Hoppa till innehåll

Hastighet 308 win 45 cm pipa?


Pelle_S

Recommended Posts

Vilka hastigheter kan man förvänta sig i 308win med 45 cm piplängd i följande kulvikter: 125, 150, 165, 180 och 200 gr? Vill någon med Quickload hjälpa mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En test "i verkligheten" av VT nr 8 2009 gav en 46 cm pipa i 308 win med en 169 grs Partizan-kula 747 m/s.

762 m/s, samma upplägg med en 50 cm pipa.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. Har också läst den artikeln. Jag är dock mer ute efter vad en möjlig potential är vid dessa kulvikter och 45 cm pipa. Normalt brukar man säga, om jag minns rätt, att det minskar med ca 2 m/s för varje cm kortare pipa. Men kanske quickload eller något test kan ge en bild av hur det ser ut just för 308:an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väl försöka mig på ett snabbt svar, jag har kört en snabb simulering med de knapphändiga uppgifterna som finns. Jag har chansat lite grann med komponentval i QL eftersom jag inte har så mycket att gå på, alla laddningarna är rimliga även om de skall ses som maxladdningar.

125 grain ger ca 890 m/s, 150 grain ger ca 830 m/s, 165 grain ger ca 785 m/s, 180 grain ger ca 760 m/s och 200 grain ger ca 730 m/s.

Dessa skall bara ses som fingervisningar eftersom jag inte tagit mig tid att leta runt bland alla lämpliga kombinationer av olika kulor och krut utan i princip gått på kombinationer som ger bra fyllnadsgrad och vettiga tryck.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Hastighetsuppgifterna ligger i nivå med vad själv mätt upp vid egna provskjutningar efter publicerade laddata.

Om man då jämför grovt med laddata från tex Norma och VV för samma kulvikter verkar det som hastighetsminskningen både i % och m/s blir mindre med tyngre kulor än med lättare. Tex 125 gr kulor som ligger runt 940m/s med fullång pipa och 890 m/s med kort pipa och 200 gr 740 och 730 m/s med lång resp kort pipa. Är det rimligt?

Jag måste då också fråga vad quickload ger för hastigheter med 61 cm pipa? Och om mitt antagande om kulvikt - piplängd kan stämma?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jämföra QL data med Norma och VV laddata rätt av är ingen särskilt lyckad övning. När jag körde QL så gick jag på det maximala trycket som patronen är godkänd för d v s 4150 bar och alla de laddningar jag skrev om i mitt första inlägg ligger mellan 4000-4109 bar vilket ger rätt små marginaler till maxtryck.

Den här gången tog jag lite extra tid på mig för att hitta det krut som gav de högsta hastigheterna, konsekvenserna blir att en del av siffrorna i det första inlägget blivit lite obsoleta. Det skall till lite handpåläggning i QL för att få fram riktigt bra resultat. Resultatet nedan är för 61 cm pipor som jag sedan ställt mot 45 cm pipa.

Oryx 200 gr ger 774 m/s vs 729 m/s med 45 cm pipa.

Oryx 180 gr ger 820 m/s vs 769 m/s med 45 cm pipa (här bytte jag krut till 203B den här gången)

BT 165 gr ger 847 m/s vs 794 m/s med 45 cm pipa (även här bytte jag till 203B för att få ut några extra m/s)

BT 150 gr ger 874 m/s vs 821 m/s med 45 cm pipa (här använde jag 202 krut.

BT 125 gr ger 957 m/s vs 893 m/s med 45 cm pipa (här körde jag med 201 krut).

Hoppas att detta gett dig lite mer information och kött på benen.

OBSERVERA att dessa siffror är att betrakta som verkliga maxvärden ( i vart fall för de valda kulorna).

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Dessa siffror ligger mycket nära det jag själv fått med normas laddata och motsvarande krut och kulvikter. Konstaterar också att man verkar tappa mer m/s och % ju lättare kulvikt man använder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

En tanke i ämnet. Enligt normas ballistik app (kanske inte bästa källan jagvet) så kan man jämföra kulbana på en 308 (45cm pipa) med en 6,5x55 med okapad pipa?

308 ligger fortfarande lite före i anslagsenergi visade det sig.

Har nu en 6,5 med okortad pipa och ljuddämpare. Har planer på att byta till en 308 och korta ner pipan till 45cm och ha dämpare på.

Tänker att jag då i teorin borde få en kortare bössa med ungefär samma prestanda. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tanke i ämnet. Enligt normas ballistik app (kanske inte bästa källan jagvet) så kan man jämföra kulbana på en 308 (45cm pipa) med en 6,5x55 med okapad pipa?

308 ligger fortfarande lite före i anslagsenergi visade det sig.

Har nu en 6,5 med okortad pipa och ljuddämpare. Har planer på att byta till en 308 och korta ner pipan till 45cm och ha dämpare på.

Tänker att jag då i teorin borde få en kortare bössa med ungefär samma prestanda. Eller är jag helt ute och cyklar?

post-12848-14273783745273_thumb.jpg

Något sådant hade jag tänkt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? Varför är anslagsenergi din avgörande egenskap?

 

Du får gärna förklara för jag ser då rakt ingen anledning alls att jmfr en 6,5:a med en 308 Win, det är lite som Nascar och F1 båda kan vara roliga men de har inget med varandra att göra. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till bytet var främst att jag kan korta ner pipan och få en smidigare bössa att bära runt på.

Och då det nu finns otroligt många inlägg som säger att 308 gör sig bra med kort pipa så är det den kaliber som är intressant för mig.

Jag jämför med 6,5 (som jag har)för att se någon typ av skillnad i skottbana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du full garderob? OM inte och bedömmer att du har råd så köp ett vapen till,

för egen del då jag haft och har kort 308 Win, dämpad och med lull-lull så blir det till slut inte ett kort/smidigt vapen, det blir ett kort, tungt vapen med lite udda balans.

 

Det är något man måste komma ihåg, pangen på bilden ovan, är inte överdrivet rolig att skjuta i stående, ur fasta ställningar är den dock helt ok och i ligg säkert väldigt effektiv på de korta håll som svensk jakt utövas. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir ju egentligen bara sikte och dämpare. Tänkte även ta en sonic 35 istället för 45.. har en 45 nu på min t3 lite och om sanningen skall fram så blir den lite framtung.

Det jag undrar mest är ju om det kommer bli en sk potatiskastare.. så man måste lobba in kulorna..☺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppar in med lite funderingar i ämnet. Har lite prylar liggande som ska plockas ihop i sinom tid, bl a en 45,5 cm 308-pipa i ett Sakolås. Haft en tanke om att köra 150 gr TSX till all jakt med den men klass 1-prestanda är ju på gärsgårn... Tror församlingen att en kopparkula i dessa hastigheter inte är ett gångbart alternativ (oaktat åsikten om koppar överlag) så att 165/168 blir ännu mer åt fel håll? Tror nog att *insert valfritt klass 1-vilt* tippar omkull av en 150-grainare hursom men laglig prestanda är kravet. Kommer såklart att kronografera men vill ha lite input i frågan, gärna från någon som pekat omkull ett antal vilt med kopparkula.

Ska jag istället välja en 165 AB e dyl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir ju egentligen bara sikte och dämpare. Tänkte även ta en sonic 35 istället för 45.. har en 45 nu på min t3 lite och om sanningen skall fram så blir den lite framtung.

Det jag undrar mest är ju om det kommer bli en sk potatiskastare.. så man måste lobba in kulorna..☺

Lobbyning Ala grk är det ingen risk för, inte på jägar mässiga avstånd, typ 1,4-1,6 mil istället för 1,2 mil på 300 meter, visst är det en skillnad men inget som är oöverstigligt eller ens svårt att hantera. Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppar in med lite funderingar i ämnet. Har lite prylar liggande som ska plockas ihop i sinom tid, bl a en 45,5 cm 308-pipa i ett Sakolås. Haft en tanke om att köra 150 gr TSX till all jakt med den men klass 1-prestanda är ju på gärsgårn... Tror församlingen att en kopparkula i dessa hastigheter inte är ett gångbart alternativ (oaktat åsikten om koppar överlag) så att 165/168 blir ännu mer åt fel håll? Tror nog att *insert valfritt klass 1-vilt* tippar omkull av en 150-grainare hursom men laglig prestanda är kravet. Kommer såklart att kronografera men vill ha lite input i frågan, gärna från någon som pekat omkull ett antal vilt med kopparkula.

Ska jag istället välja en 165 AB e dyl?

 

Peter- jag hade inte funderat två gånger på den saken, jag hade köpt en ask med fabriksladdat 308 Win och TSX kula och läst att den ger klass 1, bra med den saken och insett att man kanske ligger på marginalen,

 

å andra sidan vägrar jag TSX, mest för att jag aldrig varit kompetent nog att få kulan att skjuta väl nog för mig i något vapen och vidare för att jag inte gillar helt hur viltet ser ut, längre flyktsträckor, mer blod i hinnorna, jag föredrar att få skära bort lite mer bara runt själva hålet.

 

I en kortpipig 308 Win är det inte alls dumt om man vill garantera klass 1 prestanda att välja en relativt välformad men tung bondad kula, runt 170-180 grain och ladda hårt, så gör jag idag och accepterar att 550 krutet kommer att slita mer på pipan än annat krut o laddning.

 

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Peter- jag hade inte funderat två gånger på den saken, jag hade köpt en ask med fabriksladdat 308 Win och TSX kula och läst att den ger klass 1, bra med den saken och insett att man kanske ligger på marginalen,

 

å andra sidan vägrar jag TSX, mest för att jag aldrig varit kompetent nog att få kulan att skjuta väl nog för mig i något vapen och vidare för att jag inte gillar helt hur viltet ser ut, längre flyktsträckor, mer blod i hinnorna, jag föredrar att få skära bort lite mer bara runt själva hålet.

 

I en kortpipig 308 Win är det inte alls dumt om man vill garantera klass 1 prestanda att välja en relativt välformad men tung bondad kula, runt 170-180 grain och ladda hårt, så gör jag idag och accepterar att 550 krutet kommer att slita mer på pipan än annat krut o laddning.

 

/Christian

Tack Christian,

 

Jag har endast ett fåtal vilt, älg och rådjur, att referera till när det gäller TSX och då 168 gr i 30-06. Där har jag goda erfarenheter, därav min fundering om TSX även i min kommande lätta pang med dämpare. Den största anledningen till koppar är för mig mina små barn som jag vill kunna erbjuda bra råvaror så gott jag kan, men såklart anpassar jag tillvaratagandet efter kultyp.

Min tanke om lätt kula är inte enkom för att få en TSX att gå så fort som möjligt för att den ska expandera tillfredsställande, utan också för att kunna ladda snabbt krut och därigenom få hög förbränning och spara dämparen lite. Dock kan jag absolut tänka om och ladda utifrån andra kriterier. Dämpare kan man välja att se som förbrukningsvara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man inte handladdar då? Är normas laddningar anpassade efter lång pipa? Fast skillnaden kanske är försumbar?

Normas hastighetsangivelser är ur pipor som kan anses vara längre än normen om man ser på vad marknaden erbjuder i 308W. Anpassade är kanske fel ord, och man tappar ju tveklöst hastighet i korta pipor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...