Hoppa till innehåll

Fiske Säsong 2010


first_clas

Recommended Posts

ja brukar vara i jock och fiska en del men till sommaren ska jag fara ner och testa fiska kring kamlunge hade jag tänkt har även funderat på matkakoski för fisket är väl något tidigare där.

får man fiska med tub och sänke i matkakoski?

Jo gillar inte mycket folk,men dom samlas väl vars mest fisk kommer :lol: Jo fluga och bly är tillåtet..

HPDA janne var juh och flughärjade i räktforsen och fick någon öring!

Men slutet av maj blir intressant som fan,har 2 hyfsade ställen då som ska besökas och tipsas om! Måste öka vikten på kanada rödingarna först! ;)

post-1234-1273406580_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    60

  • karelsk blandning

    35

  • first_clas

    29

  • Nils l

    27

Jo gillar inte mycket folk,men dom samlas väl vars mest fisk kommer ;) Jo fluga och bly är tillåtet..

HPDA janne var juh och flughärjade i räktforsen och fick någon öring!

Men slutet av maj blir intressant som fan,har 2 hyfsade ställen då som ska besökas och tipsas om! Måste öka vikten på kanada rödingarna först! :lol:

....och jag följer gärna med och se och lär. ;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

....och jag följer gärna med och se och lär. ;):lol:

Lära sig tror jag inte behövs,men att isjanne skaffar sig en multi rulle så är det nog lungt ;)

dom får varje år bitar på 6-7kilo där och någon större bör finnas!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo gillar inte mycket folk,men dom samlas väl vars mest fisk kommer ;) Jo fluga och bly är tillåtet..

HPDA janne var juh och flughärjade i räktforsen och fick någon öring!

Men slutet av maj blir intressant som fan,har 2 hyfsade ställen då som ska besökas och tipsas om! Måste öka vikten på kanada rödingarna först! :wub:

blir det hög vatten och om det stiger nå lax så borde du hänga med och testa fiska i jock det är inte lika mycket folk där och fiska som tidigare när man fick använda tub med sänke.

när du ska ner och fiska nå så hör av dig om du vill ha nån som följer med.

isjonsson du kanske kommer upp nå till sommaren och prövar fiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lära sig tror jag inte behövs,men att isjanne skaffar sig en multi rulle så är det nog lungt ;)

dom får varje år bitar på 6-7kilo där och någon större bör finnas!!

Ja, jag behöver lära mig för detta fiske skiljer såpass mycket från vanligt insjöfiske som jag höll på med i södra Sverige. :wub: Nog räcker en Amabbasaduer 10000 CA och ett 11 fots spö???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag behöver lära mig för detta fiske skiljer såpass mycket från vanligt insjöfiske som jag höll på med i södra Sverige. :wub: Nog räcker en Amabbasaduer 10000 CA och ett 11 fots spö???

man har inte fiskat om du varit där och häckat hör jag ;) ,man har fiskat när man besegrat en spoltömmare ^_^

jo fan har 2st 6500 och en 5600 på 10fots spön,sen 300talet skedar så nog är man rustad alltid :D men visst saknar man få gösarna måste jag säga ;) enda man saknar riktigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man har inte fiskat om du varit där och häckat hör jag ;) ,man har fiskat när man besegrat en spoltömmare :lol:

jo fan har 2st 6500 och en 5600 på 10fots spön,sen 300talet skedar så nog är man rustad alltid :D men visst saknar man få gösarna måste jag säga :lol: enda man saknar riktigt!

Haha! Vad kallar du det för då? Största gösen som jag fick i Ralånegn var på 11,26 kg. Den höll jag på med i ca. 45 min innan jag fick in den till båten och kunde ta den med huggkroken och lyfta in den i båten. :D

Fiskat håkärring på ca. 350 m djup och ca. 1,8 kg i sänke för att lina och tackel skulle fara igenom alla strömskikt som fanns på vägen ner till botten.

Den på fotot väger ca. 18 kg och det var den enda vi fick på den resan till Harstad. Författaren och journalisten Per Lorentzons son Patrik var med på den här resan samt en kompis från Varberg. Han hade i uppdrag att skriva en artikel om detta fiske och då 2 kända fiskeprofiler. :D:lol:

På andra fotot så tillverkar vi en 20-kg:s mäsksäck med rutten fisk som skulle sänkas ner till botten. Vi hade runt 300 kg rutten fiskavfall på båten som vi hade hämtat på ett fiskerenseri. Innan veckan var slut så hade vi förbrukat ett par 100 kg med fiskrens. :D Det var en fin vecka med bra fiske. :D

post-144-1273422503_thumb.jpg

post-144-1273423114_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! Vad kallar du det för då? Största gösen som jag fick i Ralånegn var på 11,26 kg. Den höll jag på med i ca. 45 min innan jag fick in den till båten och kunde ta den med huggkroken och lyfta in den i båten. :P

Fiskat håkärring på ca. 350 m djup och ca. 1,8 kg i sänke för att lina och tackel skulle fara igenom alla strömskikt som fanns på vägen ner till botten.

Den på fotot väger ca. 18 kg och det var den enda vi fick på den resan till Harstad. Författaren och journalisten Per Lorentzons son Patrik var med på den här resan samt en kompis från Varberg. Han hade i uppdrag att skriva en artikel om detta fiske och då 2 kända fiskeprofiler. :lol::D

På andra fotot så tillverkar vi en 20-kg:s mäsksäck med rutten fisk som skulle sänkas ner till botten. Vi hade runt 300 kg rutten fiskavfall på båten som vi hade hämtat på ett fiskerenseri. Innan veckan var slut så hade vi förbrukat ett par 100 kg med fiskrens. :D Det var en fin vecka med bra fiske. :D

de där duger inte ens till rävföda :wub:

Sutare har mest drag i sig,sen tror jag laxen kommer,när man sett folk få spöt ut ryckt från händerna förstår man vilken kraft det blir,kompisen drillade fram och åter i jokk i ca 2 timmar innan gubben brevid ej vågade kroka den då han trodde den skulle dra med han i,det var en snackis om den fisken åren efter,holmgrenarna vet nog :P

nog spammat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

de där duger inte ens till rävföda :lol:

Sutare har mest drag i sig,sen tror jag laxen kommer,när man sett folk få spöt ut ryckt från händerna förstår man vilken kraft det blir,kompisen drillade fram och åter i jokk i ca 2 timmar innan gubben brevid ej vågade kroka den då han trodde den skulle dra med han i,det var en snackis om den fisken åren efter,holmgrenarna vet nog :lol:

nog spammat

får man vara nyfiken och fråga vem det var som höll på med laxen i två timmar och vem som inte vågade kroka den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får man vara nyfiken och fråga vem det var som höll på med laxen i två timmar och vem som inte vågade kroka den.

var en Gällivarebo fiskarn och var någon random gubbe som skulle hjälpa kroka,men tror det var runt 2000 säkert..Han brände sig och fiskar inte lohi efter det... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var en Gällivarebo fiskarn och var någon random gubbe som skulle hjälpa kroka,men tror det var runt 2000 säkert..Han brände sig och fiskar inte lohi efter det... :)

jo det är många som kommer med huggkroken farandes i full fart när det är nån som har på en lax.

har du varit och fiskat i jock nån gång?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo det är många som kommer med huggkroken farandes i full fart när det är nån som har på en lax.

har du varit och fiskat i jock nån gång?

max 6 gånger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om stundande fiskesäsong..

Om det inte fullständigt spöregnar på torsdag så drar jag mig mot Vetlanda-trakten för att meta färna i strömmande vatten.

Det ser vi verkligen fram mot...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om stundande fiskesäsong..

Om det inte fullständigt spöregnar på torsdag så drar jag mig mot Vetlanda-trakten för att meta färna i strömmande vatten.

Det ser vi verkligen fram mot...

Blir det i Emån? ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har man ett 30tal nya flugor och testa i sommar har suttit och bundit sen mars när det har funnits intresse och tid ti de.

Ska nog ut i helgen och prova det kan ju finnas en lax som simmat vilse under isen och hittat torneälven för tidigt <_<

Har man tur så kan man nog få sig en öring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åker ut nu för testa om någon havsöring tagit sig till mig :D

Jockfall verkar iaf ha riktigt bra med vatten just nu,tärendö och övriga kalixälven bör vara fiskbar nu och bara ut med dragen!

slutet av maj bör allt vara i sin ordning med sporadisk HÖ och lax känning i spöt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En öring till åteln ikväll ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man varit ut och avklarat premiären, i kågeälven. Tyvär ingen fisk då allt brukar strula på premiärdagen för mig. Men då är det avklarat iallfall, sen fick jag testa de nya vadarskorna.

Lägger in en bild från Kågeälven.

post-386-1273833618_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åker ut nu för testa om någon havsöring tagit sig till mig -_-

Jockfall verkar iaf ha riktigt bra med vatten just nu,tärendö och övriga kalixälven bör vara fiskbar nu och bara ut med dragen!

slutet av maj bör allt vara i sin ordning med sporadisk HÖ och lax känning i spöt!

jag tycker inte att det är spec högt vatten i kalix älven ännu men det kommer nog nu när det blivit varmare en meter vatten till gör inget då är fisket bättre.

har du fått nå när du varit och fiskat i jock?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att det är spec högt vatten i kalix älven ännu men det kommer nog nu när det blivit varmare en meter vatten till gör inget då är fisket bättre.

har du fått nå när du varit och fiskat i jock?

Vattnet är lågt i Bondersbyn ovanför Långforsen ner mot Börjelsbyn och halva stenröset ut till yttersta holmen syns som ligger mitt i älven utanför sågen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att det är spec högt vatten i kalix älven ännu men det kommer nog nu när det blivit varmare en meter vatten till gör inget då är fisket bättre.

har du fått nå när du varit och fiskat i jock?

var ifrån luften jag såg det strömmade på bra,,

jorå, och är inte någon "stor turist" av fiske kort om man säger det så när man har bra egna vatten..

Betala för stå och trängas med dom som har tidbegränsat fiske är inte min avd -_-

tror inte jokkfall är specielt bra längre,däremot Norge verkar grymt mycket säkrare..Varit nått med båt runt Ansvar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ifrån luften jag såg det strömmade på bra,,

jorå, och är inte någon "stor turist" av fiske kort om man säger det så när man har bra egna vatten..

Betala för stå och trängas med dom som har tidbegränsat fiske är inte min avd :D

tror inte jokkfall är specielt bra längre,däremot Norge verkar grymt mycket säkrare..Varit nått med båt runt Ansvar?

nej inte varit med båt nå och testat.

ibland är fisket riktigt bra i jock allt beror på vattnet och årstiden även hur mycket folk det är.

med rätt vattenstånd så brukar det finnas fisk och fisk kontakt är bara en tidsfråga om man vet vars man ska lägga ut rätt bete men det är inte många dagar per år och om det alls blir det vattnet.

finns det kvar snö uppåt så blir det nog bra vatten en stund i sommar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej inte varit med båt nå och testat.

ibland är fisket riktigt bra i jock allt beror på vattnet och årstiden även hur mycket folk det är.

med rätt vattenstånd så brukar det finnas fisk och fisk kontakt är bara en tidsfråga om man vet vars man ska lägga ut rätt bete men det är inte många dagar per år och om det alls blir det vattnet.

finns det kvar snö uppåt så blir det nog bra vatten en stund i sommar.

i Fjällen är det väldigt lite vatten,Vatten fall har tömt stora delar av magasinen,varje år blire man lika häpen av var vattnet är?

Men i älven här hemma är det hyffsat vatten nu faktiskt så får se om det blir nått,det jag inte gillar med fiska lax är just väntan på rätt läge,hösten får man juh bra med lax ;) Men ska ge nått försök och bara åker upp till fjällen ikväll för fiska..

Funderar på testa mer med båt och rapala drag då det verkar ge mindre tennis armbåge och mer min melodi.slippa folk och minst lilla ansträngning :D

Fick en havsöring och en harr igår hemma.allt fick simma åter... <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i Fjällen är det väldigt lite vatten,Vatten fall har tömt stora delar av magasinen,varje år blire man lika häpen av var vattnet är?

Men i älven här hemma är det hyffsat vatten nu faktiskt så får se om det blir nått,det jag inte gillar med fiska lax är just väntan på rätt läge,hösten får man juh bra med lax ;) Men ska ge nått försök och bara åker upp till fjällen ikväll för fiska..

Funderar på testa mer med båt och rapala drag då det verkar ge mindre tennis armbåge och mer min melodi.slippa folk och minst lilla ansträngning :D

Fick en havsöring och en harr igår hemma.allt fick simma åter... <_<

hösten är roligaste fisket tycker jag när det börjar bli mörkare och svalare på nätterna synd att det oftast är så lite vatten då för annars tror jag fisket skulle kunna vara ganska bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hösten är roligaste fisket tycker jag när det börjar bli mörkare och svalare på nätterna synd att det oftast är så lite vatten då för annars tror jag fisket skulle kunna vara ganska bra.

har bara så satans dåligt med motivera mig på hösten,man ska hinna jaga även och brukar bli hårdare med fiske nu när man är ledig från jakten <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...