Hoppa till innehåll

Mamres Afrika resa 2


ThomasMamre

Recommended Posts

:D tänkte starta min dagbok inför nästa tripp till SA!

Om det nu skulle vara så att något missat att vi ska åka? så bär det i väg den 29 juli!

Vi kommer åka till Mkolo där vi var förra gången! denna gång är vi 7 st som åker

Förberedelserna är nu i full gång för mej! trimmar in pilbågen, kollar pilar, spetsar mm. Har beställt fler skafft från Kent Hansson på http://www.kiharchery.com/ och en ny bågväska från Ander Gejer på http://www.scandinavianbowhunting.com/

Väskan jag beställt e likadan som jag lånade förra resan! den var stor och rymmlig! tror inte jag kommer behöva mer än den samt handbagage!

Listan på saker som ska med håller på att fyllas i! Kommer säker som vanligt när jag ska göra något ha med mej aldeles för mycket grejor! ;) men de är Mamre i ett nötskal.

Som vanligt testas nya spetsar in för detta precis som förra gången! "fast" nu e jag mer förberädd än förra! jag tar med mej ett säkert kort! (Muzzy 100 trebladigt.) problemet med dom för mej var att de känns som dom styr när jag skjuter med foobs?

jag kommer ha med mej flera olika mekaniska spetsar för utvärdering! Rage både 2 och 3-bladiga samt Undertaker. Den sisstnämda är jag väldigt förtjust i! på den kan aldrig bladen "ploppa" ut och det är 2" skärdiameter på den! "men" som vanligt finns det ett orosmoment med den som alla andra spetsar! Bladen ser så väldigt klena ut? ska bli intresant och se hur mycket stryk dom fått när dom passerat ett Afrikanskt vilt!

Bågen då? jepps min "gammla" trotjänare APA Black Mamba är med även denna gång! man kan inte lämna sin kärlek hemma när man ska på ett sånt här äventyr! :D Långbågen skulle jag väldigt gärna ha med mej! "men" den e så jävla otymplig att ta med! eftersom det inte är en take down, ska den med lär jag införskaffa en tup som är lång nog att transportera den i.

Funderar på att ta med mej Libertyn i stället! Liten och smidig så den tar ingen större plats! sen måste jag erkänna att det skulle vara lite trevligt att ha med sej en liten bit av Sickboy med sej ner, eftersom vi aldrig han göra denna resa tillsamans.

hade dator med mej förra gången för att skriva dagbok, denna gång funderar på ta med mej ett mobild bredband också! lättare att hålla kontakten med dom kära här hemma. Man kanske också kan skriva lite live här i dag boken och visa bilder? åter igen finns det ett "men" med! fungerar mobila bredband där ute i busken? kostar det skjortan och halva byxbenet att surfa där i från? saker att skriva upp på "att göra listan" (kolla om det går och priser)

Då var man igång! mer tankar och funderingar kommer säkert!

MVh Mamre!

post-1257-1275118583_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter grymt bra!

Planeringen innan är en stor del av känslan.

Vad gäller mobilt bredband kan jag nog tänka mig att det finns någon typ av kontantkort för mobilt bredband även där nere.

Kostar nog inte mer än här hemma. Ett par hundringar för en vecka. Kolla det när du kommer till flygplatsen eller innan.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter grymt bra!

Planeringen innan är en stor del av känslan.

Vad gäller mobilt bredband kan jag nog tänka mig att det finns någon typ av kontantkort för mobilt bredband även där nere.

Kostar nog inte mer än här hemma. Ett par hundringar för en vecka. Kolla det när du kommer till flygplatsen eller innan.

Mvh John

Tack vännen! Ser på din visningsbild att din jakt varit lyckad! Grattis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D tänkte starta min dagbok inför nästa tripp till SA!

Om det nu skulle vara så att något missat att vi ska åka? så bär det i väg den 29 juli!

Vi kommer åka till Mkolo där vi var förra gången! denna gång är vi 7 st som åker

Förberedelserna är nu i full gång för mej! trimmar in pilbågen, kollar pilar, spetsar mm. Har beställt fler skafft från Kent Hansson på http://www.kiharchery.com/ och en ny bågväska från Ander Gejer på http://www.scandinavianbowhunting.com/

Väskan jag beställt e likadan som jag lånade förra resan! den var stor och rymmlig! tror inte jag kommer behöva mer än den samt handbagage!

Listan på saker som ska med håller på att fyllas i! Kommer säker som vanligt när jag ska göra något ha med mej aldeles för mycket grejor! ;) men de är Mamre i ett nötskal.

Som vanligt testas nya spetsar in för detta precis som förra gången! "fast" nu e jag mer förberädd än förra! jag tar med mej ett säkert kort! (Muzzy 100 trebladigt.) problemet med dom för mej var att de känns som dom styr när jag skjuter med foobs?

jag kommer ha med mej flera olika mekaniska spetsar för utvärdering! Rage både 2 och 3-bladiga samt Undertaker. Den sisstnämda är jag väldigt förtjust i! på den kan aldrig bladen "ploppa" ut och det är 2" skärdiameter på den! "men" som vanligt finns det ett orosmoment med den som alla andra spetsar! Bladen ser så väldigt klena ut? ska bli intresant och se hur mycket stryk dom fått när dom passerat ett Afrikanskt vilt!

Bågen då? jepps min "gammla" trotjänare APA Black Mamba är med även denna gång! man kan inte lämna sin kärlek hemma när man ska på ett sånt här äventyr! :D Långbågen skulle jag väldigt gärna ha med mej! "men" den e så jävla otymplig att ta med! eftersom det inte är en take down, ska den med lär jag införskaffa en tup som är lång nog att transportera den i.

Funderar på att ta med mej Libertyn i stället! Liten och smidig så den tar ingen större plats! sen måste jag erkänna att det skulle vara lite trevligt att ha med sej en liten bit av Sickboy med sej ner, eftersom vi aldrig han göra denna resa tillsamans.

hade dator med mej förra gången för att skriva dagbok, denna gång funderar på ta med mej ett mobild bredband också! lättare att hålla kontakten med dom kära här hemma. Man kanske också kan skriva lite live här i dag boken och visa bilder? åter igen finns det ett "men" med! fungerar mobila bredband där ute i busken? kostar det skjortan och halva byxbenet att surfa där i från? saker att skriva upp på "att göra listan" (kolla om det går och priser)

Då var man igång! mer tankar och funderingar kommer säkert!

MVh Mamre!

Kontakta Schalk direkt angående ett mobilt bredband så är det fixat. Du kommer inte att ha tid med det när du väl kommer till flygplatsen. Du kommer väl ihåg förra gången hur snabbt vi var ute i bilen och på väg ut ur Johannesburg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kontakta Schalk direkt angående ett mobilt bredband så är det fixat. Du kommer inte att ha tid med det när du väl kommer till flygplatsen. Du kommer väl ihåg förra gången hur snabbt vi var ute i bilen och på väg ut ur Johannesburg?

:) redan fixat! jag har skickat en mail! tack ändå!..... Pösss

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:huh: redan fixat! jag har skickat en mail! tack ändå!..... Pösss

För er som åker dit för första gången kan denna info vara bra!

Trots att det är vinter därnere så kan ormar vara aktiva under varma dagar.

Vi vet ju sen tidigare att det har förekommit kontakt med svart mamba, puffadder och spottkobra.

Dealing with Snakes in KZN

http://drakensberg.kzn.org.za/drakensberg/news/7.xml

Recently on an internet interest list, SA Mountain Talk, Arthur Morgan published this most useful and informative article on snakes in South Africa - and KZN.

From the venom point of view there are four types of snakes in South Africa: Adders ( vipers) Mambas and Cobras ( plus sub-type Spitting Cobras ) Back fanged ( including sub-type Boomslang ) Constrictors ( no venom, but nasty wounds - treat as for dog bite )

All outdoors people are at risk for snake bite, although this occurs rarely in South Africa. Be careful where you walk and put your hands. If you see a snake freeze, and then move slowly away without any sudden movements. If you or a friend are bitten do not panic. Very serious injury is rare after a snake bite. The snake has to expend a lot of energy to make the venom, and will not use it wastefully - you are far to big for it to eat, and it just wants to warn you off with the least effort and risk to itself. It will inject a lot of venom only if you have made it very cross or very frightened.

The most bites in Africa are by the adders, which are fat, lazy snakes that stay put on warm paths or where ever they want. If annoyed they can strike forwards with great speed. They have long fangs and inject a venom that causes tissue damage. There will be rapid onset of severe pain, needing big doses of morphine type analgesics, and gross swelling. The fluid and blood causing the swelling comes initially from the blood so there can be lethal shock. Treatment is elevation of the bite, fluid and blood as needed, lots of analgesia, and possibly several ampoules of anti venom. The time to death will usually be at least hours.

Mambas and Cobras are more nervous, faster moving snakes. They will usually move away from any disturbance. If annoyed or frightened they will strike without warning from an upright position. Their fangs are small and delicate and may be stopped by thick clothes. The venom is almost a pure skeletal muscle paralysing agent. The terminal effect is prevention of breathing and asphyxia. Mouth to mouth ( Rescue ) breathing is all that is needed to keep the patient alive until getting him to hospital. NO PERSON SHOULD DIE if he has friends who can do mouth to mouth breathing. Other than keeping him comfortable nothing else is needed ( very occasionally the heart will stop if the venom is injected intra-venously, but then nothing can be done anyway ). Polyvalent anti-venom will decrease the paralysis, but 10 ampoules may be needed as an initial dose irrespective of the size of the victim. It should be given intra-venously, with all the dangers that this entails. The Spitting Cobras secrete a nasty venom that causes tissue destruction in addition to the paralysis. They can also spit for about two metres with great accuracy, usually at the brightest bits of the target (the eyes ). Wash the eyes with as much bland fluid as you have, or very dilute anti-venom. Without treatment the patient can die within minutes after a bite from a big and angry Mamba or Cobra. They can deliver lethal amounts of venom to a few people at one sitting.

The back- fanged snakes are very timid and non-aggressive. You will normally have to work hard at getting bitten. Their venom causes the blood to stop clotting, and the patient may bleed to death over a few days from otherwise unnoticed wounds. The Boomslang is the only one with an anti-venom. The anti-venom is kept by the South African Institute for Medical Research and sold only if there is a confirmed Boomslang envenomation. Do not use polyvalent anti-venom - it is dangerous and useless for all back- fanged snake venom.

No adequate tests have been done on the use of wrapping the limb with crepe bandages in South Africa so no opinion can be made about efficacy. The method works for Australian snake bites, and may help for our types of snakes. If you try it ensure that the bandage does not become too tight as the limb swells. Done with care it may help, especially in the case of Mamba or Cobra bite. Do not cut the wounds, or do any other damaging thing. Do not use a tourniquet for adder bites, and experts differ about using them for any other bites. Suction devices may help a little if used within a few seconds.

As with any other wound Tetanus can occur after snake bite - yet another reason to keep up with your immunization. Have Tetanus toxoid or equivalent every 5 to 10 years.

TAKE HOME MESSAGE - if the patient can't breathe, do mouth to mouth breathing for him.

For further information, contact: Arthur Morgan FFA (SA) Anaesthesiologist, Johannesburg, South Africa Home Ph: +27-11-888-8575 mailto: morgan@icon.co.za Mobile Ph: +27-82-457-5948

Another member of the list added:

1. Berg adders are the exception to the adder family. Their venom is neurotoxic and affects especially the optical nerves. A bite from this guy is non-lethal, but will cause temporary blindness and also desensitisation of the taste buds, amongst others. Treatment is symptomatic and no antivenom exists.

2. Spitting cobras do not really spit that accurately. What they do do is shoot out a fine mist of venom from their fangs, which can cover an area of about .5m at a distance of 2m. This normally means that wearing glasses (put them on quickly) and keeping your mouth closed will protect you from most adverse effects. Then again, don't irritate it, and it probably won't spit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara önska dig lycka till Mamre och vara lite avis. Får förmodligen inte åka förrän till nyårsfirandet i SA. Ang. ormartikeln så har JAG ännu inte sett en ormdj-l i SA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara önska dig lycka till Mamre och vara lite avis. Får förmodligen inte åka förrän till nyårsfirandet i SA. Ang. ormartikeln så har JAG ännu inte sett en ormdj-l i SA

Jag har inte heller sett nån än. Men aldrig dumt med lite info. Man ska vara medveten om att det finns ett och annat djur därnere som kan ta livet av en!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller sett nån än. Men aldrig dumt med lite info. Man ska vara medveten om att det finns ett och annat djur därnere som kan ta livet av en!

Självklart ska man vara medveten om det. Det minsta djuret kan vara det farligaste , nämligen myggan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara önska dig lycka till Mamre och vara lite avis. Får förmodligen inte åka förrän till nyårsfirandet i SA. Ang. ormartikeln så har JAG ännu inte sett en ormdj-l i SA

Tack för de vännen! lovar jag ska tänka lite på dej när vi e nere! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

<_< Nu är det inte långt kvar! har börjat att lägga fram lite saker och se över utrustningen på alvar nu! :wub: .. kommer ta med en rekurvbåge denna gång! och i första hand jaga me den!

så nu övas det i massor och träffbilden börjar bli riktigt fin! fick byta skafft till den eftersom det är en 70# påge och dom ja sköt med tidigare är "bara" på 56#

nya bågväskan har anlänt och den finns det gott om plats i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:huh: Nu är det inte långt kvar! har börjat att lägga fram lite saker och se över utrustningen på alvar nu! :D .. kommer ta med en rekurvbåge denna gång! och i första hand jaga me den!

så nu övas det i massor och träffbilden börjar bli riktigt fin! fick byta skafft till den eftersom det är en 70# påge och dom ja sköt med tidigare är "bara" på 56#

nya bågväskan har anlänt och den finns det gott om plats i.

Vilken var det jag provsköt? 56 eller 70? Eller var den mindre :D

Ha det nu så trevligt där nere i värmen.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken var det jag provsköt? 56 eller 70? Eller var den mindre :huh:

Ha det nu så trevligt där nere i värmen.

//

Värme i Afrika?? Min kusin är i Etiopien nu, iofs en bra bit från SA, men där var det kallt som fn o regnade.. Till skillnad mot här i Sverige..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken var det jag provsköt? 56 eller 70? Eller var den mindre :unsure:

Ha det nu så trevligt där nere i värmen.

//

Måste varit 56# du testade! :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

:P då så! nu är allt packat och klart inför resan! blev några kg förmycket, men inget att göra åt! nästa gång de skrivs något blir det om jakten! B) ,

kommer ha med mej en traddbåge, så troligen kommer de bli mest jakt med den! ska verkligen bli spännande att testa den formen av jakt!

Må så gott!

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värme i Afrika?? Min kusin är i Etiopien nu, iofs en bra bit från SA, men där var det kallt som fn o regnade.. Till skillnad mot här i Sverige..

Börjar bli varmare i SA nu. Bör kunna komma upp till 25-30 ngn eftermiddag iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grabbarna har kommit fram välbehållna. Fick SMS av Mamre när de satt och åt på en restaurang ca 2 timmars bilfärd norr om Johannesburg. Lite avis är jag. Men det ordnar sig när jag åker dit nästa år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt en första SMS-rapport så har expedition Mamre fällt följande:

2 hyfsat stora vårtsvin.

1 STOR Bushbock

2 fina impalor.

Fortsättning följer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt en första SMS-rapport så har expedition Mamre fällt följande:

2 hyfsat stora vårtsvin.

1 STOR Bushbock

2 fina impalor.

Fortsättning följer!

1 waterbuck

Vårtsvin och impalor fällda.

Oryxerna har varit svårtflörtade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:rolleyes:

Då var man hemma igen! som vanligt är det underbart att vara där! man längtar redan tillbaka!

Maten och boendet var som vanligt topp klass! "men" jakten för mej denna gång gick å h-e -_- sköt två dåliga skott i början! och dom djuren återfan vi aldrig! sedan hade jag sådan oflyt med dom andra som kom in under resten av veckan så jag aldrig fick rena skott! troligen var jag x-tra försiktig efter den dåliga starten och kanske väntade någon sekund för länge!

med tanke på hur det har gått så har jag inte mycket till dagbok denna gång! inget som iaf är intresant att läsa om! men jag kommer lägga ut lite bilder som jag tagit på andra djur! och som andra har skjutit. Kanske är lite skojsigare för er att se!...

Så nu planerar jag att åka igen 2012 mitten slutet av aug... är de någon som är sugen att hänga på, så hojta till!

Mvh Mamre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...