Hoppa till innehåll

För gammal båge .......


Turbo

Recommended Posts

Jo .... Om man har en båge som levererar typ 280 amo ...... När kan man anse att bågen inte håller måttet längre?

Kablar och sträng kan ju ersättas. Gäller väl för alla mekaniska delar .. inklusive lemmar.

Min tanke .... Om bågen duger idag så duger den väl om 5 år också?

Varför köpa ny båge om den gamla duger?

Jo ... Jag förstår att man är nyfiken på det nya :rolleyes: ......... men den optimala bågen finns väl redan på marknaden? :lol:

Kan man uppfinna så mycket bättre bågar än de som redan finns? ... Utvecklingen fram till nu har ju i.o.f.s. bjudit på snabbare, tystare bågar med mindre vibrationer. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo .... Om man har en båge som levererar typ 280 amo ...... När kan man anse att bågen inte håller måttet längre?

Kablar och sträng kan ju ersättas. Gäller väl för alla mekaniska delar .. inklusive lemmar.

Min tanke .... Om bågen duger idag så duger den väl om 5 år också?

Varför köpa ny båge om den gamla duger?

Jo ... Jag förstår att man är nyfiken på det nya :wub: ......... men den optimala bågen finns väl redan på marknaden? :rolleyes:

Kan man uppfinna så mycket bättre bågar än de som redan finns? ... Utvecklingen fram till nu har ju i.o.f.s. bjudit på snabbare, tystare bågar med mindre vibrationer. :lol:

Ja, det var en gång i början av -90 talet när vi satt och spånade om de ökade hastigheterna hos bågarna. Jag hade precis bytt från min Golden Eagle Predator som var 44 tum mellan axlarna och gav en pilhastighet på 207 fot per sekund till en Golden eagle Formula 3-D som skickade iväg min pil med 240 fot/sekund med sina 80 pounds dragvikt. Skillnaden var enorm i pilbana och man tyckte att det gick att skjuta hur rakt som helst med den. Vi var rörande överens om att vi snart skulle nå den magiska gränsen av 300 fot/sekund och att bågarna knappast skulle skjuta pilar mycket snabbare än så. Men det är snart 20 år senare nu och utvecklingen har alltså inte stannat vid dessa magiska 300 fot. Idag närmar vi oss raskt bågar som kommer att spräcka 400 vallen i IBO hastighet.

Min 70 poundsbåge skickar iväg pilarna med 280-300 fot/sekund och utvecklar mer energi med 10 pound mindre dragvikt än min gamla 80 pundare. Allt detta tack vare materialutvecklingen och konstruktionstekniken på dagens bågar.

Som svar på dina funderingar kan jag säga att dessa gamla bågar duger än idag att skjuta/jaga med.

Djuren/tavlorna har ju inte ändrat sig så mycket sen dess.

Den optimala bågen har ännu inte uppfunnits, utan uppfinns lite mer för varje år som går. Det kallas utveckling.

Hade vi inte haft utveckling så skulle jag förmodligen sitta med en bit papyrys eller en stentavla och ristat in detta meddelande till er alla.

Mest av allt byter jag båge för jag vill ha lite nyare och lite omväxling! Det är en del av livet och ska fortsätta vara så!

Nu släcker jag fotogenlampan och går ut och greppar startveven till bilen! Jag måste iväg och jobba!

Gonatt på er! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo... utvecklingen går ju framåt ... som tur är. .... Tänkte bara att snart är väl högsta möjliga hastighet nådd. .... Och som någon sa ........ När spetsen har passerat vitala organ så har den gjort sitt jobb.

Läste en artikel om att vid 400 fps IBO går gränsen för när lemmarna inte förmår att leverera snabbare pilar ... eftersom de inte kan lagra och överföra mera energi. ( 70# 30" 350grain )

Visst det finns nog möjlighet att tillverka tystare bågar, effektivare sikten, smartare spetsar, hållbarare skaft m.m. m.m.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det finns en övre gräns för hastigheten, så länge storleken på bågen ska

vara hanterbar samt om man ska hålla sig runt 70 lbs, är ingen fysik expert men tror

att man rent fysiskt med dagen material inte kan nå 400 ft/s

Men å andra sidan så sa Bill Gates en gång att " Mäniskan kommer aldrig behöva mer en 1 Mb RAM minne"

hur rätt hade han ?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det finns en övre gräns för hastigheten, så länge storleken på bågen ska

vara hanterbar samt om man ska hålla sig runt 70 lbs, är ingen fysik expert men tror

att man rent fysiskt med dagen material inte kan nå 400 ft/s

Men å andra sidan så sa Bill Gates en gång att " Mäniskan kommer aldrig behöva mer en 1 Mb RAM minne"

hur rätt hade han ?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att räkna ut den teoretiska maxgränsen.

Vi vet följande fakta.

Bågen kan inte lagra mer energi än kraft*väg, och pilen kan således inte ha mer energi än den som lagras.

Om vi börjar med vägen så begränsas vi här av draglängden, innom IBO 30", sen beror det på armarna.

Från detta skall vi dra stränghöjden, ju lägre desto bättre i det här fallet, vi antar en stränghöjd på 6", detta ger oss en sk power-stroke på 24", dvs den väg som används för beräkningen.

Kraften då? Vi vet att bågvikten är begränsad, i detta fallet till en pikvikt på 70#. Maximal energi lagras om bågen ligger på pikvikten precis hela draget, vilket i är ett orealistiskt scenario. För en teoretisk långbåge är det enkelt, då kan man helt enkelt anta att kraft-drag kurvan är en triangel, dvs hälften så stor area som om dragvikten legat på max hela tiden. För en compoundbåge ser det annorlunda ut, men vi kan lägga det mittemellan.

En långbåge på 70# lagrar således 95,2J

Den teoretiska optimalbågen lagrar 190,4J (Observera att den inte har letoff)

Om vi för exemplets skull placerar en compoundbåge på 160J

(Den osäkraste faktirn här är lagrad energi i Compoundbågen, det har jag inte koll på, men det borde gå att räkna ut. Högsta listade IBO på scandinavianbowhuntings nyheter var 350ft/s, en bra compoundbåge har enligt hörsägen 90% effektivitet, detta tyder på att den lagrar 160J)

Detta är lagrad energi, om vi hade 100% effektivitet, dvs en viktlös sträng, 0 vibrationer etc skulle hastigheterna bli som följer;

Långbågen 301ft/s

Teoretisk båge 425ft/s

Compoundbåge 389ft/s

Således verkar det möjligt att nå 400ft/s IBO, men inte mycket längre (hur duktig man än är på att bygga bågar kan man inte bryta naturlagarna).

Å andra sidan levererar min långbåge ca 50J och pilhastigheter på 170ft/s (med betydligt tyngre pilar än de som används i IBO), det räckte gick genom revbenen och lungorna på en 64kg(urtagen) vildsvinsgalt för två veckor sedan. Jag bekymrade mig inte om pilbanan då jag skjöt från 6 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att räkna ut den teoretiska maxgränsen.

Vi vet följande fakta.

Bågen kan inte lagra mer energi än kraft*väg, och pilen kan således inte ha mer energi än den som lagras.

Om vi börjar med vägen så begränsas vi här av draglängden, innom IBO 30", sen beror det på armarna.

Från detta skall vi dra stränghöjden, ju lägre desto bättre i det här fallet, vi antar en stränghöjd på 6", detta ger oss en sk power-stroke på 24", dvs den väg som används för beräkningen.

Kraften då? Vi vet att bågvikten är begränsad, i detta fallet till en pikvikt på 70#. Maximal energi lagras om bågen ligger på pikvikten precis hela draget, vilket i är ett orealistiskt scenario. För en teoretisk långbåge är det enkelt, då kan man helt enkelt anta att kraft-drag kurvan är en triangel, dvs hälften så stor area som om dragvikten legat på max hela tiden. För en compoundbåge ser det annorlunda ut, men vi kan lägga det mittemellan.

En långbåge på 70# lagrar således 95,2J

Den teoretiska optimalbågen lagrar 190,4J (Observera att den inte har letoff)

Om vi för exemplets skull placerar en compoundbåge på 160J

(Den osäkraste faktirn här är lagrad energi i Compoundbågen, det har jag inte koll på, men det borde gå att räkna ut. Högsta listade IBO på scandinavianbowhuntings nyheter var 350ft/s, en bra compoundbåge har enligt hörsägen 90% effektivitet, detta tyder på att den lagrar 160J)

Detta är lagrad energi, om vi hade 100% effektivitet, dvs en viktlös sträng, 0 vibrationer etc skulle hastigheterna bli som följer;

Långbågen 301ft/s

Teoretisk båge 425ft/s

Compoundbåge 389ft/s

Således verkar det möjligt att nå 400ft/s IBO, men inte mycket längre (hur duktig man än är på att bygga bågar kan man inte bryta naturlagarna).

Å andra sidan levererar min långbåge ca 50J och pilhastigheter på 170ft/s (med betydligt tyngre pilar än de som används i IBO), det räckte gick genom revbenen och lungorna på en 64kg(urtagen) vildsvinsgalt för två veckor sedan. Jag bekymrade mig inte om pilbanan då jag skjöt från 6 meter.

Hittade en intressant artikel om detta på http://www.huntersfriend.com/bow-review-40...ompound-bow.htm

Slutkontentan av detta är; But for now, the 400 fps Super Bow will just have to remain a speed-junky's fantasy. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant artikel om detta på http://www.huntersfriend.com/bow-review-40...ompound-bow.htm

Slutkontentan av detta är; But for now, the 400 fps Super Bow will just have to remain a speed-junky's fantasy. ;)

Å andra sidan verkar ju bågarna som finns vara rätt dödliga ändå. Turkiska flight bågar verkar dock vara grejen om man är en riktig speed junkie, men det kräver sin man att dra dem, de klarar nämligen att skjuta lätta pilar i mycket höga farter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...