men e inte nöjd med spetsarna så dom "åker upp" nu & då.

De jag använder är rage 2 bladigasom är minst ett år gamla, har ni förslag på några bättre ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder mekaniska spetsar nu & då funkar det bra...men e inte nöjd med spetsarna så dom "åker upp" nu & då.

De jag använder är rage 2 bladigasom är minst ett år gamla, har ni förslag på några bättre ?

Släng dem.. jag flera gånger påpekat just det problemet med Rage här. Jag har använt både Innerloc, Spitfire och Spitfire Maxx

alla 3 kan jag varm rekomendera då mekaniken funkar utmärkt

Bilderna är såren fråm Spitfire maxx

post-2338-1272225967_thumb.jpg

post-2338-1272225985_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kasta absolut inte bort dem!!

Rage är så bra som det kan bli när det gäller mekaniska spetsar!!

Problemet med de lite äldre spetsarna var dock att de fällde ut sig när de inte skulle göra det..

Men det är åtgärdat på 2010 års spetsar.

Dock finns det lösning på problemet:

- Fila en lite djupare skåra i bladen där O-ringen håller dem

- Sätt ett litet gummiband runt "midjan" på spetsen.

- Byt ut O-ringen till en med lite tjockare gummi

Välj någon av de 3 lösningarna så ska det funka.

Även om det medför lite extra jobb så är det värt det!

Använder mekaniska spetsar nu & då funkar det bra...men e inte nöjd med spetsarna så dom "åker upp" nu & då.

De jag använder är rage 2 bladigasom är minst ett år gamla, har ni förslag på några bättre ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kasta absolut inte bort dem!!

Rage är så bra som det kan bli när det gäller mekaniska spetsar!!

Problemet med de lite äldre spetsarna var dock att de fällde ut sig när de inte skulle göra det..

Men det är åtgärdat på 2010 års spetsar.

Dock finns det lösning på problemet:

- Fila en lite djupare skåra i bladen där O-ringen håller dem

- Sätt ett litet gummiband runt "midjan" på spetsen.

- Byt ut O-ringen till en med lite tjockare gummi

Välj någon av de 3 lösningarna så ska det funka.

Även om det medför lite extra jobb så är det värt det!

Varför ska man överhuvudtaget hålla på och mickla hemma när det finns fungerande spetsar att köpa?

Rage är inte en spets jag litar på. Blåser det hårdare är 5 m/sek så fäller den ut sig! :lol:

Tycker det är helt onödigt att hempula med gummisnoddar,o-ringar och fila på spetsen eller bladen.

Välj en spets som funkar istället!

Jag har gett bort mina Ragespetsar och kommer inte att köpa dem mer.

Nap spitfire och innerloc är betydligt tillförlitligare spetsar.

Känns som man hade lite för bråttom att släppa ragespetsarna till försäljning. De var inte riktigt klara om man redan måste komma med en förnyad design. Tydligen har även Rage insett att deras första design var skit.

Muzzy 100 grain har sett likadan ut sen jesus sket i trasor och den har alltid funkat. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man fjolårets modell av Rage så kan man göra som jag beskrev tidigare!

De från i år funkar precis lika bra som de du föreslog, dock så går mindre energi åt att öppna Rage helt OCH man har lika stort ingångshål som utgångshål: Minst 1.5 - 2 tum!

Själv har jag också Muzzy (sedan -89) men skulle jag välja nån mekanisk så skulle det bli Rage!

Rage har bara funnits något år och de lyssnar naturligtvis på den kritik som framkommit under året.

Det är inte många saker som ser ut som när de först introducerades!

Och oavsett vilken modell av Rage man har så kommer den att göra sitt jobb!

Varför ska man överhuvudtaget hålla på och mickla hemma när det finns fungerande spetsar att köpa?

Rage är inte en spets jag litar på. Blåser det hårdare är 5 m/sek så fäller den ut sig! :lol:

Tycker det är helt onödigt att hempula med gummisnoddar,o-ringar och fila på spetsen eller bladen.

Välj en spets som funkar istället!

Jag har gett bort mina Ragespetsar och kommer inte att köpa dem mer.

Nap spitfire och innerloc är betydligt tillförlitligare spetsar.

Känns som man hade lite för bråttom att släppa ragespetsarna till försäljning. De var inte riktigt klara om man redan måste komma med en förnyad design. Tydligen har även Rage insett att deras första design var skit.

Muzzy 100 grain har sett likadan ut sen jesus sket i trasor och den har alltid funkat. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man fjolårets modell av Rage så kan man göra som jag beskrev tidigare!

De från i år funkar precis lika bra som de du föreslog, dock så går mindre energi åt att öppna Rage helt OCH man har lika stort ingångshål som utgångshål: Minst 1.5 - 2 tum!

Själv har jag också Muzzy (sedan -89) men skulle jag välja nån mekanisk så skulle det bli Rage!

Rage har bara funnits något år och de lyssnar naturligtvis på den kritik som framkommit under året.

Det är inte många saker som ser ut som när de först introducerades!

Och oavsett vilken modell av Rage man har så kommer den att göra sitt jobb!

Det gör mina med, lika stora in som ut hål alltså :lol:

Jo nog funkar de säker bra likt andra, om de nu har fixat problemet, tyvärr fick jag bitter smak av dem

vilket gör att jag inte kommer köpa Rage , ens om de är fixade, en fördel med Mek spetsar är just att

de inte är vassa i infällt läge, vilket man inte kan säga om Rage, och det är en liten grej ja inte gillar med..

men men det är jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man fjolårets modell av Rage så kan man göra som jag beskrev tidigare!

De från i år funkar precis lika bra som de du föreslog, dock så går mindre energi åt att öppna Rage helt OCH man har lika stort ingångshål som utgångshål: Minst 1.5 - 2 tum!

Själv har jag också Muzzy (sedan -89) men skulle jag välja nån mekanisk så skulle det bli Rage!

Rage har bara funnits något år och de lyssnar naturligtvis på den kritik som framkommit under året.

Det är inte många saker som ser ut som när de först introducerades!

Och oavsett vilken modell av Rage man har så kommer den att göra sitt jobb!

Alternativet kan ju vara att man lär sig skjuta och trimma en båge och skjuter med fasta blad! :rolleyes:

Då slipper man greja så förbaskat med rörliga delar hit och dit! Med fasta blad vet du att de garanterat är utfällda!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite problem med att få samma träffläge på jaktspetsarna som jag har på tavelspetsarna, har bågen intrimmat som den ska så vitt jag vet & har provat att göra walkbacks med tavelspetsar & allt funkar som det ska, men så fort jag skjuter jaktspetsarna så trättar pilarna 15-20 cm ner till höger på 20 m.

Har följt guider för intuning av jaktspetsar där dom säger att man ska justera pilhyllan & då funkar det bra men då träffar ju inte tavelspetsarn där dom ska :)

Vad göra ?

Höjden på hyllan är åxå som den ska har 90* sträng/pil.

Har en qt4000 hylla

Hej Gabriel

Har haft precis likadant problem. Papertuning, walk back. Jag prövade jaktspets Thunderhead 100grains. Träffade cirka 10 cm höger om fältspets. Regelboken hjälpte ej. Pröva med att papertuna med barskaft, tills du får kulhål. När du har det kolla var jaktspets fältspets träffar. För min del träffade jaktspetsen till VÄNSTER om fältspets (Jag e högerskytt) Då var det bara att flytta pilhyllan till höger så var jag hemma. Jag har en bowtech 82nd airborne 70 p, nerställd till cirka 65 p. Hyllan är en G5 Expert 2.

MVH Anders.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Gabriel

Har haft precis likadant problem. Papertuning, walk back. Jag prövade jaktspets Thunderhead 100grains. Träffade cirka 10 cm höger om fältspets. Regelboken hjälpte ej. Pröva med att papertuna med barskaft, tills du får kulhål. När du har det kolla var jaktspets fältspets träffar. För min del träffade jaktspetsen till VÄNSTER om fältspets (Jag e högerskytt) Då var det bara att flytta pilhyllan till höger så var jag hemma. Jag har en bowtech 82nd airborne 70 p, nerställd till cirka 65 p. Hyllan är en G5 Expert 2.

MVH Anders.

Hej!

Jag slutade egentligen att papperstrimma mina bågar för snart 10 år sedan. Att med små ändringar justera pilhyllan och nockläget tills jaktspets och fältspets träffar lika är det enda du behöver. Vi snackar om förflyttningar på tiondels millimeter i sidled.

Till skillnad från tävlingsskyttar som aldrig skjuter jaktspets så behöver en bågjägare inte använda sig av papperstrimning. För jaktspetsen tjallar direkt om inställningen är fel. Får man inte ordning på träffbilden så kan man prova att skruva ner/upp styrkan eller prova styvare skaft för att få spetsarna att samskjuta. Alternativt kan det vara så att man i sällsynta fall måste skjuta 100 grains fältspets och gå till en 125 grains jaktspets för att få samma träffbild.

Att skjuta barskaft är också en avslöjande metod för att se brister i trimningen. Men min pappersställning har stått oanvänd länge nu.

För den som gillar att finlira så är tillertrimning ytterliggare ett alternativ. Man ställer tillern på noll och sen med ett kvartsvarv vridning på någondera av lembultarna börjar man skjuta gruppering på säg 50 meter. Då får man redan på vilket tiller inställning som ger den bästa grupperingen. Skillnaden kan vara att övre lembulten ska vara dragen i bott och den undre 3 kvarts varv ut eller ett kvartsvarv uppe och 2 nere.

Ganska intressant att testa denan trimningsmetod också. Lite tidskrävande dock och fodrar en bra skjutform för att ge rättvisande resultat. Vet flera tavelskyttar som använder sig av detta då de trimmar. Mest användbar för de som skjuter långhåll på tavla. För en bågjägare är inte inställningen lika kritiskt då man oftast har mer marginal och kortare håll.

Se även: http://archersadvantage.com/TipSheets/TillerTuning.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Släng dem.. jag flera gånger påpekat just det problemet med Rage här. Jag har använt både Innerloc, Spitfire och Spitfire Maxx

alla 3 kan jag varm rekomendera då mekaniken funkar utmärkt

Bilderna är såren fråm Spitfire maxx

Beviset på att röknikng dödar!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...