Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Dorro

Skjutbana i Östersund?

Recommended Posts

Dorro

Nu har det mesta lugnat ned sig efter flytten och alla saker börjar vara på plats så nu börjar det bli sug efter att skjuta lite igen.

Var utöver man sitt skytte i Östersund? Det jag är ute efter är dels möjligheten att testa laddningar och sedan träna på 100, 200 & 300m. Är det Skyttecentrum som gäller och hur kontaktar man dem?

Tack på förhand!

garage

Det går bra att skjuta på skyttecentrum. Det är på banorna längst till vänster (bana 3) man skjuter. När man kör in till banorna så finns det en stor skylt med lite intruktioner som SKA följas. Det finns vallar ut till 600 meter. När du sätter upp din tavla är det viktigt att du gör det närmast skjutvallen. Risken är annars att eventuell träff i ramvirket ger träsplitter ner i markeringsgrejjorna som är till den elektroniska markeringen. Allt detta har jag lärt mig den hårda vägen :unsure:

Annars tror jag Östersunds Jaktskytteklubb har skjutmöjligheter ut till 200 meter på Lungrebanan.

/ Johan

Dorro

Tack för infon, hur är det med medlemsskap osv?

garage

Skyttecentrum är det väl fortfarande militären som "äger". Så är det bara så att du betalar din skatt så är du medlem. :unsure:

MVH / Johan

skogstokig

Nu har det mesta lugnat ned sig efter flytten och alla saker börjar vara på plats så nu börjar det bli sug efter att skjuta lite igen.

Var utöver man sitt skytte i Östersund? Det jag är ute efter är dels möjligheten att testa laddningar och sedan träna på 100, 200 & 300m. Är det Skyttecentrum som gäller och hur kontaktar man dem?

Tack på förhand!

Ett tips vad gäller älgskytte! Stuguns Jaktskytteklubb ligger bara 35 minuter från stan längs riksväg 87, mindre med folk (dvs det går att skjuta sig less), billigare medlemskap och bra anläggning!

Hojta till så kollar jag öppettider inför sommaren!

Eckepecke

Finns ju också bana 5 minuter utanför Östersund längs med 87an. Man svänger av efter halkbanan.. Vad fan heter skjutbanan nu igen?? Har varit där en gång när dom hade typ öppet hus. Jävligt bra anläggning.

Men ingen som vet vad den heter? Bara 5-10 minuter utanför......

Edit: Vet inte hur det ligger till med den banans långhållsmöjligheter. Men vet att dom har både älgskytte och en väldigt fin lerduveanläggning.

Wizard

Finns ju också bana 5 minuter utanför Östersund längs med 87an. Man svänger av efter halkbanan.. Vad fan heter skjutbanan nu igen?? Har varit där en gång när dom hade typ öppet hus. Jävligt bra anläggning.

Men ingen som vet vad den heter? Bara 5-10 minuter utanför......

Edit: Vet inte hur det ligger till med den banans långhållsmöjligheter. Men vet att dom har både älgskytte och en väldigt fin lerduveanläggning.

Menar du Lungre, strax efter Odensberg?

Där sköt jag mina första skott 1979 vill jag minnas! :wub:

Eckepecke

Menar du Lungre, strax efter Odensberg?

Där sköt jag mina första skott 1979 vill jag minnas! :wub:

Exakt! Lungre. Jävligt bra bana!

MatsT

mm bra bana ,bara dom kunde öppna älgbanan nångång

Exakt! Lungre. Jävligt bra bana!

Eckepecke

mm bra bana ,bara dom kunde öppna älgbanan nångång

Och själv får man, eftersom jag inte bor i nån stad, vänta tills augusti på att älgbanan ska öppna.... Men träffbildsskytte funkar ju endå ;)

Kurok

Och själv får man, eftersom jag inte bor i nån stad, vänta tills augusti på att älgbanan ska öppna.... Men träffbildsskytte funkar ju endå ;)

Vart bor du då?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eckepecke

Vart bor du då?

Haha inte visste jag att du fanns här. Erik, styrelsen.

Kurok

Haha inte visste jag att du fanns här. Erik, styrelsen.

Jo, i dom lugnaste vattnen går dom fulaste fiskarna!!! :D

Susning

Hur fungerar det på skyttecentrum? är det bara att åka dit och skjuta bäst man vill? finns det någon hemsida med information om aktiveter där?

mosaikgurami

Hur fungerar det på skyttecentrum? är det bara att åka dit och skjuta bäst man vill? finns det någon hemsida med information om aktiveter där?

Kanska ska damma av denna gamla tråd, Nån som har nån information ??

Putte74

Fortsätter att damma av den här tråden jag också då jag söker nånstans att skjuta målskytte...har hållit till på Lungre tidigare men vill ha tillgång till lite längre bana än 80 meter ibland. Försökte forska i ämnet för nåt år sedan om huruvida skyttecentrum va tillgängligt för allmänheten men fick nåt svar om att det va typ K4 eller Boden som hade banorna vid Skyttecentrum då och det va rätt kört att få skjuta där. Är det nån som har tips på bra ställe att panga lite på när andan faller på?

mosaikgurami
På 2018-08-20 at 16:47 Putte74 sa:

Fortsätter att damma av den här tråden jag också då jag söker nånstans att skjuta målskytte...har hållit till på Lungre tidigare men vill ha tillgång till lite längre bana än 80 meter ibland. Försökte forska i ämnet för nåt år sedan om huruvida skyttecentrum va tillgängligt för allmänheten men fick nåt svar om att det va typ K4 eller Boden som hade banorna vid Skyttecentrum då och det va rätt kört att få skjuta där. Är det nån som har tips på bra ställe att panga lite på när andan faller på?

Damma jag av denna igen. Kyrkås har en 300 metersbana och medlemsavgiften är 125:- per år. Asfalterad yta under tak där man ligger och skjuter. Från Östersund sett tar man till höger vid infarten mot Bringåsen på 87an. Sen kör man kanske 700-800 meter så finns det en liten avfart till vänster in i skogen och där ligger det.

http://www.rjps.se/karta-kyrkas

Annars finns ju Frösö skyttegille bakom Tanne ridskola. Där finns det 100-200 och 300 meter.

Urban

Nu är det ju drygt 20 år sedan jag bodde där....men tullus var en aktiv klubb förr...likaså kyrkås. Tanne trodde jag inte fanns kvar, då den var rätt sunkig förr!?😉

Har för mig att det fanns nån bana utanför Brunflo med, sen bör det väl finnas nåt vid grytan!?

Gamla F4 hade väl också 300 m bana...

vSen
På 2019-01-09 at 22:09 Urban sa:

Nu är det ju drygt 20 år sedan jag bodde där....men tullus var en aktiv klubb förr...likaså kyrkås. Tanne trodde jag inte fanns kvar, då den var rätt sunkig förr!?😉

Har för mig att det fanns nån bana utanför Brunflo med, sen bör det väl finnas nåt vid grytan!?

Gamla F4 hade väl också 300 m bana...

Någon som vet mer om Frösö Skyttegille i Tanne? Såg i en artikel från förra året att banan haft skjutförbud sedan 2017 men skulle under sommaren 2019 fixas till?

josc72

Ska man säga något om Kyrkås bana så är det: LÄS REGLERNA FÖR SKJUTBANAN och tänk för f...n med huvudet!! Man ligger på den asfalterade ytan under taket när man skjuter på 300 meter. Man ställer INTE upp sina tavlor på tvåhundrametersvallen. Man skjuter INTE om semaforen är röd. Alla tavlor skall sitta framme vid kulfånget! Hände mig att jag körde fram på en tom bana, plockade fram tavla, gevär och alla prylar. Precis när jag satt upp tavlan och skulle gå upp till skjutstolen på 100 meter började det smälla från skjulet på trehundra meter. Han sa att han bara skulle skjuta ett par skott för att kolla att bössan gick rätt och hade satt upp ett papper mellan mig och skjutvallen och lagt sig under taket. Satan, så galen jag var och han gör nog inte om det!

9273

Skyttecentrum!

Är det den banan som militären hade.

Den "toppmoderna" nybyggda på 90talet?