Hoppa till innehåll

Hitta en btrotsch


josc72

Recommended Posts

Jo, tack Jouko. Petsarna sitter som stöpta rätt i TR-skaften. Och det gick ju faktiskt rätt ok att dra dem bakvägen genom etafoamen. Fick i och för sig leta lite efter en pets som lossnade halvvägs. Måste brotscha alt rugga upp upp ytan inne i skaften så att limmet fäster bättre. Har provat med en dålig, tunn fil och sandpapper men det blir inte helt bra. Det är svårt att inte förstöra den fina kanten längst fram. Har ni koll på var man kan hitta ett bra "verktyg" för ändamålet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, tack Jouko. Petsarna sitter som stöpta rätt i TR-skaften. Och det gick ju faktiskt rätt ok att dra dem bakvägen genom etafoamen. Fick i och för sig leta lite efter en pets som lossnade halvvägs. Måste brotscha alt rugga upp upp ytan inne i skaften så att limmet fäster bättre. Har provat med en dålig, tunn fil och sandpapper men det blir inte helt bra. Det är svårt att inte förstöra den fina kanten längst fram. Har ni koll på var man kan hitta ett bra "verktyg" för ändamålet ?

Skulle tro att en gängtapp eller "svin pitt" funkar bra, borde finnas hos järnia

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att en gängtapp eller "svin pitt" funkar bra, borde finnas hos järnia

Mmm, gängtapp hade jag inte tänkt på. Ska kolla den men svin pitt, vad är det ? Inget jag har på jobbet i alla fall (är narkossköterska (jo, någon kanske men dem kan man inte använda i det här sammanhanget)).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, tack Jouko. Petsarna sitter som stöpta rätt i TR-skaften. Och det gick ju faktiskt rätt ok att dra dem bakvägen genom etafoamen. Fick i och för sig leta lite efter en pets som lossnade halvvägs. Måste brotscha alt rugga upp upp ytan inne i skaften så att limmet fäster bättre. Har provat med en dålig, tunn fil och sandpapper men det blir inte helt bra. Det är svårt att inte förstöra den fina kanten längst fram. Har ni koll på var man kan hitta ett bra "verktyg" för ändamålet ?

Inte behöver du någon brotsch att rugga upp skaften på insidan. Det ska räcka med T-röd och en tops för att torka ur eventuellt kolfiberdamm som kan finnas kvar efter att skaften blivit kapade.

Alternativt tar du fint slippapper rullar ihop den lite och sen för den fram och tillbaka inne i skaftet.

Om du använder en brotsch så är risken stor att du skadar skaftet.

Jag har aldrig använt något annat än detta och mina spetsar har alltid suttit hårt! Skjuter du i trävirke så lossnar nog spetsen. Men det är väl bara bra för då räddar du skaftet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm, gängtapp hade jag inte tänkt på. Ska kolla den men svin pitt, vad är det ? Inget jag har på jobbet i alla fall (är narkossköterska (jo, någon kanske men dem kan man inte använda i det här sammanhanget)).

Ha ha nja svin pittar är nog inge du använder,, de har man om man borrat bort skallen på

en bult/skruv, de ser ut som en gängtapp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket du gör ofta har jag noterat!

Jo,man lär testa allt! Senast igår testade jag Trophy ridge skaften med 100 grains muzzy limmad direkt i skaftet.

Drog iväg pilen rätt igenom en planka för att kolla hur en eventuell bogträff i djur skulle påverka skaftet och spetsen utan insats. Gick rätt igenom och inga skador på pilarna. Har provat att skjuta genom 200 liters oljefat, Sidodörren på en gammal ford, sprayburkar, plankor i olika dimensioner, Kottar, äpplen (Effektivt med blunt, blir äppelmos direkt) Apelsiner,

ungarnas gamla avlagda gosedjur, Det har ju blivit en hel del annat än ethafoam och 3D djur mina pilar fått träffa genom åren. Sen har vi ju den riktiga jakten som är viktigast.

Man ska känna sin utrustning och dess begränsingar.

Vi fick över några hålstenar av betong när vi murade upp en ny farstugrund. Såna där lite halvporösa. Inga problem att skicka en pil in i en sådan heller. :lol:

Så testa gärna grejernas prestanda! Men var alltid noga med vad ni har för bakgrund så det inte sker olyckor.

Vid det här laget kan jag säga att Trophy Ridge är det absolut tuffaste skaftet jag hittills testat. Många andra skaft spricker och fransar upp sig. Spetsen trycks in i skaftet med andra ord när pilen träffar något hårt. Trophy ridge är mycket stryktåliga och jag kan varmt rekommendera dem till er alla.

Jag byter märke när någon kan erbjuda mig ett tuffare skaft i samma spine!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CARBON EXPRESS Aramid-KV™-utan tvekan den bästa

Model Grs/Inch Spine Diameter Total Weight

250 8.9 0.394" 0.300"

350 9.8 0.330" 0.306"

alternativ

Easton ST axis eller Beaman MFX™ Bone Collector™ (samma pil i grunden)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CARBON EXPRESS Aramid-KV™-utan tvekan den bästa

Model Grs/Inch Spine Diameter Total Weight

250 8.9 0.394" 0.300"

350 9.8 0.330" 0.306"

alternativ

Easton ST axis eller Beaman MFX™ Bone Collector™ (samma pil i grunden)

Mina trophy ridge är en aningen tyngre. 10,2 grains per tum.

De allra flesta pilmärken funkar säkerligen alldeles utmärkt. Annars vore det ju svårt att sälja dom! :)

Sen är det en fråga om personlig smak och pris.

Kul att det kommit andra alternativ än enbart Easton, som man till största del hade att välja på då det begav sig med aluminiumskaft!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...