Hoppa till innehåll

Pilval (kolfiber kanske inte är den bästa iden)


MatteH

Recommended Posts

Hej på er alla,

Jag satt ju som jag tidigare nämnt och rensade en hög skaft från deras fjädrar..

I och med detta började jag läsa om skadade kolfiberpilar och vad som KAN ske med dessa.

Ganska läbbig läsning.

Sedan frågade jag på klubben om de vart med om skador då pilar pajjat eller dylikt.

Alla hade bara hört talas om det men aldrig sett det själva.

Idag var jag och de andra compoundgrabbarna ute och sköt på banan.

Polarn köpte en Carnivore från Huntersfriend i slutet av förra året och har inte haft några problem med den alls... Förrens nu......

Vi står och skjuter på 40 meter och när han släpper sin pil låter det lite lustigt och han fräser till.

Hans QAD hylla är helt demolerad, plastläppen är bort, aluminiumstaget är så böjt att det slagit ett djupt märke i risern.

De sista 15cm av skaftet ligger vid hans fötter och vid båghandens tummen sitter det en massa med flisor av kolfiber.

Resten av pilen sitter perfekt (men högt) på tavlan 40 meter bort.

Pilen har även skavt till ena kabeln ganska rejält.

Vi plockade bort alla kolfiberflisor vi kunde och sedan försökte vi förstå vad som hänt.

Allt hade känts som vanligt för honom , inget konstigt där.

Men de sista två serierna han sköt så träffade allt lite högt, han trodde väl mest det berodde på trötthet.

Helt klart läskigt och man blir lite paranoid över sin egen utrustning (jag har ju samma typ av hylla).

Men nu började vi disskutera det här med pilval.

Efter att ha läst lite på olika forum så verkar ju ett av de bästa valen verkar vara Kolfiber pilar med aluminium hölje.

Då kan man ju teoretiskt inte få skador på sin egen kropp iaf.

Värt att nämna är att vi tänker skjuter fält och jaktstig och 3D vid möjlighet.

Sedan får man ju se om det blir andra bullar om nu jakt skulle bli tillåtet.

Jag personligen är minst sagt skraj för att dra av en kolfiberpil i näven på mig själv.

Vad är rådet från er andra skyttar?

Och om man nu vill ha aluminium / kolfiber, vilka pilar har ni att rekommendera?

Vill ju helst inte köpa det dyraste som finns då det säkert kommer gå en del pilar då vi går i skogen.

Tacksam för er hjälp!

/Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

/Matte

Fråga,, flexade/böjde han på pilen innan skott ?

Man ska altid flexa pilar när man dragit dem ur tavlan, alla gånger,jämt inga undantag ..

Dels för att alla pilar kan ha fabrikationsfel, detta har hänt mig några gånger, beroende på hur

de är tillverkade går de sönder på olika sätt, T.ex mina Goldtip gick rakt av, såg ut som

de vore kapade med såg, medan mina vapor skaft fransar upp sig längs med skaftet.

Jag tror inte man ska rata kolfiberskaften rakt av, ja menar det kan hända alla skaft tror jag, men

vanligast är skador som man inte ser med blotta ögat, kanske är det uttröttning i någon form detta vet jag

inte, men om man kollar sina skaft efter varje skott så är chansen mindre att de går sönder.

Fel ilagdd pil kan också gå i bitar, trot om man vill men det händer faktiskt.

Och naturligtvis, fel spine är också inte så ovanligt.

Jag byter oftas skaft varje år, för att känna mig trygg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga,, flexade/böjde han på pilen innan skott ?

Man ska altid flexa pilar när man dragit dem ur tavlan, alla gånger,jämt inga undantag ..

Dels för att alla pilar kan ha fabrikationsfel, detta har hänt mig några gånger, beroende på hur

de är tillverkade går de sönder på olika sätt, T.ex mina Goldtip gick rakt av, såg ut som

de vore kapade med såg, medan mina vapor skaft fransar upp sig längs med skaftet.

Jag tror inte man ska rata kolfiberskaften rakt av, ja menar det kan hända alla skaft tror jag, men

vanligast är skador som man inte ser med blotta ögat, kanske är det uttröttning i någon form detta vet jag

inte, men om man kollar sina skaft efter varje skott så är chansen mindre att de går sönder.

Fel ilagdd pil kan också gå i bitar, trot om man vill men det händer faktiskt.

Och naturligtvis, fel spine är också inte så ovanligt.

Jag byter oftas skaft varje år, för att känna mig trygg

Mig veterligen flexade han dem samt att det var en av hans "nya" pilar.

Allt kom ju i ett paket från Huntersfriend så man får ju hoppas de kan dimenssionera sina grejjer.

Den här pilen har han kanske skjutit typ 10 ggr innan detta hände.

Men jag vette fan om det var pilen som var orsaken, tror mer på hyllan.

Riggen såg bokstavligen fördjävlig ut efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Opps, hur gick det med Jonas?

Ett alternativt som fått bra kritik är Easton Axis Full Metal Jacket. Dom kostar ungefär lika mycket som rena kolfiber skaft ($119 för ett dussin).

http://www.yeoldearcheryshoppe.com/easton-...-87_34_136.html

Dom väger ca 2gr/inch mer, men det bara ratta in siktet så att ni träffar bra på 90m…. ;-)

Dessa skaft är tunga&tunna, vilket är bra för vinden och jakten. Dessutom är dom aluminium kläda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående vad Huntersfriend väljer för pilar till sina bågar så är det ofta grovhugget.

De kan inte sitta och trixa allt för mycket utan väljer snabbt och enkelt, vilket sparar tid/pengar.

Beror det som hände på hyllan är det sannoligt att "gaffeln" inte fångade upp pilen vid uppdrag, utan att den hamnade mellan hyllan och stocken.

Har själv upplevt samma fenomen, att pilen gått av i skottögonblicket.

Halva pilen i tavlan och resten några meter bort. Detta berodde på att jag inte böjt pilarna för att leta efter sprickor.

Pilarna ska böjas rätt ordentligt när man gör detta!

Att välja pil är inte helt lätt, det finns en uppsjö av märken.

Men att som vanlig skytt välja kolfiber/alu varianten i tron på att man träffar bättre, är bortkastade pengar!

Om du nu inte är topp 3 i Sverige och ska tävla i EM, VM eller Vegas.

Fast många renodlade tävlingsskyttar har gått i från blandningen då man inte ser om aluminiumen under kolfibern har fått en smäll eller inte. Detta kan påverka spinen i pilen väldigt mycket: Den pilen kommer aldrig gruppera tillsammans med de andra pilarna! + att priset är alldeles för högt!

Utan välj en ren kolfiber pil!

Det behöver inte vara en pil som har .001 i rakhet, en .003 duger alldeles utmärkt (även för tävling)!!

Eastons X10 "superpilar" är tillexempel .0015, alltså närmare .002..

Mig veterligen flexade han dem samt att det var en av hans "nya" pilar.

Allt kom ju i ett paket från Huntersfriend så man får ju hoppas de kan dimenssionera sina grejjer.

Den här pilen har han kanske skjutit typ 10 ggr innan detta hände.

Men jag vette fan om det var pilen som var orsaken, tror mer på hyllan.

Riggen såg bokstavligen fördjävlig ut efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonas är OK, det var ju mest flisor som flög mot handen.

Men han har nu en tid bokad hos en handkirurg för att leta upp de sista resterna.

Vad gäller pilarna går vi (de tre musketörerna) nu och funderar på om vi inte skall gå över helt till aluminium.

Visst de kanske böjs osv.. Men man slipper få ena handen amputerad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv fått kolfibrer från trasiga pilar i fingrarna. De är så j*vla tunna att de knappt syns.

Dock har jag inte skjutit av pilar utan tagit i trasiga som jag kasserat.

Jag undrar om det är så att de går av för att de har för mjuka spine. 400spine kan ju funka med 80grain tavelspets, medan de blir för mjuka med en tung jaktspets?

Eller så är det ibland materialfel från början.

Jag synar numera skaften efter repor m.m. men har inte tänkt på att flexa dem. vilket man kanske ska. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv fått kolfibrer från trasiga pilar i fingrarna. De är så j*vla tunna att de knappt syns.

Dock har jag inte skjutit av pilar utan tagit i trasiga som jag kasserat.

Jag undrar om det är så att de går av för att de har för mjuka spine. 400spine kan ju funka med 80grain tavelspets, medan de blir för mjuka med en tung jaktspets?

Eller så är det ibland materialfel från början.

Jag synar numera skaften efter repor m.m. men har inte tänkt på att flexa dem. vilket man kanske ska. :rolleyes:

KANSKE ?? ,, läs på skaftet eller kolla på tillverkarens hemsida, de ska ALLTID flexas. jätte viktigt med kolfiberskaft

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonas är OK, det var ju mest flisor som flög mot handen.

Men han har nu en tid bokad hos en handkirurg för att leta upp de sista resterna.

Vad gäller pilarna går vi (de tre musketörerna) nu och funderar på om vi inte skall gå över helt till aluminium.

Visst de kanske böjs osv.. Men man slipper få ena handen amputerad.

Kanske inte så dumt att göra det! Jag har alltid upplevt alupilen som trevligare att jobba med. Du kan värma skaftet och insatsen och kan centrera jaktspetsen lättare. Sen blir det ju lättare att tillverka bäverpilar av aluskaft.

Tror jag ska beställa ett dussin igen och testa! :unsure: Om inte annat så för en liten nostalgitripp som tar mig 15 år tillbaka i tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...