Jump to content

frächa upp kolven till klass 1an

marcuself

Recommended Posts

marcuself

jag har bokat upp en bössa hos en vapenhandlare och kolven på denna var lite risig så jag tänkte fika till det och min fråga är,

vad ska jag använda för slippapper?

kan man köra med maskin på större delar eller bara för hand?

vad ska jag använda för olja?

tackar för svar och även lite andra tips på förhand:)

marcuself
  • 2 years later...
wennerholm

Jag håller på med ett liknande projekt på en gammal 6,5:a som jag fått ta över och som har många år på nacken. Den var lackad och hade med tiden blivit väldigt ful, och jag föredrar finishen i oljat trä.

Jag slipade ned den till trät med sandpapper (tog en evighet) och har sedan oljat in den i flera omgångar, först med den mörkaste oljan från Schaftol och sedan med Tru Oil.

Så här har processen sett ut, ungefär:

Slipat ned till trät med sandpapper 120 grit.

Sedan slipat med 180, 240 och 400 grit. Avsluade med fin stålull och drog av den med en mikrofiberduk.

Sedan mättade jag den med olja (jag har fått bäst resultat av att verkligen gnida in olja med händerna) i första omgången, på med olja och gnid in - upprepade processen till den inte tar emot mer. Lät första omgången torka i 24 timmar.

Våtslipade den med våtslippapper i 240 grit och mer olja till det blir en "gegga" av trädamm och olja, torka av mot fibrerna för att få ned blandningen i porerna och fylla dem. Lät torka i 12 timmar och sedan upprepade jag samma process med 400, 600 och 800 grit våtslippapper.

Därefter har jag bara putsat den med stålullen mellan varje lager och lagt på olja morgon och kväll. Eftersom trät i kolven var riktigt ljust och dessutom fläckvis missfärgat av tidigare bets eller något som mättats in på kortsidorna av trät så vill jag få det så mörkt som möjligt, då är det bara att köra på med den färgade oljan till man får önskad färg eller till dess att den helt enkelt inte blir mörkare. Tanken är sedan att lägga på den färglösa Tru Oil:en till jag får önskad finish.

Det finns ju massor av olika sätt att göra det på och vissa argumenterar ju för att man aldrig ska köra med något annat än kokt linolja, men jag tycker det här har funkat utmärkt och är nöjd med resultatet så här långt. Det jag möjligen önskar att jag gjort annorlunda är att använda en färgborttagare eller något för att spara arbete vid borttagningen av lacken, för det var drygt att göra enbart med sandpapper...

Lycka till med projektet!

//Victor