Hoppa till innehåll

Det blev en blaser K95


Henrik

Recommended Posts

Felix,

runt 27 grains V135 ger 800 m/s och ligger på rimliga tryck. Även Norma 202 hamnar på ungefär samma prestanda med avseende på både hastighet och tryck.

Jag var och lämnade in licensansökan idag och fick besked att Maria var tillbaka men att hon hade såpass mycket att göra att man fortfarande delar ut en stor del av ansökningarna till andra handläggare men det är bara att vänta och se..

Isak blev för övrigt mycket besviken över att det inte fanns några tjuvar på polisstationen :D , det var ju därför han ville följa med :D

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också börjat lägga beställningar på lite lull-lull som kulor, kompletterande laddverktyg. Jag har ett RCBS set liggande till hornet men jag överdriver kraftigt om jag skulle påstå att jag varit nöjd med RCBS verktyg som producerats de senaste 10 åren. Det finns faktiskt bara två kalibrar som jag fortfarande har kvar RCBS verktyg i nämligen 22 hornet och 8x57 IRS, ryggradsreflexen är givetvis att skaffa sig Redding verktyg men i vart fall när det gäller 22 hornet är det Lee som anbefalls och då speciellt deras collet die set i kombination med Lee’s factory crimp verktyg men mer om det senare. Eftersom dessa verktyg är billiga (i vart fall jämfört med Redding competition) så passade jag på att köpa ett motsvarande verktyg till 8x57 IRS.

hej henrik, som du säger är rcbs en styggelse och verkar nästan felgjorda för hornet men collet die funkar enligt mig ganska illa i hornet för max precision då halsarna på rws brukar skilja ganska kraftigt i hornet men du ser på tavlan om det funkar iför sig.

men testa även att köra rcbs hornet verktyget utan expander och kör sedan halsen i ett 222 verktyg, lite sm i trasslighet jag vet men jag har testat collet die och fann den inte passande, neck tension blev för ojämn så jag kan inte hålla tyst.

då jag laddat upp så jag har patroner för en bit in i 2011 och har en 221 fireball på väg in kan du gärna låna min redding neck die om du vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

jag tror att projektet kommer att bli avsevärt mer pedagogiskt om jag kan köra flera olika laddverktyg mot varandra. Det vore kul att jämföra träffbilder mellan patroner laddade med RCBS verkty, Lee Collet die och Redding Competition så om du kan avvara ditt competition verktyg ett tag så vore jag jättetacksam.

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

jag tror att projektet kommer att bli avsevärt mer pedagogiskt om jag kan köra flera olika laddverktyg mot varandra. Det vore kul att jämföra träffbilder mellan patroner laddade med RCBS verkty, Lee Collet die och Redding Competition så om du kan avvara ditt competition verktyg ett tag så vore jag jättetacksam.

Vänligen,

Henrik

det är bara en vanlig redding neck sizer inte competition, men pma din adress så kommer det med posten.

den funkar bra dock.

på bilden syns det att det är skjutet med kombi för efter några skott stegrade sig träffläget något fast kalibern inte avger mycket värme.

dock är denna bild bättre än normal då det är 8 st skott i vanliga fall har jag svårt att skjuta bra mer än 5 st skott.

post-703-1273871687_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Daniel,

jag vill börja med att tala om hur imponeradjag blev av din träffbild med kombin. Kan jag komma i närheten av den så är jag mer än nöjd ;)

Sedan är det bara att konstatera att Blaser har en del riktigt granna träbitar och träet på den inklistrade bilden kan såklart bara beskrivas som spektakulärt. Är det din bössa så är det bara att gratulera dig!

jag var rätt nära att slå till på en liknande stützen i 8x57 IRS som låg på Egun för något år sedan men jag fegade ur i slutändan. Jag måste dock erkänna att jag är rätt svag för dessa små smidiga helstockar och faktum är att balansen är klart bättre än på en vanlig K95.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Daniel,

jag vill börja med att tala om hur imponeradjag blev av din träffbild med kombin. Kan jag komma i närheten av den så är jag mer än nöjd ;)

Sedan är det bara att konstatera att Blaser har en del riktigt granna träbitar och träet på den inklistrade bilden kan såklart bara beskrivas som spektakulärt. Är det din bössa så är det bara att gratulera dig!

jag var rätt nära att slå till på en liknande stützen i 8x57 IRS som låg på Egun för något år sedan men jag fegade ur i slutändan. Jag måste dock erkänna att jag är rätt svag för dessa små smidiga helstockar och faktum är att balansen är klart bättre än på en vanlig K95.

Henrik

tack det är på 80m, det är dock ingen lek att dra ut max precision ur den där kalibern jag tycker den har förjävligt lynniga sweetspots och man behöver ha olika laddningar för olika temp helt klart. ocw är inte lika lätt att hitta som i dom andra kalibrarna jag laddat det blir för smalt, dock gick jag över alla normala gränser när jag köpte min första hornet (av christian) laddade raskt upp över ett kilo N-110 helt i trans att hitta max precision så jag vet att det går att få bra precision om man vill.

jag är varken bra skytt eller handladdare i grunden det ända plus jag har med dom bitarna är att jag vägrar ge mig fören jag fått som jag vill.

en sak till som jag tycker skiljer denna kaliber från andra jag laddat är att den skjuter bättre med helt rena hylsor invändigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

helt klart mkt intressant dehär.

jag personligen tycker väl k95an är mkt snyggare än en no1 dock har jag varit småkär i dom sedan jag va 17 år o för första gången va på torsbo :D rostfri med laminat :rolleyes: sen har pengarna väldigt stor del i val för min del. dock har dom tankarna inte gått med ruger no1 då de är en dröm o den ska bli verklig. dock måste nog sauer 200str:n säljas för o sponsra det köpet :D

men men jag känner att jag får följa den här tråden med STORT intresse och fundera vidare på det här, sen får jag starta egen tråd om tankarna finns kvar om några dagar för en underbar ruger no1 :P:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ola, vi har ju diskuterat kipplaufs från och till i flera års tid nu och det känns utan tvekan som att våra vägar varit parallella. Baserat på våra tidigare diskussioner så är jag såklart inte speciellt överraskad över att du valt en Krieghoff Hubertus som utan tvekan är en mycket trevlig bössa och lite mer traditionell i både materialval och utformning. Hur funkar det att byta pipor till hubertusen, att de inte är så vanligt med extrapipor till den bössan vet jag men kan man själv montera en extrapipa eller behövs det en kvalificerad smed?

För min del var det kaliberkombinationen och priset som avgjorde valet, hade det varit enkelt att hitta 22 hornet pipor till K77:orna så hade det utan tvekan stått en sådan i vapenskåpet sedan länge. jag misstänker att både du och jag har kännt på och skjutit med den K77:a i 30R blaser som innehas av en oss närstående snedseglare? Spontant tycker jag att den bössan är väldigt nära idealet när det gäller känsla och balans även om 30r Blaser är lite "too much gun" för mig. Dock är den ju bestyckad med en likadan 5-15x42 som den du skall sätta på din hubertus, vad blir det förresten för montage på din bössa?

Vänligen,

Henrik

Att byta pipor kräver inlämning till Gyttorp eftersom det inte är drop-in som gäller. Och jo nog har jag känt och klämt på en K77 .30 R blaser alltid! Och har samma åsikt om kalibervalet... Men är det inte en egen nybeställning får man ju som jag ta den kaliber som bjuds! Jag har låtit montera ett Recknagel vridmontage efersom de är förberedda för vrid. Första försöket ledde till ett återbesök hos smeden för justering, så jag återkommer när jag hittar tavlan i kikaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ola, vi ser givetvis fram emot din uppdatering. Hoppas få höra lite tankar kring bössan och inte "bara" träffbilder som jag antar kommer att se rätt trevliga ut.

För egen del är det lite stiltje för tillfället, licensen lämnades in i förra veckan men jag räknar inte med att den blir förrän efter 4-5 veckor. Däremot så har det kommit ett gulligt litet kalibreringsverktyg och lite "lull-lull" från maddog, jag räknar också med att få en burk Lil'gun i slutet av veckan. Jag tror med andra ord att alla tillbehör kommer att vara på plats innan bössa och 8x57 IRS pipan anländer, so far so good.

Jag har också införskaffat ett litet lätt begagnat Swarovski AV 3-10x42 med TDS riktmedel komplett med ett Blaser sadelmontage. Tanken är att det skall bli jaktsikte till horneten med tanke på att jag kommer att använda denna bössa till en hel del lockjakt på räv och eftersom de gynnarna har en tendens att dyka upp där man minst anar det är det en klar fördel att ha en lite mindre förstoring och ett "smidigt" paket. Återstår alltså att hitta ett lämpligt lite mer högförstorande 1" sikte, för närvarande letar jag efter ett 6-18x50 med TDS till "rätt" pris. Det bästa alternativ verkar annars swarovskis nya Z5 3.5-18x44 med BRX riktmedel vara men det är än så länge rent teoretiska spekulationer eftersom jag aldrig sett detta sikte IRL.

Den stora tankemödan för tillfället har istället ägnats åt kolven till 6.5x55 pipan. Tanken är att skaffa en syntetstock till K95:an som jag sedan skall modifiera, en tysk bössmakare vid namn Thomas Nowak tillverkar och säljer dylika anomalier Thomas Nowak hemsida . Tanken var att med utgångspunkt i denna kolv modifiera den så att den blir så skyttemässigt optimal som möjligt. Tyvärr har herr Nowak inte varit så sugen på att kommunicera med mig så vi får väl se hur det går med den saken. Jag skall inte heller sticka under stol med att jag har börjat fundera över hur vettigt det är att lägga såpass mycket pengar som det trots allt är frågan om på ett "wild & crazy" projekt. Blir kolven bra så kommer jag med all sannolikhet ändå att vilja ha en ny bakkolv i valnöt till K-95:an eftersom jag knappast kommer att vilja handikappa mig själv med en skyttemässigt sämre kolv, vilket originalkolven är.

Det vettigaste är nog att redan från början ge sig på en ny bakkolv i valnöt men det är inte busenkelt att få till en sådan på ett vettigt sätt. Kraven blir lite speciella, det skjutmässiga skall vägas mot det estetiska vilket inte alltid är helt enkelt, den här gången tillkommer dessutom kravet på låg vikt vilket ytterligare försvårar det hela. Kortfattat kan nog funderingarna sammanställas enligt nedan:

  • För att det skjutmässiga skall bli så bra som möjligt ställer jag egentligen tre krav på kolven. För det första så måste pistolgreppet vara utformat för att främja precisionsskytte, detta innebär att pistolgreppet måste vara relativt brant. De flacka pistolgrepp som oftast hör samman med den "klassiska" raka kolven ser bra ut men de ger rätt dåliga förutsättningar för bra avfyrningar. För det andra så behöver jag ha en vettig kindkontakt, givetvis kommer blasermontagen att sänkas så mycket som det går men trots detta så bör kolvkammen komma så högt som möjligt. Den tredje skyttemässiga aspekten är bakkappans placering, ju högre placering man kan få på bakkappan desto bättre blir rekylupptagningen och möjligheten att skjuta liggande med bössan.
  • När det sedan gäller det estetiska så vill jag för det första se en anständig träbit på bössan om jag nu inte skall satsa på en flectarnmönstrad syntetkolv som givetvis ändå blir ful som stryk. Sedan är jag rätt kinkig med linjespelet, jag vill att proportioner och linjer skall "hålla samman" på ett bra sätt. Att få ett skapligt brant pistolgrepp att spela med en liten nätt bakkolv är en grannlaga uppgift, men det är å andra sidan sådant det finns duktigt yrkesfolk till. Vapnet som sådant är ju också synnerligen "nätt" vilket gör att det skulle kännas helt fel med en stabbig bakkolv.
  • Den sista aspekten handlar om vikten, eller snarare om balansen. På en såpass piplätt bössa som en K95 så finns det inget utrymme för att öka vikten på bakkolven eftersom balansen då blir ännu sämre. Målsättningen måste därför vara att om möjligt göra bakkolven lättare än originalet, alternativet är annars att även byta ut framstocken för att inte försämra balansen.

Vi får väl se vartåt det lutar när bössan väl anländer och jag har börjat prova den på riktigt :P

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gillar verkligen hur du skriver. du skriver så smarta saker men ändå som en inte allt för klipsk människa ( läs mig :rolleyes: ) hänger med i ;)

ditt kolvprojekt låter mkt roligt. likaså ditt val av kikare på bössan, tror det kommer bli en helmysig jaktrigg de där som ändå klarar av dom lite längre hållen!

uppdatera mkt o ofta så fort du kommer fram till något för de här följer jag med stor spänning.

mvh//Marcus som fastnat för de du skrivit om i långhållstråden angående första skottet o inte många skott i små hål ( enkelt o väldigt kort förklarat ) med andra ord. första skottet som räknas o de ska alltid ta där man siktar :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske är det dags för en liten uppdatering även om det inte hänt så mycket nytt :)

Det börjar anlända diverse smådelar nu, idag var jag och plockade upp ett mycket trevligt litet Swarovski AV 3-10x42 som Mike hjälpte till att skaffa fram, det ser verkligen lovande ut.

Som kikare nummer två kan det vara en motsvarande AV 6-18x50 med samma TDS som lilla kikaren på väg in men där är inget klart ännu, vi får väl se hur det går...

Annars har störst fokus legat på att allokera prylar till 22 horneten, jag har en liten bonustanke nämligen att skriva några stycken lite mer subtansiella inlägg om laddning av 22 hornet och att då göra lite egna empiriska jämförelser. Bland annat har jag nu säkerställt laddverktyg till 22 hornet av fyra olika fabrikat och med lite olika funktion, det blir ett "vanligt" RCBS verktyg, Lee collet die verktyg, reddings variant samt sist men inte minst Forsters benchrestverktyg i kalibern. Tanken bakom detta är att ladda ammunition med alla de olika verktygen och sedan se om jag kan se några skillnader på tavlan, det skall bli spännande att se om de förutfattade meningarna infrias eller kommer på skam. Som ytterligare steg har jag tänkt testa att krymp laddningarna, byte till pistoltändhatt och inte minst att se hur stor effekt olika nivåer av "bullet run out" har på resultaten på tavlan.

De allra flesta som använder 22 hornet idag skjuter antingen helmantel på skogshöns eller vanliga 45 grains kulor av den lite rundare sorten på räv, det är dessa laddningar som lett till att horneten i vissa kretsar klassats som en 125m kaliber. Min tanke är att genom att ladda upp de lite modernare varmintkulorna i 40 grains klassen i dryga 900 m/s "skapa" mig en rävpatron med fullgod effekt ut till i vart fall 250m. Som ett led i detta har jag tänkt mig skjuta lite hornet laddningar i ballistisk gelatin "a la Mike". Mike i egen hög person kommer att skjuta sina nya kelgrisar (nämligen 35 grains Vmax) i ballistisk gelatin vad det lider.

I samband med detta och den nytändning som jag nu fått så kommer jag också att genomföra en enligt vissa välbehövlig uppdatering av min laddutrustning här hemma. I detta syfte är det i skrivande stund ca 25 kg handladdningspryttlar på väg till min lilla laddhörna i garaget. Som heltidsarbetande småbarnsförälder är det nämligen inte helt enkelt att få tiden att räcka tillsom jag tidigare vant mig vid, konsekvensen av detta har blivit att jag skall försöka effektivisera min laddrutin utan att menligt inverka på precisionen. Vi får väl se om jag klarar av att uppnå den 100% iga effektiviseringsvinst som jag strävar efter, vi pratar som alla förstår om ett "lean in reloading" projekt :(

Det känns i alla fulla fall skönt att äntligen komma igång igen med nya projekt och tankar!!

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mikes groteska gullegrisar gjorde om jag minns rätt en hel del över 900 m/s! Såvitt jag förstod så är de dock inte provskjutna seriöst ännu? Hoppas Mike petar i en rådjursbog i gelatinet för jag är nyfiken på vad som sker vid bogträff med V-maxen..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rikard, jag skulle tro att själva tanken på att skjuta rådjur i bogen oavsett kul- och kaliberval förorsakar såväl andnöd som hjärtflimmer hos Mike så något dylikt test tror jag kanske inte att vi kommer att få se :lol:

Att han bunkrat upp med ett försvarligt förråd av Hornadys 22 hornet ammunition med 35 grains vmax efter lite egna tester vågar jag nog ändå berätta.

Det kanske är på sin plats att klargöra att det användningsområde som kommer att bli aktuellt för mig med avseende på 22 hornet primärt handlar om rävar, ej ätbara pippifåglar och en och annan huvudskjuten jösse.

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade koll på hans förråd, han vet inte om det ännu men jag avser tulla något på det framöver B)

Men jag har lite funderingar kring det men det får bli i lämpligare tråd om det öht har på forumet att göra :lol:

Ska iaf bli ruskigt kul att se om du kan få någon snurr på dina kulor i Horneten, kalibern haltar lite på håll utan tvekan.. Samtidigt så, och med detta sagt känner jag mej lite vrång faktiskt, håller du på att skapar en moderat laddad .222 i ubersmidigt format :P

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rikard, inte sjutton skall du vara vrång ;)

Skillnaden mellan 22 hornet och 222 finns förvisso, inte minst eftersom de laddningar som jag pratar om för 22 hornet är klass 3 laddningar medan 222 rem såklart är en klass 2 kaliber. Konsekvensen för egen del av detta blir ju bara att jag behöver en annan bössa för rådjuren. Till räv, hare, gäss och "skräpfågel" torde en 40 grains BT/V Max vara precis vad doktorn ordinerar.

Jag klipper in ett par grafer där jag jämför 22 hornet med en 40 grains BT i 930 m/s (realistisk maxladdning med Lil'Gun och enkelskottare) med federals fabriksladdning i 222 rem laddad med en 50 grains BT, den senare får väl anses motsvara en "normalladdad" 222 rem.

Kulbana222-22hornet.png

Som sagt så blir inte skillnaden så där gigantisk :)

Inte heller när det gäller vindavdriften blir skillnaden särskilt dramatisk.

Vind222-22hornet.png

Genom att ladda 222 rem med samma 40 grains kula som 22 hornet så ökar givetvis skillnaden en del men då har vi samtidigt gjort vår 222 rem till en klass 3 bössa utan att ha vunnit särskilt mycket i ballistik.

Som slutkläm kan jag meddela dels att jag i eftermiddag hämtar upp kikare nummer två till ekipaget (AV 6-18x50 med TDS riktmedel, jag har också en stabil försändelse av engångsskjutna RWS hylsor på väg in.

Dessutom har jag efter en del funderande och våndor beslutat mig för att det kommer att bli en ny stock till K95:an ASAP. Det innebär att till hösten (eller möjligen efter säsongen) skickar jag iväg bössan för att få en ny bakkolv av lite rakare snitt och med et anpassat pistolgrepp. För att försöka förbättra balansen kommer jag även att byta ut förstocken i samma veva, jag lurar också på att blya ned den med kanske 100 gram bly för att på det sättet ytterligare förbättra balansen. Det känns inte som ett stort problem att bössan eventuellt går från att väga 2.4 kg till 2.6 kg men vi får väl se var vi hamnar.

Lev väl och skjut rakt!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

dåligt med uppdateringar här tycker jag allt ;)

nu har man sj gått o kärat ner sig i 22 hornet så 22lr säljs till förmån för en sådan :lol:

kommer hålla stenkoll på hur du får den o skjuta upp till 200m o vidare ibland :P

min blir dock inte lika fin o dyr min bössa men hoppas kunna ta ett par 10 tals harar av livet framöver i höst ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är söderns sävliga handläggare som hindrar uppdateringar ;)

Jag kan uppdatera om kikaren det är min Swarre 6-18x50 som Henrik ska använda riktigt fin glugg och TDS4 kommer nog att fungera utmärkt för användningsområdet. Själv tog jag Henriks Conquest 6,5-20x50 mildot då det riktmedlet och konfigurering på rattar passar mitt användningsområde perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dåligt med uppdateringar här tycker jag allt ;)

nu har man sj gått o kärat ner sig i 22 hornet så 22lr säljs till förmån för en sådan :lol:

kommer hålla stenkoll på hur du får den o skjuta upp till 200m o vidare ibland :P

min blir dock inte lika fin o dyr min bössa men hoppas kunna ta ett par 10 tals harar av livet framöver i höst ;)

om man skjuter tätt med hornet på 200m säger det mer om skytten än om bössan kan man säga. jag har fått några tur femskottare nedåt snusdosan men vindproblemen på avståndet gör det nästan är omöjligt att skjuta smått koncist utan vindflaggor tätt plaserade. jag har kört med två och det är för lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är söderns sävliga handläggare som hindrar uppdateringar ;)

Jag kan uppdatera om kikaren det är min Swarre 6-18x50 som Henrik ska använda riktigt fin glugg och TDS4 kommer nog att fungera utmärkt för användningsområdet. Själv tog jag Henriks Conquest 6,5-20x50 mildot då det riktmedlet och konfigurering på rattar passar mitt användningsområde perfekt.

swarovski mot conquest bra byte lars hade du druckit sprit när du gjorde det bytet. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

swarovski mot conquest bra byte lars hade du druckit sprit när du gjorde det bytet. :lol:

Nä men jämförde dem sida vid sida istället för att läsa vad "experterna" på forumen säger ;)

Faktiskt mindre skillnad än jag trodde något bättre ljus och kant skärpa i Swarren men knappt märkbart. bytte inte för optiska kvaliten utan för att få samma setupp på mina bössor med 0,5mil mellan dottarna och rattar som går åt "fel" håll. Har märkt att det ofta är sådana saker som avgör i verkligheten istället för teoretiska värden ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst har det varit dåligt med uppdateringar men som Lars misstänkte har det att göra med våra "slow motion sisters" a k a polismyndighetens licenshandläggare. Det börjar emellertid att röra på sig så smått och jag hoppas få hem bössan innan vi skriver juli i almanackan.

I övrigt har det mesta handlat om att få hem diverse komponenter, bland annat har jag fixat till drygt 700 rws hylsor i 22 hornet. Jag har också uppdaterat mina verktyg för 22 hornet, dels har jag lånat ett kalibreringsverktyg av Maddog. Dessutom har jag kompletterat mitt gamla (och rätt usla RCBS standardverktyg) med dels ett Lee collet die verktyg och ett Forster Benchrestverktyg. Tanken är att så småningom jämföra den praktiska skillnaden mellan dessa fyra olika verktygen, dels i form av "bullet runout" men framför allt undersöka vilka skillnad jag kan se i form av träffbilder. Jag tänkte också prova Lee's factory crimp för att undersöka hur 22 hornet laddningarna svarar på krympning, byte av tändhattar etc.. Primärt kommer jag att satsa på Hornadys 40 grains Vmax och Noslers 40 grains BT, dessa kommer jag att försöka få fart på med hjälp av Lil'gun. I princip skall det vara omöjligt att få plats med såpass mycket Lil'gun i 22 hylsorna att trycket blir för högt. Initiala tester med 40 grains BT har visat att jag utan problem får plats med 13.0 grains Lil'gun i hylsorna utan att behöva komprimera krutet med hjälp av kulan. Förmodligen kan jag närma mig 13.5 grains men det får vänta till dess att jag kan mäta friflykten på bössan och rent praktiskt skjuta den för att mäta hastigheterna.

Precis som Maddog konstaterar så ligger en stor del av utmaningen i att skjuta kalibrar som 22 hornet i deras vindkänslighet. Det är bland annat för att bättra på oddsen med avseende på vindkänsligheten som jag bestämt mig för att använda kulor med så hög b.c. som möjligt vilket i princip innebär de rätt långa 40 grains kulorna som Vmax och BT och dessutom kommer jag att försöka få ut mesta möjliga hastighet med bi behållen precision. Vi får väl se om detta kommer att funka i praktiken, det skall kanske tilläggas att dessa laddningar kommer att bli såpass långa att de inte passar för magasinsbössor.

Viltet som jag hoppas skjuta med denna bössa är primärt rävar och harar (huvudskott) och diverse ej ätbara fjäderfän, därav valet av lättexpanderande varmintkulor.

Det här med optiken är lite intressant, efter att jag skrivit om vilken typ av sikte jag var intresserad av pratade jag och Lars om att vi kommit till en punkt där Lars var ute efter en del av de "features" som jag hade på min Conquest samtidigt som Lars AV passade mig som hand i handsken. Jag skickade därför upp min Conquest till Lars så att han skulle få kolla in den och jämföra den med sin egen AV, sedan var det bara för Lars att skicka tillbaka en av kikarna :D Min upplevelse av de olika Conquest som jag har tittat i har varit att de rent optiskt har varierat en hel del, jag valde ut min egen Conquest som den vassaste av sex likadana kikare som jag tittade i samtidigt. Skillnaderna mellan dessa kikarna var faktiskt större än vad jag trodde på förhand, min erfarenhet efter att ha tittat i diverse olika kikare genom åren är att skillnaden mellan olika exemplar av samma kikare varierar en hel del. Lars tittade i bägge kikarna parallellt innan han bestämde sig och min egen uppfattning efter att ha fått Lars AV är att den är ett snäpp vassare när det gäller kantskärpan även om skillnaden inte skall överdrivas. Fördelen för Lars ligger nog snarast i att han får samma typ av riktmedel och reglage på flera olika kikare.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det var bara lite skämt det där med bytet jag är själv inte rädd att skaffa det jag vill ha även om affären ser värdelös ut på papper.

ett bra exempel är min nya 221 för ripa som kommer att kosta ca 15000 kr med enklare optik. kilopriset för det ripköttet är inte att leka med. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...