Hoppa till innehåll

Tyra


Dahla

Recommended Posts

I lördags hämtade jag och kvinnan i mitt liv hem en liten tjej på 13 veckor från Höör i Skåne som numera lystrar till namnet Tyra... Tyras mor är 75% wachtel och 25% karelsk björnhundoch fadern är 100% jaktlabb. Tyra är en av tio valpar från moderns första kull.

Tanken är att Tyra främst ska få vara familje/sällskapshund men ska även användas till eftersök och apport.

Fasligt söt och hon bara älskar att ta sig fram i meterhögt gräs...

imag0056q.jpg

Finns några av hennes kullsyskon här på forumet tro?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla valpar är söt. :lol:

Var i söndags och tittade på en Wachtelkull och en labrador kull 15 valpar i en flock. Och en Wachtel kommer hem efter midsommar och dom var fruktansvärts söta. :P

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla valpar är söt. :D

Var i söndags och tittade på en Wachtelkull och en labrador kull 15 valpar i en flock. Och en Wachtel kommer hem efter midsommar och dom var fruktansvärts söta. :blush:

Lasse

Såklart... men egen hund är ju alltid sötast :wub:

Nu är ju tanken att Tyra ska användas till eftersök och apport. Hur tycker eftersöksproffsen här att man ska börja spårträningen på en snart 14 veckors valp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

I brist på svar fick det bli "trial and error" när det gäller spårträning... i början drog jag en skinkskiva över gräsmattan i ett snöre efter mig och det vållade inga problem... numera tar jag vad som finns till hands och idag blev det ett tuggben som fick tjänstgöra som "eftersökspryl" och inte heller det ställer till problem för lilla Tyra som nu snart är 6 månader gammal.

Nu en helt annan fråga... om nu Tyra är 50% jaktlabb, 37,5% wachtel och 12,5% karelsk björnhund eller vad det nu blir... vad tror ni hon kan tänkas bli i mankhöjd och vad kan hon tänkas väga när hon är fullvuxen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Tyra har blivit storasyster...

http://www.blocket.se/kalmar/Allround_jakthundar_33801060.htm?ca=18&w=1

Tyras 9 kullsyskon har precis som Tyra blivit socialt bra så man valde att ta en kull till.

Fan va söta... jag åker troligtvis ner till småland nu på söndag för att kika lite... dom är ju så goa... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...